Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:33
Ik ben voornemens de egalinevloeren van mijn nieuwbouwwoning te verven met SD-coating van Nelfamar. Dit is een verf voor een zogenaamde scheepsdekvloer. De verfzaak waar ik dit product reeds in bestelling heb gaf aan dat het ontzettend stinkt en dat het tijdens het verwerken belangrijk is goed te ventileren, maar dat het als het uitgehard is niet schadelijk zou zijn.

Echter, net vertelde iemand me dat het bij het verwerken belangrijk is om met een masker met zuurstoffilter te werken (dat ben ik ook van plan), maar zijn verhaal zette me wel aan het denken. Ik wil uiteraard niet dat de vloer giftige stoffen afgeeft nadat deze is uitgehard.

Heeft iemand ervaring met deze coating en zo ja, zou je hem binnen durven te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Wat staat er in de MSDS van de fabrikant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12:33
Dank voor je reactie!

Bedoel je het veiligheidsblad?

Daarin staat o.m. het volgende:
P210 - Verwijderd houden van warmte, hete oppervlakken, open vuur, vonken. Niet roken.
EUH066 - Herhaalde blootstelling kan een droge of een gebarsten huid veroorzaken.
Gevaarlijke ontledingsproducten in geval van brand : Mogelijke vorming van giftige dampen

Voorzorgsmaatregelen voor het veilig hanteren van de stof of het mengsel:
Verwijderd houden van warmte, hete oppervlakken, vonken, open vuur en andere ontstekingsbronnen. Niet roken. Opslag- en opvangreservoir aarden. Uitsluitend vonkvrij gereedschap gebruiken. Voorzorgsmaatregelen treffen tegen ontladingen van statische elektriciteit. Licht ontvlambare dampen kunnen zich ophopen in het vat. Gebruik explosieveilige apparatuur. Draag een persoonlijke beschermingsuitrusting. Alleen buiten of in een goed geventileerde ruimte gebruiken. Inademing van stof/rook/gas/nevel/damp/spuitnevel vermijden.
Hygiënische maatregelen: Niet eten, drinken of roken tijdens het gebruik van dit product. Na hantering van dit product altijd handen wassen.

Ik maak me met name druk om mogelijke gezondheidsrisico's na het aanbrengen, als de lak is uitgehard. Daarnaast vraag ik me af of hier bedoeld wordt dat warmte vermeden moet worden tijdens of na het aanbrengen, aangezien ik dit op een vloer met vloerverwarming (en vloerverkoeling) wil aanbrengen.

Volgens de verkoper zijn er geen gezondheidsrisico's na het uitharden. M.a.w. je zou het hetzelfde moeten zien als normale verf waarbij tijdens het drogen ook bepaalde stoffen zouden vrijkomen die niet gezond zijn om in te ademen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:13
Ze adverteren zelf met gebruik voor buiten en het is een alkydverf. Daarvoor zijn tegenwoordig de regels om niet voor binnen te gebruiken. Houd rekening met dat uitharden soms erg lang kan duren. Daarnaast slijt je coating over de tijd waar niemand kan vertellen welk effect dat heeft. Kennelijk heb je twijfels over het gebruik binnen neem je toch een andere betoncoatingen die watergedragen zijn. Bijvoorbeeld rost oleum heeft mooie producten daarin volgens mij