Hulp bij “DHCP” uitzetten voor Zyxel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens2207
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-08-2022
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag mbt DHCP en een Zyxel modem.

Het begon allemaal met een Sonos surround set die begon te storen. Volgens de helpdesk van Sonos moet ik mijn router dusdanig instellen dat DHCP uit staat. En ik moet alle DHCP reserveringen verwijderen.

Nu is mijn set-up thuis als volgt:
Zyxel modem (glasvezel T-mobile), hiervandaan gaat 1 kabel naar een ethernet-switch. Vanuit de switch gaan meerdere kabels door het huis, waarvan 3 naar Linksys Velop mesh torens. Deze zorgen voor goede wifi, ik heb de wifi stand van het modem uit gezet (Zyxel modem).
De Sonos soundbar is aangesloten via Ethernet kabel direct op de ethernet-switch. De rest van Sonos is draadloos, maar zou volgens de wifi sterkte geen probleem moeten zijn.

Ik ben dus vanmiddag in het modem gegaan via mijn desktop en heb toen DHCP uitgezet (een knop/switch in het menu omgezet). Toen het modem opnieuw opgestart en toen had ik nergens meer internet. Niet via de kabel, maar ook geen wifi. Ik kon ook niet meer via de desktop in het modem. Dus toen heb ik een factory-reset uitgevoerd om alles weer werkende te krijgen. Maar de Sonos (logisch, gezien er niets veranderd is) werkt nog steeds bagger. Overigens begon deze ongeveer anderhalve maand geleden pas te storen na 1 jaar lang intensief gebruik.

Mijn vraag:
- Hoe zet ik DHCP uit zonder heel mijn internet plat te leggen?
- Hoe moet ik DHCP reserveringen verwijderen?
- Denken jullie dat dit de oplossing kan zijn? Ik ben zelf sceptisch omdat de Sonos apparatuur in verbinding staat met de Linksys apparatuur

Overigens snap ik zelf echt vrij weinig van modem instellingen, maar bij T-Mobile stopt de service voor dit soort “geavanceerde” problemen (aldus de helpdesk).

Alvast heeeeel erg bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:10
Nee dat is geen oplossing. Je netwerk zonder DHCP betekent dat je ieder apparaat handmatig een IP moet toekennen. En daarnaast kan ik ook geen reden bedenken waarom de Sonos dan beter zou gaan werken.

DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol) zorgt ervoor dat ieder apparaat een beschikbaar IP adres krijgt, en levert daarnaast ook DNS servers (om te kunnen internetten) en eventuele andere opties aan.

DHCP dus lekker aan laten staan. Wat je wel kunt doen is de Sonos een statische reservering toekennen in DHCP. Dat zal er voor zorgen dat de Sonos steeds hetzelfde IP adres krijgt.

Wat is precies de "storing" van je Sonos?

[ Voor 19% gewijzigd door Saeverix op 25-06-2022 20:19 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens2207
Hi Psyveira, bedankt voor de hele snelle reactie!

Sonos is niet heel transparant in wat er loos is, maar ik twijfel ook of ze zelf wel snappen wat de bedoeling is. Ze willen dat ik eerst het DHCP verhaal uitvoer voordat ze escaleren naar een hoger niveau.

Dit kreeg ik aan informatie:
De diagnose ziet er niet goed uit.
De speaker in kwestie is niet via 5ghz aangesloten op de Arc zoals het hoort als hij als surround speaker geïnstalleerd is.
Daarnaast ziet de communicatie tussen de Arc en beide surrpunds er niet goed uit, veel verloren pakketten.
Dit kan te wijten zijn aan 5GHz-interferentie, nabijheidsproblemen, netwerkinstellingen.

Zou ik dan bij Linksys Velop een DHCP moeten reserveren? Is dat een slim plan?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Er was hier laatst nog een ander topique waarbij T-Mobile de interne (RFC1918) IP-Range heel wijselijk tot 32 vrij uit te keren IP adressen beperkt had op een /24 netwerk...

Als ze daar bij T-Mobile de Servicedesk met rare vragen willen overladen dan is dat een goede instelling, anders: NIET DOEN :9

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 25-06-2022 20:22 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
heb je STP wel aan staan?
https://support.sonos.com/s/article/2118?language=en_US

The basic function of. STP is to prevent bridge loops and the broadcast radiation that results from them.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens2207
@muisje1997 , sorry ik begrijp niet helemaal wat dat inhoud. Gaat dit om instellingen bij Sonos of bij het modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
dit stel je meestal in op het modem

welke zyxel heb je precies dan kijk ik of er iets over te vinden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:10
Laurens2207 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:20:
Hi Psyveira, bedankt voor de hele snelle reactie!

Sonos is niet heel transparant in wat er loos is, maar ik twijfel ook of ze zelf wel snappen wat de bedoeling is. Ze willen dat ik eerst het DHCP verhaal uitvoer voordat ze escaleren naar een hoger niveau.

