Lichten doen het soms paar uur niet en dan opeens wel weer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smcw
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-07-2022
Mijn vraag
Een jaar geleden is er nieuwe elektra aangelegd in ons huis. Nu is het afgelopen 2 maanden 2x voor gekomen dat onze lichten (2spotjes) van de gang op de begane grond plotseling niet meer aan gaan. De spotjes zijn aan/uit te doen vanaf de gang, de hal en de eerste verdieping. De andere lichten in huis blijven het wel nog doen.
Een paar uur lang gaan de spotjes niet meer aan met geen 1 van de 3 schakelaren. Een paar uur later door de 3 schakelaren aan en uit te zetten gaan de spots wel opeens weer aan.
Waar zou dit aan kunnen liggen?
Het lijkt bijna aan de wisselschakelaar te liggen. Maar wij komen er niet uit.
Hoop dat iemand ons verder kan helpen!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zijn het LED spots, halogeeen, "smart" of niet, ... je geeft wel erg weinig info waar we wat mee kunnen. Heb je de spots al eens vervangen? Worden ze heet? Schakelaars en bedrading als eens bekeken?

[ Voor 31% gewijzigd door RobIII op 24-06-2022 14:00 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 11:50
Beter nog een spotje eruit halen en meten :) (meten is weten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
genesisfm schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:02:
Beter nog een spotje eruit halen en meten :) (meten is weten)
Wat wou je meten dan? De spot doet het een paar uur later weer dus die is niet defect. En als je gaat meten zul je (dus) geen spanning meten op de fitting op dat moment (want de spot doet het niet) - de vraag is wat de oorzaak is; los contact, gare schakelaar, "smart" lamp die een schema heeft ofzo... Hooguit een oververhitte (of met schema oid dus) "smart" lamp zou nog wel spanning op de fitting kunnen staan. Maar even uitgaande van géén "smart" lamp zou ik het dus eerder in de schakelaars of bedrading zoeken.

Maar goed, meten = weten is een waarheid als een koe, we verschillen alleen van mening wáár je zou moeten (beginnen met) meten :)

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 24-06-2022 14:10 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10-07 13:49
Los draadje in een schakelaar?

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-07 21:56
Worden ze wellicht te warm en tript de thermische zekering die het dan na afkoelen het weer doet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07 16:54
Slechte hotelschakeling? Waar 't licht alleen werkt als A + (B/C) aan is, ipv A/B/C

Die paar uur later heb je dan toevallig weer de goede combi..

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• genesisfm
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-07 11:50
RobIII schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 14:05:
[...]

Wat wou je meten dan? De spot doet het een paar uur later weer dus die is niet defect. En als je gaat meten zul je (dus) geen spanning meten op de fitting op dat moment (want de spot doet het niet) - de vraag is wat de oorzaak is; los contact, gare schakelaar, "smart" lamp die een schema heeft ofzo... Hooguit een oververhitte (of met schema oid dus) "smart" lamp zou nog wel spanning op de fitting kunnen staan. Maar even uitgaande van géén "smart" lamp zou ik het dus eerder in de schakelaars of bedrading zoeken.

Maar goed, meten = weten is een waarheid als een koe, we verschillen alleen van mening wáár je zou moeten (beginnen met) meten :)
Het is simpel je moet iets uitsluiten waarbij je van alles in kan denken omdat de informatie in de post vrij summier is.
Dus wat kan het allemaal zijn:
1. Het ligt aan de spotjes, deze kun je controleren door 1 spotje eruit te halen en de spanning op dat ene spotje te meten.
2. Er zit een trafo tussen, hoe controleer je die? Door de stekker van de trafo uit de stopcontact te halen (of los te koppelen) en daar te meten.
3. Heb je geen spanning op de trafo dan ga je verder zoeken en check je of de bekabeling rechtstreeks naar de schakelaar loopt.Zo ja ga dan bij de schakelaar meten of er spanning op de schakel draad staat. Loopt Zit er ergens een lasverbinding dan kun je daar ook nog eens meten en/of fysiek controleren.
4. Heb je op de secondaire kant (zwarte draad) van de schakelaar ook geen spanning dan meet je of je op de primaire kant spanning hebt (bruine draad).

Kortom in alle gevallen meet je de spanning om uit te sluiten waar het probleem zit, natuurlijk zijn er ook nog andere methodes maar die doen zeer ;)
Pagina: 1