Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-11 15:52
Ik heb m’n zonnepanelen op opsluitbandjes van beton en ik dacht dat ze daarom niet geaard hoefden te worden. Fout weet ik inmiddels.

De panelen zijn 2 weken in gebruik en nu wilde ik ze koppelen met vereffeningsklemmen en dan 1 paneel met aardekabel op omvormer aansluiten.

Nu voel ik alleen een beetje spanning op de ladder staan. Ik heb gelezen dat dit kan leiden tot schrikreactie maar verder nu geen kwaad kan. Klopt dat?

Is het niet vreemd dat na 2 weken en wat regen er al wat spanning lekt? Of kan er een andere oorzaak zijn dan lekkage? Heb toch iedere mc4 stekker super goed gecheckt.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Post eens een schematische voorstelling van je gehele installatie want ik vrees dat er momenteel nog niemand is die een voorstelling van je huidige opstelling kan maken.

Je gaat met een ladder naar de panelen dus ik doe de aanname dat ze op een hoger gelegen 'plat dak' liggen (vanwege de opsluitbanden)....??

Panelen ansich leveren geen AC dus ik snap je probleem met 'aarden' even niet.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• gebruiker001
Will_M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:12:
Post eens een schematische voorstelling van je gehele installatie want ik vrees dat er momenteel nog niemand is die een voorstelling van je huidige opstelling kan maken.

Je gaat met een ladder naar de panelen dus ik doe de aanname dat ze op een hoger gelegen 'plat dak' liggen (vanwege de opsluitbanden)....??

Panelen ansich leveren AC dus ik snap je probleem met 'aarden' even niet.
Gaat onderstaande iets helpen? De aluminium strip op het dak staat nu op een beetje spanning.
1 string met 10 panelen
Plat dak op houten schuur 2,5 m hoog
Growatt 3300 tlx

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bq0Q29HeDkPoQ5H5sxN1d8KmDhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PE9NUQTdftNF8MhrwUQOPEH.jpg?f=fotoalbum_large

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:50
Will_M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:12:
Panelen ansich leveren AC dus ik snap je probleem met 'aarden' even niet.
Nee, de panelen leveren een DC spanning en die wordt door de omvormer AC gemaakt.

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:24
Liggen die panelen nu ook 100% vlak, zonder afschot?

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

roches schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:24:
[...]

Nee, de panelen leveren een DC spanning en die wordt door de omvormer AC gemaakt.
Zo te zien poste je precies in de tijd dat ik een edit maakte naar aanleiding van de AC/DC conversie, maar.... Als ik de daarna geposte foto van @gebruiker001 nu even bekijk dan vraag ik me toch wel af welke installateur die panelen daar zó dicht op de rand van een dak heeft durven te leggen :+

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• gebruiker001
Heb zelf de panelen op opsluitbandjes bevestigd. Ze liggen plat ja. Gaat prima. Zijn meer mensen met ervaring op tweakers met platte panelen. Geen probleem. Zo dicht langs de rand is ook geen probleem. Waait onmogelijk weg en was niet makkelijk om ze neer te leggen.

Maar mijn vraag is hoe kan het dat er spanning staat op het aluminiumprofiel op de garage? Dat zou toch niet zo mogen zijn? Is dit opgelost met aarding of moet ik de oorzaak op gaan zoeken?

• gebruiker001
Als ik onderstaande lees dan krijg ik de indruk dat het niet heel gek is dat er spanning op staat. Wel moet ik natuurlijk aarden.

Waarom zal je zonnepanelen aarden?
De belangrijkste reden is eigenlijk een hele suffe reden. De zonnepanelen en het montagesysteem kunnen een potentiaal verschil hebben. Dit betekend dat er een (kleine) spanning staat tussen de zonnepanelen en de aarde. Dit kan een schok(je) veroorzaken. Dit kennen we wel van bijvoorbeeld de auto

• MacgregorSound
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20-11 22:37
Door de manier waarop omvormers werken en de elektrische eigenschappen van panelen loopt er een beetje blindstroom door de DC kant. Dit is ongeveer 10mA per kWp en kan zeker voelbaar zijn.