Dit kreeg ik aan informatie:
De diagnose ziet er niet goed uit.
De speaker in kwestie is niet via 5ghz aangesloten op de Arc zoals het hoort als hij als surround speaker geïnstalleerd is.
Daarnaast ziet de communicatie tussen de Arc en beide surrpunds er niet goed uit, veel verloren pakketten.
Dit kan te wijten zijn aan 5GHz-interferentie, nabijheidsproblemen, netwerkinstellingen.

Zou ik dan bij Linksys Velop een DHCP moeten reserveren? Is dat een slim plan?

Alvast bedankt!
De DHCP zit in het Zyxel modem. Linksys Velop is als het goed is slecht een Access Point die de verbinding vanuit de Zyxel doorgeeft. Die zal als het goed geconfigureerd is zelf geen DHCP hebben.

Ik zou zelf een beginnen met een WiFi scanner om te kijken welke kanalen er allemaal in gebruik zijn. En anders sowieso eens een ander WiFi kanaal proberen. Wellicht is er toch iets in de omgeving dat stoort op je 5Ghz netwerk. Kun je via de Linksys Velop app ook de signaalsterkte van ieder verbonden apparaat zien? Dat is namelijk ook belangrijk om even te checken.

Ik zou voor nu niets met DHCP of DHCP reserveringen doen. Dat gaat niet helpen in je probleem.

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:49

nelizmastr

Goed wies kapot

muisje1997 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:46:
dit stel je meestal in op het modem

welke zyxel heb je precies dan kijk ik of er iets over te vinden is
T-mobile levert de T50 en T54. Beide met eigen dichtgetimmerde firmware.
Ik weet uit ervaring dat STP er niet in zit bij de T50. Dat is een van de redenen dat ik het ding weggeflikkerd heb terug de doos in.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
nelizmastr schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:11:
[...]

T-mobile levert de T50 en T54. Beide met eigen dichtgetimmerde firmware.
Ik weet uit ervaring dat STP er niet in zit bij de T50. Dat is een van de redenen dat ik het ding weggeflikkerd heb terug de doos in.
dat is wel erg jammer ja
dan moet je hem in bridge zetten of een geheel ander modem gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

muisje1997 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:13:
[...]

dat is wel erg jammer ja
dan moet je hem in bridge zetten of een geheel ander modem gebruiken
Bridge ondersteunen ze niet, dus dat wordt idd ander modem. Maar gezien het kennisniveau van TS weet ik niet of dat een succes wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
nelizmastr schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:14:
[...]

Bridge ondersteunen ze niet, dus dat wordt idd ander modem. Maar gezien het kennisniveau van TS weet ik niet of dat een succes wordt.
wat de *
ze ondersteunen zoeits simpels als bridge mode niet
naja ik heb er verder geen ervaring mee en zit bij ziggo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

muisje1997 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 21:16:
[...]

wat de *
ze ondersteunen zoeits simpels als bridge mode niet
naja ik heb er verder geen ervaring mee en zit bij ziggo
Ziggo is uniek daarin. Experiaboxen van KPN doen ook geen bridge. Alleen de hele oude meuk van voor de versie 10.

Gelukkig zijn we tegenwoordig vrij in modemkeuze. Bij glasvezelboeren moet je alleen rekening houden met de juiste VLAN’s verser is het aardig plug en play. Hier een UDM Pro als router hangen met 1Gbit T-mobile. VLAN300 taggen op WAN en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens2207
Hmm dit klinkt allemaal iets te complex voor mij, met name het aanschaffen van een nieuw modem klinkt als een “bridge” too far :)

Maar het is goed om te weten dat DHCP waarschijnlijk ook geen oplossing gaat bieden. Ik ga weer contact opnemen met Sonos met mijn laatste bevindingen.

Heel erg bedankt voor de tips, dit scheelt mij weer een halve zondag aanklooien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:56
@Laurens2207,

Wellicht een stomme vraag 😉 Maar heb je de SONOS als test al eens in de buurt van je WiFi apparatuur gezet? Werkt die dan wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 23:21

Swordlord

Act first, think never

muisje1997 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:25:
heb je STP wel aan staan?
https://support.sonos.com/s/article/2118?language=en_US

The basic function of. STP is to prevent bridge loops and the broadcast radiation that results from them.
Laurens2207 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:35:
@muisje1997 , sorry ik begrijp niet helemaal wat dat inhoud. Gaat dit om instellingen bij Sonos of bij het modem?
Als aanvulling hierop.
Mocht je STP niet beschikbaar hebben in jouw netwerk zorg dan ervoor dat echt maar 1 Sonos device is geconnect met het netwerk en de rest via het eigen Sonos wifi mesh verder werkt.
Dus ook geen andere Sonos apparaten verbinden aan je wifi acces points.

Ze gaan namelijk verbindingen creëren onderling en zonder STP om je netwerk te beschermen tegen lussen (waardoor netwerk paketten gaan rondzwerven) zakt de boel in elkaar.

[ Voor 25% gewijzigd door Swordlord op 26-06-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:10
Ik vraag me vooral af wat Sonos denkt te bereiken met het advises "zet dhcp uit" en vervolgens pas ondersteuning bieden als je dat schadelijke advies eerst uitvoert. Service kan ik dat niet noemen.

In mijn ervaringen werkt dat sonos spul beter als je ze een vast ip toe wijst overigens.
Pagina: 1