Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:39
Goedemiddag,

Een naar mijn idee interessant vraagstuk waar wij het definitieve antwoord ook nog niet op weten.

Mijn vrouw werkt als pedagogisch medewerker, 3 dagen per week puur VSO/BSO en 1 fulltime dag kinderdagverblijf. Die drie dagen VSO/BSO bestaan uit grofweg twee uurtjes 's ochtends werk, waarna zij weer naar huis gaat en 's middags dan nogmaals een uur of 4 werkt.

Wij verwachten in november zelf een kindje op de wereld te zetten. Omdat ik ook werk, zal dit kind zelf ook gebruik moeten gaan maken van een kinderdagopvang.
In de kinderopvang kun je kiezen om enkel de ochtend af te nemen, enkel de middag of de gehele dag. Gezien het rooster van mijn vrouw, kom je dan al snel uit op vier volle dagen. Ondanks dat zij 3 van de vier dagen geen volle dagen werkt, is de indeling van de dag dusdanig dat dit wel zo bij het kinderdagverblijf zal moeten worden aangemeld.

Voor de belastingdienst wordt wel gekeken naar het daadwerkelijk aantal uur dat gewerkt wordt door mijn vrouw, waarop de toeslag berekend wordt. Kort gezegd betekent het dat als ons kind vier volle dagen per week naar de opvang zou gaan, wij ongeveer duizend euro per maand zelf moeten bijdragen aan de kosten van de kinderopvang.

Dat vinden wij geen houdbare en daarom geen acceptabele situatie. Duizend euro voor puur de opvang is nauwelijks te doen.

Hebben andere tweakers hier ervaring mee en wie heeft er een idee om hier het beste mee om te gaan?

Opties die we zelf al overwogen hebben, die een aannemelijke kans hebben dat er mogelijkheden liggen:
- Ik ga naar 36 uur per week in plaats van 40, waardoor ik één middag per week het kind zelf op kan vangen. Mijn vrouw kan hoogst waarschijnlijk dusdanig met haar rooster spelen dat we dan uitkomen op het aantal uur opvang dat mijn vrouw ook daadwerkelijk werkt en de eigen bijdrage ongeveer met 700-800 euro per maand daalt
- Één middag per week het kind bij familie onderbrengen en dan dezelfde situatie creëren als hierboven
- Mijn vrouw gaat minder uren per week werken, waardoor er meer tijd is om het kind zelf op te vangen door haar. Maar dat is een cirkeltje waar wij nog een berekening op los moeten laten om te kijken of dat zinvol is. Minder uren door haar, betekent minder inkomsten, betekent minder kinderopvangtoeslag waardoor onder aan de streep je waarschijnlijk alsnog honderden euro's inlevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amens
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:13
Kinderopvangtoeslag is toch gebaseerd op het inkomen, niet op uren? Ik ben zelf momenteel ook aan het verkennen. Wij zitten in een soortgelijke situatie vanaf volgend jaar. Door de versnipperde uren die mijn vrouw werkt, moeten we ook meer opvang afnemen dan daadwerkelijk nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chorro
@Amens De hoogte is gebaseerd op het inkomen, waarbij hogere inkomens meer bijdragen. Maar je krijgt sowieso maar maximaal het aantal uur vergoed wat de minst-werkende van beide partners aan uren werkt.
Ik werk 40 uur, zij 24 uur. Dus krijg je maar 24 uur vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20:24
Kan je vrouw proberen een wat gunstiger rooster te krijgen? Desnoods bij een andere werkgever?

Dus proberen de uren dat de kleine naar de opvang moet zo laag mogelijk te houden. Eventueel ook geholpen doordat jij wat minder uren werkt op tactische dagen/tijdstippen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
@migchiell Dat is min of meer inderdaad de eerste/tweede optie die we al aan het overwegen zijn. Mijn werkgever is minder flexibel (één vaste middag thuiswerken is bijvoorbeeld geen optie), maar er zijn hoogst waarschijnlijk wel mogelijkheden om het kind drie dagen per week enkel 's middags op te moeten laten vangen door een kinderdagverblijf.

Nadeel daarvan is, is dat de personeelskrapte binnen de branche daar dusdanig is dat kinderen die géén volle dagen worden ondergebracht veel langer op de wachtlijst komen te staan bij de meeste organisaties.

Wij vinden het zelf zo mega bekrompen dat de overheid dus kijkt naar het aantal uur dat de minst-werkende partner werkt, terwijl de branche zelf enkel met twee dagdelen werkt.
Mensen die zelf in de opvang werken, maar ook mensen in de zorg en dergelijke: Hoe kun je verwachten dat die zo maar zo veel geld kunnen uitgeven aan opvang terwijl zij de zogenaamde 'cruciale' beroepen beoefenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BigB
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Chorro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:02:
@Amens De hoogte is gebaseerd op het inkomen, waarbij hogere inkomens meer bijdragen. Maar je krijgt sowieso maar maximaal het aantal uur vergoed wat de minst-werkende van beide partners aan uren werkt.
24 uur werken = 146 uur per maand betaalde opvang
Bij een 50k/25k inkomen krijg je dan 861 euro per maand kinderopvangtoeslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
@BigB Klopt! Maar de weg van de minste weerstand is dus vier volle dagen kinderopvang. Dat kost zo'n 1800 euro per maand. Het gat tussen 1800 en die 800 euro toeslag mag je zelf opvullen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• PeetR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:00
Zoek een opvangvorm die wel per uur rekent. Die zijn per uur iets duurder maar uiteindelijk komt dat wel goedkoper uit. Kleine tip. Je zoekt gastouderopvang.

