Hoe het beste aansluiten zonnenpanelen en autolader

Pagina: 1
Acties:

• Neko Central
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-01 13:02
Ik ben momenteel aan het kijken voor een autolader in mijn garage en zonnepanelen op de garage en mijn huis en ben aan het kijken wat ik het beste kan doen.

Momenteel heb ik een Nissan Leaf dus die kan met maximaal 1 fase 32 ampère laden en ik ben aan het kijken naar ongeveer naar 19x de REC 405 Alpha Pure Black dus ongeveer 7695 wp. Mijn hoofd zekering is 35 amp.

Heeft iemand tips of wat te doen en hoe te doen.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:46

Tazzios

..

Indien je het bij deze generieke vraag houd en zo weinig info geeft, zou ik zeggen; vraag offertes aan.

• Neko Central
Tazzios schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:25:
Indien je het bij deze generieke vraag houd en zo weinig info geeft, zou ik zeggen; vraag offertes aan.
Mijn excuses, wat voor informatie is nog handig om te delen. Ik heb al een offerte voor de zonnenpanelen.
Een offerte voor 3 fase en een voor een fase
Voor de autolader zit ik te twijfelen om te kijken naar een wallbox quasar.

Ik ben aan het kijken of ik beter 1 fase 35-40amp of 3x 25amp kan gaan en in dat geval wat het handigste is voor aansluiten van de lader aangezien dat die een fase is en een 3 fase lader nutteloos is voor mijn huidige auto.
Ook voor een toekomstige email

Ook wil in de dichte toekomst een airco unit

(Zit ook op een telefoon atm dit maakt typen ook wat vervelender switch zo naar laptop om alles goed uit te typen)

[ Voor 31% gewijzigd door Neko Central op 24-06-2022 11:32 ]

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-01 19:59
Neko Central schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:30:
[...]

Mijn excuses, wat voor informatie is nog handig om te delen. Ik heb al een offerte voor de zonnenpanelen.
Een offerte voor 3 fase en een voor een fase
Voor de autolader zit ik te twijfelen om te kijken naar een wallbox quasar.

Ik ben aan het kijken of ik beter 1 fase 35-40amp of 3x 25amp kan gaan en in dat geval wat het handigste is voor aansluiten van de lader aangezien dat die een fase is en een 3 fase lader nutteloos is voor mijn huidige auto.
Ook voor een toekomstige email

Ook wil in de dichte toekomst een airco unit

(Zit ook op een telefoon atm dit maakt typen ook wat vervelender switch zo naar laptop om alles goed uit te typen)
Een offerte van een lokale ondernemer die de boel voor je aanlegt ;)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Hoe lang blijf je er nog wonen?

Er is een grote kans dat je in de toekomst over moet naar een 3-fase aansluiting. 3x25A levert gewoon meer vermogen dan je huidige aansluiting. Bijvoorbeeld vanwege nieuwe auto, warmtepomp of inductiekoken.

Als je dan nu alles op 1-fase zet dan kun je tegen die tijd alles ombouwen/aanpassen/vernieuwen.

Ik zou op zn minst alles voorbereiden voor 3-fase, door aanleggen van de juiste kabel en apparatuur te kiezen die beide ondersteunt.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 24-06-2022 11:35 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:03

de Peer

under peer review

Als je overstapt naar 3 fase met die Leaf dan kun je daardoor minder snel laden vanwege de 25A, die eigenlijk ook nog eens afgezekerd moet worden op 20A volgens mij.

echter met zoveel Wp panelen zou ik toch voor 3 fase gaan en dat minder snel laden accepteren. Vroeg of laat ga je toch naar 3 fase, dan maar gelijk nu.

[ Voor 64% gewijzigd door de Peer op 24-06-2022 11:39 ]

• Neko Central
Sinny schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:34:
[...]

Een offerte van een lokale ondernemer die de boel voor je aanlegt ;)
Dat is zeker het idee.
Ik ga niet met 3 fase Buinen haha een stopcontact plaatsen of vervangen en lampen hangen hou ik het bij. Meterkast monteren laat ik over aan de slimmere mensen op dat gebied.

