Advies/Hulp gevraagd om Chromebook -> Linux Mint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadPappa
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-04 11:42
Mijn vraag is deze:

dames, heren
ik heb de taak op me genomen om een chromebook om te bouwen naar een linux machine. Dus: chromeOS er af en compleet vervangen door een linux distro. Ik heb een Asus Chomebook Flip C434TA gekocht. Deze had fatsoenlijke specs: Intel processor met 8 Gb intern en een externe opslag van 128 Gb. Tamelijk fors voor Chromebook maar ook niet overdreven voor Linux. Ik heb genoeg links en tuts gevonden maar ik zie dat ik eerst de chromebook bootbaar moet krijgen en bootloader met firmware moet nieuw geflashed worden om elk OS er op te kunnen installeren. Ik weet dat MrChromebox veel info geeft maar is er iemand die dat kunstje beheerst en mij er makkelijker door heen kan praten ? of zelfs voor me kan doen ? Ik kan daarna wel zelf verder met wat ik wil maar beter goed geleerd van iemand die het al weet en kent dan fouten maken en vastlopen. Ik weet, had ik maar postzegels moeten gaan verzamelen maar ik kies nu eenmaal niet voor de makkelijkste weg ...
Iemand??

Relevante software en hardware die ik gebruik is op mijn eigen PC en andere laptops Linux MInt
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb: de tuts op mrChromebox
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 11:20
Gewoon dit verhaal volgen. Zelf 2 x gedaan (voor een chromebox en een chromebook) en werkt 100%.

stap 1: Chromebook in developer mode zetten: https://mrchromebox.tech/#devmode

stap 2: Verwijderen van de schrijfbeveiliging:
Ik moest beide apparaten openmaken en een write protection schroef verwijderen van het moederbord maar in jouw geval verloopt die beveiliging via een chip. Hiervoor heb je dus een debugging kabel nodig. Die zijn helaas niet zo makkelijk te verkrijgen als ik zo eens rondkijk en zul je dus zelf moeten maken. De batterij loskoppelen zou ook moeten werken maar daar moet je dan wel bij kunnen.
Je kunt het bios ook in RW legacy mode flashen. Dan kun je een dual boot maken van chromeos en linux en hoef je de schrijfbeveiliging niet uit te schakelen.

stap 3: bios flash: https://mrchromebox.tech/#fwscript

stap 4: install linux distro naar keuze.

[ Voor 165% gewijzigd door benedictuz op 09-07-2022 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik zit hier ook aan te denken. Heb zelf een HP Chromebook met Intel CPU. Prima apparaatje, maar ik ben de beperkingen van ChromeOS wel zat en wil er wat normaler mee kunnen werken.

Ubuntu of Fedora er op lijkt me wel wat.

@benedictuz Mijn vraag: is het nog terug te draaien? Vooral het flashen van de bios ben ik wat huiverig voor. Soms denk ik er ook aan om hem te verkopen, dus als ik het sloop zou het toch jammer zijn.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benedictuz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-03 11:20
Jazeker

Ik was de beperkingen van chromeos ook zat. Bovendien was de support door google verlopen inmiddels.

In legacy mode is de kans op bricken overigens nul.

[ Voor 50% gewijzigd door benedictuz op 09-07-2022 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
benedictuz schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 13:40:
Jazeker

Ik was de beperkingen van chromeos ook zat. Bovendien was de support door google verlopen inmiddels.

In legacy mode is de kans op bricken overigens nul.
Mja, de legacy mode op mijn HP Chromebook 14a werkt niet mee, dus ik zal dat firmware script moeten draaien. En die heeft mij inmiddels er op geattendeerd dat write protection aan staat.

Dus ik zal hem open moeten maken en die write protection screw moeten verwijderen. To be continued :) Tenzij dit ook met een chip gaat?

Ik heb iig een disassembly video van HP gevonden. Moet ff een rustig moment pakken om dat ding open te maken en die schroef te lokaliseren. Ben benieuwd.

Maar dat moet ff in de avond een keer. Bedankt voor de info iig. Booten naar developer mode en vervolgens de terminal openen is iig gelukt. Dat script downloaden met curl en vervolgens uitvoeren ook.

Het device noemt zich "blooglet" en is een GeminiLake.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxCWR67cu3pABBR8BPOOzO58eEI=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ynypzOlMjxITV1IEXg4AkEFS.jpg?f=fotoalbum_small

PS
Ik lees net dat mijn model (CR50) geen schroef heeft, maar dat ik de batterij los moet koppelen om write protection uit te zetten. Dus tijdelijk vanaf de lader werken tot de bios is bijgewerkt.

sudo gsctool -a -o

Er is een tooltje... Maar er staat idd iets over een kabel... he bah. Tijdelijk loskoppelen batterij zou ik dus nog kunnen proberen.

[ Voor 22% gewijzigd door Lethalis op 09-07-2022 18:48 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.