Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Is er iemand die wel eens heeft nagedacht over bewegende zonnepanelen die gedurende de dag altijd de optimale hoek hebben ten opzichte van de zon?

Zelf dacht ik aan een metalen frame die met wat motoren en een stukje software kunnen draaien, maar dit is natuurlijk ontzettend simplistisch gedacht.

Voordeel is natuurlijk altijd maximale opbrengst, nadeel is de extra kosten. Het kan alleen op een plat dak, of op de grond.

Uiteraard zijn er nog veel meer nadelen, maar dat is ook de reden voor dit topic, om de beperkingen in kaart te brengen en daar slimme oplossingen voor te bedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 25-06-2022 11:48 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:19
Dergelijke systemen bestaan (al lang).
Het onderhoud daarvan bij een normale "huis tuin en keuken" installatie lijkt me niet opwegen tegen het mogelijk hogere rendement, maar heb me daar eerlijk gezegd ook niet echt in verdiept.
Bij hele grote solar installaties wordt het in de praktijk al jaren wel toegepast, dus het zal zeker iets opbrengen lijkt me...

Bij dergelijke powerplants met heliostaten bijvoorbeeld... Geen standaard PV paneeltjes hier dus, maar een veld vol bewegende spiegels.

Wikipedia: PS10 solar power plant

[ Voor 5% gewijzigd door GeeEs op 25-06-2022 11:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-06 12:28
Tja. 3 seconde op Google. Zonnepanelen bloem.

https://ecoplant.solar/

[ Voor 15% gewijzigd door Gieliovd520 op 25-06-2022 11:58 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Topicstarter
Uiteraard ook gevonden, maar dit bedoel ik niet. Meer een zelfgemaakt systeem met conventionele zonnepanelen.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je hebt er diverse zelfbouw, youtube en zoeken op solar tracker.
Ik heb voor plat dak montage wel eens gekeken om de panelen mee te laten draaien (niet qua instraal hoek) van oost naar zuid maar west (en weer terug). Hoewel de techniek niet al te ingewikkeld is liep ik toch tegen ruimte aan die niet efficienter werd en al helemaal niet goedkoper.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online

Misschien interessant

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zoiets?
https://goo.gl/maps/suownzwhjFGioWpU8

adpo kallo.
Kijk links. Eentje kapot.

[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2022 12:18 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bewegende zonnepanelen - Misschien eerder iets voor een drijvend zonnepark op een plas?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

De benodigde grootte is natuurlijk onhandig wil je meer dan een deuk in een pakje boter slaan, bij 10 panelen is het al een gigantisch ding.

Ik heb wel gedacht aan een oost west /\ waar je smorgens de west kant ophoog zet als 1 plaat met oost en dan omwippen naar west met de zon mee, met wat actuators of lucht balgen goed te doen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Dan kun je het beste een draaiplateau bestellen, daarop je zonnepanelen bevestigen. En dan iets met een dag/nacht-lichtschakelaar/sensor iets in elkaar programmeren ofzo?
https://www.pre-motion.nl...aaiplateau-4-5-meter-koop

Of zelf, maar volgens mij een heel gedoe ivm lassen etc.

[ Voor 9% gewijzigd door DutchWing op 25-06-2022 12:30 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Of groter denken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Of zoiets;

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Met 8000kWh per jaar wel een uitdaging denk ik. :) m.a.w, veul te klein. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Awesome! Mooie dingen dit... Knap en gewaagd om zoiets te bouwen, maar echt heel mooi gedaan.

