Dakisolatie en het plaatsen van een opbouw op een plat dak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 09:27
Hoi,

Wij gaan over 2 jaar ongeveer starten met een dakopbouw op een plat dak. We hebben nu een dakoppervlakte van circa 50m2, maar de opbouw mag maar 30m2 worden.
Nu vragen we ons af wat wijsheid is met dakisolatie. Opzich zou ik dat best graag willen toepassen op korte termijn, echter betalen we dan wel voor 50m2 en mijn man twijfelt of het wel verstandig is om daar dan bovenop de dakopbouw te plaatsen.

Voor ons dak schijnt isolatie in de zin van een warm dak het beste te zijn. We gaan dus wat omhoog en omdat de opbouw de 4e woonlaag is, zitten daar ook beperkingen aan. Mijn man denkt dus dat het verstandiger is om te wachten met de isolatie tot de dakopbouw staat.

Mensen hier ervaringen mee? Of tips wat nu wijsheid is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Towap
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-10 15:07
Het financiëel rendement is afhankelijk van je huidige verbruik. Als de ruimte onder het dak nu verwarmd wordt en er praktisch geen isolatie is, kan 2 jaar al voldoende zijn om rendabel te zijn als je enkel naar de isolatie kijkt. Daar komt nog een nieuwe dakdichtingslaag bij, wat maakt dat waarschijnlijk niet meer rendabel is.

Je hebt een aantal opties:
  • Toch langs binnen isoleren, dat werkt qua isolatie prima en eens de opbouw erop staat kan ze nog dienst doen als geluidsisolatie op voorwaarde dat je een materiaal kiest dat akoestisch ook goed isoleert. Je kan op het stuk waar geen opbouw op komt later bijkomend isoleren langs buiten.
  • Je kan ook isolatie bovenop je huidige dak leggen, gewoon met balast erop. Dat werd vroeger gedaan en is simpel en goedkoop. De reden dat het niet meer gedaan wordt is dat als het dak nat is, de isolatie maar matig werkt. Voor een tijdelijke situatie, zou dit echter prima kunnen en wie weet kan je op marktplaats geschikte platen op de kop tikken
  • Een goeie architect contacteren die de plannen voor de opbouw uitwerkt en meteen ook voor de tussentijdse toestand een goed voorstel uitwerkt. Als je bv je opbouw als houtskelet uitvoert, kan je in principe het dak van de opbouw nu al op je bestaande dak leggen en later optillen.
Dat lijken me de opties. Hoe meer je vertelt over de constructie van het bestaande dak (beton, hout, staal,...) en verbruikscijfers hoe nauwkeuriger mensen gaan kunnen antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:35

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Hoe oud is je bestaande dak? Ik heb iets soortgelijks gedaan een jaar of 12 geleden. DAkisolatie van de opbouw volgens nieuwe normen, maar verder het oude dak niet aangepakt. Dakopbouw wordt erg warm, dus waarschijnlijk ook niet echt nodig. In de opbouw ook weinig verwarming nodig, eerder airco.

Tip: maak een daklicht/luik waar je doorheen kan het dak op.. Scheelt je heel wat gevaarlijke toeren als je er toch een keer opmoet. Ga je er ook zonnepanelen op leggen?

Zorg in het algemeen ook voor een flink aantal (loze leidingen, door je bestaande dak, naar beide kanten van de opbouw). Tweede tip: denk goed over de afwatering van je bestaande, overblijvende plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21-10 13:59
Nu het dak isoleren en dan over 2 jaar weer 60% de container in, is nooit een een goede investering. Doe het straks in 1 keer met de opbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:42
Nu isoleren dmv omgekeerd en straks hergebruiken voor je opbouw en dan warm dak maken van beide daken. Dan kost het je alleen arbeidsloon of je kan dat misschien zelf.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homewin
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-08 09:27
Dank voor de reacties!

Bestaande dak is ongeveer 5 jaar oud vermoed ik. We hebben een beton dak. Nouja bitumen, maar huis is in ieder geval betonconstructies uit 1970.
Van binnenuit isoleren lijkt me niet heel handig. Moet er overal houten constructie komen en kom je denk ik ook in de knel met kozijnen.

@MeTooPV daar neig ik ook wel naar, mits het inderdaad zo is dat we dan de opbouw gewoon als overige isolatie kunnen zien. Bespaart ook flink. Het nadeel is meer geduld moeten hebben.

Er komen zeker zonnepanelen op! Daar wachten we ook mee om dezelfde reden.
We hebben verder aan weerszijde balkon, vanaf daar kan je met een steiger of ladder heel gemakkelijk ons dak op. En zodra de opbouw er staat, klimmen we het raam uit.
Pagina: 1