Dave1989 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:11:
Als jij dit een passende oplossing vindt, dan is dit toch prima.
Ik sluit me echter wel aan om er geen principekwestie van te maken, tevens vraag ik me oprecht af of er niet iets van banduren is opgenomen in je contract/CAO.
De retailformules die in dit topic zijn aangehaald hadden vaak een voorwaarde omtrent banduren of hoog-/laagseizoenen. Dit betekent dat overuren eerst in een potje komen, welke jaarlijks wordt gereset. De periode hiervan staat dan ook in de arbeidsovereenkomst. Het overschot wordt na deze periode dus pas uitbetaald.
Dit betekent dus dat de werkgever je onder je contracturen mag laten werken en dan deze uren mag gebruiken om dit te compenseren. Het aantal uren is dan wellicht beperkt tot 10% of 20%. Ik lees nergens in je berichten of dit wel of niet het geval is.
Maar wellicht ben je content met de compensatie in de vorm van een salarisverhoging, dan is dit een mooie oplossing. Alleen moet je het daarmee ook afsluiten, wellicht is het dus wel verstandig je nog eenmaal in de CAO/jouw contract te verdiepen.
Zoals ik al zei, staat het niet in de cao specifiek omschreven. Mijn contract is gewoon conform cao opgesteld, dus daar zijn geen verschillen in m.b.t. deze situatie specifiek.
Bij deze het antwoord wat de werkgever had gekregen van KHN:
Zoals besproken staat de uitleg over het toepassen van de min- en plusuren systematiek in coronatijd nergens uitgelegd.
Hoe de cao en het systeem bedoeld is, is als volgt:
Een werknemer kan geen min-uren opbouwen in coronatijd wanneer deze niet kan werken vanwege de door de overheid opgelegde maatregelen.
Dit kan niet voor rekening van werknemer komen, maar valt onder het ondernemersrisico.
Echter, de plusuren die er al stonden, kunnen wél in coronatijd worden ingezet, immers krijgt de werknemer hiervoor doorbetaalde vrije tijd.
Er kan niet verder worden weggestreept dan het nulpunt.
----
Ik heb mijn juist in mijn contract en cao verdiept, aangezien mijn huidige vrijdag afloopt en wel al een aanbod voor verlenging heb gekregen. Aanbod heb ik al een paar weken geleden gekregen en vlak voordat ik het kreeg was ik aan het kijken wat ik eigenlijk nog aan overuren en vakantie uren had staan. Toen kwam ik erachter dat er een verschil in zat van wat het moet zijn en wat het is. Een groot gedeelte is inmiddels al opgelost, alleen over het gedeelte waarover het nu gaat, was onduidelijkheid. En zoals al reeds eerder aangegeven, zijn er verschillende insteken, afhankelijk vanuit welke kant je kijkt.
Belangrijkste voor mij in elk geval is dat er:
a) duidelijkheid wordt geschept en
b) we tot een oplossing komen waar beide partijen tevreden mee zijn.