Zoek WiFi-router met "Static Port Sharing"

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1202
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-05 22:47
Hallo, ik woon in een leefgemeenschap, waar we een lokaal netwerk hebben, gedeeld door elk "huis/unit" van de cohousing. IP-Address range (DHCP vqn 192.168.1.100 tot 192.168.1.199)

Elk "huis/unit" heeft een netwerk-switch, waar ze lokale-PC's, IP-Phones, ... aansluiten. De meeste units, zoals ikzelf, hebben ook een Wifi-Router in hun huis/unit. Mijn Wifi-router is een Fritz!Box-7530 (WiFi ip-addresses 192.168.5.xxx). De LAN1-poort van mijn Fritz!Box is verbonden met een poort van de hoofdswitch van ons gezamelijke-LAN.

Ik wil nu graag verbinding te maken met een "Energy Monitoring device", een TP-Link TAPO P110. Deze P110 is via WiFi verbonden met mijn Fritz!Box-7530. Ik heb het een vast IP-adres gegeven (192.168.5.20).

Wanneer ik nu mijn laptop verbind met de WiFi van mijn Fritz!Box, kan ik verbinding maken met mijn TAPO P110.

Maar dat is niet wat ik uiteindelijk wil. Ik wil graag verbinding maken vanaf mijn laptop (en later vanaf mijn Synology-NAS), wanneer deze via een kabel is aangesloten op het LAN. Dus als mijn laptop (en later mijn Synology-NAS) een 192.168.1.xxx IP-adres heeft.

Op een Fritz!Box kan men "Static Port Sharing" in stellen. Maar ik krijg het niet voor elkaar om het werkend te krijgen.
Na een aantal zoekacties, kwam ik bij dit artikel : https://en.avm.de/service...g-up-static-port-sharing/. Waar staat: "Voor IPv4 internettoegang moet de FRITZ!Box een publiek IPv4-adres krijgen van de internet service provider". Maar mijn FRitz!Box heeft dus geen public ip-address, aangezien wijn WAN-port gewoon aan het lokale netwerk hangt.

Besluit : ik kan dus geen Fritz!Box gebruiken, en moet op zoek naar een ander merk van Wifi-Routers. Is er toevallig iemand die weet met welk merk/model dit wel te verwezenlijken zou zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Als je een eigen router en daarmee een eigen subnet wilt gebruiken, moet je de Wan poort van die Fritzbox gebruiken om op de hoofdrouter aan te sluiten en niet de Lan poort.

Als je de Lan poort gebruikt, is die Fritzbox gewoon een switch en als je daar ook nog eens de dhcp server van aanzet hebt je twee dhcp servers in het Lan en wordt het een soort gokspelletje van welke dhcp server jouw devices een ip adres krijgen.
En ook anderen kunnen dan een ipadres van jouw dhcp server krijgen en iedereen kan alles op jouw Lan bereiken.

Als je dus de Wan poort van die Fritzbox gaat gebruiken heb je dubbel NAT
Vanaf je Lan kun je dan alles gewoon bereiken.
Maar wil je vanaf het internet iets in je Lan bereiken, dan zul twee keer een portforwarding moeten maken.
In de hoofdrouter een portforwarding naar het Wan ipadres van je Frizbox.
En in de Fritzbox een portforwarding naar het device dat vanaf het internet wilt bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Ben(V) op 25-06-2022 11:30 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul1202
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 15-05 22:47
Bedankt voor je reactie.

Inderdaad, ik moet de WAN-poort gebruiken, anders heb ik 2 DHCP-servers.

Maar ik dien niet vanaf het internet naar dat TAPO device te kunnen. Enkel vanaf mijn bekabeld LAN.

En ik kan die “static port sharing” op die FritzBox wel aanmaken, maar het werkt niet. Wellicht door wat er staat op https://en.avm.de/service...g-up-static-port-sharing/

Dat zegt dat de WAN-kant van de FritzBox een publiek ip-adres moet hebben.

Dus vraag ik me af of er andere merken zijn die het wel kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Heeft die zogenaamde 'Leef-Gemeenschap' niet een netwerkbeheerder welke dit soort zaken (desnoods samen met jou / middels door jou aangeleverde documentatie en wensen) kan realiseren?

Zoals ik het even snel lees wil jij een 'Reverse Proxy'....