Your time as a student is the best time of your life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
PeetR schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:24:
Zoek een opvangvorm die wel per uur rekent. Die zijn per uur iets duurder maar uiteindelijk komt dat wel goedkoper uit. Kleine tip. Je zoekt gastouderopvang.
Goeie! Dank je wel. Gaan we een dezer dagen meenemen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:12
Onderhandelen met werkgever voor 4 volle dagen dagopvang. Anders solliciteren en dat domweg eisen... en krijgen.

Bottom line: geen diensten van minder dan een halve dag accepteren.

[ Voor 24% gewijzigd door Rukapul op 24-06-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
@Rukapul Helaas is de extreme krapte qua beschikbaar personeel dusdanig dat kinderen van betalende 'reguliere' ouders soms al thuisgehouden moeten worden omdat roosters niet rond te krijgen zijn.
Hoeveel je in een dergelijke situatie ook kan eisen; dit soort dingen zijn niet haalbaar voor zulke organisaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
Rukapul schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:38:
Bottom line: geen diensten van minder dan een halve dag accepteren.
Dat is niet beschikbaar voor 4 dagen per week, omdat dat lichamelijk niet vol te houden is. Dus wil je meer dan 2 of 3 dagen per week werken, kom je vanzelf uit in de VSO/BSO wereld waar je per definitie de uren rondom schooltijd werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:14
Uhm, 3 dagen kinderopvang voor één kind kost hier 1250 bruto, na 700 toeslag dus 550 netto. Ik snap niet hoe je van 1000 euro 700-800 euro kan dalen?

Mja, gastouderopvang is mogelijk al weet ik niet of die daarop zitten te wachten omdat ze voor jou een kind kunnen plaatsen waar ze de hele dag aan kan verdienen. Anders kom je al snel uit op andere werk uren als oplossing. Hebben jullie ook al bedacht wie zorgverlof op gaat nemen bij ziekte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-04 09:12
Chorro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:58:
Mijn vrouw gaat minder uren per week werken, waardoor er meer tijd is om het kind zelf op te vangen door haar. Maar dat is een cirkeltje waar wij nog een berekening op los moeten laten om te kijken of dat zinvol is.
Dat is zeker zinvol, meer tijd samenbrengen met je pasgeboren kind is voor moeder (en kind) heel belangrijk voor de binding.

PS. Ouderschapsverlof moet de werkgever in beginsel verlenen. Alleen is dat geen structurele oplossing omdat dat ooit op os.

[ Voor 12% gewijzigd door Dooxed op 24-06-2022 15:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Chorro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:02:
Dit is onjuist. Je hebt recht op een flink aantal uren méér dan de minstverdienende ouder werkt.

Is je berekening niet op foutieve informatie gebaseerd?

Als de minstverdienende ouder 24 uur per week werkt heb je recht op ruim 33 opvanguren per week

[ Voor 23% gewijzigd door eamelink op 24-06-2022 16:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37
Chorro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:11:
@migchiell Dat is min of meer inderdaad de eerste/tweede optie die we al aan het overwegen zijn. Mijn werkgever is minder flexibel (één vaste middag thuiswerken is bijvoorbeeld geen optie),
Je had sowieso hopelijk niet de gedachte/ilussie dat je thuis kunt "werken" terwijl de kleine ook op jou alleen aangewezen is? Misschien tegen dat ze 8 zijn ofzo en gewoon zelf dingen kunnen doen. Maar de eerste jaren, vergeet het!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:37
eamelink schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:55:
Dit is onjuist. Je hebt recht op een flink aantal uren méér dan de minstverdienende ouder werkt.

Edit: ik zie wat je bedoelt, en je hebt een punt. 24 uur werken betekent meestal 3 dagen. Je mag dan voor 3 dagen opvang hebben. Dat is i.h.a. zo'n 33 uur, als de opvang bv. 11 uur per dag is. (Van 7:30-18:30 is vrij gangbaar).

[ Voor 33% gewijzigd door Wilke op 24-06-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
President schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:52:
Uhm, 3 dagen kinderopvang voor één kind kost hier 1250 bruto, na 700 toeslag dus 550 netto. Ik snap niet hoe je van 1000 euro 700-800 euro kan dalen?

Mja, gastouderopvang is mogelijk al weet ik niet of die daarop zitten te wachten omdat ze voor jou een kind kunnen plaatsen waar ze de hele dag aan kan verdienen. Anders kom je al snel uit op andere werk uren als oplossing. Hebben jullie ook al bedacht wie zorgverlof op gaat nemen bij ziekte?
Die tarieven kom ik hier in de randstad niet tegen. De goedkoopste die ik hier tegenkom rekent voor vier volle dagen 1737 euro waarvan 945 wordt vergoed. Blijft er nog zo'n 800 euro over om zelf te betalen, toegegeven is dat minder dan de 1000 euro die ik eerst heb aangekaart maar dat is de goedkoopste hier in de buurt en nog steeds véél hoger dan dat wij zouden kunnen/willen uitgeven hier aan.

