Raspberry pi die Minecraft server aanzet met transistor?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 28-09-2024
Mijn vraag
Hallo Tweakers. Ik ben een Minecraft server admin en youtuber die graag zn server automatisch wil laten aan en uit zetten (ik ben ook devver in opleiding, ik druk liever om heel veel knopjes op mn toetsenbord dan op het aanuit knopje van de server 8)7 ). Alleen mn transistor schakelt niet als ik op 1 pin stroom zet. Enig idee waarom?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Raspberry Pi 4B, 32bit raspbian (geen 64 bit, werkt niet met WiringPi), WiringPi, Pi4J, TIP36C, Java (ik denk 17), VNC viewer (GPIO kabeltjes zijn niet lang genoeg om tot mijn dev pc te geraken en de server 8)7 ), ...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
kabeltjes gesoldeerd, 64bit Raspbian werkt niet, verschillende pins gebruikt (sommige zijn altijd verbonden |:( ), ...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-05 19:32

TommieW

Numa numa.

Het is mij nog niet helemaal duidelijk wat je precies wil. Je hebt het over een transistor, maar waarom? Wat je je idee en hoe heb je alles aangesloten?

Als het gewoon een systemd service starten en stoppen is, waarom ben je dan bezig met hardware?
Als je de Pi uit en aan wil zetten, dan zit er toch geen verschil in het OS?

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Ik wil met mijn Raspberry pi de Minecraft server aanzetten, en aangezien een transistor blijkbaar als switch kan dienen, (en ik nu al een transistor heb gekocht) wil ik dat doen met een transistor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Waarom ik bezig ben met hardware, is omdat ik het vermoeden heb dat mn transistor niet werkt, aangezien als ik 2 bepaalde pins verbind springt die altijd aan, ook als ik geen stroom zet op de derde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

teken dan eens uit wat je waar op aangesloten hebt ?
en wat je ziet en doet, en hoe jij denkt dat een transistor werkt.

Want met "s omdat ik het vermoeden heb dat mn transistor niet werkt, aangezien als ik 2 bepaalde pins verbind springt die altijd aan" kan ik heel veel invullingen doen......

Het zou moeten kunnen, maar ik kan me iets voorstellen dat de voltage drop van een transistor net te veel is voor het power signaal ?

maar waarom wil je dat in hardware doen ? stuur gewoon een power-on-lan signaal.

[ Voor 32% gewijzigd door heuveltje op 25-06-2022 09:58 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20-04 20:38
Zonder schema is het inderdaad lastig om hier een oordeel over te vellen.

Hoewel niet onmogelijk vind ik een pnp transistor een vreemde keuze in dit geval.
Maar sowieso zou ik hierbij waarschijnlijk niet voor een transistor kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYpxMwmxewY6XEQ1gpkZe5SeZFE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RXttLBSMoBdzZ5ttdoLgsxCX.png?f=user_large

Hier is de pin layout en met wat alles is verbonden. En dat het een PNP was, wist ik nog niet toen ik hem kocht (i know, not too smart). Waarom ik het in hardware doe en niet via power on lan, is gewoon omdat power on lan waarschijnlijk ook een hoger idle stroomgebruik heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Die pinout klopt in ieder geval niet.

If anything moet de rpi het "base" signaal verzorgen (geinverteerd) waarna de collector-emitter overgang actief wordt voor de server. Maar de rpi moet zelf ook aan de emitter hangen met zijn Vcc om de basis uberhaupt werkend te krijgen. Maar dan moet wel goed weten dat je die verbinding kan maken kwa signaalniveau's.

In theorie kan dit, met een npn kan dit waarschijnlijk iets veiliger. Maar ik zou je aanraden om hier een optocoupler of relais voor te pakken. Dat is een stukje meer foolproof. Dan loop je geen risico om de rpi, server of beide te slopen.

[schaamteloze jatmodus]
zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://aws1.discourse-cdn.com/arduino/optimized/4X/6/b/e/6beebf269a78b33822049823631ca0a62176004d_2_690x405.png

[ Voor 12% gewijzigd door timberleek op 25-06-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Pi aan base werkt ook niet though, en ik heb geen idee hoe ik de pi en server aan de emitter moet koppelen, is dat gewoon 2 draadjes aan 1 pin solderen, een draadje naar de server en een naar de ground van de pi?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Anoniem: 674295

Waarom geen Wake-On-Lan gebruiken? Minder gedoe en beter te realiseren als elektronica-leek (no offence). Zo'n beetje elk modern moederbord ondersteunt dat.