Dit is de reden waarom alle metalen delen van de constructie vereffend moeten worden, maar alleen als er een trafoloze omvormer gebruikt wordt. Dit zijn ze tegenwoordig allemaal.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er liggen geen stekkers in het water?

Ben ook benieuwd wat een laag water doet op de panelen in de loop der tijd.
Er hoeft er maar eentje slecht gekit te zijn.

Heb je eventueele logging van de opbrengst ivm schaduw?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Als ze echt plat liggen zal je regelmatig moeten schoonmaken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• gebruiker001
MacgregorSound schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:31:
Door de manier waarop omvormers werken en de elektrische eigenschappen van panelen loopt er een beetje blindstroom door de DC kant. Dit is ongeveer 10mA per kWp en kan zeker voelbaar zijn.

Dit is de reden waarom alle metalen delen van de constructie vereffend moeten worden, maar alleen als er een trafoloze omvormer gebruikt wordt. Dit zijn ze tegenwoordig allemaal.
Voor mij als leek klinkt dit aannemelijk, alleen de omvormer zelf is juist wel geaard. Kan het dan nog steeds zo zijn dat bovenstaande de juiste verklaring is? In dat geval is aarden van alle panelen voldoende en hoef ik mij verder nergens druk om te maken.

@AUijtdehaag ik weet 99% zeker dat er geen stekkers in het water liggen. Heb ze allemaal aan de frames vastgemaakt. Resultaten van schaduw/opbrengst ga ik nog een keer delen op dit forum ter lering als ik meer data heb. Of denk je dat dit relevant is voor de vraag over de aarding?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nee de schaduwvraag is nu niet relevant.
Ik zou een aardpen in de grond slaan en spanning niet voelen maar meten.

Technisch gezien is aarden via de omvormer niet toegestaan.
Wordt hij een keer vervangen dan is de installatie niet meer geaard.
Tenzij je het buiten de omvormer doet met aardings verbinding blokjes, werkschakelaar of direct naar de MK

[ Voor 51% gewijzigd door AUijtdehaag op 26-06-2022 06:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• gebruiker001
AUijtdehaag schreef op zondag 26 juni 2022 @ 06:37:
Nee de schaduwvraag is nu niet relevant.
Ik zou een aardpen in de grond slaan en spanning niet voelen maar meten.
Met de multimeter op de aarde van een stopcontact aansluiten is makkelijker dan een aardpen en toch ook goed? Straks eens meten als de zon er goed opkomt.

• Compuadb
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 10-10 04:49
gebruiker001 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 06:32:
[...]

Voor mij als leek klinkt dit aannemelijk. De omvormer zelf is wel geaard. Kan het dan nog steeds zo zijn dat bovenstaande de juiste verklaring is? In dat geval is aarden van alle panelen voldoende en hoef ik mij verder nergens druk om te maken.

@AUijtdehaag ik weet 99% zeker dat er geen stekkers in het water liggen. Heb ze allemaal aan de frames vastgemaakt. Resultaten van schaduw/opbrengst ga ik nog een keer delen op dit forum ter lering als ik meer data heb. Of denk je dat dit relevant is voor de vraag over de aarding?
Dat er lekstromen kunnen lopen heeft voornamelijk te maken met de inverter topologie. Er zijn trafoloze inverters waarbij er aan de DC-zijde van de inverter een halve netspanning t.o.v. aarde staat. Dit is dus een wisselspanning t.o.v. aarde. Een zonnepaneel is eigenlijk een grote condensator, twee geleiders gescheiden door een isolator. Je heb de zonnecel, die stroom geleid, die gescheiden is door een glasplaat met het geleidende frame van het zonnepaneel. Hoe groter de PV-string is, hoe groter de AC-lekstroom ook zal zijn.
Een wisselspanning ziet een condensator als een soort weerstand, hoe hoger de frequentie, hoe lager de weerstand die de condensator bied tegen deze frequentie. (let op dit is simpel uitgelegd hoor)

Dit zou basis kennis moeten zijn voor iedere zonne-energie engineer, alleen weten velen dit dus niet met alle gevolgen van dien als de paneel frames niet geaard zijn.

