Klassieke audio richting eARC output (Sonos Arc) mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 658 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo,

Is het mogelijk om met een receiver (bvb. Denon AV receiver) elke audiobron richting een HDMI eARC output te sturen, zodat zo alles op bvb. een Sonos Arc soundbar afgespeeld kan worden (die kent nl. 1 HDMI eARC input)?
Ik denk er nl. aan om élke input en output, zowel audio als video, op een AV receiver aan te sluiten en zo te verdelen. Dit geeft ook extra mogelijkheden richting een soundbar bvb.: met de receiver kan de TV zo verbonden worden met de soundbar via HDMI eARC, maar ook Bluetooth en USB-aansluiting (op de receiver) komen zo "beschikbaar" op de Sonos Arc (die dit niet ondersteunt). Is het trouwens mogelijk dat de receiver tegelijk 2 zaken doet?
1) Bron (bvb. Xbox, TV decoder,...) naar TV sturen
2) HDMI eARC van TV naar HDMI eARC op soundbar (bvb. Sonos Arc) sturen

Grootste minpunt, los van het ev. speakerverhaal an sich dan, is dan DTS:X dat ontbreekt op Sonos (standard DTS is intussen al mogelijk). Grrrr...

Mvg,
Pedro

[ Voor 19% gewijzigd door PadrePedro op 25-06-2022 16:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41
Volgens mij heeft een receiver niet perse een hdmi geluid output, maar juist een output voor beeld richting de tv (ik weet niet of er bij dat signaal nog geluid zit). Het geluid van de tv zelf komt via die aansluiting (earc) bij de receiver die het van de tv overneemt.

Wellicht is dit mogelijk bij een receiver met 2 hdmi outputs? Het is dan een beetje zoals een pre-out voor een externe amp.

Maar eigenlijk is natuurlijk het idee dat je nu alles op de tv aansluit en de sonos het over laat nemen van de tv speakers.

Verschil in geluidsformaten (dts vs dts-x) ga je toch niet horen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je theorie van doorsturen klopt, in principe.
Echter is het bij veel receivers zo dat ze alleen de digitale, of soms zelfs alleen de met HDMI aangesloten bronnen door kunnen sturen naar HDMI. Heel soms tref je ze ook aan die analoge bronnen naar HDMI kunnen doorsturen (en effectief analoog/digitaal conversie doen), maar die zijn een zeldzaamheid en dan ook nog meestal de echte dure high end modellen.

Maar vertel eens wat exact je probleem is. Heb je een soundbar (of overweeg je die)? Of heb je gewoon verschillende bronnen die je op een soundbar met een enkele HDMI aansluiting aan wilt sluiten?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:19

FeaR

In GoT we trust

gelukkie schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:15:
Volgens mij heeft een receiver niet perse een hdmi geluid output, maar juist een output voor beeld richting de tv (ik weet niet of er bij dat signaal nog geluid zit).
Naar mijn weten kan je in elke receiver instellen dat geluid met beeld mee moet naar de TV. Receiver is dan niets meer dan een doorgeefluik. Deze optie is er voor als je geen audio over de externe speakers wilt maar via de output van de TV.
Wellicht is dit mogelijk bij een receiver met 2 hdmi outputs?
Je zal met bedachte opzet altijd een receiver met twee HDMI Outputs moeten hebben.

