Airco split unit, wel of niet periodiek bijgevuld worden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico_van_wijk
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 16:39
Veel gelezen op internet en ook op dit forum over airco split units maar vindt helaas geen eenduidig antwoord. De één zegt een airco systeem hoeft nooit bijgevuld te worden gezien het een gesloten circuit net als een koelkast.

Anderen (ook heel veel aircobedrijven) zeggen dat er altijd een kleine lekkage is waardoor er periodiek toch bijgevuld moet worden. Nu is het zo dat een koelkast ook nooit bijgevuld hoeft te worden?

Maar hoe zit het nu werkelijk?

[ Voor 28% gewijzigd door nico_van_wijk op 25-06-2022 13:02 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het zou niet bijgevuld hoeven te worden, er vanuitgaande dat je geen lek hebt. Een systeem zou niet moeten lekken, maar als het dat wel doet, dan is het lek verhelpen en bijvullen de enige optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:29
In theorie nooit echter is het lastig om na 7 jaar te spreken van een lek. In een auto moet deze ook om de X jaar bijgevuld worden zonder dat er in alle gevallen sprake is van een lek.

De monteur zal als het goed is het systeem vacuüm trekken en zo controleren of er sprake is van lekkage. Indien er geen meetbaar vacuümverlies is wordt het systeem weer gevuld en kun je weer jaren vooruit. Indien er sprake is van vacuümverlies zal het lek gerepareerd worden alvorens het systeem gevuld wordt. Vanuit mijn optiek zal bijvullen het probleem hoe dan ook verhelpen waarbij er in het geval van lekkage additionele werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd.

[ Voor 25% gewijzigd door n0pe op 25-06-2022 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Op een koelkast zitten geen extra leidingen, dat is gewoon een ding dat door de fabriek in elkaar is gezet en waar iedereen daarna verder afblijft. Een airco heeft leidingen die door je huis lopen die misschien soms een beetje bewegen of inkrimpen of uitzetten. Na zeven jaar vind ik het niet zo gek dat het een keer bijgevuld moet worden, dat zou ik ook niet een lek noemen. Van de andere kant, als er een zegt dat hij het kan repareren en je dat een betrouwbaar verhaal vindt kun je dat natuurlijk doen. Het koelgas veranderd ook af en toe door EU (milleu) regelingen en oud gas mag dan niet meer bijgevuld worden. Als zo'n systeem te weinig gas heeft kun je het niet meer laten bijvullen.

Een mobiele airco zal ook minder snel gas verliezen vermoed ik.

In theorie is het inderdaad een gesloten systeem, maar dat is het water in mijn cv en radiatoren ook en die moet ik ook wel eens bijvullen.

[ Voor 33% gewijzigd door Marzman op 25-06-2022 12:56 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.