Isolatiewaarde dak.

Pagina: 1
Acties:

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:18
Hoi,

Ik ben een vrij grote verbouwing aan het plannen en 1 van de onderdelen is dakisolatie en pannen vervangen..

Aangezien het huidige dak inmiddels 40 jaar oud is, en de pannen aardig verrot zijn zijn we van plan om de pannen te laten vervangen..

Vanuit verduurzaming kwam betere isolatie er natuurlijk ook bij kijken.

We hebben nu enkele offertes/meningen van dakdekkers en isolatiebedrijven die ik even tegen jullie aan wil houden..

Optie 1: Dakisolatie vervangen vanaf de buitenkant, en dan afwerken met nieuwe pannen.. RC waarde gaat van 1,3 naar 4.0. Aan de binnenkant hoeft niets te gebeuren hier blijft alles intact..
Hoogte van het dak gaat wel 3-4cm omhoog, maar dit is goed op te vangen/af te werken met de buren..

Optie 2: Alleen pannen vervangen en vanuit de binnenkant isoleren met pir platen, hiermee haal ik een RC van 5.5-6.5 + nog de isolatie die er nog zit aan de buitenkant. Nadeel is wel dat het schuine deel 12-14cm dikker wordt, en dus minder ruimte.

Optie 3: combinatie van 1+2, maar dan een dunnere afwerking aan de binnenkant (bv 60-70mm platen), dit scheelt de helft en heeft nog een gecombineerde RC waarde van 6,5 tot 7 (4 buiten + 2,5-3 binnen)..

De zolder zal voornamelijk als werk / studeer / chill kamer voor de kinderen gebruikt worden..
Ik weet niet welke isolatiewaarde ik minimaal moet nastreven..

Ongeacht de kosten, wat zouden jullie doen?

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:34
Heb je ook foto's beschikbaar van het pannendak en hoe het is opgebouwd? Leidend vind ik dat de isolatie-ingreep bouwfysisch verantwoord is. De hoogste isolatiewaarde is natuurlijk het meest interessant als de kosten buiten beschouwing worden gelaten.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• verstappen33
Geen idee hoe de dakopbouw is, we wonen er nog niet, maar het huis is van ‘86 en als ik uit eerdere ervaringen spreek is het als volgt:
Aftimmering binnenzijde - isolatie (3-4cm) - folie - pannen.

1 november krijgen we pas de sleutel en weten we precies hoe het eruit ziet:

Hier wat foto’s: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aop99WRfl3XrjckryHoQdh7Ie7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aTqqEgIAHi7tpg3MjxnSjpqp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qkgeTw_sRcaX3sVbo-9XPzMow9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5rdTFpqlcEiRFGZMP2os2bju.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pY9tlHHth24nKFcbwwWqKcUsDdc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CeCrdvexkdjb4Q190DZq8KFY.jpg?f=fotoalbum_large

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:23
Van buiten isoleren is vergunningplichtig. Als je dak 4cm omhoog komt is de kans klein dat je er een vergunning voor krijgt als de buren niet meedoen. Je krijgt een gekke overgang in je dak.

en Rc van 4 met 4cm isolatie bijplaatsen? Welk spul gebruiken ze daarvoor?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:49
De binnenkant ziet er nog keurig uit. Zonde om dat allemaal te slopen.
Als je het toch laat doen, dan is van buiten isoleren de meest logische en ook bouwfysisch de beste oplossing.
Van binnen isoleren is meer een DHZ-oplossing.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• verstappen33
No Hands schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:14:
Van buiten isoleren is vergunningplichtig. Als je dak 4cm omhoog komt is de kans klein dat je er een vergunning voor krijgt als de buren niet meedoen. Je krijgt een gekke overgang in je dak.

en Rc van 4 met 4cm isolatie bijplaatsen? Welk spul gebruiken ze daarvoor?
Oude wordt verwijderd en dit soort platen worden geplaatst:
https://www.isolatiemater...00x1200x90mm-rd409-288-m2

Er gaat dus 4cm af, en komt 9cm bij. Netto 5cm.

Vergunning weet ik niet, dat ga ik nog effe uitzoeken.
Buren probeer ik ook nog te betrekken, maar ga er nu eerst vanuit dat ik het alleen moet doen.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:31
Die pannen van 86 kunnen echt nog wel ff mee. Ongeacht wat google zegt met 30 jaar voor betonpannen. Hier liggen ze er nog op van 73. Langzaam zie je hier in de wijk nu af en toe iemand ze vervangen.

Isoleren aan de binnenzijde kun je zelf en kost het minst geld.
Binnenkant lijkt heel wat, maar is volgens mij gewoon geschilderd dakbeschot. Gewoon tegen aan isoleren en afwerken naar smaak.