Alle bronnen op ingangen op de receiver. Voor het gemak zijn alle bronnen HDMI. As said, audio en video gaan via de HDMI Out van de receiver naar de Sonos. Audio zal af worden gespeeld. Alleen het beeld? Sonos zal dat niet weergeven en ook niet doorsturen. De tweede HDMI Out van de receiver leg je dan naar de TV zodat beeld daar aan komt.
PadrePedro schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:28:
Is het mogelijk om met een receiver (bvb. Denon AV receiver) elke audiobron richting een HDMI eARC output te sturen, zodat zo alles op bvb. een Sonos Arc soundbar afgespeeld kan worden (die kent nl. 1 HDMI eARC input)?
Wat je hier beschrijft klopt niet. Een audio bron gaat niet naar een HDMI eARC output. Bronnen sluit je aan op inputs. HDMI eARC op een receiver is altijd een output die naar een weergever zoals een TV of beamer gaat. Deze HDMI eARC wil je rechtstreeks op de Sonos aansluiten als ik het goed begrijp.
Dit geeft ook extra mogelijkheden richting een soundbar bvb.: met de receiver kan de TV zo verbonden worden met de soundbar via HDMI eARC, maar ook Bluetooth en USB-aansluiting (op de receiver) komen zo "beschikbaar" op de Sonos Arc (die dit niet ondersteunt).
Naar mijn idee wordt bovenstaande te rooskleurig. Nadeel van deze weg aansluiten is dat genoemd signaalpad alleen werkt met externe bronnen. Als je gebruik maakt van Spotify Connect of Bluetooth op de receiver zal dit niet door worden gezet naar HDMI Out van de receiver en dus door worden gestuurd naar de TV (of waar jij de Sonos bedenkt) maar af worden gespeeld over de speakers die op de receiver aan zijn gesloten.

Ook zie ik bronnen op de TV (interne apps) niet werken. HDMI eARC of HDMI ARC gaat voor mijn gevoel niet werken, je signaalpad klopt niet meer. Voor HDMI ARC zou je dan met beeld en geluid naar de TV gaan of een interne app zou beeld en geluid op de TV geven. Geluid zou dan terug moeten via HDMI (e)ARC naar de Denon die dit dan weer via een andere HDMI Out naar de Sonos zou moeten sturen. Dat zie ik echt niet gebeuren.
The Eagle schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:42:
Je theorie van doorsturen klopt, in principe.
Echter is het bij veel receivers zo dat ze alleen de digitale, of soms zelfs alleen de met HDMI aangesloten bronnen door kunnen sturen naar HDMI. Heel soms tref je ze ook aan die analoge bronnen naar HDMI kunnen doorsturen (en effectief analoog/digitaal conversie doen), maar die zijn een zeldzaamheid en dan ook nog meestal de echte dure high end modellen
Qua omzetten van analoog naar digitaal, is dat niet puur en alleen beeld? Dus Composiet, S-Video en Component omzetten naar HDMI. Ik durf niet te zeggen of het audio signaal wat met analoge video bronnen los aan wordt geboden (via RCA of S/PDIF) wordt samengevoegd over de HDMI Out. Puur gevoel maar ik gok eigenlijk van niet. Analoog en S/PDIF wordt volgens mij altijd via de externe speakers gestuurd. Optie die ik noemde van geluid doorsturen heb ik onder het kopje "HDMI" staan. Geen idee hoe en wat, wel iets om te onderzoeken.

Edit:
@PadrePedro
Teken anders eens uit wat je opzet is. Mogelijk bedoel je het anders dan ik uit de tekst opmaak. Of zie je als je uittekent waar het fout gaat.

Puur afgaande op hoe ik het lees zou hier niet aan beginnen. Combineren van een Sound Bar met een receiver is niet iets waar één van beide apparaten voor is gemaakt.

Edit 2:
Wat wel kan is alles aansluiten met HDMI op de receiver, via HDMI Out beeld en geluid naar de tv op een gewone ingang en via HDMI eARC naar Sonos. De Sonos sluit je dan op de reguliere weg aan. Nadeel is dat de TV altijd aan moet staan omdat het signaal door de TV moet. Tevens moet de TV dan alles ondersteunen qua codecs en werkt het nog steeds niet met netwerkbronnen of Bluetooth op de receiver.