Wel onhandig als je (eens) dronken thuiskomt en de voordeur niet meer kan vinden?! :+

Ghehe .. deze dan...
YouTube: Timelapse draaiend huis Tilburg

[ Voor 23% gewijzigd door GeeEs op 25-06-2022 16:19 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mijn vader heeft een opstelling gemaakt met 16 panelen. Het staat op een draaischijf van een stuuras van een oplegger. Het draaien gebeurt dmv een motor van een zonnescherm, met een tandwiel. Ik heb daarvoor een besturinkje gemaakt met een raspberry pi, zodat hij elk uur een stukje draait. Daar zit ook een web interface bij waarmee je de instellingen kunt wijzigen. Je kunt hem daarmee ook handmatig verstellen maar dat is meer voor de leuk :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B1SroTJG-D3ycD4rIMr61pM7nYA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JNfukxxLTeeQw19gcEVbX3d0.jpg?f=fotoalbum_mediumAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0L8k62fyX-sNtR8qK9wBt9-7Io=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hw2c4ghnEFrBxTu02e087PcG.jpg?f=fotoalbum_medium
's Nachts draait dnv een cronjobje het spul weer terug naar de beginstand. Werkt best goed, maar heb geen idee hoeveel meer het opbrengt eigenlijk. Het is ook alleen draaien om de zon te volgen, er is geen hoogteverstelling.
Het is ook meer bedoeld als demo opstelling, hij heeft een handel in steigermateriaal :)
Moby schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:46:
Zelf dacht ik aan een metalen frame die met wat motoren en een stukje software kunnen draaien, maar dit is natuurlijk ontzettend simplistisch gedacht.
Veel moeilijker dan dat is het ook niet :P

[ Voor 11% gewijzigd door u_nix_we_all op 25-06-2022 16:53 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:33
Ja, het bestaat al lang, is leuk om mee te spelen, maar als het je om de centen gaat, heeft het geen zin. Het voegt allerlei extra kosten toe, en bovendien bewegende onderdelen dus slijtage. Terwijl de extra opbrengst beperkt is.

Dus daarvoor moet je het in elk geval niet doen.

(Met hobbies is echter uiteraard niets mis :) )

[ Voor 8% gewijzigd door Wilke op 25-06-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 20:35
De mensen die ik gesproken heb met zo'n systeem willen het niet meer. Het probleem met de systemen is dat met bewolking het systeem vaak blijft zoeken en daardoor best wel electriciteit verbruikt (de mensen die ik heb gesproken waren off-grid, accu wordt leeggetrokken). Dat zou je met een zelfbouwsysteem misschien wel op kunnen lossen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:58
@Wilke Zo veel hoeft het niet te kosten. Gebruikte steigerpijp en koppelingen zijn niet zo duur. En het enige, dat beweegt is de draaikrans en de motor. Als je dat verstandig ontwerpt, hoef je voor slijtage ook niet bang te zijn.

@Jron667 Je moet zoiets ook niet zelfzoekend maken. De richting waarin de zon opkomt en daalt is al een jaar van te voren bekend. Daar baseer je de sturing op.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 20:35
@Jron667 Je moet zoiets ook niet zelfzoekend maken. De richting waarin de zon opkomt en daalt is al een jaar van te voren bekend. Daar baseer je de sturing op.
Ja, ik heb inspiratie gekregen door dit topic. Vind het draaiende systeem wel mooi, wij hebben 12 panelen dus dat moet kunnen. Verleden week de panelen op zomerstand gezet, dat scheelde toch wel veel. In de avond wekken we na 17:00 nu een stuk meer energie op.

Ik had het trouwens over commerciële systemen die in Portugal verkocht zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door Jron667 op 25-06-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

u_nix_we_all schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:48:

Het is ook meer bedoeld als demo opstelling, hij heeft een handel in steigermateriaal :)
Hoe zit dat kostentechnisch vergeleken met ander bevestigingsmateriaal en was het makkelijk op te bouwen ?
Dat ziet er best wel leuk en handig uit.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
JukeboxBill schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:06:
@Wilke Zo veel hoeft het niet te kosten. Gebruikte steigerpijp en koppelingen zijn niet zo duur. En het enige, dat beweegt is de draaikrans en de motor. Als je dat verstandig ontwerpt, hoef je voor slijtage ook niet bang te zijn.

Een jaar van tevoren maar? :P
Volgens mij is de stand van de zon voor de komende 1000en jaren al wel bekend. Althans, dat mag ik toch hopen.
Zolang er geen apocalyptische taferelen gaan plaatsvinden in ons zonnestelsel, is de zonnestand al lang geen verassing meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
digifun schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:14:
[...]