Zouden wij gaan naar drie dagen in de middag en één volle dag, dan betalen we een bijdrage van 250-300 euro.

[ Voor 5% gewijzigd door Chorro op 24-06-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 21:48
Dat is al genoemd in dit topic, 146 uur opvang met KOT als je 24 uur werkt. Bij ons is een opvangdag 11 uur. As je 4 dagen kinderopvang neemt, moet je dus 190 uur per maand betalen.

Dat is een flink gat, en bij een uurprijs van 8,50 kost dat dus al bijna 400 euro extra.

Verder zijn er niet veel oplossingen, want de belastingdienst gaat dit niet aanpassen. Je moet dus kijken of je op een slimme manier je roosters kan indelen of kijken naar andere soorten van opvang.

[ Voor 27% gewijzigd door Sovieto op 24-06-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
eamelink schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:55:

Als de minstverdienende ouder 24 uur per week werkt heb je recht op ruim 33 opvanguren per week
Op basis van welke berekening zou ik dat dan moeten hanteren? Want tot nu toe van de belastingdienst (die we ook al telefonisch hierover gesproken hebben), tot aan rekenmodules op websites van opvangen zelf komen wij hier niet op uit en blijft het meer dan 800 euro om zelf te betalen. Omdat het versnipperde rooster van mijn vrouw zorgt voor meer uren dan dat wordt vergoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:31
Amens schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:00:
Kinderopvangtoeslag is toch gebaseerd op het inkomen, niet op uren? Ik ben zelf momenteel ook aan het verkennen. Wij zitten in een soortgelijke situatie vanaf volgend jaar. Door de versnipperde uren die mijn vrouw werkt, moeten we ook meer opvang afnemen dan daadwerkelijk nodig.
Soms kun je overigens wel halve dagen afnemen, dat ligt net aan de KDV denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door De_Bastaard op 24-06-2022 16:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
Chorro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:04:
[...]

Op basis van welke berekening zou ik dat dan moeten hanteren? Want tot nu toe van de belastingdienst (die we ook al telefonisch hierover gesproken hebben), tot aan rekenmodules op websites van opvangen zelf komen wij hier niet op uit en blijft het meer dan 800 euro om zelf te betalen. Omdat het versnipperde rooster van mijn vrouw zorgt voor meer uren dan dat wordt vergoed.
Ik denk dat je berekening wel klopt.

Aantal uren per maand: 4 dagen * 11 uur * 4,333 weken= 190,65
Uurprijs (voorbeeld) = €9
Kosten kinderopvang = 190,65* 9 = €1716

Aantal uren recht op toeslag: 146 uur
Maximale uurprijs vergoed: €8,50
Eigen bijdrage: €0,50

Percentage toeslag (op basis van inkomen, als voorbeeld 75.000: 69,4% vergoed
Kinderopvangtoeslag = 146 * 8,50 *69,4% = €861

Eigen bijdrage = €1716-€861 = €855

Eigen bijdrage berekenen:
Eigen bijdrage boven uurprijs (€9-€8,50) * 190,65 = €95,32
Uren zonder toeslag: (190,65-146) * €8,50 = €379,52
Eigen bijdrage (30,6%) = 146 * 8,50 * 30,6% = €379,74
Totaal = €855

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Werkt je vrouw bij dezelfde organisatie als waar jullie opvang willen afnemen? Zou dat niet helpen bij flexibele opvang / fijnere werktijden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Chorro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:04:
Op basis van welke berekening zou ik dat dan moeten hanteren?
Je stelde dat je maar 24 uur vergoed krijgt omdat je partner maar 24 uur werkt. Dat klopt niet; je krijgt méér vergoed dan 24 uur. Vandaar mijn vraag :)

Maar zoals @Sovieto laat zien; het is inderdaad mogelijk om op 1000 euro eigen bijdrage te komen als je een vrij hoog inkomen hebt, 44 uur opvang per week gebruikt en bij een dure aanbieder zit. Elf uur opvang afnemen als je die dag zelf zes uurtjes werkt wordt helaas niet helemaal vergoed.

Mogelijke oplossingen:
* De oplossing van @Rukapul, zorgen dat je vrouw meer uren kan werken of in ieder geval 'compacter' kan werken zodat je relatief minder opvang nodig hebt. Het scheelt een hoop als je in ieder geval niet meer uren opvang nodig hebt dan je vergoed krijgt. In de normen zit voldoende marge voor reistijden en dergelijke, maar niet voldoende om 11 uur opvang vergoed te krijgen op een dag dat je zelf 6 uur werkt.

* Zoek een goedkopere opvang. Bijvoorbeeld gastouderopvang is typisch flink goedkoper én typisch ook wat flexibeler. Ik betaal bijvoorbeeld zo'n €6,90 per uur inclusief bureaukosten en kan vanaf 6 uur per dag afnemen.

* Probeer te schuiven met werkuren. Als je vrouw in de voorschoolse opvang werkt, kan ze wellicht om 9 uur thuis zijn. Als jij voor jullie kind zorgt tot 9 uur en iets later begint met werken, kunnen jullie op die dagen uit met alleen middagopvang. Dat scheelt een hoop.

