Beveiliging / scheiding zakelijk en privé

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-10 13:22
Dag mede-tweakers. Ik zit met een vraagstuk waar ik moeilijk het antwoord op kan vinden. Wellicht kunnen jullie mij verder helpen.

Het probleem
Ik werk in een klein bedrijf van ongeveer 20 werknemers. Elke werknemer krijgt een zakelijke simkaart van ons. Mobiele telefoons worden (nog) niet verstrekt. De meeste mensen hebben dual-sim of gebruiken alleen de zakelijke sim (dit is toegestaan). Verder gebruiken wij Office 365 wat natuurlijk goed toegankelijk is via de apps van Microsoft, denk aan Sharepoint en OneDrive.

Nu heerst er een ongemakkelijk gevoel bij het management dat we niet goed beveiligd zijn. Iedereen kan natuurlijk alles installeren op zijn eigen telefoon wat mogelijke veiligheidsrisico's met zich meeneemt. Ook kan een ieder zelf bepalen hoe zijn telefoon vergrendeld is.

We willen dit dus aanpakken, maar hoe?

Mogelijke oplossingen
1) Iedereen krijgt een mobiel van de zaak waar dus een aantal zaken worden dicht getimmerd. Maar nu krijg je het volgende probleem: weerstand van werknemers die niet met twee mobiele telefoons willen lopen en ook dwars gaan liggen door in het weekend en in de avond de telefoon helemaal uit te zetten of hem 'per ongeluk' niet bij zich hebben.

2) Op onze privé telefoon schijnt een aparte omgeving te kunnen worden gemaakt (een container) waarin al het zakelijke gebeurt. Deze kan van afstand worden afgesloten in het geval een telefoon wordt gestolen. Ook heeft malware hier geen invloed op (schijnt het). Je raadt het al, weerstand van werknemers die zeggen, ik bepaal zelf wat er met mijn telefoon gebeurt.

We worden hier een beetje tureluurs van en hoop ik dat jullie mij van advies kunnen voorzien zodat we naar een oplossing komen.

Edit: Ik zie dat er wat onduidlijkheid is m.b.t. de situatie. Het bedrijf is nog jong (2 jaar) en we zijn pas net aan het groeien. We zijn dus nog zoekende als het op dit soort situaties aankomt.

Verder is het nog nooit ter sprake gekomen dat als je je telefoon laat vallen met een zakelijke simkaart erin dat werkgever die dan moet vergoeden,

[ Voor 9% gewijzigd door RichardKim06 op 24-06-2022 10:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:16
Je enige optie is telefoons verstrekken aannl de medewerkers en accepteren dat ze die natuurlijk uit hebben staan of niet bij hebben in het weekend. Of betaal je het weekend ook door?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
Sommige mensen hebben in het weekend storingsdienst. Je mag dus van ze verwachten dat ze de telefoon bij zich hebben. Het punt is de weerstand. We willen iets vinden wat zoveel mogelijk mensen tevreden houdt en tegelijkertijd ons ook veilig houdt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-10 11:54

weebl

YARR!

Draai het eens om. Waarom zou een werknemer zijn eigen telefoon gebruiken voor z'n werk? Ga jij prive telefoons vergoeden die tijdens het werk kapot zijn gegaan? Als een werknemer bij jullie zijn Samsung Galaxy Fold 3 (1600 euro) laat stuiteren tijdens werktijd dan mogen jullie gaan dokken...

Als mijn werkgever van me verwacht dat ik telefonisch bereikbaar ben dan levert hij mij daar de middelen voor. Dus ook de telefoon. En ja: die zet ik uit of neem ik gewoon niet op buiten werktijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

kan je niet beter goede afspraken maken, bijv.: geen 1drive of email op de telefoon gebruiken. dan kan die data ook niet gestolen worden bij verlies of diefstal.
verder een budget verstrekken voor telefonie (vrij te besteden, ter compensatie gebruiken eigen middelen) en afspreken dat tijdens storingsdienst er een SMS gestuurd kan worden die geacht wordt gelezen te worden binnen een uur ofzo.

[ Voor 12% gewijzigd door JJ Le Funk op 24-06-2022 10:21 ]

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 30-09 19:24
De storingsdienst lijkt me discussie los van de telefoons.
Ik zou zelf ook niet gelukkig worden van een 2e telefoon. maar een 2e omgeving op mijn eigen telefoon al helemaal niet.

Wat voor applicaties/data zijn ze bang voor die misbruikt/naar buiten komt ?
Via office365 is het bijvoorbeeld mogelijk om op afstand data te laten wissen bij verlies/diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
weebl schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:19:
Draai het eens om. Waarom zou een werknemer zijn eigen telefoon gebruiken voor z'n werk? Ga jij prive telefoons vergoeden die tijdens het werk kapot zijn gegaan? Als een werknemer bij jullie zijn Samsung Galaxy Fold 3 (1600 euro) laat stuiteren tijdens werktijd dan mogen jullie gaan dokken...

