Pelgrim oven tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 05-10 12:45
Mijn vraag
Wij hebben sinds enkele weken een Pelgrim oven (OVM824RVS) en bij het (voor) verwarmen maakt hij om de zoveel seconden een hard tik (of beter gezegd: klik- geluid.

Ik ben eerst wat gaan googlen en rondvragen, maar krijg tegenstrijdige berichten; sommige sites zeggen dat dit komt door het zogenaamde bake en broil relais element, andere zeggen defecte printplaat.

Het geluid is dus wezenlijk anders dan het uitzetten van het metaal of dergelijke.

De temperatuur lijkt overigens wel goed, zowel met hetelucht stand alsmede boven en onder warmte.

Is dit herkenbaar?

[ Voor 11% gewijzigd door brtkpr op 25-06-2022 10:07 ]

Beste antwoord (via brtkpr op 26-06-2022 11:16)

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 21:39
Ja, onze oven en combi-oven, beide van AEG, maken een gelijkaardig geluid. En als ik me niet vergis, deed onze vorige oven dat ook. Weinig om je zorgen over te maken denk ik :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Edit//

https://1drv.ms/u/s!AqcJM2uYm-k-j5EoI-9ZoU7wH9P_kA

Geluid van oven, ongeveer bij 16 seconden.

[ Voor 31% gewijzigd door brtkpr op 25-06-2022 10:13 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-10 21:39
Ja, onze oven en combi-oven, beide van AEG, maken een gelijkaardig geluid. En als ik me niet vergis, deed onze vorige oven dat ook. Weinig om je zorgen over te maken denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Klinkt als een relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
D-Three schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:16:
Oké, als die van jou hetzelfde geluid maakt dan zal het wel goed zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
Ja, de vraag is dus alleen, waarom hoor je het relais dan zo hard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brtkpr
brtkpr schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Oké, als die van jou hetzelfde geluid maakt dan zal het wel goed zijn :)
Hoevaak hoor jij dit geluid? Ook zo'n beetje om de 30 tot 50 seconden? Ene keer wat harder dan de andere keer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-10 15:48
Is dat niet gewoon materiaal krimp en uitzetting bij stijgen en dalen van de temps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brtkpr
pennywiser schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:19:
Is dat niet gewoon materiaal krimp en uitzetting bij stijgen en dalen van de temps?
Nee je hoort echt een relais klikken, zie de bijgaande link.
Wanneer de oven uit staat of beter gezegd staat af te koelen hoor je heel af en toe het uitzettende metaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-10 14:13

Theo

moederbord

Dat is gewoon een klik van een relais. IN je oven zit een verwarmingselement die twee standen kent; aan en uit. Door het regelmatig aan en uit zetten van het element kan de oven de temperatuur regelen. Vergelijkbaar met een auto waarbij je enkel plankgas kan rijden en zonder het voet op het gas. je zal dan ook wel/geen/wel/geen gas moeten geven :P Je oven doet heierbij hetzelfde; deze schakelt het element aan om meer warmte in de oven te krijgen. en schakelt 'm uit zodat de oven langzaam afkoelt. De oven is dus continu bezig om de temperatuur te regelen in de oven. en daar gebruikt deze dus het element voor dat met een relais geschakeld wordt.

Dat je dit relais hoort schakelen is niks raars; die dingen maken altijd geluid wanneer ze schakelen.

Veel woorden dus voor 'er is niks aan de hand' :)

7400 Wp op het dak

Pagina: 1