* Iets minder serieuze optie: Krijg extra kinderen, vanaf de tweede is het een stuk voordeliger ;)

* Ook niet onbelangrijk, besef dat het maar voor een korte periode is; totdat je kind naar school gaat.

[ Voor 72% gewijzigd door eamelink op 24-06-2022 17:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:19
Kan je vrouw niet eisen dat ze 24 uur werkt in 3x8, of anders kijken naar een werkgever waar het wel kan? Volgens mij hebben ze overal mensen nodig in de kinderopvang, dan kan je eisen stellen. Als dat lukt zijn er 3 dagen over. Als je naar 36 uur kan, kan je dan niet voor 4x9 kiezen? Dan heb je nog maar 2 dagen op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
erwn schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 16:33:
Werkt je vrouw bij dezelfde organisatie als waar jullie opvang willen afnemen? Zou dat niet helpen bij flexibele opvang / fijnere werktijden?
Ja en nee. Binnen dezelfde keten is wel waar wij op doelen, maar dezelfde locatie is niet mogelijk omdat ze dan op dezelfde groep zou komen te staan als haar eigen kind en dat mag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
eamelink schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 17:08:
[...]

Je stelde dat je maar 24 uur vergoed krijgt omdat je partner maar 24 uur werkt. Dat klopt niet; je krijgt méér vergoed dan 24 uur. Vandaar mijn vraag :)

Maar zoals @Sovieto laat zien; het is inderdaad mogelijk om op 1000 euro eigen bijdrage te komen als je een vrij hoog inkomen hebt, 44 uur opvang per week gebruikt en bij een dure aanbieder zit. Elf uur opvang afnemen als je die dag zelf zes uurtjes werkt wordt helaas niet helemaal vergoed.

Mogelijke oplossingen:
* De oplossing van @Rukapul, zorgen dat je vrouw meer uren kan werken of in ieder geval 'compacter' kan werken zodat je relatief minder opvang nodig hebt. Het scheelt een hoop als je in ieder geval niet meer uren opvang nodig hebt dan je vergoed krijgt. In de normen zit voldoende marge voor reistijden en dergelijke, maar niet voldoende om 11 uur opvang vergoed te krijgen op een dag dat je zelf 6 uur werkt.

* Zoek een goedkopere opvang. Bijvoorbeeld gastouderopvang is typisch flink goedkoper én typisch ook wat flexibeler. Ik betaal bijvoorbeeld zo'n €6,90 per uur inclusief bureaukosten en kan vanaf 6 uur per dag afnemen.

* Probeer te schuiven met werkuren. Als je vrouw in de voorschoolse opvang werkt, kan ze wellicht om 9 uur thuis zijn. Als jij voor jullie kind zorgt tot 9 uur en iets later begint met werken, kunnen jullie op die dagen uit met alleen middagopvang. Dat scheelt een hoop.

* Iets minder serieuze optie: Krijg extra kinderen, vanaf de tweede is het een stuk voordeliger ;)

* Ook niet onbelangrijk, besef dat het maar voor een korte periode is; totdat je kind naar school gaat.
Copy! Ja, je krijgt inderdaad meer dan 24 uur vergoed als ik het zo bereken, maar mijn punt blijft wel staan.
Ook goeie oplossingen draag je aan, dank daarvoor! Meer kinderen is wel de bedoeling, maar laten we het voor de aankomende 2-3 jaar even bij deze houden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
TheBrut3 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:05:
Kan je vrouw niet eisen dat ze 24 uur werkt in 3x8, of anders kijken naar een werkgever waar het wel kan? Volgens mij hebben ze overal mensen nodig in de kinderopvang, dan kan je eisen stellen. Als dat lukt zijn er 3 dagen over. Als je naar 36 uur kan, kan je dan niet voor 4x9 kiezen? Dan heb je nog maar 2 dagen op te vangen.
Theoretisch gezien heb je helemaal gelijk. Maar als zij 3x8 gaat werken komt ze vanzelf op KDV terecht in plaats van VSO/BSO en als ze dat significant meer doet dan één dag per week zoals nu dan kan ze binnen enkele maanden de ziektewet in vanwege rugklachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sovieto
Ik denk dat het voor jezelf belangrijk kan zijn om in ieder geval het bedrag op te delen in de verschillende categorieën:
- standaard eigen bijdrage obv inkomen
- eigen bijdrage vanwege hoger uurtarief dan 8,50
- misgelopen toeslag door te weinig uren

Dan kan je namelijk zien wat je oplossingen kunnen opleveren. Een ander werkrooster zorgt bijvoorbeeld niet voor lagere kosten bij de eerste twee punten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:15
Opvang is een fantastische uitvinding, maar is inderdaad niet goedkoop.
Wij hebben destijds besloten om maximaal 2 dagen opvang te doen. Niet alleen vanwege de kosten, maar als je je kind(eren) 4 dagen of meer naar de opvang brengt, waarom begin je dan überhaupt aan kinderen was onze redenering...