Hoe zit dat kostentechnisch vergeleken met ander bevestigingsmateriaal en was het makkelijk op te bouwen ?
Dat ziet er best wel leuk en handig uit.
Eerlijk gezegd weet ik dat niet precies, steigermateriaal was al voorhanden (maar prijzen van buizen en koppelingen zijn online wel te vinden).
Het onderste deel van het gevaarte is een gelaste contructie van U-profilen, maar dat deel heeft mijn broer geregeld (die is lasser). De draaikrans heeft mijn vader via een kennis kunnen krijgen.
De motor heeft hij volgens mij ergens van marktplaats voor een paar tientjes. De raspberry pi 1b en module met 2 relais had ik nog liggen.

Het lastigste gedeelte om te bouwen was denk ik het monteren van de motor. In het midden van die betonplaat / draaikrans zit een vliegwiel van een vrachtwagen waar een vertanding op zit. De motor ligt horizontaal en daarachter zit een haakse overbrenging (van een oude hand boormachine :+ ) waar het kleine tandwiel op zit dat langs het vliegwiel draait.

Je begrijpt, hoog hobby-bob gehalte, spulletjes sprokkelen, en handig met lasapparaat en ander gereedschap.
De kosten voor mijn vader zaten dus voornamelijk in de panelen en bevestigsmateriaal daarvan (horizontaal rails systeem) maar dat heb je natuurlijk ook als je ze op een dak legt.
Wilke schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:53:

(Met hobbies is echter uiteraard niets mis :) )
QFT!

[ Voor 5% gewijzigd door u_nix_we_all op 25-06-2022 17:37 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16:35
Het kost ontzettend veel ruimte en is daarom op een dak eigenlijk kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

.... of eentje goed. :P

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
alwind schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:35:
Het kost ontzettend veel ruimte en is daarom op een dak eigenlijk kansloos.
Hangt er vanaf. Zie het draaiplateau voorbeeld hierboven. Neemt nauwelijks meer ruimte in beslag als dat je de panelen fixed had geplaatst op een dergelijke stelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 14:03
Verticaal laten bewegen kan ook, op een tandkrans zoals in de kassenbouw gebruikt wordt om de dakramen te openen. Wat ik van mijn zus begreep 2,5 keer de normale opbrengst per jaar. Bestuurt met raspberry pi, door neefje geprogrammeerd puur op zon stand, niet op wolken. Als de zon over de haakse lijn gaat in de zomer (zon komt gaat dus voorbij het westen onder) werden de panelen plat gelegd zodat ze toch nog een hoek hadden met de avondzon.
Nadeel is de tandheugel banen onder de grond of je dak in.

[ Voor 6% gewijzigd door Dapdodo op 25-06-2022 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Wij hebben een zonnekoker (zeg grote reflecterende schijf die alle zonnewarmte op een kleiner punt samenbrengt, waar je dan een pan hangt) en die heb ik op een ding gezet waar men vroeger landbouwspul aan hing, Dus een solide wiel, hadvatten op plek zoals ze bij een kruiwagen zitten, supermakkelijk verplattsen, met of zonder pan.
Ik moet zeggen dat het brandpunt op de pan houden veel vaker correcties en verplaatsingen vereist dan ik dacht, in je beleving gaat het bewegen van de zon over de hemel rustig maar als je een zonewijzer of een zonnekoker hebt dan is "rustig" opeens een relatief begrip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

GeeEs schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:44:
Hangt er vanaf. Zie het draaiplateau voorbeeld hierboven. Neemt nauwelijks meer ruimte in beslag als dat je de panelen fixed had geplaatst op een dergelijke stelling.
Op een (plat) dak is een dergelijke opstelling hopen dat je WA-verzekering coulant is na de eerste storm :X

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Geen idee? Hoe zou dat anders zijn vergeleken met elke andere schade door afgewaaide panelen?
Als je gaat hobby-bobben zonder vergunning is dat uiteraard wel een puntje om te overwegen...
Ik geloof, zoals ik al eerder zei, ook niet dat dit echt rendabel is voor HuisTuinKeuken installaties, maar vind het concept zeker wel tof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:58
GeeEs schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:33:
[...]

