Opel Corsa 2001 benzine automaat STFT zeer hoog

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 27-07-2023
Er was eens... een icoontje op het dashboard, oranje gekleurd met een auto en een moersleutel.

Ik heb die dag gelijk een Autolink OBD lezer gehaald, dat stond al lang op mijn verlanglijstje (een OBD lezer), niet specifiek dit merk.

Bij het uitlezen ziet alles er op zich prima uit, alleen springt de STFT (Korte termijn brandstof aanpassing) er met kop en schouders boven uit met +99,2% "Bank 1-sensor 2".
Dit is volgens mij de LAMBDA sensor ná de katalysator die denkt, hey de auto loopt te arm, laat ik een kleine aanpassing doen van +99,2%. Dit is zowel koud als warm te meten.

Qua rijden is er helemaal niets aan de auto te merken.

Correct me if I'm wrong, geen expert, zelf gedaan;

* Al stilstaand heb ik het toerental op 1800 gehouden en wijkt het soms iets af naar 1840 en weer terug.
* De LMM sensor / MAF sensor (Tussen de luchtfilter en het gasklephuis) meet 2,9K ohm
* Beide LAMBDA sensoren meten 3,9 ohm
* Bougies gecontroleerd en vervangen, aangezien ik ze toch had liggen
* Accu losgekoppeld in de hoop dat de melding verdwijnt
* Vloeistoffen worden regelmatig gecontroleerd en bijgevuld, alles OK, geen smurrie onder de oliedop.

Bovenstaande punten zijn voor zover ik kan vinden OK.

Ik heb visueel gekeken naar lekkages bij de vacuüm slangen, op het oog niets te zien.
Wat op valt is dat de waarde van de STFT helemaal niet veranderd, dat lijkt mij niet helemaal OK?
Of is mijn menselijke korte termijn te kort t.o.v. de auto? :+

Wat valt wél op?
De uitlaat lijkt iets meer geluid te produceren een behoorlijk stuk ná de katalysator , minstens een halve meter verder, heeeel subtiel merkbaar, lijkt mij eerlijk gezegd geen probleem als dit lek mocht zijn.
Deze auto heeft een compleet gebroken/verstopte katalysator gehad en toen stond er ook niets op het dashboard.

Ik zie wat druppeltjes olie onder aan het carter hangen en dit lijkt ergens tussen het motorblok en het schutbord vandaan te komen, ik kon niet goed zien waar.

De Autolink geeft op dit moment een groene "OK" melding, waar dit eerder een oranje "Niet OK "melding was. Ook bij het live meten / tijdens het rijden, blijft de STFT op +99,2% hangen.

Ik heb geprobeerd om de rail boven de injectoren te verwijderen maar dit was allemaal zo poreus en voor mij onbekend om weg te halen dat ik daar maar vanaf ben gebleven.

Wellicht heeft iemand nog wat tips of ideeën om zelf te proberen.

*edit

Zekeringen gecontroleerd
Geen foutmelding bij het uitlezen

Handig:
https://opel.7zap.com/en/car/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21

-tom-562

Oliesjeik

De lambdasonde ná de katalysator heeft alleen een controlerende functie, geen regelende functie. Die zal dus niks doen qua regeling. Sterker nog, als je de stekker er uit trekt zal je niks merken qua rijden (alleen een branden lampje). Daar hoef je het dus niet in te zoeken.

Wis alle foutmeldingen eens, en haal de minpool eens 10 minuten los. Daarna de auto starten en even een paar minuten stationair laten lopen. Krijg je dan nog steeds een foutmelding?

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
-tom-562 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:18:
De lambdasonde ná de katalysator heeft alleen een controlerende functie, geen regelende functie. Die zal dus niks doen qua regeling. Sterker nog, als je de stekker er uit trekt zal je niks merken qua rijden (alleen een branden lampje). Daar hoef je het dus niet in te zoeken.

Wis alle foutmeldingen eens, en haal de minpool eens 10 minuten los. Daarna de auto starten en even een paar minuten stationair laten lopen. Krijg je dan nog steeds een foutmelding?
Ik heb de minpool (eerder) een half uur los gehad en het lampje op het dashboard blijft branden, voor maar ook na het starten, ik heb even geen idee of deze normaal ook voor het starten even aan gaat.

Ook na even stationair draaien en daarna rijden blijft het lampje branden.
De STFT waarde blijft op 99,2% zitten.

Ik ben vergeten te melden dat ik geen enkele foutmelding (DTC) in mijn OBD lezer heb staan, enkel het lampje op het dashboard en aan de hand van uitlezen de hoge STFT waarde.
Wél heb ik voor de zekerheid een melding gestuurd dat eventuele foutcodes gewist kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Kan het niet zijn dat de auto te oud is en dus geen volledig OBD2 protocol ondersteunt? Ik ben niet zo thuis in Opel, maar wellicht heb je net een specifiek (oudere) Opel reader nodig. Gezien het bouwjaar van de auto zou dat zo maar eens kunnen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
-tom-562 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:03:
Kan het niet zijn dat de auto te oud is en dus geen volledig OBD2 protocol ondersteunt? Ik ben niet zo thuis in Opel, maar wellicht heb je net een specifiek (oudere) Opel reader nodig. Gezien het bouwjaar van de auto zou dat zo maar eens kunnen
Het zit net op het randje als ik de regels mag volgen.
"Benzinevoertuigen in Europa zijn vanaf 2001 verplicht om OBDII te ondersteunen. Diesel vanaf 2004."