Overigens was onze ervaring met gastouder ook erg prettig. Dit was inderdaad een stuk flexibeler dan een contract bij de kdv. Werkt overigens wel 2 kanten op. Een gastouder die ziek is heeft meestal geen vervanging, dus dan moet je kunnen schakelen. Het is ook een stuk persoonlijker, dat kan/moet je liggen, ik vond op dat punt achteraf de zakelijke kant van de kdv dan weer prettiger.
Plussen en minnen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Chorro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:08:
[...]

Ja en nee. Binnen dezelfde keten is wel waar wij op doelen, maar dezelfde locatie is niet mogelijk omdat ze dan op dezelfde groep zou komen te staan als haar eigen kind en dat mag niet.
Dit lijkt mij vrij stug... De VSO en BSO zijn als het goed is "gescheiden" van het KDV.
Als de kleine er straks is, dan gaat ie naar het KDV, niet naar de VSO of BSO, dat is voor kinderen van 4+ jaar.

Je vrouw zou het natuurlijk kunnen voorleggen aan de eigenaren van het KDV / BSO of het mogelijk is dat ze 's morgens de kleine naar het KDV brengt, na haar dienst weer meeneemt (dus 1,5 tot 2 uur opvang afneemt) en 's middags hetzelfde doet. Willen ze daar niet in mee, dan verliezen ze mogelijk (afhankelijk hoe hard jullie het willen spelen) iemand op de VSO en BSO. Dan hebben zij een groter probleem dan dat jullie hebben (zij zijn immers een leidster kwijt, terwijl je vrouw "alle tijd" heeft met jullie kindje).

Andere optie: Stoppen met de VSO en alleen de BSO gaan draaien. Ja, dat scheelt 3 dagen VSO (3 * 1,5-2 uur) per week. Kan je dat financieel opvangen, dan zou ik dat doen. Heb je 's morgens minder stress om op tijd te komen (geloof mij, een kleine kan soms aardig dwars liggen en ondanks dat je denkt alle tijd te hebben, kom je soms toch tijd te kort).

Maar behalve het werk: Ga genieten! Dat is het allerbelanrijkste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16-06 16:30
Chorro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:47:
[...]

Dat is niet beschikbaar voor 4 dagen per week, omdat dat lichamelijk niet vol te houden is. Dus wil je meer dan 2 of 3 dagen per week werken, kom je vanzelf uit in de VSO/BSO wereld waar je per definitie de uren rondom schooltijd werkt.
Er zijn zoveel mensen die 4 dagen per week werken op het kdv, ook met kinderen....

Persoonlijk zou ik in overleg gaan met werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Wij hebben hetzelfde probleem, maar dan met een vrouw die docent is. Ze werkt twee dagen, maar heeft een derde dag nodig om voor te bereiden, na te kijken enzovoorts. Dat is gebruikelijk en wordt "gecompenseerd" met de vakanties. Alleen voor de opvang heb je daar niks aan. We krijgen dus maar voor twee van de drie dagen vergoeding. Nu kunnen wij het prima missen, maar ik kan me voorstellen dat het voor andere gezinnen met een docent lastig is!

(Ja, ze zou het in de avond/weekend kunnen doen en blabla, maar we hebben genoeg redenen waarom dat niet gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrrr
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Chorro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:58:
Goedemiddag,

Een naar mijn idee interessant vraagstuk waar wij het definitieve antwoord ook nog niet op weten.

Mijn vrouw werkt als pedagogisch medewerker, 3 dagen per week puur VSO/BSO en 1 fulltime dag kinderdagverblijf. Die drie dagen VSO/BSO bestaan uit grofweg twee uurtjes 's ochtends werk, waarna zij weer naar huis gaat en 's middags dan nogmaals een uur of 4 werkt.

Wij verwachten in november zelf een kindje op de wereld te zetten. Omdat ik ook werk, zal dit kind zelf ook gebruik moeten gaan maken van een kinderdagopvang.
In de kinderopvang kun je kiezen om enkel de ochtend af te nemen, enkel de middag of de gehele dag. Gezien het rooster van mijn vrouw, kom je dan al snel uit op vier volle dagen. Ondanks dat zij 3 van de vier dagen geen volle dagen werkt, is de indeling van de dag dusdanig dat dit wel zo bij het kinderdagverblijf zal moeten worden aangemeld.

Voor de belastingdienst wordt wel gekeken naar het daadwerkelijk aantal uur dat gewerkt wordt door mijn vrouw, waarop de toeslag berekend wordt. Kort gezegd betekent het dat als ons kind vier volle dagen per week naar de opvang zou gaan, wij ongeveer duizend euro per maand zelf moeten bijdragen aan de kosten van de kinderopvang.

Dat vinden wij geen houdbare en daarom geen acceptabele situatie. Duizend euro voor puur de opvang is nauwelijks te doen.

Hebben andere tweakers hier ervaring mee en wie heeft er een idee om hier het beste mee om te gaan?