[ Voor 67% gewijzigd door FeaR op 26-06-2022 12:27 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Hallo iedereen,

Bedankt voor jullie feedback! Ik ben enerzijds wat wijzer geworden, anderzijds ook wat meer verward geraakt :-)

Ik ga proberen mijn gewenste setup hier uit te lijnen, zodat iedereen weet wat ik beoog en waarvan ik hoop (!) dat het kan werken. Voor alle duidelijkheid: ik heb nog niets speciaals gekocht; ik zit nog in de planningsfase :-)

Centraal zou ik een AV receiver nemen die het "Works with Sonos"-label heeft. AFAIK zijn dat enkel Onkyo en Elite, dus Denon zou dan al wegvallen (heb pas een uur geleden over "Works with Sonos" gelezen, vandaar dat ik nu ineens Denon schrap). Zie verderop om te weten waarom "Works with sonos" mogelijk van belang is voor mij.
Ik beschouw de receiver als dé centrale hub voor alle AV input en output. Dit zorgt voor een soort "consistentie" in mijn kabelaansluitingen (t.t.z. een vaste logica, waarbij alles aangesloten is op dat ene centrale "hubtoestel"). Ook zou dit me maximale flexibiliteit moeten geven: ik hoop zoveel mogen bronnen te kunnen "verbinden (via de receiver dus) met zoveel mogelijk uitvoerapparaten. Vele combinaties zijn in praktijk misschien niet nodig, maar goed, hoe meer mogelijkheden ik heb, hoe beter. Het verhoogt de waarde van het geheel, zeg maar. Vb.: geluid van CD-speler op elke aangesloten speakerset kunnen weergeven; weergave Xbox op elke aangesloten TV kunnen weergeven; geluid van USB stick via de receiver naar elke speakerset kunnen sturen; enz. Ik kan zo tientallen voorbeelden geven, jullie snappen me wel.

Bronnen aan te sluiten op receiver:
* klassieke CD-speler: RCA in op receiver, RCA out op CD-speler
* dubbele cassettedeck: RCA in op receiver, RCA out op dubbele cassettedeck
* platenspeler: RCA in op receiver, RCA out op platenspeler
* digitale tuner: weet niet goed welk type aansluiting dit is...
* videorecorder (VCR): HDMI of composite in op receiver, SCART of composite out op VCR (in geval van SCART: met SCART to HDMI converter, tenzij er een receiver is die ook een SCART-aansluiting heeft, maar de kans lijkt me klein dat mijn te keizen receiver dat net zou hebben)
* BluRay-speler (DVD en BluRay): HDMI in op receiver, HDMI out op speler
* TV decoder (Android TV settop box): HDMI in op receiver, HDMI out op decoder
* Xbox Series X: HDMI in op receiver, HDMI out op Xbox
* Nintendo Switch: HDMI in op receiver, HDMI out op Nintendo
* Google Chromecast (er zit er al eentje in de TV decoder, dus mogelijk vervalt die aparte dan wel: zolang de decoder aan blijft staan, zou die built-in Chromecast eig. moeten werken AFAIK). Indien toch apart eentje nodig: HDMI out op de Chromecast, HDMI in op de receiver