• Neko Central
Sethro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:34:
Hoe lang blijf je er nog wonen?

Er is een grote kans dat je in de toekomst over moet naar een 3-fase aansluiting. 3x25A levert gewoon meer vermogen dan je huidige aansluiting. Bijvoorbeeld vanwege nieuwe auto, warmtepomp of inductiekoken.

Als je dan nu alles op 1-fase zet dan kun je tegen die tijd alles ombouwen/aanpassen/vernieuwen.

Ik zou op zn minst alles voorbereiden voor 3-fase, door aanleggen van de juiste kabel en apparatuur te kiezen die beide ondersteunt.
Ik zit er net maar ik ben wel van plan om er te blijven zo lang ik kan.

• Neko Central
de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:34:
Als je overstapt naar 3 fase met die Leaf dan kun je daardoor minder snel laden vanwege de 25A, die eigenlijk ook nog eens afgezekerd moet worden op 20A volgens mij.

echter met zoveel Wp panelen zou ik toch voor 3 fase gaan en dat minder snel laden accepteren.
Dan moet dat maar, Nog steeds sneller dan de 10 amp die ik nu doe.

[ Voor 5% gewijzigd door Neko Central op 24-06-2022 11:39 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Neko Central schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:37:
[...]

Dan moet dat maar, Nog steeds sneller dan de 10 amp die ik nu doe.
Ja zeker. Ik laad zelf ook een Leaf op 20A en werkt hier prima. Alleen als ik heel laat (avond of nacht) thuis zou komen met een lege accu en de volgende dag direct weer op pad zou moeten voor een lange rit dan wordt het een probleem. Maar voor die ene keer zijn er nog de snellaadpalen langs de snelweg.
In de praktijk nog nooit voorgekomen.

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
Maximale teruglevering op een enkelfase aansluiting tot 40A is ook 5KVA. Dus tenzij je de omvormer flink onderdimensioneerd zit je sowieso al aan een 3 fase systeem voor dergelijke vermogens (3x25A heeft max 17KVA).

Alleen zul je via 3x25A inderdaad niet meer kunnen laden met 32A. Dat is dan wel een keuze om te maken.
Of je moet naar 3x35A gaan, maar dat kost klauwen met geld en zou ik afraden.

Ik zou persoonlijk gaan voor de 3x25A optie. Hoogstwaarschijnlijk kan elke toekomstige EV er wel gebruik van maken. En nu investeren in een enkelfase PV systeem vind ik persoonlijk zonde van het geld. Als je in de toekomst van het gas af wil zul je hoogstwaarschijnlijk ook aan een krachtstroom aansluiting vastzitten.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
De vraag is dan nog wel wanneer die 3x25A aansluiting er kan zijn en wat je dan in de tussentijd doet.

• Neko Central
timberleek schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:42:
Maximale teruglevering op een enkelfase aansluiting tot 40A is ook 5KVA. Dus tenzij je de omvormer flink onderdimensioneerd zit je sowieso al aan een 3 fase systeem voor dergelijke vermogens (3x25A heeft max 17KVA).

Alleen zul je via 3x25A inderdaad niet meer kunnen laden met 32A. Dat is dan wel een keuze om te maken.
Of je moet naar 3x35A gaan, maar dat kost klauwen met geld en zou ik afraden.

Ik zou persoonlijk gaan voor de 3x25A optie. Hoogstwaarschijnlijk kan elke toekomstige EV er wel gebruik van maken. En nu investeren in een enkelfase PV systeem vind ik persoonlijk zonde van het geld. Als je in de toekomst van het gas af wil zul je hoogstwaarschijnlijk ook aan een krachtstroom aansluiting vastzitten.
De enkel fase offerte was gemaakt met 2x 3500w omvormers maar kijkend wat de mensen hier zeggen ga ik denk dan naar de 3x 25a wat ook handiger is als ik een AC bij plaats met Heat exchanger.

