Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNerd
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-03-2023
Hallo allemaal,

Even een klein beetje over mezelf ik ben momenteel al 5 jaar werkzaam in de IT met als huidige functie senior support engineer en de afgelopen anderhalf jaar ook cybersecurity als nevenfunctie waarbij ik ook vaak aan het sparren ben met de CISO over het oppakken van project onderdelen uit het security programma wat is opgesteld door de CISO en los daarvan ook andere security gerelateerde activiteiten.

Ik zat recent na te denken om een mastermodule IT security management te volgen op het HU omdat ik toch vaak zie dat bedrijven eerst kijken naar het woordje "HBO" in je CV voordat ze je beoordelen op wat je daadwerkelijk kan.

Mijn achtergrond is MBO4 met een aantal certificaten zoals ITILv4 en Comptia Sec+.

Ik wil de module combineren met werken omdat ik afhankelijk ben van mijn salaris dat is de reden waarom voltijd echt geen optie is, ik had vandaag even met het contactpersoon van de betreffende module gesproken waarbij ik het indruk kreeg dat ze wel positief was mbt de toelatingseisen toen ik mijn verhaal gaf.

Nu is mijn vraag is de module het waard of kan ik toch beter weer aankloppen bij Global Knowledge voor een GIAC, Comptia of een ISC2 cert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik zou denk ik niet snel een "master module" boven een HBO opleiding op je CV zetten (niet helemaal duidelijk voor mij nu of je MBO4 of ook HBO hebt), het is meer iets als een certificaat erbij. Een echte master is natuurlijk een ander verhaal, maar voor mij persoonlijk iig stel ik masters op hogescholen ook gelijk aan HBO. Misschien niet helemaal eerlijk, en misschien staan andere daar wel heel anders in, maar toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNerd
Sissors schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:23:
Ik zou denk ik niet snel een "master module" boven een HBO opleiding op je CV zetten (niet helemaal duidelijk voor mij nu of je MBO4 of ook HBO hebt), het is meer iets als een certificaat erbij. Een echte master is natuurlijk een ander verhaal, maar voor mij persoonlijk iig stel ik masters op hogescholen ook gelijk aan HBO. Misschien niet helemaal eerlijk, en misschien staan andere daar wel heel anders in, maar toch :)
Ik bezit enkel MBO4 en wil op papier kunnen aantonen dat ik HBO denkniveau bezit niet zo zeer hoger als dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:29
CyberNerd schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:23:
[...]

Ik bezit enkel MBO4 en wil op papier kunnen aantonen dat ik HBO denkniveau bezit niet zo zeer hoger als dat.
Misschien even heel zwart/wit, maar als je wilt aantonen dat je HBO denkniveau bezit dan moet je een HBO diploma halen. Dat gezegd hebbende, is dat eigenlijk alleen maar relevant voor starters omdat vervolgens je ervaring zwaarder gaat wegen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNerd
Bossie schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:50:
[...]

Misschien even heel zwart/wit, maar als je wilt aantonen dat je HBO denkniveau bezit dan moet je een HBO diploma halen. Dat gezegd hebbende, is dat eigenlijk alleen maar relevant voor starters omdat vervolgens je ervaring zwaarder gaat wegen.
Ik zie vaak cyber security rollen die ik zou willen bekleden maar sommige bedrijven kijken dus niet naar je ervaring en kunde maar naar of je ooit in een hogeschool bent geweest of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat is ook om een inschatting van o.a. analytisch vermogen te maken. Je kunt een certificaat halen maar als je denkniveau alsnog mbo+ is loopt het bedrijf risico dat deze mensen vastlopen in o.a. probleemoplossend vermogen. Ervaring is in mijn ogen dan ook geen vervanger voor basis intelligentie niveau. Ik kan niet inschatten of zo’n master certificaat dat probleem voor je oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de infosec zijn er een boel hele specifieke certificaten te halen die zeker jouw kennisniveau kunnen aantonen.

Kijk anders hier eens naar wat mogelijkheden.

Zou trouwens zelf niet zo snel voor SANS kiezen want hoewel ze een goede reputatie hebben en je er veel kan leren, maken ze educatie wel enorm duur en je kunt veel educatie ook via andere kanalen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-09 16:13
CyberNerd schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:02:
[...]

Ik zie vaak cyber security rollen die ik zou willen bekleden maar sommige bedrijven kijken dus niet naar je ervaring en kunde maar naar of je ooit in een hogeschool bent geweest of niet.
Er is een verschil tussen 'hbo-diploma' als functie-eis (een volledige hbo-opleiding) en 'hbo werk- en denkniveau'. Alleen dat laatste is mogelijk op te lossen met een module van een paar uurtjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:00
Hier een CISO van een organisatie met 4000 mensen in dienst. Ik neem zelf ook de mensen aan binnen mijn domein.

