Af en toe geen loginscherm opstarten Windows 11

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Ik heb een Windows-machine die sinds deze week een hele irritante kuur heeft. Soms krijg ik na het wegklikken van de tijd niet mijn reguliere pincodescherm. 10x opnieuw opstarten? Niks anders. Dan opeens weer wel en werkt het prima. Ik lees op het internet niet echt iets wat het permanent kan fixen. Zijn er hier nog ideeën? Ik kon alleen iemand vinden met Windows 10 die iets vergelijkbaars had, maar geen oplossing erbij.

Voor als het relevant is, mijn hardware:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G3KhD2n7Bdjpf1BebmDbE8LdooM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cHNgs86rFjJ6u95IofjiFCyo.png?f=user_large

Ik heb al in mijn bios zitten kijken of bijvoorbeeld dat TPM opeens uitstond, ook even mijn interne videokaart uitgeschakeld voor het geval dat. (Het is namelijk sinds ik bij Windows Update een driverupdate voor die interne videokaart zag). Verder heb ik echt geen idee helaas. Snel opstarten staat al uit.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daoka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-05 03:55
Ik heb er zelf nooit van gehoord. De eerste 2 dingen waar ik aan denk zijn of dat de gehele pc traag is (daar heb ik vaker gezien dat het lang kan duren voordat de inlogscherm komt maar komt uiteindelijk wel). Maar aangezien je verder niet hebt over trage pc verwacht ik dit dus niet.

Het tweede waar ik aan denk is mogelijk een Windows update die problemen geeft. Wat je dus zou kunnen proberen is de updates van de laatste week te verwijderen. Of misschien als die er zijn een restore point gebruiken van dus minstens een week geleden.

Mocht dit ook niet helpen zou je kunnen proberen bijvoorbeeld automatisch inloggen zodat de inlogscherm overgeslagen wordt. Maar misschien is dit ook niet wenselijk voor jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Nu online
Werkapplicaties willen graag een lock-scherm op je pc, maar daar zou ik wel omheen kunnen komen. Lijkt me alleen niet verstandig en/of de bedoeling. Traag is de pc zeker niet inderdaad. Ik klik, en meteen verdwijnt die klok. Er verschijnt echter niks.

Het irritante is dat het infrequent is. Vanavond na thuiskomen kwam ik er meteen in.

[ Voor 16% gewijzigd door ap3nr0ts op 26-06-2022 01:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-05 19:02
Geven de logboeken (Event viewer) een vingerwijzing?

Een beetje een long shot. Misschien is het gebruikersprofiel corrupt? Maak een nieuw profiel om te testen en kijken of het probleem zich opnieuw voordoet of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daoka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-05 03:55
Als het probleem alleen komt na het opnieuw opstarten (en dus niet na het locken van de computer) dan zou je wel automatisch inloggen met wachtwoord kunnen doen. Uiteraard blijft dit wel een veiligheidsrisico maar dan heb je tenminste wel een lock screen met wachtwoord.
https://answers.microsoft...2e-445a-a5cb-f44d00289715

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Nu online
EricJH schreef op zondag 26 juni 2022 @ 02:01:
Geven de logboeken (Event viewer) een vingerwijzing?

Een beetje een long shot. Misschien is het gebruikersprofiel corrupt? Maak een nieuw profiel om te testen en kijken of het probleem zich opnieuw voordoet of niet.
Goeie. Ik zie nu te veel rode icoontjes om nog te weten wanneer ze mogelijk gekoppeld zijn aan dit, maar dat is een goed beginpunt voor de volgende keer als ik weer in een loop zit en er uiteindelijk uit ben gekropen, haha. Als ik daar iets uit op weet te maken, post ik het zeker hier, zodat iemand er misschien wat aan heeft in de toekomst (en ikzelf :+).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• choogen
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

choogen

Has anyone seen my stapler?

Ik had dit probleem vanochtend opeens ook bij het opstarten van mijn systeem (Win 10). Na een reboot werkte e.e.a. gelukkig weer. Elders op dit forum vond ik nog deze draad: Windows 11 - inlogscherm leeg

Een ander, mogelijk probleem gerelateerd probleem speelt bij mij al veel langer, namelijk dat Windows 10 soms geen geluid weergeeft vanaf het opstarten.Ook hier biedt een reboot steeds de oplossing. Dit audio-probleem schijnt te maken te kunnen hebben met FastStartup, dat soms problemen geeft i.c.m. oudere hardware: https://www.tenforums.com...up-only-after-reboot.html
Datzelfde FastStartup wordt ook soms aangeraden om uit te zetten als mogelijke oplossing van het geen loginscherm-probleem.

[ Voor 74% gewijzigd door choogen op 04-07-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ap3nr0ts
  • Nu online
Dat staat bij mij inderdaad uit, fast boot, maar ik heb het probleem sindsdien niet meer gehad. Heel raar. Want ik had het in 1-2 dagen tijd om de haverklap, maar kennelijk heeft Windows ergens de knoopjes uit de veters weten te halen. :P
Pagina: 1