warmtewisselaar in een regenput

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driesdep
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22-03 01:10
Het is mss een onnozele vraag, maar waarom kan men geen warmtewisselaar in een regenput gebruiken ?
En dit dan gebriuken in een warmtepompsysteem ...

[ Voor 20% gewijzigd door driesdep op 25-06-2022 21:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:01
Kan uiteraard, maar dan moet je wel over voldoende water beschikken en temperatuur moet goed zijn en je moet er voldoende slang/warmtewisselaar in kwijt kunnen.

Daarnaast hebben weinig mensen tegenwoordig nog een waterput :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:41
Zolang die put warmer is dan de lucht is dat slim,
Alleen dan heb je heeeeeel veel volume of flow nodig. Daarom is praktisch gezien lucht buiten een hele mooie bron

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Er zijn commerciële systemen beschikbaar, google maar eens op GEP warmteput. Harde ervaringscijfers ben hoe zo'n systeem presteert ben ik nog niet tegen gekomen. Je kan je voorstellen dat als je warmte onttrekt aan het water in de put dat dit aangevuld moet worden of via grondwater, of via een externe bron (b.v. zonneboiler). In het laatste geval gebruik je de put meer als veredeld buffervat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driesdep
Ik heb momenteel een regenput zitten, waar ik eigelijk geen liter van verbruik. Ik dacht, als ik een tweede put zou steken, en hem laten communiceren, zodat er stroming is, kan de put niet vervriezen...

Ik heb er wel geen gedacht van, hoe dit dan te dimensioneren (de condensor ...)

Aangezien momenteel ik altijd met een volle waterput sta( voor noodsituaties), loopt het water in de leiding in de put, maar dan direct richting riool ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanPo
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07-12-2024
Dan ga je bijna naar een open bron bodem warmtepomp. Zelfs met info over de warmtebehoefte voor verwarmen, bodemslag, diepte en grondwaterstroming (hydraulica) vind ik het lastig iets zinnigs te zeggen over de potentiële warmteproductiecapaciteit. Mijn ervaring is dat in deze verhitte markt weinig bedrijven behoefte hebben aan iets te installeren wat 'niet standaard' is. Dat gezegd hebbende vind ik het wel een interessant idee.

p.s. Ik hoop dat je in de huidige situatie niet direct op een gemengd of vuilwaterriool loost? schone lozingen op het riool zorgen voor extra zuiveringskosten en het verdunnen van rioolwater zorgt voor een lager zuiveringsrendement en dus een slechtere waterkwaliteit bij de uitgang. /zuiveringstechnicus petje af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• driesdep
Nee, dit is inderdaad niet gemengd (tot het aan de stoep van mijn deur komt ...) daarna vliegt het blijkbaar allemaal in de riool. In ieder geval heb ik mijn ding gedaan. Tegen dat stad hun ding zal doen, wel, ik vermoed dat het nog een tijdje zal duren ... lol.

Die warmtepomp is nog niet voor direct, en het is ook maar een idee ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:18
Je zit met 2 zaken, enerzijds de hoeveelheid water; en anderzijds het contact met de grond/het grondwater.
Op korte termijn kan je er een hoop energie uit pompen (om te verwarmen: tot al het water net boven het vriespunt is; om te koelen: tot het water bijna kookt), maar de gebruikt warmtepomp zal een beperkter bereik hebben waarbij deze efficiënt is. Dit is gemakkelijk te berekenen.
Op langere termijn, als je vb dagen aan een stuk aan het koelen of warmen bent, dan vermoed ik dat je tegen de beperkte contactoppervlakte met omliggende grond(water) zal aan lopen; maar om dat te berekenen zal heel wat moeilijker zijn.

Ik denk dat die laatste de reden is dat je het concept nagenoeg niet ziet. En wellicht ook omdat de meeste mensen die een regenwaterput steken, die ook gaan gebruiken; als je maar half zoveel water hebt staan verandert je capaciteit enorm...

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 27-06-2022 12:19 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-05 18:56
Je kan ook voor een ijsbuffer systeem gaan, schijnt in Duitsland regelmatig te worden toegepast. Het buffer vat moet dan wel erg groot zijn en de warmtepomp moet geschikt zijn en omkunnen gaan met deze lage temperaturen. Het rendement is natuurlijk wel lager dan dat van een buffer welke niet bevriesd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:15
driesdep schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:33:
Het is mss een onnozele vraag, maar waarom kan men geen warmtewisselaar in een regenput gebruiken ?
En dit dan gebriuken in een warmtepompsysteem ...
niet te doen qua dimensionering / afstemmen verbruik en doorrekenen van alle variabelen. Dus in principe kan het, in praktijk moet je er veel zin in hebben te hobbyen om dit te gaan doen. Grootste risico is dat je het gewoon te ver afkoelt en bevriest.

Idee is geinig maar zou er niet te veel van verwachten, tenzij je graag een nieuwe hobby op start en over geohydrologie gaat leren (wat een mooi vak is, maar je moet er maar zin in hebben)
Pagina: 1