Het feit dat het monteren van zonnepanelen geen hogere wiskunde is, wil nog niet zeggen dat je geen achterliggende kennis nodig heb om een veilige installatie op te kunnen bouwen.

• gebruiker001
@proton_ ik lees ergens een mooie uitleg van jouw over blindstroom.

Ik heb mijn omvormer wel geaard maar mijn panelen nog niet. Nu meet ik spanning tussen de aarde van een stopcontact en de stalen onderdelen van de bevestiging van de panelen. Wordt deze spanning veroorzaakt door blindstroom, en hoef ik mij na het aarden van de panelen hier verder geen zorgen over te maken?

• Compuadb
gebruiker001 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 06:58:
@proton_ ik lees ergens een mooie uitleg van jouw over blindstroom.

Ik heb mijn omvormer wel geaard maar mijn panelen nog niet. Nu meet ik spanning tussen de aarde van een stopcontact en de stalen onderdelen van de bevestiging van de panelen. Wordt deze spanning veroorzaakt door blindstroom, en hoef ik mij na het aarden van de panelen hier verder geen zorgen over te maken?
Dit zijn geen blindstromen!! Dit zijn lekstromen veroorzaakt door de omvormer topologie.. Het aarden van de zonnepanelen frames is verplicht volgens de NEN1010 bij gebruik van trafoloze inverters.

• gebruiker001
Compuadb schreef op zondag 26 juni 2022 @ 06:53:
[...]

Dat er lekstromen kunnen lopen heeft voornamelijk te maken met de inverter topologie. Er zijn trafoloze inverters waarbij er aan de DC-zijde van de inverter een halve netspanning t.o.v. aarde staat. Dit is dus een wisselspanning t.o.v. aarde. Een zonnepaneel is eigenlijk een grote condensator, twee geleiders gescheiden door een isolator. Je heb de zonnecel, die stroom geleid, die gescheiden is door een glasplaat met het geleidende frame van het zonnepaneel. Hoe groter de PV-string is, hoe groter de AC-lekstroom ook zal zijn.
Een wisselspanning ziet een condensator als een soort weerstand, hoe hoger de frequentie, hoe lager de weerstand die de condensator bied tegen deze frequentie. (let op dit is simpel uitgelegd hoor)

Dit zou basis kennis moeten zijn voor iedere zonne-energie engineer, alleen weten velen dit dus niet met alle gevolgen van dien als de paneel frames niet geaard zijn.

Het feit dat het monteren van zonnepanelen geen hogere wiskunde is, wil nog niet zeggen dat je geen achterliggende kennis nodig heb om een veilige installatie op te kunnen bouwen.
Dus de lekstroom zelf is geen probleem, als ik mijn panelen maar geaard heb? Mijn omvormer zelf is wel al geaard. Kan deze lekstroom dan nog steeds ontstaan zoals jij zegt?

[ Voor 3% gewijzigd door gebruiker001 op 26-06-2022 07:04 ]

• Compuadb
gebruiker001 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 07:02:
[...]

Dus de lekstroom zelf is geen probleem, als ik mijn panelen maar geaard heb?
Klopt!. Tenzij het te hoge lekstromen worden, dan zal de aardlekbeveiliging die voor de solar-inverter behoord te zijn geplaatst kunnen aanspreken. Deze aardlekbewaking kan ook in de inverter zijn ingebouwd.

[ Voor 7% gewijzigd door Compuadb op 26-06-2022 07:05 ]

• gebruiker001
@Compuadb je was mij voor, maar ook als de omvormer zelf wel geaard is klopt jouw verklaring nog steeds?

