Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Shodan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-10 08:06
Ik wil tijdelijk de stroom in het huis eraf hebben. Ik wilde dit doen dmv aardlekschakelaar, maar moet ik dan eerst van te voren de solaredge omvormer uitzetten?

Ik moet even in de groepenkast zijn, vandaar dat ik alle spanning eraf wil en niet alleen een specifieke groep.

Alvast dank

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 21-11 07:09

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Als je in de groepenkast wil zijn kun je beter de hoofdschakelaar omhalen in plaats van de aardlek, en dan nog is het niet 100% veilig.

Het lijkt me zeer vreemd als je groepenkast geen hoofdschakelaar heeft terwijl je wel zonnepanelen hebt. Tenzij je hele oude zonnepanelen hebt ofzo?

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

De solaredge netjes afschakelen (eerst de omvormer, dan de groep) is wel beter: de optimizers bouwen dan rustig de spanning af.

Wise enough to play the fool

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

En wat zou daar het voordeel van zijn? Werk zelf als consultant in audio vermogenselektronica ( klasse d, smps). Naast een een standby functie zit daar ook vaak een harde netschakelaar in.

Als ik wat moet doen aan het net of aan de panelen zelf, ram ik de werkschakelaar van mijn panelen in de meterkast uit. Ik ga niet eerst 70 meter lopen (en weer terug) om het knopje op de omvormer te bedienen.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Shodan Zit er bij de SolarEdge omvormer zélf niet ook een zogenaamde 'werkschakelaar' direct in de buurt van dat apparaat of is de enige veiligheid welke je op de (hopelijk) aparte groep hebt zitten je zekeringautomaat in de groepenkast?

@ds23man Hoezo een werkschakelaar voor de zonnepanelen in je meterkast? Wat doe je dan tijdens werkzaamheden op / aan de bekabeling vanaf je omvormer náár de meterkast?

[ Voor 39% gewijzigd door Will_M op 25-06-2022 15:25 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ds23man

ds23man

Eenum

Een SE systeem is volledig spanningsloos als er geen netspanning aanwezig is ook aan de dc zijde ( op een paar volt na afhankelijk van het aantal optimizers). Dat is nou net het verkoopargument van SE. Brand> stroom eraf> veilig blussen omdat er geen hoge dc spanning op het dak aanwezig is.

• Shodan
Will_M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:17:
@Shodan Zit er bij de SolarEdge omvormer zélf niet ook een zogenaamde 'werkschakelaar' direct in de buurt van dat apparaat of is de enige veiligheid welke je op de (hopelijk) aparte groep hebt zitten je zekeringautomaat in de groepenkast?

@ds23man Hoezo een werkschakelaar voor de zonnepanelen in je meterkast? Wat doe je dan tijdens werkzaamheden op / aan de bekabeling vanaf je omvormer náár de meterkast?
De Solar edge zit op aparte groep. Ik heb 1 schakelaar op de groepenkast om alles uit te schakelen meen ik. Ik zie maar 1 hoofdschakelaar.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Hier hebben ze me tijdens het aanschaffen van m'n omvormer ook proberen wijs te maken dat er nooit 'stroom' vanuit de meterkast náár de omvormer zou gaan lopen echter beweert m'n IP netwerk iets anders doordat de interne WiFi module (monitoring) zich ook in de nachtelijke uren regelmatig laat zien ;)

Nou zou het natuurlijk kunnen zijn dat die WiFi module gevoed wordt vanuit een ELCO / Accu welke een paar dagen aan capaciteit heeft (= zwakstroom)... :+

Hier overigens geen SE maar een Duitse Fronius ... Dus niet echt goedkoop 'China Speelgoed'.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ds23man

ds23man

Eenum

Will_M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:40:
Hier hebben ze me tijdens het aanschaffen van m'n omvormer ook proberen wijs te maken dat er nooit 'stroom' vanuit de meterkast náár de omvormer zou gaan lopen echter beweert m'n IP netwerk iets anders doordat de WiFi module (monitoring) zich ook in de nachtelijke uren regelmatig laat zien ;)

Nou zou het natuurlijk kunnen zijn dat die WiFi module gevoed wordt vanuit een ELCO / Accu welke een paar dagen aan capaciteit heeft (zwakstroom)... :+

Hier overigens geen SE maar een Duitse Fronius ... Dus niet echt goedkoop 'China Speelgoed'.
Gaan we weer: klok en klepel.