Uitvoerapparaten aan te sluiten op receiver:
* TV (Samsung Neo 4K 55"; die heeft een HDMI eARC output): voor beeld en soms ook geluid (als ik de TV speakers wil); op TV-beugel van Vogel's. De TV heeft een Slim One Connect Box, dus de aansluiting zou dan als volgt werken: HDMI out op receiver, HDMI in op Slim One Connect Box; Die gaat dan met 1 kabel naar de TV. Dit klinkt hier nutteloos, maar vergeet niet dat ook nog een Ethernetkabel en stroomkabel op die Slim One Connect Box komt, dus ik kan dan van 3 kabels naar 1 kabel gaan voor aansluiting op mijn TV zelf (toch altijd net ietsje mooier en verzorgder).
* hoofdtelefoon
* occasioneel een laptop bvb. (via kabel of indien dat mogelijk is ook draadloos, afh. van wat de receiver én laptop ondersteunt (Miracast bvb.?))
* Speakerset 1: centraal daarin is de actieve soundbar (ik denk aan Sonos Arc; deze heeft enkel een HDMI eARC input); mee op de TV-beugel van Vogel's met een soort beugelextensie (soundbar draait dan mee met de draaiende TV)
* uit te breiden met een Sonos subwoofer
* uit te breiden met 2 rear speakers (2x Sonos Five)
Sonos Arc stuurt, zoals sommige andere soundbars, de hele speakerset van soundbar+subwoofer+achterspeakers aan als 1 setup. Sonos Arc ondersteunt Dolby Atmos. Sinds een dik jaar is ook DTS ondersteund, maar DTS-X (nog?) niet.
Bedoeling is dat deze setup een subtop surround system wordt. Ik weet dat echte top enkel verkregen wordt met absolute topmerken en perfect geplaatste topspeakers in een 5.1 setup of zelfs nog meer (heb op het Net al beelden gezien van gasten die effectief meer dan 10 speakers in 1 setup hebben staan, incl. speakers aan/in de plafond!). De kostprijs van échte top is voor mij te hoog en het zou onze woonkamer ook volledig ontsieren (nou ja, toch wanneer het zuiver fysische verder gaat dan 5.1). Gevolg zou zijn dat mijn vrouw het afbolt en ik dan maar alleen zit te luisteren naar die top home cinema :-o Vertaald: top hoeft niet, subtop is al mooi genoeg. :-D
Waarom Sonos? Wel, elk merk/model heeft wel zijn voor- en nadelen. Google Cast, Bluetooth, USB en DTS-X zijn al zaken die ik mis op Sonos; ook is er maar 1 input mogelijk op de Sonos Arc soundbar. Enz. enz. Maar anderzijds zijn er ook veel pluspunten: Sonos maakt multiroom makkelijk mogelijk, tot 32 zones. De soundbar scoort vrij goed tot goed (indien gebruikt als "normale TV soundbar", t.t.z. klassieke audio CD (stereo) bvb. valt vaak op zo'n toestellen wat tegen); de vele channels in de soundbar maken deze speakerset (soundbar+subwoofer+achterspreakers) zelfs tot een soort "5.1+" surround system (ik dacht dat er 11 channels waren in de soundbar, waarvan sommige voor Dolby Atmos). Veel smart home integratie. Streaming. Toegankelijk vanaf netwerk, incl. laptop. Heb nu ook al Sonos Roam, dus zit toch al een beetje in het ecosysteeem. Enz. enz. Sommige minpunten kan ik ook omzeilen met een AV receiver (INDIEN mijn theorie zou kloppen natuurlijk!); en indien de receiver mijn problemen niet oplost, dan kunnen sommige zaken toch nog opgelost worden via adapters of switches (bvb. HDMI eARC switch om meerdere devices richting de soundbar aan te sluiten).
Anyway, de Sonos Arc heeft een HDMI eARC input, dus die moet op een HDMI eARC output van de receiver.
* Speakerset 2: 2 passieve subtop speakers, maar niet van Sonos. Draadloos of bedraad. Passief, want aangesloten op de AV receiver (corrigeer me als ik hier fout redeneer!). Deze speakerset bevindt zich eig. ook in de zithoek, net als de "eerste speakerset (met o.a. de soundbar)". Bedoeling: normale stereo (want de Sonos setup kan niet als stereopaar dienstdoen...). Plaatsing als front speaker (links en rechts). Op de AV receiver zal dit de zone 1 speakerset zijn.
Met een Sonos Port wil ik deze speakerset "Sonos aware" maken.
* Speakerset 3: idem, maar dan voor in de keuken. Op de AV receiver zal dit de zone 2 speakerset zijn.
Met een extra Sonos Port wil ik deze speakerset "Sonos aware" maken.
(* Idealiter ooit nog een speakerset 3 voor buiten (overdekt terras), maar ik zoek eerst nog een gulle weldoener ;-) Op de AV receiver zal dit de zone 3 speakerset zijn; hiermee zullen alle zones opgebruikt zijn op de meeste receivers. Met nog een extra Sonos Port wil ik deze speakerset "Sonos aware" maken.)
* De HDMI eARC out van de TV met een HDMI eARC in van de receiver verbinden. Reden 1: interne apps van de smart TV. Reden 2: -indien de receiver niet altijd geluid en beeld kan scheiden (bvb. van een VCR afkomstig; of zelfs gewoon van de TV decoder): zo kan ik geluid alsnog naar de Sonos speakerset sturen :-) (Beperkter alternatief: plaatsing van HDMI eARC switch voor de Sonos Arc soundbar. De receiver is dan met deze switch via HDMI eARC verbonden, net zoals de soundbar (maar de receiver is dus input voor die HDMI eARC switch en de soundbar output). Een andere input op deze switch is dan de TV (via diens HDMI eARC out). Dit is ietsje beperkter, want het geluid kan dan enkel naar de Sonos speakerset.)