• Compuadb
gebruiker001 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 07:05:
@Compuadb je was mij voor, maar ook als de omvormer zelf wel geaard is klopt jouw verklaring nog steeds?
De behuizing van de solar inverter moet ten alle tijden geaard zijn, dit is namenlijk een geleidend deel van een elektrisch apparaat.
Als je bedoelt dat de DC-zijde van de inverter, bij de inverter is geaard, dan geldt dat nog steeds. wel is het dan noodzaak om goed op te letten welke zonnepanelen en inverter je toepast, want niet elke zonne-paneel en/of inverter vind dit leuk hoor.. Kan de levensduur sterk verkorten van het paneel en ervoor zorgen dat je inverter het gewoon niet doet.

• gebruiker001
Compuadb schreef op zondag 26 juni 2022 @ 07:10:
[...]

De behuizing van de solar inverter moet ten alle tijden geaard zijn, dit is namenlijk een geleidend deel van een elektrisch apparaat.
Als je bedoelt dat de DC-zijde van de inverter, bij de inverter is geaard, dan geldt dat nog steeds. wel is het dan noodzaak om goed op te letten welke zonnepanelen en inverter je toepast, want niet elke zonne-paneel en/of inverter vind dit leuk hoor.. Kan de levensduur sterk verkorten van het paneel en ervoor zorgen dat je inverter het gewoon niet doet.
Ik bedoel dat de ac kabel een aardlitze heeft en die is netjes aangesloten op de omvormer. Mijn panelen kan ik nu onderling toch koppelen en dan de aarding aansluiten op de buitenzijde van de omvormer? Dit is toch de gangbare oplossing? Waarom zou ik dan nog op moeten letten welke omvormer en panelen ik toepas?

Ter info: 10 Trina vertex 400 Wp en growatt 3300 tlx is toegepast

• gebruiker001
Op deze stand geeft ie nu vrij constant 30,0 aan. Is dat 30V wisselspanning? Nog niet gevaarlijk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ku8ecXxhzdOYv9Cf1XF9PMPJuow=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0d0LXHTxev8dnfOWl3TPh2jT.jpg?f=fotoalbum_large

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Geen enkele isolatie is perfect, ze lekken allemaal; dus die lekstroom is geen probleem (maar wil je wel aanpakken door frame te aarden, om schrik en van de ladder vallen te vermijden).
Maar als ergens iets misgaat, bliksem die geleidend pad naar frame maakt bijvoorbeeld, of kabel die langs een scherp randje doorgeschuurd raakt; dan kan de hoge DC van de panelen op het frame komen te staan, en hangt het er maar van af hoe schadelijk of dodelijk aanraking is (again, aarding frame zorgt dat het veilig wordt, en normale beveiliging zal ingrijpen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En vervang eerst je batterij in de meter, die dingen gaan soms raar aangeven met een lege batterij, je moet weten dat je zuiver meet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• gebruiker001
Volgens mij staat hier wel goed omschreven wat de oorzaak is. Ik merk ook dat het vooral aan de orde is als de panelen nat zijn. Dus aarden en klaar

https://www.zonnefabriek....ek-problemen-na-de-storm/

• Compuadb
gebruiker001 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 16:15:
Volgens mij staat hier wel goed omschreven wat de oorzaak is. Ik merk ook dat het vooral aan de orde is als de panelen nat zijn. Dus aarden en klaar

https://www.zonnefabriek....ek-problemen-na-de-storm/
Dat verhaal klopt voor zover, dat er dan wel een AC-spanning op de DC-bekabeling van de zonnepanelen moet staan, omdat een condensator (capacitieve koppeling) een oneindig hoge weerstand is voor een DC-spanning en er met alleen een DC-spanning op de kabels er geen lekstromen kunnen gaan lopen.

Of er wel of geen AC-spanning op de DC-bekabeling van de zonnepanelen staat is afhankelijk van het ontwerp van de omvormer.

Hoop dat dit duidelijk is.
Pagina: 1