Masters zijn alleen leuk als je het 1) zelf leuk vindt of 2) als je net van school af komt. Na een jaar of 5-8 wordt gekeken naar track record: wat heb je gepresteerd, waar heb je gewerkt en welke/hoeveel certificaat heb je. Dus ik zou investeren in certificaten zoals CISM, CRISC, CISA, aangezien Isaca goed aangeschreven staat en CISSP steeds minder erkend wordt als ‘expertise’ certificaat.

Ik heb overigens ook geen master, desondanks zit ik in het bestuur van een fintech die wereldwijd actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:14

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Zolang je de tijd, energie en zin hebt om een diploma te halen moet je volgens mij dat doen: ongeacht hoeveel mensen je ook zeggen dat je ervaring zwaarder telt, is het in mijn belevenis simpelweg eenvoudiger in het juiste bakje te komen.

Daarnaast kan het interessant zijn om dat diploma te halen. De kennis bedoel ik dan.

Tot zover een mening. Succes met kiezen! :)

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:29
Orangelights23 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 19:06:
Hier een CISO van een organisatie met 4000 mensen in dienst. Ik neem zelf ook de mensen aan binnen mijn domein.

Masters zijn alleen leuk als je het 1) zelf leuk vindt of 2) als je net van school af komt. Na een jaar of 5-8 wordt gekeken naar track record: wat heb je gepresteerd, waar heb je gewerkt en welke/hoeveel certificaat heb je. Dus ik zou investeren in certificaten zoals CISM, CRISC, CISA, aangezien Isaca goed aangeschreven staat en CISSP steeds minder erkend wordt als ‘expertise’ certificaat.

Ik heb overigens ook geen master, desondanks zit ik in het bestuur van een fintech die wereldwijd actief is.
Niet helemaal mee eens. Er zijn genoeg organisatie die gewoon filteren op HBO/Msc voor bepaalde functies. Het zal in deze tijd wat minder zijn maar als er weer meer aanbod is dan gaat men daar zeker op filteren. Dan val je met alleen MBO4 gewoon buiten de boot. Ook al heb je een prima staat van dienst. De eerste selectie doet een persoon van HR en die hebben inhoudelijk weinig kennis. Die vinken gewoon wat af.

Bij mijn vorige WG was het ook gewoon een "moetje". Heb dus maar deeltijd HBO gedaan en Msc via TIAS "gekocht". Waren ze weer blij en kon ik wel doorstromen naar senior functies. :)

Als het tussen 1 master module gaat en certificaten zou ik overigens ook zeker het tweede aanraden. Al kan ik me ook voorstellen dat TS toch eens naar een HBO deeltijd gaat kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Inspired op 27-06-2022 22:30 ]

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNerd
Bedankt heb veel stil gestaan bij alle reacties denk toch dat ik voor een technische certificaat zoals pentest ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberNerd
Inspired schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Niet helemaal mee eens. Er zijn genoeg organisatie die gewoon filteren op HBO/Msc voor bepaalde functies. Het zal in deze tijd wat minder zijn maar als er weer meer aanbod is dan gaat men daar zeker op filteren. Dan val je met alleen MBO4 gewoon buiten de boot. Ook al heb je een prima staat van dienst. De eerste selectie doet een persoon van HR en die hebben inhoudelijk weinig kennis. Die vinken gewoon wat af.

Bij mijn vorige WG was het ook gewoon een "moetje". Heb dus maar deeltijd HBO gedaan en Msc via TIAS "gekocht". Waren ze weer blij en kon ik wel doorstromen naar senior functies. :)

Als het tussen 1 master module gaat en certificaten zou ik overigens ook zeker het tweede aanraden. Al kan ik me ook voorstellen dat TS toch eens naar een HBO deeltijd gaat kijken.
Dit is precies wat ik bedoel. De eerste laag van recruiters weten idd niet meer dan MBO/HBO/WO, je hebt ook veel IT managers die niks van het technische gedeelte snappen maar alleen opgeleid zijn in het managen van teams.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:00
Inspired schreef op maandag 27 juni 2022 @ 22:28:
[...]

Dat is dan toch een perfect filter voor TO om daar niet te willen werken? Ik heb genoeg mensen in mijn leven aangenomen die of een compleet andere achtergrond hadden of die niet aan ale eisen konden voldoen. Een combinatie van motivatie en inzet is vaak meer dan voldoende.

Natuurlijk weet ik dat er niet veel bedrijven zijn die zo denken, maar wil je daar dan echt bij aan de slag?
Pagina: 1