4 onbekende pins op een motortje?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 05:45

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik probeer een defecte RC auto te strippen en zelf aan te sturen met een ESP32. Nu zit aan de voorkant een motortje om te sturen. De rode en blauwe draad is om hem de een of andere kant op te laten sturen, dat snap ik. Maar waar zijn die 4 andere draden die naar een klein bordje lopen voor? Genaamd A B C en D?

Zie foto's :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sP-ftU-1gSy8bQlJQr4rKrlpd3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqFR9iBUpdbSQUpjTZ8zmkgU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwbxTRHcDGC8lD0q5-pHOyAeUrQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CPJCPdN0yNDvPi7MKVp1QhdC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VATAxf7EQxSLEWSBcUNWCAVDpdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hiBp6TMPvmH0IMICq15Vb36M.jpg?f=fotoalbum_large

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kaalus
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Waarschijnlijk voor de positiebepaling zodat de motor ook naar 50% uitslag gestuurd kan worden. Dat rijd een stuk fijner dan alles of niks :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Kaalus schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 12:56:
Waarschijnlijk voor de positiebepaling zodat de motor ook naar 50% uitslag gestuurd kan worden. Dat rijd een stuk fijner dan alles of niks :P
Hm ja dus dan zal contact A, B of C contact maken met D ofzo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:58
of het is een stappenmotor? als je de boel verder open schroeft kan je meer zien en wordt het een stuk makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:27

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Zoals iedere servo werkt zit er een potmeter op de as die inderdaad een posite terugkoppelt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:34
Zoek eerst maar eens uit wat voor motor het is. Alles het een stappenmotor is of een Servo is rood/blauw niet voor de richting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

Een stappenmotor is het zeker niet. Dat is een te dure technologie voor zo'n auto en ook geen geschikte technologie.

Het ziet eruit als een goedkope auto en die hebben 2 mogelijke stuursystemen.
1) De allergoedkoopste werken met een solenoid idee waar 2 electromachneten een as vanuit een middenstand 2 kanten op kan trekken. Voor de correcte middenstand is er dan een klein draaiknopje onder de auto.
2) een servomotor systeem waar in het mechaniek een electromotor en een potmeter verborgen zit en daar lijkt dit op.

Toch even kijkend naar de 1e foto zie ik een veermechanisme op de stuurstang en ook iets van een servosaver op de uitgang van de stuurmotor. De servosaver doet mij vermoeden dat het toch een servo is (maar met de elektronica extern) . maar het veermechanisme op de stuurstang zelf weer niet.....

Misschien kan je zien naar welk IC op de hoofdprint dit gaat, vaak kan een datasheet het juiste antwoord geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Motortje is een standaard DC motortje. zitten twee condensatortjes op de aansluitingen voor ontstoring, allemaal standaard spul.

Het printje met ABCD zal inderdaad positie feedback zijn, je zal het zelf ff moeten doormeten, of uit elkaar halen...

Het veer-mechanisme is waarschijnlijk onderdeel van de feedback, met onder op de auto een stelschroef om de middenstand aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:27
het abcd printje lijkt dan dus niet absoluut noodzakelijk voor de werking...

hij zal het ook wel doen door gewooon spanning op de motor te zetten, + en - voor ene kant op... - en + voor de andere kant...

die veer lijkt wel heel sterk op een mechanische "return to center"

gang is alles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Voor een tientje haal je een gewone servo, op Amazon heb je al voor 2 tientjes een metal gear servo met 20kg kracht.... en die hoef je alleen maar met een pwm signaal te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:33

Santford

FP PowerMod
Als ik het zo zie dan is het een encoder printplaatje rond de as waar sleepcontacten overheen draaien.
Ik zie maar aan één kant sporen, ik verwacht dat het printje het volgende patroon heeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MqVw_CR4eah0nKTLsKmb5Yv0sI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DaPZrYN9B3IBNuOLC1sOttke.png?f=user_large

Als je de as zou draaien kom je onderstaande vijf standen (verbindingen) tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mRSpc0R4-D2sE0MMYsuIiSJ0vJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zRJpgo7e5crorXusBwlRyPuv.png?f=user_large

C en D van de encoder zet je op uitgangspinnen van je microcontroller, A en B kun je vervolgens inlezen op pull-down ingangspinnen.

Om op elk willekeurig moment de positie uit te lezen moet je denk ik altijd twee metingen doen.
Een meting met C hoog en D laag en een meting net andersom met D laag en C hoog.

Met het resultaat van de twee metingen ( het inlezen en onthouden van A en B ), kun je vervolgens de positie bepalen met behulp van deze waarheidstabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ObPGqCIsVta439kaTTf9BkgxeM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pY45r8XSQ2h0pvuH0fUnuqb9.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Santford schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:01:
Als ik het zo zie dan is het een encoder printplaatje rond de as waar sleepcontacten overheen draaien.
Ik zie maar aan één kant sporen, ik verwacht dat het printje het volgende patroon heeft:
[Afbeelding]

Als je de as zou draaien kom je onderstaande vijf standen (verbindingen) tegen:
[Afbeelding]

C en D van de encoder zet je op uitgangspinnen van je microcontroller, A en B kun je vervolgens inlezen op pull-down ingangspinnen.