AV receivers die "Works with Sonos" zijn, zouden meerdere Sonos Ports ondersteunen, zodat elke zone (speakerset) als het ware een Sonos setup is. Wel vind ik de Sonos Port eig. wat te duur: voor de helft van de prijs zou ik er geen slecht gevoel aan overhouden, maar aan de huidige prijzen... Pffff... Maar goed, ik hoef niet per se alles ineens te doen: ik wil vooral nu een plan en dan starten met de belangrijkste onderdelen. De rest is meer om optioneel later bij te bouwen; Sonos Port valt voor mij onder deze "optionele paraplu".

Het valt niet uit te sluiten dat er ooit nog andere apparaten bijkomen, maar het zal toch ongeveer hier op neerkomen, denk ik. Een extra game console kan misschien nog (je weet wel, wanneer de kids later een PlayStation prefereren; of wanneer papa die ene retro game console in huis wil halen om nostalgische redenen :-)). Maar goed, we weten allemaal hoe technologie evolueert: we kunnen misschien verschieten van wat er binnen 10 jaar ineens normaal geworden is in de woonkamer, dus ik ben daar wel graag op voorbereid.
Wel zijn er nog andere apparaten die niet op de AV receiver aangesloten hoeven te worden, maar waarvan ik het wel nuttig zou vinden om ze vanaf de receiver aan te spreken:
* smart displays op het netwerk
* laptops op het netwerk
* PC's op het netwerk
* tablets op het netwerk
* smartphones op het netwerk
* NAS
* enz.
Stel je voor dat ik geluid van mijn receiver op het netwerk kan krijgen, bvb. richting een laptop. Dan kan ik op die laptop naar een oude cassette luisteren via de cassettedeck aangesloten op de receiver. Maar dan moet die receiver wel een output op het lokale netwerk kunnen aanduiden... niet zeker of dit bestaat... En hoe dit precies werkt? Streamt de receiver dan en pakt de laptop dit op (DLNA setup)?
Als ik het goed begrepen heb, kan een receiver wel bronnen op het netwerk kiezen, zoals een NAS, laptop, enz. Of is dat enkel, omdat je vanaf die toestellen dan streamt (DLNA)?

Tot slot nog wat extra devices, maar die hier wellicht geen rol gaan spelen in dit verhaal: VOIP phone (vaste lijn), smart home bridges/hubs (Niko, Philips Hue, Mottura en mogelijk ook nog Athom Homey Pro), Honeywell evohome evotouch, router in woonkamer (Ethernetkabels + AP voor WiFi),...).

Waar nodig kan ik nog HDMI (incl. HDMI eARC) of RCA switches plaatsen en kan ik converters gebruiken. Dus dat mag wel steeds in het achterhoofd gehouden worden. Echter, als mijn theorie steek houdt, zijn die weinig of niet nodig, want alles kan via de AV receiver (tenzij ik daar poorten zou tekortkomen).

Waarom specifiek deze setup?
1) Ik heb steeds een soundbar die mooi meedraait met mijn TV (zie beugelextensie). Dit geeft me steeds een bundel speakers die mooi gericht zijn. De subwoofer maakt op dat vlak (dus qua richting) wat minder uit en de rear speakers kan ik zo plaatsen dat ze ook weinig manueel verplaatst moeten worden (en die keren dat ik echt allemaal zeer goed wil hebben, kan ik ze nog makkelijk wat verplaatsen, als ik dat echt wil). Is dat ideaal? Nee. Maar het zorgt wel voor een situatie waarin ik in het gros van de gevallen een deftige surround set heb ("5.1+"), waarvan een deel steeds mooi met de TV meedraait.
2) Daarnaast heb ik een speakerset voor normale stereo in woonkamer en keuken.
3) Alles is Sonos aware (voor de stereo speakersets wel enkel na toevoeging van Sonos Port). Ik zit voorlopig al in het ecosysteem met de Sonos Roam.
4) Ik "augment" mijn Sonos setup met de extra features van de AV receiver. USB support op de receiver bvb. zou ervoor kunnen zorgen dat ik via die weg muziek afspeel richting de Sonos speakerset (dus die met o.a. de Sonos Arc soundbar).