Je kunt een kant-en-klaar programma gebruiken, maar zelf een bash of python scriptje maken die je server aan kan zetten is natuurlijk veel leuker (en prima zelf te doen als beginneling). Uit kan met ssh of microsoft rpc. Lijkt mij als aankomend dev'er veel nuttiger om te bouwen dan een schakeling :)

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 674295 op 25-06-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
Simpelweg de pi aan base hangen zal inderdaad niet werken.

Om het een beetje te duiden:
Afbeeldingslocatie: https://www.electronics-tutorials.ws/wp-content/uploads/2018/05/transistor-tran15.gif

Een PNP transistor gaat doorlaten van de emitter naar de collector zodra er een stroom kan lopen van de emitter naar de basis (als de basis 0.7v of meer lager is dan de emitter).
Als je de uitgang van de pi laag maakt, is dat 3.3 (of 5, weet eigenlijk niet waar hij op loopt)v lager dan zijn voedingsspanning. Dat is wat je zoekt.

Maar dan moet die voedingsspanning dus wel aan de emitter gekoppeld zijn. anders kun je het rondje niet maken van de pi, door de emitter, naar de basis, terug naar de pi (Stroom gaat altijd in een rondje).

Maar als je de voeding aan de emitter hangt, hang hij dus ook aan de verbinding naar de server. Daar moet je oppassen. Er zijn best wat dingen die je moet weten/controleren voordat je weet of je dat veilig kan doen.

Voordat ik hier een enorm verhaal van maak. Zou ik het niet doen met een transistor, maar met een opto of relais. Dan blaas je in ieder geval niet zo snel dingen op. Als je het perse met een RPI en hardware wil doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Nea, bash is veel te moeilijk, ik moet het namelijk ook nog koppelen aan een discord bot...

WOL ben ik ook niet zo'n fan van, aangezien er dan een internetkaart moet draaien, en wanneer die aan en uit gaat kan je dan denk ik niet controleren met de pi... Ik weet het, als devstudent zou ik dat moeten kunnen doen, maar soms zijn devvers ook eigenwijs en dan verwerken ze zichzelf in dit soort vreemde situaties (en ik heb nog steeds geen zin in WOL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Okay, ik zal eens kijken naar een relais of opto. als er kansen bestaan dat het heel erg mis lopen met een transistor, heb ik daar ook geen zin in... Moet ik zeker es weer naar hasselt fietsen om te kijken voor een electronicawinkel...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Irsu85 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:40:
Nea, bash is veel te moeilijk, ik moet het namelijk ook nog koppelen aan een discord bot...

WOL ben ik ook niet zo'n fan van, aangezien er dan een internetkaart moet draaien, en wanneer die aan en uit gaat kan je dan denk ik niet controleren met de pi... Ik weet het, als devstudent zou ik dat moeten kunnen doen, maar soms zijn devvers ook eigenwijs en dan verwerken ze zichzelf in dit soort vreemde situaties (en ik heb nog steeds geen zin in WOL)
WOL staat op de meeste systemen standaard aan :+

Maar als je bash al te moeilijk vind, wordt die studie/opleiding misschien nog een uitdaging ;) Work smart, not hard. WOL kan vast ook met java als dat je ding is.

PS: Ik neem aan dat je graag wilt weten of de minecraft server offline of online is (zodat je hem bv niet uit zet als ie al aan staat als je hem aan wilt hebben). Dan heb je zowiezo wat minimale python of bash nodig om dat te "pollen/pingen¨. }:O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• timberleek
Irsu85 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 10:44:
Okay, ik zal eens kijken naar een relais of opto. als er kansen bestaan dat het heel erg mis lopen met een transistor, heb ik daar ook geen zin in... Moet ik zeker es weer naar hasselt fietsen om te kijken voor een electronicawinkel...
Ik zou hier voor een opto gaan overigens.
Een relais is overmatig lomp voor deze toepassing en vereist een veel uitgebreider circuit aan de kant van de rpi (waarschijnlijk ook weer met een transistor).

