schakelaar/stopcontact combi aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-05 13:19

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Ik heb nu in de kast een enkele schakelaar waar ik een extra stopcontact combi in wil zetten, maar ik wil voor de zekerheid even checken dat ik de boel goed aansluit, ik ben een electronica noob op dit gebied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QF-jdIZIBPUGUA2Dw6B4djb92kU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMqoKWFNhVFaxdErjKPDXYA6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de situatie nu, zwart en bruin lopen naar de schakelaar rechts. De lamp zit aan het onderste deel van het t stuk. De kabels naar links lopen, voorzover ik kan zien naar de schakelaar van de andere kamer. Ik weet niet hoe nu de boel vanaf de lasdoos/stoppenkast loopt.

Is het nu zo dat ik eigenlijk alleen de blauwe kabel + aarde door moet trekken naar de combi wcd en dan alleen zwart aan de schakelaar, en de rest zo als de boel hieronder is aangegeven? (de peha combi ziet er voorzover ik kan zien exact zelfde uit qua aansluitingen) Lamp hoeft van mij niet perse geaard aangesloten te zijn, stopcontact wel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wlr8ava6-rm3ybU1cX48med2PVw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/tRSYMZPSPTl5qCngOQR8Emj3.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 4% gewijzigd door SouLLeSSportal op 25-06-2022 15:52 ]

gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:55
Het is een doodsimpel klusje, maar gezien je vragen zou ik adviseren er niet zelf aan te beginnen en een handige buurman vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:46
Stappenplan:
1. Eerst de stroom eraf halen in de meterkast en controleren!
2. Blauwe en geel-groene draad trekken naar combie wcd-schakelaar
3. Dan blauwe en geel-groene draad doorknippen
4. Alle 6 draden (3x blauw en 3x gg) aanstrippen met striptang (min. 12mm)
5. Twee steek lasdoppen op doen en kleuren aan elkaar. Blauw op blauw en geel-groen op geel-groen
6. Combie wcd-schakelaar aansluiten. Goed aandraaien, losse contacten zorgen voor brand!
7. Kapjes erop zetten
8. Stroom weer aanzetten en testen

Bruin = Fase (gevaarlijk)
Blauw = Nul (kan soms gevaarlijk zijn)
Geel-groen = Aarde (hoort veilig te zijn)
Zwart = Schakeldraad (gevaarlijk als schakelaar aan staat)

Als de lamp een aardaansluiting heeft moet die wel geaard zijn (bij metalen behuizing afhankelijk van isolatie binnenkant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Ricko1 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:18:
Stappenplan:
1. Eerst de stroom eraf halen in de meterkast en controleren!
2. Blauwe en geel-groene draad trekken naar combie wcd-schakelaar
3. Dan blauwe en geel-groene draad doorknippen
4. Alle 6 draden (3x blauw en 3x gg) aanstrippen met striptang (min. 12mm)
5. Twee steek lasdoppen op doen en kleuren aan elkaar. Blauw op blauw en geel-groen op geel-groen
6. Combie wcd-schakelaar aansluiten. Goed aandraaien, losse contacten zorgen voor brand!
7. Kapjes erop zetten
8. Stroom weer aanzetten en testen

Bruin = Fase (gevaarlijk)
Blauw = Nul (kan soms gevaarlijk zijn)
Geel-groen = Aarde (hoort veilig te zijn)
Zwart = Schakeldraad (gevaarlijk als schakelaar aan staat)

Als de lamp een aardaansluiting heeft moet die wel geaard zijn (bij metalen behuizing afhankelijk van isolatie binnenkant)
toon volledige bericht
Stroom gaat er idd af als ik ook maar ergens met stroom te maken heb qua klussen.
Voor mij zodat ik het duidelijk heb vanaf waar bedoel je dat ik de kabels moet doortrekken blauw en GG?
gekoppeld aan waar ze nu vandaan komen (linker kant van de t splitsing? Of ergens anders vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als die foto de exacte situatie nú weergeeft, wie heeft dat 'strijkijzer snoer' daar zó verbonden? :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Will_M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:54:
Als die foto de exacte situatie nú weergeeft, wie heeft dat 'strijkijzer snoer' daar zó verbonden? :o
is een lamp kabel en dat heb ik gedaan :+ is gewoon een losse lamp nu met fitting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SouLLeSSportal schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:57:
[...]

is een lamp kabel en dat heb ik gedaan :+ is gewoon een losse lamp nu met fitting.
;)

Maar: Naar dat stopcontact / WCD dien je dus BLAUW / BRUIN én GROEN/GEEL te gaan trekken. De Schakelaar naar een lamp elders heeft aan BLAUW en ZWART voldoende als alles aangesloten / bekabeld zit zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Will_M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:59:
[...]