Over een aantal jaar zou je dan nog de pannen kunnen vervangen.
Je buren hebben er niet hele oude PV op liggen, dus die gaan er ook van uit dat het nog wel ff kan.
Je kunt er vast 1000 a 1500 euro per jaar voor apart leggen , om het dan een keer te doen. Accuut vervangen zou ik persoonlijk niet doen. En helemaal niet met zo'n lelijke verhoging.

Isoleren vanaf buiten waarbij je buren niet mee doen kan wel, maar is imo altijd lelijk.

[ Voor 48% gewijzigd door pentaw1nz op 24-06-2022 19:18 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• verstappen33
pentaw1nz schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:08:
Die pannen van 86 kunnen echt nog wel ff mee. Hier liggen ze er nog op van 73. Langzaam zie je hier in de wijk nu af en toe iemand ze vervangen.

Isoleren aan de binnenzijde kun je zelf en kost het minst geld.
Binnenkant lijkt heel wat, maar is volgens mij gewoon geschilderd dakbeschot. Gewoon tegen aan isoleren en afwerken naar smaak.

Over een aantal jaar zou je dan nog de pannen kunnen vervangen.
Je buren hebben er niet hele oude PV op liggen, dus die gaan er ook van uit dat het nog wel ff kan.
Je kunt er vast 1000 a 1500 euro per jaar voor apart leggen , om het dan een keer te doen. Accuut vervangen zou ik persoonlijk niet doen. En helemaal niet met zo'n lelijke verhoging.

Isoleren vanaf buiten waarbij je buren niet mee doen kan wel, maar is imo altijd lelijk.
Daarom weeg ik de opties tegen elkaar af.
Ikzelf wil ook nog panelen leggen, en dan niet over 5-10 jaar problemen krijgen met de pannen, daarom nu gewoon vervangen voordat de panelen erop gaan. Dan kan het er weer 25-30 jaar (en langer) tegenaan.

Pannen vervangen zijn de kosten niet echt, en als je toch al flink de knip trekt voor panelen, dan gewoon gelijk alles goed.

Want ik wil met 2-3 jaar wel klaar zijn voor een all-electric warmtepomp, en dus moet de isolatie ook in orde zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door verstappen33 op 24-06-2022 19:22 ]

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17:31
verstappen33 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:19:
[...]

Daarom weeg ik de opties tegen elkaar af.
Ikzelf wil ook nog panelen leggen, en dan niet over 5-10 jaar problemen krijgen met de pannen, daarom nu gewoon vervangen voordat de panelen erop gaan. Dan kan het er weer 25-30 jaar (en langer) tegenaan.

Pannen vervangen zijn de kosten niet echt, en als je toch al flink de knip trekt voor panelen, dan gewoon gelijk alles goed.

Want ik wil met 2-3 jaar wel klaar zijn voor een all-electric warmtepomp, en dus moet de isolatie ook in orde zijn.
Die pannen gaan nog makkelijk 10 a 15 jaar mee. Die PV heb je dan al lang terug verdient. Als je daarna een keer je pannen vervangt is het een kleine moeite de rails er ff weer af te halen. Elektra kun je laten liggen.

Maar als je twijfelt en PV wilt leggen kun je het natuurlijk direct doen.
Isoleren van buiten zou ik persoonlijk niet doen. Om kosten + lelijk met de buren.

Ik heb zelf op mijn '73 pannen nu 4 jaar pv liggen. Over een paar jaar ga ik mijn pannen vervangen. Bij pannen uit 86 zou ik me niet zo druk maken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• verstappen33
pentaw1nz schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:33:
[...]

Die pannen gaan nog makkelijk 10 a 15 jaar mee. Die PV heb je dan al lang terug verdient. Als je daarna een keer je pannen vervangt is het een kleine moeite de rails er ff weer af te halen. Elektra kun je laten liggen.

Maar als je twijfelt en PV wilt leggen kun je het natuurlijk direct doen.
Isoleren van buiten zou ik persoonlijk niet doen. Om kosten + lelijk met de buren.

Ik heb zelf op mijn '73 pannen nu 4 jaar pv liggen. Over een paar jaar ga ik mijn pannen vervangen. Bij pannen uit 86 zou ik me niet zo druk maken.
Dat zou best kunnen, maar momenteel heb ik dezelfde pannen erop liggen en die zijn echt wel ver versleten. Er is nog geen lekkage, maar ik ben het graag voor.

En geld is niet echt een issue, totale kosten van de geplande verbouwing loopt al tegen de ton, een paar duizend meer of minder voor dakpannen heeft geen grote impact op het budget.

Ik wil er gewoon geen omkijken naar hebben de komende 10-15 jaar. Daarom nu gewoon alles in 1x.
Maar bedankt voor je input. Wordt gewaardeerd!

Pagina: 1