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 25-06-2022 15:56 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:53

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Paul1202 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:52:
[...]

Nee, ongeacht merk zit je Energy Monitoring Device op een ander netwerk dan de apparaten achter je router. Dit is gewoon basic networking. Zie de router als je voordeur. Als je iets in de tuinschuur plaatst zit het niet achter de voordeur en is het niet beschikbaar voor mensen in de woning.

Twee simpele oplossingen:
1) Niets direct bedraad op de switch aansluiten behalve de router zelf. Alle andere bedrade apparaten achter je router aansluiten. Dit kan mogelijk uitdagingen met bedrading geven als router niet naast switch staat.

2) Router als access point instellen (dus geen NAT en geen DHCP), dan zit alles op je WiFi ook op zelfde netwerk als de dingen die bedraad op je switch aangesloten zijn. Let wel dat alles op je WiFi nu ook bereikbaar is voor apparaten op de switch, en mogelijk (afhankelijk van hoe de rest van het netwerk ingericht is) ook voor je medebewoners.

[ Voor 9% gewijzigd door dion_b op 25-06-2022 16:40 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@dion_b Aangezien @Paul1202 praat over meerdere huisjes in een leefgemeenschap vermoed ik dat die vermelde 'Switch' in zijn huisje gewoon een simpel 'L2' apparaat is (voor mijn part een Cisco 2960X) en dat dat apparaat niet veel op L3 doet behalve eventueel middels een TRUNK / Allowed VLANS alles naar de gedeelde L3 router / ML-Switch door zetten (een beetje beheerder zet alle ongebruikte poorten op zo'n switch dan ook 'SHUT').

Die Fritzbox bij de TS heeft nu waarschijnlijk niet eens het besef van meerdere RFC1918 (interne) netwerken áchter z'n eigen WAN poort (welke waarschijnlijk zelfs als LAN5 werkt).

:P

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 25-06-2022 17:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:13

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

De bekabelde verbinding zit in de hoofdrouter en de wifi komt van je eigen Fritzbox?

Of waarom krijgen ze een ander DHCP address?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Will_M schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:55:
Heeft die zogenaamde 'Leef-Gemeenschap' niet een netwerkbeheerder welke dit soort zaken (desnoods samen met jou / middels door jou aangeleverde documentatie en wensen) kan realiseren?

Zoals ik het even snel lees wil jij een 'Reverse Proxy'....
Ouch! Veel te complexe oplossing. @Paul1202 moet gewoon de netwerk kabel van z'n laptop in z'n Fritzbox pluggen en niet in de aansluiting die in de muur zit.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:52

FreakNL

Well do ya punk?

Dat laatste antwoord inderdaad. Ook wel optie 1 van @dion_b

Wat doen we allemaal moeilijk hier? Gewoon de binnenkomende netwerkkabel in de WAN poort vd FritzBox. En daarna alleen de WiFi en lan poorten vd FritzBox gebruiken. Heb je te weinig lanpoorten dan koop je er een switch bij.

Het boeit ook helemaal niet wat er aan de WAN-kant zit, dat verhaal van die gemeenschap is allemaal ruis. Dubbel NAT ben ik ook geen fan van maar voor de gemiddelde gebruiker is het prima.

Een andere router gaat de TS ook niet helpen. Een AP misschien wel maar wil je dat? Ik weet niet hoeveel adressen de router achter die switch uitgeeft.

Ik zou gewoon mijn eigen netwerk bouwen. Of je moet zeker weten dat elk huisje gescheiden is door VLANS. Maar zoals ik het nu lees denk in dat het 1 grote hoop is?

[ Voor 115% gewijzigd door FreakNL op 25-06-2022 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Paul1202 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:52:
Bedankt voor je reactie.

Inderdaad, ik moet de WAN-poort gebruiken, anders heb ik 2 DHCP-servers.

Maar ik dien niet vanaf het internet naar dat TAPO device te kunnen. Enkel vanaf mijn bekabeld LAN.

En ik kan die “static port sharing” op die FritzBox wel aanmaken, maar het werkt niet. Wellicht door wat er staat op https://en.avm.de/service...g-up-static-port-sharing/

Dat zegt dat de WAN-kant van de FritzBox een publiek ip-adres moet hebben.

Je moet gewoon je laptop in je eigen lan hangen en niet in dat 192.168.1.xxx lan

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 25-06-2022 23:54 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1