Advies modulaire/koppelbare keuken werkbladverlichting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-05 15:52
Ik hoop dat iemand me kan helpen met het vinden van verlichting voor onder mijn keukenkastjes.
Gaat om een lengte van 3 kastjes. Ik ben al behoorlijke tijd aan het zoeken maar kan niet vinden wat ik zoek.

Mijn wensen:
* veel licht (heb nu 2 TL balken met beide 2000 lm)
* (zwakstroom) (touch) schakelaar plaatsen op eigen locatie. Schakelaar zet al deze armaturen tegelijkertijd aan/uit.
* Modulair, dwz. koppelbaar of allemaal eigen draadjes vanaf centrale "verdeeldoos".
* 1 centrale trafo klinkt ook efficiënter dan elk armatuur eigen omvormer?
* Liefst "lengtes" licht en niet allemaal kleine armaturen
* GEEN beweging/dimmen/smart/draadloos/etc.

Alles wat ik tegenkom is het net niet.
* Ze hebben een 220 schakelaar per stuk en zijn koppelbaar. Leuk maar dan kan ik schakelaar per lamp moeilijk vinden.
* Lampen koppelbaar maar de schakelaar module moet je "eraan" klikken waardoor nog steeds ongelukkig te bereiken.
* Alles modulair maar dan zijn het simpele plak flexibele led-strips. Ongeschikt voor vocht en weinig licht.
* Ikea leek aardig maar de schakelaar is draadloos/smart.
* Vele andere merken voldoen ook niet: Müller-Licht, ledvance, hera, MEGATRON, paulmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:00
Ik heb hier Ikea Skydrag en Myrvarv. Deze zijn ook 'Dom' te gebruiken. Voldoet dus zeker wel aan wat je wil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:49
Ik heb juist voor op maat te maken LED strips van Paulmann gekozen. Ik heb er ook profielen bijgekocht met een diffuse kap. Die zijn redelijk vochtbestendig en het licht is dan niet zo verblindend.
Je zit ook niet vast aan die modulematen en lelijke verbindingsstukken.

Ik gebruik een gewone lichtnetschakelaar tussen stopcontact en de trafo. Die kan ik kwijt in de ombouw van de afzuigkap.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:51

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ledstripkoning heeft waterdichte strips met ca 500 lumen per meter. Minder dan 2000 lumen, maar wellicht toch voldoende?
Daarnaast in een aluminium profiel mogelijk met nog een afdekkapje.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Misschien heeft Ikea iets voor je?

Dit soort panelen kunnen 'slim' aangestuurd worden.

Edit: Ik zie dat je geen slimme aansturing wil.

Maar wat bedoel je dan met:
MisterE schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:01:

* (zwakstroom) (touch) schakelaar plaatsen op eigen locatie.
En waarom is een draadloze schakelaar geen optie?
* Ikea leek aardig maar de schakelaar is draadloos/smart.

[ Voor 52% gewijzigd door Hippocampus op 26-06-2022 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:36

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik heb zo geen oplossing voor je maar ik snap zeker je keus.

Hier zitten een wat oudere generatie gekoppelde ikea lampen onder de keuken. Deze hadden een vinger-sensor schakelaar ingebouwd. Elke keer als je een hete pan afgiet gaan de lampen helemaal berserk van de stoom. Na een aantal jaren wilden sommige van de gekoppelde balken ook niet meer goed luisteren naar dit vinger signaal. Ik heb uiteindelijk het hele schakelgedeelte er uit geknipt en de voeding direct aan de ledstrip gesoldeerd.

Tip: koop inderdaad iets wat gewoon aan en uit kan met een goede schakelaar. Je hebt geen 230V geschakeld stopcontact begrijp ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-05 15:52
Dank voor alle antwoorden.

Probleem is dat 220 rechtstreeks uit de muur komt en loopt nu meteen naar de TL balken. (gekoppeld).

Draadloze schakelaar zit ik ook niet echt op te wachten. Zit je weet te hannesen met knoopcellen. Kan eventueel instabiel zijn. Ik heb een plek voor een schakelaar in gedachten dus waarom complexer maken dan nodig?

Ik heb nu uiteindelijk 2x [url="https://www.hera-shop.com/en/products/linear-luminaires/aluminium-surface-mounted-luminaire-led-top-stick-fk-1200mm-21-8w-ww-61001424402[/url] gekocht (90 + 120 cm) plus een 60W voeding bij elektro4000.de.

Ik maak dan wel een 230v schakelaar aan de voeding waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
In onze keuken zit een systeem van hafele. 1 unit in het stopcontact waar tot 6 spots plus een schakelaar op kunnen worden aangesloten (12v). Misschien is het wat voor je, is ook op internet wel los te koop. Ik heb er pas wat lampjes bijgekocht. Geen idee of het aantal lumen voor je voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merff2
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-06-2023
@Ronald

Hoi,

Ik heb Skydrag aangeschaft om het te gebruiken met een Enhet badkamerkast. Maar ik wil hem dom gebruiken en aansluiten op het net in de muur (ik zie drie kabels, geelgroen, zwart en blauw) ik snap niet hoe dat moet. Zelfs met driver en netsnoer van de IKEA zie ik geen mogelijkheid om het aan te sluiten zoals een normale lamp.

Hoe heb jij het aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:22

Illusion

(the art of)

Je hebt een driver met netsnoer en een platte stekker.
Makkelijkste is een stopcontact monteren op die 3 draden waar je dan de stekker in doet :)

Alternatief is de stekker afknippen en direct doorverbinden: blauw op blauw, geel/groen op geel/groen (als er een geaarde stekker aan zat) en ten slotte bruin (of zwart) op zwart.
Doe dit netjes in een lasdoosje met wago klemmetjes https://www.hornbach.nl/p...marketNo=%7Bstore_code%7D

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Pagina: 1