Scherm game PC vervangen of houden (+ tips?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik speel graag een game, maar hoef niet altijd het nieuwste van het nieuwste te hebben. Mijn huidige systeem krijgt een upgrade:

Dell Precision T1650 ---> HP Z640 Workstation
I7-3770 (geen K) ---> Dual Xeon E5-2660 V3
16GB ram ---> 128GB ram

Dit blijft hetzelfde:

Crucial 1TB SSD
RTX 2070 (geen Super, OC of TI)
Soundblaster Audigy FX
Logitech Z906 5.1
Skiller Blue switch keyboard
Razer Deathadder met QCK Edge XL muismat

Frequente games:

WoW
CSGO
Black Desert
Metro Exodus
Misschien later AoE 4

en dan nog een hele lijst aan oudere crap die nu ook al prima draait, doch allemaal op Full HD. Ik verwacht dit systeem toch weer een jaar of 3/4 te kunnen gebruiken, dat is met de huidige ook prima gegaan (die schuif ik door naar mijn zoon met een GTX1650 erin). Ik doe heel zeldzaam aan videobewerking maar niet genoeg om echt van invloed te zijn op de keuzes voor gaming.

Mijn laatste vraagstukken:

Het huidige scherm is een Dell U3419W Ultrawide (3440*1440). Best een leuk scherm, maar zeer traag (60hz) en de OSD bediening vind ik eerlijk gezegd best kut. Ik gebruik het scherm op dit moment 50/50 werk/prive waarbij werk betekent dat er een Macbook Air aan hangt. Real estate is hier best prettig, heel veel apps/vensters tegelijkertijd open. Voor gaming á la een MMORPG niks aan de hand met dit scherm, maar voor (o.a.) CSGO krijg ik steeds meer het gevoel dat ik naar wat snellers toe zou moeten willen. 240hz is misschien teveel van het goeie maar ik zie dat er wat leuk geprijsde 144~180hz monitoren voorbij komen op Vraag&Aanbod zo rond de 300 euro.

De meeste games (vooral CSGO) draait ik op een performance config met Full HD en dus dikke black bars. Dit scherm gaat daar slecht mee om, in de zin dat even een alt-tab gelijk interne switching in de software veroorzaakt en het scherm dus enkele seconden op zwart gaat (soms tot 7~8 sec). Ook het booten van niet-native res games heeft daar flink last van. Ik zou dus graag een ander scherm willen dat hier minder last van heeft en met een hogere refresh komt (voor CSGO) en waarop ik andere non-competitive of MMORPG's e.d. op hogere resolutie kan spelen. Op dit moment draai ik gemiddeld 150-180FPS in CSGO (met de performance config), ik zou graag naar de 300 willen. Als het nieuwe systeem dat op 4k trekt - des te beter, zo niet, ga ik ook daar downscalen. Qua niveau (blijkbaar maakt dat voor veel mensen uit m.b.t. CSGO) schommel ik momenteel rond GN3/4.

Is 300 euro redelijk voor een 'upgrade' naar een hogere refresh rate? Moet ik 4k najagen voor alles of full HD blijven scalen voor competitive en alleen high res voor de andere games? Kan ik beter iets nieuws overwegen wat ik nu nog niet ken? Voor werk heb ik ook nog een 24" Full HD scherm staan dat ik zou kunnen gebruiken als de 34" genoeg op zou brengen voor een significante korting op het nieuwe scherm, maar werk op de 34" zou ideaal zijn/blijven, dan krijgt de 24" gewoon een plekje elders in huis.

En verder... tja, tips? Dingen die ik nog beter kan doen/maken aan deze config? Ik zal ook echt wel nieuwere titels gaan spelen als ze uitkomen, waarbij ik meer van de shooters ben dan van de RTS games (omdat ik daar gewoon vreselijk slecht in ben :P).

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-06-2022 15:25 ]

Alle reacties

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48
Een Ivy Bridge quadcore met turbo tot 3,9 Ghz is single Core sneller dan een 10-Core Haswell die maar tot 3,3 Ghz gaat. Ook tot 4 threads is hij sneller.

Ik verwacht dus zo goed als geen vooruitgang ten opzichte van de 3770.