Wellicht is er iets Opel specifieks wat een AutoLink niet uit kan/mag lezen, zo veel verstand heb ik er helaas niet van.

Er zijn "OPCOMS" te koop, vele zijn namaak en werken niet altijd even goed, of stoppen er mee als je ze update of zo, een betrouwbare kost al gauw 220 euro.

Een defecte brandstofpomp is volgens mij ook nog zoiets wat bij een positieve STFT het probleem kan zijn en slecht werkende of kapotte injectoren ook.

Ik lees "hier en daar" dat ik het contact om moet draaien terwijl de minpool los is gekoppeld. Dat heb ik niet gedaan... :$

@-tom-562
Toevallig wel bekend met Autolink / Autel? Ik heb de gegevens van het apparaatje ge-upload maar waar ze nu te vinden zijn? :+

Met sleutel op het contact ook niets gewist.

Kleine update mbt tot 99.2%, als je een punt gebruikt i.p.v. een komma (99.2% vs 99,2%) op Google krijg je er heel wat meer over te vinden.; https://carkiller.com/scottykilmer/qa/stft-b1s2-99-2/

TLDR: SAE standaard moet een waarde geven dus is waarschijnlijk niets.

"Here is an answer I received on another forum that I thought was a great explanation.

I know the Global OBD PID’s you’re looking at, and they’re very confusing! The short answer is that the O2 fuel trim PIDs are meaningless, and can be safely ignored. Nothing about the vehicles fuel control is actually getting trimmed to 99% (in the case of B1S2), and the data you see doesn’t reflect anything about O2 performance.

Long answer is that it has to do with SAE standards, and how the vehicle communicates with the scanner over Global OBD. The 99.2% value you saw for B1S2 is the default value for an O2 sensor that has no contribution to the fuel control strategy. The default value HAS to be there because the scanner requests the value of that PID from the PCM, and the PCM is required to send something.

Thanks to everyone for their input."

Dus... garage gevonden die morgen open is, kijken of ze tijd hebben.
Mijn partner zegt dat het lampje rond de 175.200KM aan is gegaan, 175K-KM is precies het punt dat zo'n distributieketting vervangen moet worden, dat hebben we een tijd terug al gedaan. Wellicht is het toch gewoon een stom service lampje ondanks dat het boekje wat anders zegt. 8)7

Wederom korte update, zal het later aanvullen.
Ik heb de auto handmatig uitgelezen.
Foutcode 1481 / 1483
Relais 1 / 3 van de ventilator.

AutoLink kan het blijkbaar niet uitlezen, bij stenen winkel gekocht dus even terug voor coulance of ruilhandel :P

[ Voor 48% gewijzigd door Amtelode op 25-06-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amtelode
Alles weer OK.

Kort samengevat is er blijkbaar een maxi- zekering in zijn geheel uit de zekeringkast verdwenen/getrild en onder het rijden verloren gegaan, misschien ligt hij ergens onder de zekeringskast in de behuizing 8)7

Deze zekering is bestemd voor de airco en relais 1 en 3 van de koelvloeistof ventilator.

Tja dan kun je zoeken totdat je een ons weegt ,of wachten tot je op een warme dag in de file een keer met witte rookwolken langs de kant staat.

Al met al toch een heleboel geleerd. :)

* Een STFT van 99.2% is een standaard hoge waarde omdat er "iets" moet worden doorgegeven bij het protocol.
* De AutoLink OBD lezer werkt niet met een Corsa C uit 2001, in zoverre dat ik de DTC's van dit specifieke lampje niet uit kon lezen. Wellicht met geen enkele Opel(?) en misschien juist wél als het motormanagement lampje brand. Ik zou het er zelf niet op gokken.
* De Corsa C DTC's kun je ook uitlezen op de handmatige manier en modellen tot ongeveer ~2006;

1) Steek je sleutel in het contact
2) Druk je rempedaal in
3) Druk je gaspedaal in
4) Draai de sleutel op het contact (niet starten)
5) Ontcijfer de knippercode(s) (het oranje lampje knippert)
6) Blijf het gas en rem pedaal in drukken

Het lampje blijft alle DTC's achter elkaar weergeven en gaat weer uit als alles is weergegeven.

Ik heb de relais ook nog gecontroleerd, voor eventueel een toekomstige lezer, gebruik een 9V batterij en maak contact met nummer 85 en 86 aan de onderkant van het relais. Je hoort deze als het goed is klikken.

Waarom de zekering het heeft begeven weet ik nog niet, als ik daar nog achter mocht komen zet ik het hier neer.

@-tom-562 iig bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Fijn dat het opgelost is, en dat je nog terugkoppeling geeft :P

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1