Een jaar van tevoren maar? :P
Volgens mij is de stand van de zon voor de komende 1000en jaren al wel bekend. Althans, dat mag ik toch hopen.
Zolang er geen apocalyptische taferelen gaan plaatsvinden in ons zonnestelsel, is de zonnestand al lang geen verassing meer.
Ik heb wel eens gelezen dat de stand van de aarde iets t.o.v. de zon veranderd. Maar of dat op jaarbasis is? Ik heb ook wel eens een jaartabel gezien, vandaar.

Hoe dan ook, je kan aan de hand van een tabel een jaar vooruit programmeren. En het is ook wel wiskundig op te lossen. En als dat een constante jaarcyclus is, dan programmeer je dat in een lus.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
JukeboxBill schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:24:
[...]

Ik heb wel eens gelezen dat de stand van de aarde iets t.o.v. de zon veranderd. Maar of dat op jaarbasis is? Ik heb ook wel eens een jaartabel gezien, vandaar.

Hoe dan ook, je kan aan de hand van een tabel een jaar vooruit programmeren. En het is ook wel wiskundig op te lossen. En als dat een constante jaarcyclus is, dan programmeer je dat in een lus.
Tuurlijk, maar ook die licht oscillerende schuine stand (axial-tilt is denk ik waar je op doelt) van de aarde is reeds lang bekend. Dit is overigens een cyclus van grofweg 41000 jaar...
Ik las dit ook net in het artikel op Wikipedia, want wist de exacte getallen hiervan ook niet precies hoor. Maar de wetenschap weet schijnbaar voor minstens de komende miljoen jaar dus wel ongeveer waar alle hemellichamen zich zullen bevinden. En dat tot zegmaar op de theoretische "seconden" na... best cool. Bijna niet te bevatten...

Wikipedia: Axial tilt

Nog even verder gelezen... Boeiende materie... :o :*)
Die "miljoen jaar" is schijnbaar dus de tijd dat het nog gaat duren voordat onze maan zover van de aarde is afgedreven, dat die zijn "harmoniserende effect" op de aarde sterk gaat verliezen/is verloren... De rotatie en oscillatie van de axial-tilt zal steeds sterker toenemen en grilliger worden, waardoor de voorspelbaarheid van trajecten steeds lastiger te voorspellen/simuleren is ... Awesome...
Het duurt schijnbaar wel nog ergens 2 biljoen jaar, voordat de maan/aarde elkaar echt niet meer beïnvloeden...

[ Voor 20% gewijzigd door GeeEs op 25-06-2022 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
GeeEs schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:44:
[...]

Dat kun je toch niet op een plat dak neerzetten. lekker al het gewicht in het midden van je dak en dan wind vangen.

Ik denk dat je minimaal 1x zoveel panelen kwijt kan in een oost west opstelling binnen dezelfde ruimte.

[ Voor 11% gewijzigd door alwind op 25-06-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
alwind schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 19:42:
[...]

Dat kun je toch niet op een plat dak neerzetten. lekker al het gewicht in het midden van je dak en dan wind vangen.

Ik denk dat je minimaal 1x zoveel panelen kwijt kan in een oost west opstelling binnen dezelfde ruimte.
Ik stel me een lange rij licht gekanteld panelen voor, die over hun lengte-as langzaam meebewegen en na ondergang terugwippen zegmaar. Dat neemt dan minder ruimte in wat betreft uitslag bij het draaien.
Maar alsnog een toer ja... Zeker..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb hier weleens over nagedacht met iemand die ook wel van een leuke uitdaging houdt… Onze conclusie was dat je van de extra kosten en de hoeveel extra benodigde ruimte met gemak wat extra panelen kunt kopen, waarmee je dan meer extra opwekt dan met zo’n oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
GeeEs schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 20:23:
[...]