Ik ga hier natuurlijk wel uit van een aantal zaken:
1) Ik kan eender welke videobron kiezen (BluRay-speler, Xbox, Switch, TV decoder, VCR,...) en naar eender welke video output sturen (de facto meestal de TV, heel soms eens de laptop).
2) Ik kan eender welke audiobron kiezen (BluRay-speler, Xbox, Switch, TV decoder, VCR,... maar ook klassieke CD-speler, platenspeler, enz.) en naar eender welke audio output sturen (TV, laptop, speakerset 1, speakerset 2, speakerset 3,...). Toegegeven, ik zal niet snel audio van de klassieke CD-speler afspelen op speakerset 1 (Sonos met soundbar), maar goed, het zou toch leuk zijn, moest het kunnen (bvb. technisch probleem met speakerset 2: speakerset 1 to the rescue!).
3) Ik kan beeld en geluid scheiden. Bvb. ik kan kiezen om niet alleen het beeld, maar ook het geluid naar de TV te sturen. Of om het geluid niet naar de TV te sturen, maar wel naar een speakerset naar keuze. Of de hooftelefoon.
4) Receiver inputs en outputs op het netwerk mogelijk.
5) "Conversies" zijn allemaal mogelijk door de AV receiver. Bvb.: zuivere audio (van bvb. klassieke CD-speler of USB stick) kan op HDMI (richting TV speakers) of HDMI eARC (richting speakerset 1, met de soundbar) aangeboden worden én natuurlijk correct en zonder kwaliteitsverlies door de speakers geïnterpreteerd/afgespeeld worden.

Het is geen ramp als niet alles mogelijk is. Bvb.: dat audio en video afkomstig van VCR niet gescheiden kunnen worden door de receiver (of in het bijzonder niet door mijn specifieke receiver die ik zou aankopen), dan is dat geen ramp (en al zeker niet, wanneer ik dit op een andere manier kan oplossen; zie hierboven). Maar als téveel zaken uitmijn theorie onmogelijk blijken, tja, dan moet ik een andere oplossing zien uit te werken, want dan heeft het natuurlijk niet veel zin...

Eigenlijk ben ik op zoek naar alle foutjes en gotchas in deze "theorie". Spui gerust alle bemerkingen maar in deze forum thread! :-)
Alvast heel erg bedankt!

Greetz,
Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Nog even meegeven dat ik de reacties al gelezen heb. Ik heb mijn theorie hier en daar al wat bijgeschaafd, maar zolang niet 100% zeker is dat iets niet kan, haal ik het er niet uit :-) M.a.w. de theorie uit mijn vorige post is wat ik nu denk én hoop te kunnen verkrijgen. Maar ik voel wel al nattigheid op basis van (sterke) vermoedens die jullie in bovenstaande reacties geuit hebben. Vooral het feit dat de speakerset met soundbar via HDMI eARC werkt, wekt bij sommigen onder jullie het vermoeden op dat de receiver dit niet voor de meeste scenario's zal dekken, omdat die dat niet als een speakerset (externe audio) zal beschouwen. Vermoedelijk is dit allemaal technisch wel mogelijk, maar heeft men dit nooit zo geïmplementeerd. Ik kan alleen maar hopen dat we nu te pessimistisch zijn. Iets om uit te vlooien dus...