Opties die we zelf al overwogen hebben, die een aannemelijke kans hebben dat er mogelijkheden liggen:
- Ik ga naar 36 uur per week in plaats van 40, waardoor ik één middag per week het kind zelf op kan vangen. Mijn vrouw kan hoogst waarschijnlijk dusdanig met haar rooster spelen dat we dan uitkomen op het aantal uur opvang dat mijn vrouw ook daadwerkelijk werkt en de eigen bijdrage ongeveer met 700-800 euro per maand daalt
- Één middag per week het kind bij familie onderbrengen en dan dezelfde situatie creëren als hierboven
- Mijn vrouw gaat minder uren per week werken, waardoor er meer tijd is om het kind zelf op te vangen door haar. Maar dat is een cirkeltje waar wij nog een berekening op los moeten laten om te kijken of dat zinvol is. Minder uren door haar, betekent minder inkomsten, betekent minder kinderopvangtoeslag waardoor onder aan de streep je waarschijnlijk alsnog honderden euro's inlevert.
Waarom is én 36 uur werken én halve dag per week bij familie onderbrengen niet een optie? Dan heb je ook "maar" 3 dagen nodig.
Ik werk zelf ook 36 maar ben om de week 1 hele dag vrij ipv iedere week een halve dag. En mijn ouders passen ook om de week een dag op. Zo wisselen wij elkaar af

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:33

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

@migchiell Dat is min of meer inderdaad de eerste/tweede optie die we al aan het overwegen zijn. Mijn werkgever is minder flexibel (één vaste middag thuiswerken is bijvoorbeeld geen optie)
Jij kan toch ook gewoon 4 dagen in de week gaan werken?
Chorro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 18:08:
[...]
Tja, als je de situatie uitlegt bij de werkgever kun je wellicht met hun tot een oplossing komen.

In de kinderopvang hebben ze inderdaad een personeelstekort en dat gebruiken ze als argument om aan te geven dat ze niet flexibel kunnen zijn?

Leuke manier van onderhandelen, maar dat is juist jouw troef, zij kunnen niet zo snel iemand anders vinden. En zeker niemand die kwart dagen werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reacher
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:14

Reacher

oldschool

Even kort door de bocht, hoe ziet de gehele business case eruit? Want als ik het zo lees is stoppen met werken ook een optie? En dan zelf starten als gastouder?

Kennelijk kun je dan wel voor je eigen kind zorgen? Ik zie dat iig bij mij in de omgeving wel gebeuren.

but I don't like you in that way
the best things in life are illegal
born to do porn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:25

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is het voor jouw vrouw geen optie om als Gastouder zelf aan de slag te gaan?

Heeft wel impact privé en je zult een aantal zaken zelf moeten regelen financieel.

Maar in jullie situatie lijkt dat wel uit te kunnen.

[ Voor 36% gewijzigd door Falcon op 26-06-2022 09:52 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16-06 22:13

Nikeo

Jawelles

Ons heeft de https://werkzorgberekenaar.nibud.nl/introductie goed geholpen verschillende opties financieel in kaart te brengen.

Ik wil verder nog kwijt dat je niet thuis kan werken als je ook op je kleine moet passen.

En dat vrije tijd super kostbaar en dierbaar wordt dus dat je soms blij bent dat ze even op de opvang zitten. Houd er rekening mee dat je een volle werkweek misschien niet vol gaat houden naast een kleine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Mijn vriendin werkt ook in de kinderopvang, in onze regio (Twente) komt het hier op neer:
  • heb je een kinderwens, nog voordat je je familie laat weten moet je je nog ongeboren kind al aanmelden bij verschillende KDV'en om op tijd een plekje te krijgen;
  • in de huidige markt zou ik als ik je partner was gaan onderhandelen over de uren c.q. rooster en/of gereduceerd tarief KDV;
  • in de huidige markt zou ik als ik je partner was gaan solliciteren bij een ander KDV voor betere uren c.q. rooster en/of gereduceerd tarief KDV.
De druk op de kinderopvang wordt alleen maar groter de komende tijd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52
True schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:53:
Mijn vriendin werkt ook in de kinderopvang, in onze regio (Twente) komt het hier op neer:
[list]
• heb je een kinderwens, nog voordat je je familie laat weten moet je je nog ongeboren kind al aanmelden bij verschillende KDV'en om op tijd een plekje te krijgen;
Volgens mij doen opvangen hier toch niet aan? Wij deden dit ook namelijk voor de zekerheid voor ons eerste en na 3 jaar tweede kind en de opvang zei telkens hetzelfde. Eerst moet het kindje geboren worden om in de wachtrij te staan. Idem voor het inschrijven voor de kleuters waarbij wij ook 'horrorverhalen' hoorden dat je daar ook al bij moet zijn als het nog een kriebel in je broek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

com2,1ghz schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:11:
[...]

Volgens mij doen opvangen hier toch niet aan? Wij deden dit ook namelijk voor de zekerheid voor ons eerste en na 3 jaar tweede kind en de opvang zei telkens hetzelfde. Eerst moet het kindje geboren worden om in de wachtrij te staan. Idem voor het inschrijven voor de kleuters waarbij wij ook 'horrorverhalen' hoorden dat je daar ook al bij moet zijn als het nog een kriebel in je broek is.
Waar mijn vriendin hiervoor gewerkt heeft absoluut wel, de huidige volgens mij ook. En mijn schoonzusje heeft haar toekomstige zoon/dochter ook al aangemeld bij weer een andere KDV en ze had er nog twee anderen voor een kijkdagje staan, dus dat wordt hier echt wel gedaan. Misschien heb je er eentje getroffen die dat net niet doen, geen idee.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
Skating_vince schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 22:05:
Wij hebben hetzelfde probleem, maar dan met een vrouw die docent is. Ze werkt twee dagen, maar heeft een derde dag nodig om voor te bereiden, na te kijken enzovoorts. Dat is gebruikelijk en wordt "gecompenseerd" met de vakanties. Alleen voor de opvang heb je daar niks aan. We krijgen dus maar voor twee van de drie dagen vergoeding. Nu kunnen wij het prima missen, maar ik kan me voorstellen dat het voor andere gezinnen met een docent lastig is!