• Neko Central
Sethro schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:45:
De vraag is dan nog wel wanneer die 3x25A aansluiting er kan zijn en wat je dan in de tussentijd doet.
Mijn plan is eerst de 3fase de doen en dan de zon in dat geval. Ik moet eerst even het geld bij een halen hier voor en dan zo snel mogelijk.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:42
de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:34:

echter met zoveel Wp panelen zou ik toch voor 3 fase gaan en dat minder snel laden accepteren. Vroeg of laat ga je toch naar 3 fase, dan maar gelijk nu.
Heuh 3 fase hoort juist sneller te gaan, want dan kun je op 380v laden.
Of wil je zeggen dat die auto alleen op 230v kan opladen?

3 fase 20x400 = 7.600 watt
1 fase 20x230 = 4.600 watt

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• de Peer

de Peer

under peer review

mr_evil08 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:49:
[...]

ja klopt!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
[...]

Maar kan een leaf overweg met 400V voeding? Of doet hij 230v 32A?

• Neko Central
[...]

Correct, zonder een laadpoort modificatie van Muxsan is de leaf standard 1 fase 32 amp max laden

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-01 13:56
De vraag lijkt me vooral: kan je zolang dat je de Leaf nog rijdt uit de voeten met 20A laden en dat je in het slechtste geval nog eens moet snelladen? Vrij grote kans dat een volgende auto een 3 fase lader aan boord heeft en veel zonnepanelen en grootverbruikers het liefst ook 3 fase gebruiken.

Wat betreft het aanvragen het omzetten van 1 naar 3 fase: dit kan een behoorlijke doorlooptijd hebben aangezien de netbeheerders te weinig techneuten en materiaal hebben. Met een beetje geluk heb je voldoende geld bij elkaar gespaard voor panelen en en lader tegen de tijd dat je netbeheerder de omzetting heeft gedaan.

-

• cj2340
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:51
Neko Central schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:16:
Ik ben momenteel aan het kijken voor een autolader in mijn garage en zonnepanelen op de garage en mijn huis en ben aan het kijken wat ik het beste kan doen.

Momenteel heb ik een Nissan Leaf dus die kan met maximaal 1 fase 32 ampère laden en ik ben aan het kijken naar ongeveer naar 19x de REC 405 Alpha Pure Black dus ongeveer 7695 wp. Mijn hoofd zekering is 35 amp.

Heeft iemand tips of wat te doen en hoe te doen.
Vraag bij je leverancier van de panelen of ze deze echt wel kunnen leveren binnen afzienbare tijd.
Ik heb ze ook besteld (medio februari) en deze zouden in juni geplaatst worden. Helaas was dit niet mogelijk ivm productie- en leveringsproblemen bij REC. Mij werd verteld dat ze in 2022 niet meer geleverd zouden worden dus ik heb gekozen voor een gelijkwaardig alternatief.

• Neko Central
markje1 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:01:
De vraag lijkt me vooral: kan je zolang dat je de Leaf nog rijdt uit de voeten met 20A laden en dat je in het slechtste geval nog eens moet snelladen? Vrij grote kans dat een volgende auto een 3 fase lader aan boord heeft en veel zonnepanelen en grootverbruikers het liefst ook 3 fase gebruiken.

Wat betreft het aanvragen het omzetten van 1 naar 3 fase: dit kan een behoorlijke doorlooptijd hebben aangezien de netbeheerders te weinig techneuten en materiaal hebben. Met een beetje geluk heb je voldoende geld bij elkaar gespaard voor panelen en en lader tegen de tijd dat je netbeheerder de omzetting heeft gedaan.
Dat gevoel heb ik ook, de aanvraag van 1 fase 25 naar 1 fase 35 was binnen 3 weken, maar denk deze langer
zeker omdat ik mijn hele meterkast moet ombouwen en de ombouwing naar hoofd automaten wil hebben.

• Neko Central
cj2340 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:07:
[...]