Met een (juiste) optocoupler heb je enkel 1 weerstandje nodig (zoals in het eerdere schema).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
@Anoniem: 674295 binnen mijn opleiding zijn we niet echt heel erg bezig met bash, dat is waarschijnlijk de systeem en netwerken afstudeerrichting, niet de dev richting. Wij devvers moeten werken met Java en C# (zelfs de Linux fans 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
@timberleek ik zal kijken of ik vanmiddag nog naar een electronicawinkel kan om dat te checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Meest simpele is zo'n relais bordje met een opto coupler:
https://www.amazon.nl/ZHI...er&qid=1656148071&sr=8-12

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
True, al is het relais hier eigenlijk overbodig. Maar de kant-en-klaar-ness maakt het wel lekker makkelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis

memphis

timberleek schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:14:
[...]

True, al is het relais hier eigenlijk overbodig. Maar de kant-en-klaar-ness maakt het wel lekker makkelijk
Een schakelcontact van een relais is ook voor een nono te begrijpen hoe aan te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Wifi stopcontact kopen en server zetten dat die boot on power. Of groen en zwart verbinding op de 24pins stekker met gebogen paperclip?

Kan jenog met gsm bediening ook

Op laagspanning klooien is 1 ding, op 230v niet weten wat je doet...stukje gevaarlijker

[ Voor 45% gewijzigd door SadisticPanda op 26-06-2022 13:14 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-05 09:59

killercow

eth0

Gelukkig weet je wat je doet, ben je niet met 230V aan het klooien, en ben je niet ongelofelijk eigenwijs.

Nee, een transistor is niet de oplossing hier. een relais zou kunnen.
Nee je hebt niet een 'internetkaart' nodig, althans niet een andere dan die je toch al moet hebben als iets een server is

https://help.ubuntu.com/community/WakeOnLan is je oplossing, en Bash te moeilijk vinden? Het is letterlijk een one-liner om een WOL pakket te sturen.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

memphis schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 13:38:
[...]

Een schakelcontact van een relais is ook voor een nono te begrijpen hoe aan te sluiten...
Sure maar een optocoupler ook. Een relais is hier gewoon enorm overkill, want je hoeft maar een klein signaaltje te schakelen, geen grote load.

@SadisticPanda @killercow als jullie denken dat TS met 230V aan het spelen is hebben jullie het verkeerd begrepen. Hij probeert z'n powerbutton van z'n PC te schakelen.

[ Voor 20% gewijzigd door Compizfox op 27-06-2022 14:37 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irsu85
Okay, maar WOL is voor mij pas last resort, aangezien ik het moet aansturen vanaf Java, en ik ben zoizo al naar Hasselt gegaan om een optocoupler te halen. Eigenwijs ben ik soms wel, maar 230V is iets te veel van het goede (max 10V of 1µA, gewoon om het wat veiliger te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rootpowered
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-05 18:39
Ook via Java is WOL makkelijk te implementeren. Hier is zelfs een kant en klaar voorbeeld: http://www.jibble.org/wake-on-lan/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Irsu85 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:21:
Okay, maar WOL is voor mij pas last resort, aangezien ik het moet aansturen vanaf Java, en ik ben zoizo al naar Hasselt gegaan om een optocoupler te halen. Eigenwijs ben ik soms wel, maar 230V is iets te veel van het goede (max 10V of 1µA, gewoon om het wat veiliger te houden
Eigenwijs zijn gaat met een reden, zonder reden eigenwijs zijn is gewoon koppig :P :+

Zoals ik al eerder zei: als je iets wilt, dat meer kan dan alleen toggelen (klik aan, klik uit; je weet dan niet wat de state is) moet je toch al aan de slag met wat programmeerwerk. Daarbij zeg je dat je bezig bent met een software dev-opleiding, 1 en 1 is 2 zou je denken.