(Ja, ze zou het in de avond/weekend kunnen doen en blabla, maar we hebben genoeg redenen waarom dat niet gaat).
Wat een flauwekul. Je vrouw is blijkbaar in dienst voor 0,4fte. Dan werkt ze dus gewoon 2 dagen per week. Als je naar de normjaartaak gaat kijken dan zullen er misschien 2 verplichte terugkomdagen zijn op andere dagen, maar structureel een 3e dag voorbereidingen doen? Dan gebruikt ze haar werkdagen niet effectief en als ze het werk op die dagen niet kan doen van 8u tot 17u dan moet ze haar werkzaamheden in overleg met de directie aan laten passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
36 uur gaan werken in 4x9.

[ Voor 53% gewijzigd door pagani op 26-06-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skating_vince
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
President schreef op zondag 26 juni 2022 @ 11:57:
[...]

Wat een flauwekul. Je vrouw is blijkbaar in dienst voor 0,4fte. Dan werkt ze dus gewoon 2 dagen per week. Als je naar de normjaartaak gaat kijken dan zullen er misschien 2 verplichte terugkomdagen zijn op andere dagen, maar structureel een 3e dag voorbereidingen doen? Dan gebruikt ze haar werkdagen niet effectief en als ze het werk op die dagen niet kan doen van 8u tot 17u dan moet ze haar werkzaamheden in overleg met de directie aan laten passen.
Hahaha, duidelijk dat je niemand kent die in het onderwijs werkt. Lees het stukje over voorbereiden/vakantie nog eens. Het is overigens nog mooier: in het onderwijs (MBO i.i.g.) mogen ze je met 0.4 FTE op drie dagen inplannen. Gelukkig heeft ze dat niet, maar dan is het al helemaal niet te doen (zelfs als je op magische wijze alles in twee dagen gepropt krijgt, zoals @President)!

Overigens zou ik niet weten hoe de overheid dit beter zou kunnen doen. Ja, bijna gratis opvang zoals ze van plan zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• President
Skating_vince schreef op zondag 26 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Hahaha, duidelijk dat je niemand kent die in het onderwijs werkt.
Ik werk zelf al 11 jaar in her onderwijs.

En als iedereen zich aan de uren zou houden waarvoor ze betaald worden, dan zou het onderwijs stukken beter worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:50
Je vrouw kan wellicht ook meer gaan werken door in de uren tussen vso en bso te werken als onderwijsassistent.
Dat levert meer toeslag op, want meer uren en meer salaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Informeer eens bij de gemeente of zij nog extra subsidie geven voor de opvang.

Ik weet dat je in “onze” gemeente een subsidie kan krijgen voor de peuterspeelzaal, mits je geen kinderopvangtoeslag krijgt. Misschien vullen ze ook wel wat aan.

Edit:
Weet je zeker dat je maar 24 uur per week vergoed krijgt? Als ik “jouw” gegevens invul op de website van de overheid, zie ik dat je maximaal 144 uur per maand vergoed krijgt.
Of ik doe iets fout.

[ Voor 29% gewijzigd door tilburgs82 op 26-06-2022 23:04 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Nikeo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 09:50:
..

Ik wil verder nog kwijt dat je niet thuis kan werken als je ook op je kleine moet passen.
..
Hangt vd werkgever en werkzaamheden af. Heb ik hier ook gedaan (zo’n 4 uur per week) in het Kdv-tijdperk. En nee, dan werk je dus effectief niet maar of ik haalde het s avonds in (tijdens drukke perioden) of gewoon niet.

Nu “werk” ik ook weleens thuis, terwijl ik hele andere dingen aan het doen ben. Ik ben niet roomser dan de paus. Maar mijn werk laat zich ook niet in uren vangen maar targets. Heb nu al 3 weken niet thuisgewerkt btw, het is te druk.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 26-06-2022 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sovieto
tilburgs82 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:47:
Informeer eens bij de gemeente of zij nog extra subsidie geven voor de opvang.

Ik weet dat je in “onze” gemeente een subsidie kan krijgen voor de peuterspeelzaal, mits je geen kinderopvangtoeslag krijgt. Misschien vullen ze ook wel wat aan.

Edit:
Weet je zeker dat je maar 24 uur per week vergoed krijgt? Als ik “jouw” gegevens invul op de website van de overheid, zie ik dat je maximaal 144 uur per maand vergoed krijgt.
Of ik doe iets fout.
Je hebt ook 11 uur per dag nodig voor een dag opvang (KDV). 144 (of 146) klinkt veel maar komt neer op 3 dagen per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
Dank voor alle inzichten en het meedenken!
Wij focussen nu vooral op het kind onderbrengen bij een gastouder voor de uren dat wij dat echt niet kunnen. Er lijken er genoeg bij ons in de buurt te zijn, waar we deze week contact mee gaan opnemen. De kosten daarvan na aftrek van de toeslag is acceptabel.