Om op elk willekeurig moment de positie uit te lezen moet je denk ik altijd twee metingen doen.
Een meting met C hoog en D laag en een meting net andersom met D laag en C hoog.

Met het resultaat van de twee metingen ( het inlezen en onthouden van A en B ), kun je vervolgens de positie bepalen met behulp van deze waarheidstabel:
[Afbeelding]
Ik heb hem open gehaald en het is inderdaad een soort printje als in je plaatje, wauw, mooi gevonden. In mijn geval leek het erop alsof B verbonden was met ground en de rest als input gezien werd.

Dus ik kan dan betrouwbaar een beetje of volledig naar 1 kant sturen. Dat is handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:33

Santford

FP PowerMod
geerttttt schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 11:51:
[...]

Ik heb hem open gehaald en het is inderdaad een soort printje als in je plaatje, wauw, mooi gevonden. In mijn geval leek het erop alsof B verbonden was met ground en de rest als input gezien werd.

Dus ik kan dan betrouwbaar een beetje of volledig naar 1 kant sturen. Dat is handig!
Komen bij jou de verbindingen bij de posities precies overeen met die in het diagram hierboven?

Doordat je de posities weet kun je de servo stoppen op de midden- en eindstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-09 18:15

heuveltje

KoelkastFilosoof

..

[ Voor 99% gewijzigd door heuveltje op 28-06-2022 15:41 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Oke even een vervolgvraag. Ik heb nu alles aardig aangesloten, met een step-up converter naar de motor toe voor stabiele 9v power voor de motor. Nu wil de motor prima draaien maar het lijkt erop dat die motor zoveel trekt dat de ESP te weinig voeding krijgt om te blijven werken...

Het wordt gevoed door een enkele 18650 batterij... Wat is de beste oplossing? Voltage naar motor verlagen en accepteren dat hij minder hard kan rijden?

Het betreft dus een esp32 met kant en klare 18650 batterij en een l9110 h-brug bordje.

[ Voor 9% gewijzigd door geerttttt op 28-06-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

meer batterijen. :)
Als die enkele 18650 niet genoeg energie kan leveren om je motortje aan te drijven *en* een stabiele spanning voor de ESP te behouden, dan lijkt me de logische oplossing om daar wat aan te doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Ik denk dat een H-brug dat maar max 800mA mag verwerken als ook een step up converter meestal ook niet meer kan verwerken niet opgewassen is tegen een aandrijfmotor dat enkele Ampère kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
AlexanderB schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 11:27:
meer batterijen. :)
Als die enkele 18650 niet genoeg energie kan leveren om je motortje aan te drijven *en* een stabiele spanning voor de ESP te behouden, dan lijkt me de logische oplossing om daar wat aan te doen. :)
Ja, dat is zo , maar het probleem is als volgt. Ik heb zo'n wemos ESP+battery bordje gekocht, dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9RgeUklDkoWV1XedHKKdJzn2Aa4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VMlcO4KDm9pOisU8CWyZeNUX.jpg?f=user_large

Ik kan een losse 18650 houder kopen voor een tweede batterij en dan deze parallel zetten... Dan heb ik dubbel vermogen en zelfde voltage toch? Gaat dat problemen geven met het laadcircuit die op het bordje zit? (Hij laad via de 5v microusb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
memphis schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 12:36:
Ik denk dat een H-brug dat maar max 800mA mag verwerken als ook een step up converter meestal ook niet meer kan verwerken niet opgewassen is tegen een aandrijfmotor dat enkele Ampère kan trekken.
Hm de datasheet zegt inderdaad 800mA maar hij kan pieken aan van 1.5 tot 2A. Dat is denk ik ook het grootste punt. Heb de step-up nu op wat lager voltage staan en het gaat nu soms goed, maar als ik van 0 naar vol gas ga trekt hij tijdelijk veel stroom, ik gok dat daardoor het voltage te laag wordt voor de ESP waardoor hij reboot.

Dus, een extra batterij in parallel is de enige oplossing? Of werkt een grote capacitor ook? Zo ja hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

een tweede 18650 van hetzelfde type in parallel is geen probleem, het oplaadcircuitje zal er alleen 2x zo lang over doen om ze samen op te laden. :)

Let wel ff op de kwaliteit van de batterijhouder, sommige hebben echt hele karige bedrading, waardoor de cel bijna geen bijdrage levert. Een type zoals al op het bordje zit met eigen (voldoende dikke) bedrading lijkt me de beste oplossing.
Als je de voeding van de H brug direct naar de 2e batterijhouder verbindt, dan gaat dat helemaal goedkomen. :)

Condensatoren zou ook kunnen, maar dan is het logischer om de voedingsspanning voor de ESP te ondersteunen. precieze waardes kan ik zo 123 niet inschatten, maar als je een flinke condensator aan de 3v3 rail hangt dan is het wellicht handig om daar met een weerstand en schottky diode een laadstroom begrenzing op te zetten zodat je de 3v3 regelaar wat minder hard laat werken.

Afbeeldingslocatie: https://www.powerctc.com/sites/default/files/f1.1_0.png
Zo iets..
Pagina: 1