Vraag bij je leverancier van de panelen of ze deze echt wel kunnen leveren binnen afzienbare tijd.
Ik heb ze ook besteld (medio februari) en deze zouden in juni geplaatst worden. Helaas was dit niet mogelijk ivm productie- en leveringsproblemen bij REC. Mij werd verteld dat ze in 2022 niet meer geleverd zouden worden dus ik heb gekozen voor een gelijkwaardig alternatief.
Zal ik ook doen dan, ik heb deze offerte gekregen van Zon7 via Essent ongeveer een week geleden.

• Neko Central
Mischien nog een bijvraag, ik wil ook verlichting en een AP in de achtertuin doen 40M hemelsbreed van de meterkast, hoe verstandig zou het zijn om een klein extra paneel op te hangen in de garage die de garage extra afzekert en vanuit daar naar achter wordt getrokken (naar mischien een buitenkast)

• de Peer

de Peer

under peer review

Neko Central schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:11:
Mischien nog een bijvraag, ik wil ook verlichting en een AP in de achtertuin doen 40M hemelsbreed van de meterkast, hoe verstandig zou het zijn om een klein extra paneel op te hangen in de garage die de garage extra afzekert en vanuit daar naar achter wordt getrokken (naar mischien een buitenkast)
Ik zou tuinverlichting zeker op een aparte alamat aansluiten, zodat bij kortsluiting alleen de verlichting uitvalt. Je kan dit ook bij de schuur erbij prikken maar dan valt dus ook de stroom in de schuur uit. Hoeft geen probleem te zijn, maar wellicht wel als daar bijv. een koelkast staat.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-01 15:06
Als ik het zo zie, is de beste tip: laat het doen; het lijkt dat je onvoldoende basiskennis hebt.
Voor die tuinverlichting: Of die zekering (met eigen aardlek, kan gecombineerd in een alamat zoals @de Peer zegt) in je meterkast of in de garage hangt maakt niet uit; zolang je voor tuinverlichting maar een aparte kring hebt. Iets wat een electricien je ook perfect kan vertellen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Neko Central
naftebakje schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:22:
Als ik het zo zie, is de beste tip: laat het doen; het lijkt dat je onvoldoende basiskennis hebt.
Voor die tuinverlichting: Of die zekering (met eigen aardlek, kan gecombineerd in een alamat zoals @de Peer zegt) in je meterkast of in de garage hangt maakt niet uit; zolang je voor tuinverlichting maar een aparte kring hebt. Iets wat een electricien je ook perfect kan vertellen.
De basis kennis klopt
Mijn kennis eindigt bij ophangen van TL installaties, stopcontacten installeren of vervangen en ophangen van normale lampen dit soort dingen ben ik zeker van plan om door iemand met ervaring te laten doen.

Het is momenteel ook meer even kijken welke dingen die ik wil laten doen verstandig is en zo niet wat ik anders kan doen

Voorbeeld verlichting in tuin is al een flinke lading met een 37X15 tuin vandaar dat ik zat te denken om een straatkast achter in de tuin te laten plaatsen en vanaf daar de AP en verlichting te doen en mogelijk POE cam.

Het helpt niet dat ik nog niet 100% op papier heb wat ik wil laten doen moet ik zeggen haha

• Neko Central
Het idee beter uitgeschreven hierbij.

Zonnenpanelen na kijken wat jullie zeggen
1x 3 fase Enphase 3f envoy samen met 19x Enphase IQ7A Micro inverters.

Autolader 3 fase lader Zoals de Wallbox Pulsar Plus
Tenzij ik V2x wil doen dan de Wallbox Quasar.

In de garage wil ik een extra automaten kast hangen
Via deze kast wil ik alles in de garage los afzekeren
dus, Zekering van 16A voor de stopcontacten
Zekering van 16A voor de garage deur
Zekering van 6A voor verlichting binnen
Zekering van 16A voor verlichting buiten
Zekering van 6-16A voor netwerk (POE switch)

Ik zat er verder aan te denken om in de midden tegen de achter rand van mijn tuin een straatkast te plaatsen met een kleine POE switch voor 1 a 2 cams en een AP die via Fiber zijn netwerk krijgt (tegen onweer)
Pagina: 1