;)

Maar: Naar dat stopcontact / WCD dien je dus BLAUW / BRUIN én GROEN/GEEL te gaan trekken. De Schakelaar naar een lamp elders heeft aan BLAUW en ZWART voldoende als alles aangesloten zit zoals het hoort.
punt is dat zwart alleen naar de lamp in de kast gaat naar de schakelaar die daar aan vastzat. de drie kabels die naar de andere kamer lopen, zijn dus blauw bruin en GG.
Ik kwam er met de standaard video's en info over het aansluiten van die niet overeenkomen met de bekabeling in mijn situatie, vandaar de vraag.
Ik ben verder op zich handig genoeg om een en ander te fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Waar loopt de tweede kabel van die lamp (een blauwe, als het goed is) dan naar toe?

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 25-06-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Will_M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:06:
Waar loopt de tweede kabel van die lamp (een blauwe, als het goed is) dan naar toe?
naar links kennelijk, maar ik weet niet exact waar die uitkomt en/of een centrale lasdoos zit. Ik kan zo nog even kijken bij de lamp in die kamer of daar wat meer te zien is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Klinkt nu al als een 'installatie' welke ooit opgezet is door iemand die het principe "Vonkt het niet dan klapt het niet" hanteerde? :o

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Will_M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:09:
Klinkt nu al als een 'installatie' welke ooit opgezet is door iemand die het principe "Vonkt het niet dan klapt het niet" hanteerde? :o

:P
Zou me niks verbazen in jaren zestig apartementje, maar is een en ander aangepast jaartje voordat ik er woonde voor duurzame woning met alleen stroom en zonnepanelen op het dak etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1sccZJUdvhGiA5-PAMPVUnNYSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSBOBSCVjcQsDeWcHSj1y1wy.jpg?f=fotoalbum_large
Zo te zien komt die blauwe en GG aarde dus uit bij de andere vaste lamp in de slaapkamer ernaast met een boel andere kabels in groen en rood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:08
In die centraaldoos zitten dus blijkbaar nog oude kleuren, maar in die centeaaldoos hoef je niets te veranderen. Die instructie van @Ricko1 hierboven is helemaal correct, als je die opvolgt moet het goed gaan.
Je wilt bij de schakelaar toch een stopcontact? Maar nu heb je daar alleen een fase (bruin) en met de schakelaar stuur je die door naar de lamp (zwart).
Dus er moet ook nog een nul (blauw) en aarde (geelgroen) via dat rechterpijpje naar de schakelaar zodat je daar naast de schakelaar ook een stopcontact kunt aansluiten.

Fase (bruin) kun je vergelijken met een waterleiding, de schakelaar is je kraan. Je lamp is de wastafel en de nul (blauw) is de afvoer.
Aarde is als een lekbak met alarm die alles uitschakelt (aardlekschakelaar) als hij nattigheid (lekstroom) voelt.

[ Voor 19% gewijzigd door wlmpie op 25-06-2022 19:12 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:46
Er wordt hier volgens mij allemaal niet relevante informatie bijgehaald. Om het duidelijk te maken:

A. Doel is de schakelaar in de kast die de lamp in de kast schakelt te vervangen voor een combi schakelaar + stopcontact.

B. In de lasdoos komen vanuit links fase, nul en aarde. Waar die vandaan komen is niet relevant. Als er zware apparaten (wasmachine, frituur, etc) aangesloten worden wel (dan klapt de zekering)

C. Een lamp wordt aangesloten tussen de nul (blauw) en een geschakelde fase (zwart)

D. In die centraaldoos zitten de oude kleuren van voor 1970 (groen (fase) en rood (nul). Daar heb je niks mee te maken voor dit doel.

E. De buis waar nu alleen bruine en zwarte draad inzit moet een blauwe en geel groene bij in voor het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
ok dan is het mij duidelijk, bedankt voor de replies allen. Er komen geen zware apparaten op die stekkerdoos, alleen de stofzuiger en misschien een keertje een boormachine ofzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SouLLeSSportal

SouLLeSSportal

Teamplay is everything.

Topicstarter
Het is gelukt en de boel werkt zoals 't heurt.👌

Pagina: 1