Ik stel me een lange rij licht gekanteld panelen voor, die over hun lengte-as langzaam meebewegen en na ondergang terugwippen zegmaar. Dat neemt dan minder ruimte in wat betreft uitslag bij het draaien.
Maar alsnog een toer ja... Zeker..
Als je het per paneel wilt doen moet er ruimte zijn rond elk paneel om te draaien plus je moet met schaduw rekening houden dus misschien heb je nog wel meer ruimte tussen de panelen nodig.

Ik denk dat dat hele kleine beetje extra opbrengst niet uit kan tov extra panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Leuk als je elke dag bovenaan in de efficiëntie lijsten wil staan, klein systeem wat met de zon mee draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• campr112
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 18:11
Ik heb hier ook over nagedacht. Het probleem zijn de hoeken en de schaduwvorming op de andere panelen (bij een plat dak). Want als de onderlinge afstand 'normaal' te noemen is, hoe kan je ooit in de winter een hoek van 77 graden aanhouden zonder het volgende paneel in het schaduw te houden? Het is redelijk makkelijk te doen met een arduino, een zwaartekracht meter en een H-bridge om een Linear actuator aan te sturen. Door wat berekeningen uit te voeren kan je de hoek van de zwaartekracht meter bepalen en zo nodig bijstellen dmv de H bridge aan te sturen. Mij idee was om via UDP de hoek te 'broadcasten' via wifi, zodat de arduino's dan de goeie hoek konden zetten. 2 linear actuators per paneel loopt wel flink in de papieren , plus je hebt ook nog een windmeter nodig zodat je ze bij harde wind plat kan leggen (en misschien nog een vergrendelingsmechanisme). En ook nog een soort 'veilig' setting in de arduino, die bij het missen van de UDP berichtjes de panelen gewoon plat legt. Maar zoals gezegd, het is maar van gelimiteerd nut, afhankelijk van de onderlinge afstand van de panelen.

Be more, use Linux.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Rol-Co schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:30:
Leuk als je elke dag bovenaan in de efficiëntie lijsten wil staan, klein systeem wat met de zon mee draait.
en door massa's mensen op dit forum als cheater worden uitgemaakt, alleen daarom zou ik het al willen doen eigenlijk. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Laatst online: 08-06 20:34

Rmg

Dapdodo schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 17:47:
Verticaal laten bewegen kan ook, op een tandkrans zoals in de kassenbouw gebruikt wordt om de dakramen te openen. Wat ik van mijn zus begreep 2,5 keer de normale opbrengst per jaar. Bestuurt met raspberry pi, door neefje geprogrammeerd puur op zon stand, niet op wolken. Als de zon over de haakse lijn gaat in de zomer (zon komt gaat dus voorbij het westen onder) werden de panelen plat gelegd zodat ze toch nog een hoek hadden met de avondzon.
Nadeel is de tandheugel banen onder de grond of je dak in.
Die heb je ook in schaarkrik versie

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• langestefan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09-2024
Ik heb zelf nu zo'n systeem gebouwd in Home Assistant, samen met iemand anders.

Post staat op het HA forum inclusief foto's van hoe alles gebouwd is:
https://community.home-as...t/ha-solar-tracker/571372

Laat maar weten als je vragen hebt.

[ Voor 8% gewijzigd door langestefan op 14-05-2023 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brutus26
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 20:56
Mooi systeem, je gebruikt dus geen sensor om de zon te volgen
langestefan schreef op zondag 14 mei 2023 @ 14:21:
Ik heb zelf nu zo'n systeem gebouwd in Home Assistant, samen met iemand anders.

Post staat op het HA forum inclusief foto's van hoe alles gebouwd is:
https://community.home-as...t/ha-solar-tracker/571372

Laat maar weten als je vragen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• langestefan
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-09-2024
brutus26 schreef op zondag 23 juli 2023 @ 22:03:
Mooi systeem, je gebruikt dus geen sensor om de zon te volgen

[...]
Thanks, nee geen sensoren, tracking gaat puur op een wiskundig algoritme dat de positie van de zon bepaald.
Pagina: 1