Gr,
Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Ik heb 1 aspect al wat beter bekeken. Sommige receivers kunnen ingesteld worden om audio ook richting HDMI te sturen. De Sony STR-DN1080 bvb. heeft een "TV+AMP" setting. Elke vorm van audio die er dan is van een audiobron of AV-bron kan dan naar een HDMI out gestuurd worden. Als je daarop een eARC extractor aansluit, kan je de HDMI splitsen in HDMI (voor ev. beeld; die gaat naar de TV) en HDMI eARC (voor audio; die gaat naar de Sonos Arc). Extractor: bvb. Arcana (https://www.hdfury.com/product/4k-arcana-18gbps)
Cases: https://www.avforums.com/...nd-receiver-audio.2334744 en https://www.reddit.com/r/...nos_arc_sl_to_av_receiver

Dit geeft wel enkele mogelijke nadelen. Sommige kunnen opgelost worden, andere niet. Als ik het goed begrijp, zal audio in feite naar 2 outputs tegelijk gaan. Dat kan wat gepruts worden, wanneer je dan een van beide uiteindelijk niet wil (afzetten speakers of setting "TV+AMP" naar "AMP" veranderen). Door ook nog een HDMI eARC switch te plaatsen voor de Sonos Arc kan je nog steeds vanuit de TV de soundbar gebruiken ipv de AV receiver (interessant wanneer de receiver setting "AMP" nodig heeft en je toch de soundbar moet kunnen gebruiken). Op die manier zijn er zeer weinig beperkingen, al gaat het wel wat complexer worden qua bediening (hoofdje er goed bijhouden!).

Als ik dat goed begrepen heb, kan je zo de soundbar ook gebruiken om er klassieke audio op af te spelen. Meer zelfs, de receiver hoeft niet per se een HDMI eARC out te hebben, maar je hebt dan wel die eARC splitter nodig (Arcana bvb.).

Indien mijn eerdere "theorie" op teveel punten onhaalbaar is, zou dit wel een praktisch alternatief kunnen zijn, niet? Ik blijf alles rond de AV receiver centraliseren, de soundbar is apart bruikbaar voor allerlei doeleinden (zoals een gewone speakerset) en je kan bijna elk scenario bereiken (al wordt het wat complexer).

Graag feedback en bedenkingen. Maak ik ergens een foutje in het denkproces?

Gr,
Pedro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PadrePedro
Hallo,

Indien iemand van forum thread Denon AVR, speakers en input/output-combinaties komt en antwoorden wou geven, dan kan/moet dat blijkbaar hier. Mijn bedoeling was om een specifieke case (klassieke audio richting HDMI eARC, met Sonos Arc in het bijzonder) los te koppelen van enkele algemenere vragen over de werking van een receiver/AVR. Hierdoor wordt een breder publiek gevonden om antwoorden te geven, alsook om antwoorden te vinden: niet iedereen die zich vragen stelt bij de werking van een receiver/AVR zal zich geroepen voelen om die te vinden in deze forum thread over HDMI eARC, AVR en Sonos Arc gecombineerd. M.a.w. de threads overlappen elkaar deels wel, maar zeker niet volledig en de focus ligt grotendeels toch wel iets anders. Belangrijke nuance, me dunkt.

Toch is de forum thread waar ik de werking van receivers/AVR's wou toegelicht zien (Denon AVR, speakers en input/output-combinaties), gesloten door een moderator. IMHO wegens een gebrek aan inzicht in de nuancering, maar goed, het is zij zo. Alleen spijtig dat nu een heleboel zaken, incl. algemenere, in 1 specifiekere thread gebundeld worden.

*KNIP* Commentaar op moderatie gaat niet via het forum.

Alvast bedankt voor zij die nog feedback gaan geven of al gegeven hebben (ook aan diezelfde moderator die hierboven wel degelijk ook nuttige info heeft gegeven).

Gr,
Pedro

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 28-06-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:19

FeaR

In GoT we trust

PadrePedro schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 22:16:
Hallo,

Indien iemand van forum thread Denon AVR, speakers en input/output-combinaties komt en antwoorden wou geven, dan kan/moet dat blijkbaar hier.
Als dat je conclusie is heb je mijn bericht niet goed gelezen. Samenvatting, doe eerst eigen onderzoek en open daarna een topic.

Ik stel voor dat je naast Het algemeen beleid #quickstart ook Het algemeen beleid #topicopslot leest. Dit is niet de manier om topics op GoT te openen dan wel commentaar te leveren op moderatie.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 28-06-2022 22:23 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.