Aan de gang gaan als gastouder en dan stoppen met werk bij BSO/KDV hebben wij zelf ook al overwogen. Maar zij vindt de omstandigheden op de middellange termijn daarvoor te onzeker (mogelijk dat kinderopvang gratis wordt vanaf 2025, wat gebeurt er dan met gastouders? Gezien de behoorlijke investering die we daarvoor zullen moeten doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chorro
wlmpie schreef op zondag 26 juni 2022 @ 14:20:
Je vrouw kan wellicht ook meer gaan werken door in de uren tussen vso en bso te werken als onderwijsassistent.
Dat levert meer toeslag op, want meer uren en meer salaris.
Naast het feit dat dat uitdagingen met zich meebrengt met andere taken die zij te doen heeft (waar uiteraard een mouw aan te passen is), heeft zij niet de papieren dit te mogen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:16
Wij vinden het zelf zo mega bekrompen dat de overheid dus kijkt naar het aantal uur dat de minst-werkende partner werkt, terwijl de branche zelf enkel met twee dagdelen werkt.
Ehm, dat is geen algemene regel of 'waarheid'. Er is ook opvang die gewoon per afgenomen uur (of beter per kwartier) factureert. Misschien dat jullie opvangorganisatie daarin dus eerder wat 'bekrompen' is? Maar zou de overheid moeten meebetalen aan kinderopvangorganisaties die zich hier niet op willen aanpassen?

Ik zie eigenlijk twee problemen
1. Jullie opvang rekent alleen met volle dagdelen;
2. Je partner heeft een grote periode zonder werkuren tussen de ochtend en de middag.

Aan dat werkpatroon zou wellicht iets gedaan kunnen worden Werkt zij bij twee verschillende organisaties of 's ochtends en 's middags bij de zelfde organisatie? Ik vind het namelijk heel gek dat een werkgever iemand tussen twee betaalde werkperiodes zomaar voor een paar uur zonder enige vergoeding naar huis kan sturen. Volgens mij moet je voor een dienst wettelijk sowieso minstens voor 3 uur worden betaald en mag je ook niet zomaar iemand tussen twee diensten een relatief korte periode onbetaald naar huis sturen.

Ze zou op die dagen dus volgens mij sowieso voor 3 + 4 dagen betaald moeten krijgen. En het recht op opvang zou dus ook op die uren gebaseerd moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chorro
Rubbergrover1 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:28:
[...]Werkt zij bij twee verschillende organisaties of 's ochtends en 's middags bij de zelfde organisatie? Ik vind het namelijk heel gek dat een werkgever iemand tussen twee betaalde werkperiodes zomaar voor een paar uur zonder enige vergoeding naar huis kan sturen. Volgens mij moet je voor een dienst wettelijk sowieso minstens voor 3 uur worden betaald en mag je ook niet zomaar iemand tussen twee diensten een relatief korte periode onbetaald naar huis sturen.

Ze zou op die dagen dus volgens mij sowieso voor 3 + 4 dagen betaald moeten krijgen. En het recht op opvang zou dus ook op die uren gebaseerd moeten zijn.
Das een interessante. Ja zij werkt alleen maar bij één organisatie, 99% van de keren op dezelfde locatie. Zal dit ook eens meenemen om te kijken wat daarvan waar is ten opzichte van haar situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Chorro schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:18:
(mogelijk dat kinderopvang gratis wordt vanaf 2025, wat gebeurt er dan met gastouders?
Tja, er zullen dan alleen nog maar meer kinderen naar de opvang moeten... En het is niet dat er ineens meer gebouwen zijn met veel personeelsleden, dus linksom of rechtsom zullen de gastouders blijven bestaan.. maar hoe qua inkomsten en verrichtingen, dat is inderdaad de vraag! Dan zullen er ook vast educatieve verplichtingen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Maar volgens mij is je vrouw een kip met een gouden ei in zich :) ik zou je aanraden om in overleg te treden met haar werkgever en het aanbod te doen ze gaat volle dagen werken (bijvoorbeeld 2x9) en voor die 2 dagen regelen ze opvang (daar zijn ze immers goed in). Ik weet niet precies de verhouding maar volgens mij is dat iets van een leidster op 6/8 kinderen dus de 'netto' opbrengst is op zijn minst 5 opvangplekken. Ik geloof niet dat er een kinderopvangorganisatie is in nederland zonder vacatures, dus dit moet te fixxen zijn (je kunt dan natuurlijk wel gewoon betalen en gebruik maken van de opvangtoeslag, het gaat niet om het geld maar om de opvanguren).

Je zou dit zelfs in de huidige VSO/BSO constructie kunnen voorstellen, want ook daar zitten ze te springen om leidsters (ik zou er niet voor kiezen om je vrouw op je eigen kind te laten 'passen' want dan zit ze in een andere verhouding en krijg je mogelijk ook scheve ogen bij andere ouders, maar daar heeft de organisatie vast wel beleid voor).
Pagina: 1