Die 2660 v3 is ook al 8 jaar oud en alleen door de vele cores nog enigszins bij de tijd. Maar dan moet je ze wel kunnen gebruiken (laat staan de 20 cores van een dual config).

2 2660 v3’s zijn met 20 cores even snel als een 5600X met 6 cores. En single core is die 5600X bijna dubbel zo snel. (Niet voor niets dat die stroomvretende werkstations zo goedkoop zijn.)

https://www.cpubenchmark....3/2359.2vs896vs3859vs2359

[ Voor 12% gewijzigd door White Feather op 26-06-2022 08:57 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik zou pas over een jaar wat nieuws hebben willen regelen, maar de PC van mijn zoon is aan het eind van zijn levensduur, ik wilde hem ook niet zonder laten zitten, vandaar dat ik wat anders ging zoeken. Ik heb een sterke voorkeur voor workstations o.a. vanwege de standaard goed ontworpen koeling, fijn werken aan de binnenzijde, alles goed gedocumenteerd en dergelijke. De manier waarop ze ontworpen zijn maakt ook dat ze erg lang mee gaan. De koop is gedaan dus dat gedeelde van de build is niet meer bespreekbaar.

Overigens heb ik wel gepoogd goed onderzoek te doen naar de combinatie. Het hangt of staat ook met wat er beschikbaar is tweedehands, maar deze berekening:

https://pc-builds.com/bot...aphic-card-intense-tasks/

zegt:
Calculator result

Intel Xeon E5-2660 v3 and NVIDIA GeForce RTX 2070 will work great together on 3440 × 1440 pixels screen resolution for Graphic Card Intense Tasks.

This configuration has 5.0% of graphic card bottleneck . Everything less than 5% should not be concerned major bottleneck.

Component utilizations

While running graphic card intense tasks, processor Intel Xeon E5-2660 v3 will be utilized 95.0% and graphic card NVIDIA GeForce RTX 2070 will be utilized 100.0% .
En ook:

https://pc-builds.com/gam...-strike-global-offensive/
Intel Xeon E5-2660 v3 and NVIDIA GeForce RTX 2070 can run Counter-Strike: Global Offensive game on 3440 × 1440 (Ultra-Wide QHD) resolution with frames per second ranging from 134.0 FPS up to 613.5 FPS depending on game settings.

On low settings this configuration can achieve from 297.2 FPS up to 613.5 FPS , with average around 411.7 FPS .
On medium settings this configuration can achieve from 235.5 FPS up to 486.1 FPS , with average around 326.2 FPS .
On high settings this configuration can achieve from 180.5 FPS up to 372.6 FPS , with average around 250.0 FPS .
On ultra settings this configuration can achieve from 134.0 FPS up to 276.6 FPS , with average around 185.6 FPS .
Ik zou toch wel moeten kunnen halen wat ik hoop. Diezelfde berekening komt met de huidige CPU ruim 80fps lager uit onder dezelfde condities. Anyway, dit ter toevoeging, maar het systeem is al onderweg.

[ Voor 71% gewijzigd door HTT-Thalan op 25-06-2022 17:09 ]

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-01 14:40
Ik vertrouw synthetische FPS calculators voor geen meter. Aangezien het systeem onderweg is, ben ik zeer benieuwd wat de daadwerkelijke FPS zijn op de verschillende settings.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik laat het je weten. Maar nu even de orde van het topic: Het scherm? :P.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Djarune schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:11:
Ik vertrouw synthetische FPS calculators voor geen meter. Aangezien het systeem onderweg is, ben ik zeer benieuwd wat de daadwerkelijke FPS zijn op de verschillende settings.
Met de default Nvidia configs en nog zonder (custom) autoexec.cfg maar de game details op wat ik eerder ook had, geeft de ingame CSGO FPS benchmark (van Ulletical) ~250FPS gemiddeld met uitschieters naar 500+ op 4k resolutie (3440*1140). De voorspelling dat ik met dezelfde instellingen (moet nog verder gaan tweaken) dus van FHD naar 4k kon bumpen met dit systeem zijn uitgekomen. Nu kijken wat ik er verder nog uit kan persen...
Pagina: 1