De omvormer stopt pas het verzenden van data nadat er enige uren geen opwek meer is (lees dc spanning) en gaat dan in de slaapstand. Die slaapstand zal een heel klein beetje stroom trekken.

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik heb een serieuze installatie van 16 kW met 17,5kWp aan panelen. Daarom heb ik in de meterkast een aparte subkast met hoofdschakelaar en automaat. Daardoor kan ik een dubbele scheiding maken bij werkzaamheden.

• Shodan
Nu heb ik eigenlijk nog steeds de hoofdvraag: Moet ik mijn omvormer uitzetten alvorens ik de spanning overal afhaal?

• Magnetronkip
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-10 18:41
Tijdens de installatie van mijn solaredge vorige maand werd mij verteld.

Eerst omvormer uit, daarna werkschakelaar uit, dan groep in meterkast uit.

En dan nog even een paar minuten wachten voor je gaat beginnen.

Als je wilt inschakelen het omgekeerde dus: groep aan in meterkast, werkschakelaar aan, omvormer weer aan.

Live PVoutput 10.777 kW Tatooine | Hacking is like having sex. You get in, you get out, then you hope that you didn't leave something behind that can be traced back to you.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:23

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Shodan schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:18:
Nu heb ik eigenlijk nog steeds de hoofdvraag: Moet ik mijn omvormer uitzetten alvorens ik de spanning overal afhaal?
Omvormer vooraf uitzetten is optioneel.
Groepen en hoofdschakelaar uitzetten zijn essentieel.
Paar minuten wachten is onzin.

Alles kan stuk.

• ds23man

ds23man

Eenum

Gelukkig loopt een stroomstoring ook naar je omvormer om hem uit te schakelen voordat die plaatsvindt. En daarna loopt ie weer terug als ie zichzelf opheft. Technisch gezien is het helemaal geen probleem voor de omvormer om een hard cut te doen.

• teacher

teacher

Dysgaf!

ds23man schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:08:
En wat zou daar het voordeel van zijn?
Dan weet je zeker dat de condensators in de omvormer ook ontladen zijn.
In je auto gebruik je immers ook niet altijd de handrem ;)
wist even geen andere metafoor... :o

• Shodan
Kom erachter dat ik helemaal geen hoofdschakelaar heb op mijn meterkast...

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ook niet :)
Wel 2 aardlek schakelaars waar je 4 groepen tegelijk mee schakelt en een alamat voor de omvormer groep.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• Shodan
Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:43:
Ik ook niet :)
Wel 2 aardlek schakelaars waar je 4 groepen tegelijk mee schakelt en een alamat voor de omvormer groep.
Ja dat heb ik dus ook inderdaad. Punt is ik wil de kap van de meterkast halen. De vorige bewoner heeft ooit een signaal versterker kastje direct verbonden in de meterkast en ik wilde die er even uit halen. Maar aangezien ik weinig verstand heb van elektriciteit weet ik niet of ik daar nu zelf aan moet klooien. Als er een hoofdschakelaar was kon ik in ieder geval de spanning er op die manier af halen en even de kap er af halen. Geen idee of gewoon beide aardelkschakelaars omdraaien ook voldoende is.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als je het zeker wil weten dan kan je met een multimeter de spanning checken.
De kap zal er wel eerst af moeten voor je iets kan meten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• teacher

teacher

Dysgaf!

Signaalversterkerkastje? Boilergroep oid?

• Shodan
teacher schreef op zondag 26 juni 2022 @ 10:56:
Signaalversterkerkastje? Boilergroep oid?
Voor de coax.

• teacher

teacher

Dysgaf!

Rechtstreeks aangesloten? Foto?

• Shodan
teacher schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:32:
Rechtstreeks aangesloten? Foto?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MYXL9sz4BQWszqBGQTdPKo8r2I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rqvQRtcgllImt9cpXoyOTLi1.jpg?f=fotoalbum_large

Was hier op aangesloten. Heb hem er nu tussenuit gehaald

Edit: althans op de zelfde aansluiting als deze.

[ Voor 4% gewijzigd door Shodan op 26-06-2022 11:50 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ah, bij je beltrafo, dat is wel na een zekering, dus niet echt ultra onveilig oid.

Pagina: 1