Dan speciaal dingen kopen en een elektronisch circuitje in elkaar knutselen is natuurlijk hardstikke leuk en leerzaam, maar in dit geval zou ik het willen duiden als koppigheid ipv eigenwijsheid :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-05 13:35
Ik wil je idee niet meteen de vuilnisbak in gooien, maar waarom niet een Shelly Plug S (of iets soortgelijks, maar Shelly is goedkoop en heeft goede documentatie) tussen de powercable van de server en deze aansturen via de REST-API? Je moet dan wel in het BIOS van de server instellen dat hij automatisch opstart na stroomuitval.

[edit]
Oops, ik geloof dat ik al over zo'n soort suggestie heengelezen heb. Voordeel van Shelly boven Klik-aan-Klik-uit is dat je wel de state kunt uitlezen en vaak ook nog goedkoper zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door jurri@n op 29-06-2022 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05 12:15

MsG

Forumzwerver

jurri@n schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:28:
Ik wil je idee niet meteen de vuilnisbak in gooien, maar waarom niet een Shelly Plug S (of iets soortgelijks, maar Shelly is goedkoop en heeft goede documentatie) tussen de powercable van de server en deze aansturen via de REST-API? Je moet dan wel in het BIOS van de server instellen dat hij automatisch opstart na stroomuitval.

[edit]
Oops, ik geloof dat ik al over zo'n soort suggestie heengelezen heb. Voordeel van Shelly boven Klik-aan-Klik-uit is dat je wel de state kunt uitlezen en vaak ook nog goedkoper zijn.
Als ts zich al druk maakt over een ledje die aan blijft op een netwerkkaart als wol aan staat, gaat zo'n stroomverslindende esp8266-gebaseerde oplossing al helemaal niet door de keuringscommissie heen ben ik bang :-P.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Zover ik weet ondersteund de Raspberry Pi geen WOL dus is een Shelly waarschijnlijk de betere oplossing. Ook wil je een nette shutdown en die gaat de Pi ook niet leveren in de zin dat de voedingsspanning niet uitgeschakeld wordt. Dat kan met een Shelly uiteraard wel: na x tijd dat er geen verbruik is schakel je de Shelly af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:17
Compizfox schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:35:
[...]

Sure maar een optocoupler ook. Een relais is hier gewoon enorm overkill, want je hoeft maar een klein signaaltje te schakelen, geen grote load
verschil:
Een relais werkt ook als je niet weet of je V+ of gnd moet schakelen.
Bij een optocoupler maakt de polariteit wel uit dacht ik omdat het in wezen een transistor is

Ik zou de TS ook een relais adviseren, als je een transistor wilt gebruiken moeten de pi en de server namelijk ook met de gnd met elkaar verbonden zijn en bij een relais niet

[ Voor 3% gewijzigd door Rrob op 29-06-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Rrob schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:52:
[...]

verschil:
Bij een optocoupler maakt de polariteit wel uit dacht ik omdat het in wezen een transistor is

Ik zou de TS ook een relais adviseren, als je een transistor wilt gebruiken moeten de pi en de server namelijk ook met de gnd met elkaar verbonden zijn en bij een relais niet
Precies mijn idee zoals ik al aangaf dat een relais schakelcontact veel makkelijker te begrijpen is voor iemand die niet geheel met elektronica bekend is. Hoewel misschien overkill zijn het zeker de kosten niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

Rrob schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:52:
[...]
verschil:
Dat is waar inderdaad.
Met een optocoupler hoeft de GND van de twee apparaten nadrukkelijk ook niet verbonden te zijn. (galvanische scheiding is immers één van de primaire situaties waar je een optocoupler toepast)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

synoniem schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 08:39:
Zover ik weet ondersteund de Raspberry Pi geen WOL dus is een Shelly waarschijnlijk de betere oplossing. Ook wil je een nette shutdown en die gaat de Pi ook niet leveren in de zin dat de voedingsspanning niet uitgeschakeld wordt. Dat kan met een Shelly uiteraard wel: na x tijd dat er geen verbruik is schakel je de Shelly af.
Ik begreep eigenlijk dat @Irsu85 de pi wilde gebruiken om een aparte server te schakelen. Maar bij even nalezen is dat idd niet zo duidelijk benoemd. Dan is een eenvoudige wifi-smart-plug of een shelly idd de betere oplossing ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-03 21:35

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Dell heeft met DRAC precies wat je zoekt, ook bekend onder andere namen zoals SRSC
Pagina: 1