Als mijn werkgever van me verwacht dat ik telefonisch bereikbaar ben dan levert hij mij daar de middelen voor. Dus ook de telefoon. En ja: die zet ik uit of neem ik gewoon niet op buiten werktijden.
Hier gaat het niet om.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 08:04
Ik zou ook niet vrolijk worden van alles op mijn privé telefoon, daarom loop ik rond met 2 telefoons.
Mijn zakelijke telefoon gaat dan ook na werktijd in de lade van het TV meubel en komt er de volgende dag weer uit.
Tenzij ik natuurlijk oproepbaar dien te zijn om watvoor reden dan ook.

Er zijn ook collega's die met 1 telefoon lopen, die maken enkel gebruik van de zakelijke SIM.
Maar ook collega's die een dual SIM gebruiken in de zakelijke telefoon.

Kunt ook voorstellen dat iedereen de zakelijke telefoon ook voor privé mag gebruiken en dat je zorgt dat er een dual SIM mogelijkheid is.
Mensen kunnen dan 1 telefoon gebruiken met 2 SIM kaarten, de zakelijke spullenboel kan er dan gewoon op geinstalleerd worden want het is niet op je privé telefoon.
Natuurlijk gaat het hier ook zeker om.
Ik word er ook niet vrolijk van als een werknemer mij soort van "verplicht" om zakelijke apps op mijn privé telefoon te installeren.
Dan maar geen email e.d. op mijn telefoon...
Tevens het gebruik van privé telefoon onder werktijd, als de werkgever dit verwacht, dan verwacht ik dat hij opdraait voor eventuele schade.

PV Output

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier zijn standaard oplossingen voor. Ik heb gewoon een geïsoleerde work profile op mijn telefoon die volledig gescheiden is van mijn personal profile. Ik kan niet eens tekst kopiëren tussen de twee omgevingen. Wij gebruiken hier Microsoft Intune voor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Laatst online: 12-10 11:54

weebl

YARR!

Als ik je TS lees gaat het daar wel om en minder over de technische invulling. Je hebt het over werknemers die dwars liggen door buiten werktijden hun telefoon uit te zetten, vergeten, etc.

Dit soort discussies druk je kop in door alle benodigde middelen te verstrekken en mensen die wachtdienst draaien gewoon aan hun verantwoordelijkheden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
@Rensjuh Werkgever verplicht niets en verbiedt ook niets op dit moment. Iedereen heeft ervoor gekozen om Outlook en OneDrive te installeren voor het gemak. Dit brengt nu veiligheidsrisico's met zich mee en dat willen we aanpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:28

DarkSide

theres no place like ::1

Wat voor telefoons gaat het om?

Wij leveren gewoon bedrijfstelfoons die we beheren met Intune. En daarmee hebben we ook compliancy rules.
Wil je toegang tot bedrijfsdata. Dan moet je een compliant toestel hebben. Punt.

Je mag dat toestel ook prive gebruiken. En je mag ook prive bellen.

Wil je niet dat je prive spullen op een zakelijke telefoon komen? Prima. Dan loop je dus met twee telefoons rond.

Binnen Android hebben wij Android enterprise.
Daar heb je een werk en een prive profiel. Je toestel wordt nog wel beheerd. Maar je mag gewoon elke app uit de store installeren in je prive profiel.

Zakelijke apps staan in je werk profiel. En als je telefoon verloren is. Dan wissen we ook het zakelijke deel.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:24
Ik begrijp de weerstand van de werknemers heel goed. Waarom zou je je privé toestel zodanig configureren dat je werkgever controle krijgt over je (granted) afgescheiden zakelijke omgeving?

Krijgen de medewerkers een vergoeding voor het gebruik van hun privé toestel?

Maar eens met bovenstaande. Als je je echt druk maakt om de beveiliging, verstrek dan zakelijke toestellen met een afgesloten werkomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik heb voor mijn werk een aap voor IP-telefonie geinstalleerd staan op mijn prive-telefoon. En een app voor 2fa.
Meer komt er niet op, en de telefoon-app gaat uit, buiten werktijd.

Maar goed, ik heb ook mijn eigen mailadres(sen) niet ingericht op mijn telefoon.Mocht mijn werkgever verwachten dat ik meer of vaker bereikbaar ben, zullen we daar afspraken over moeten maken. Anderzijds krijg ik, vanwege die paar apps, wel 25 euro per maand aan telefoonvergoeding (en nog zo'n bedrag voor het gebruik van mijn eigen internetverbinding thuis).

[ Voor 34% gewijzigd door Jester-NL op 24-06-2022 10:30 ]

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

BYOD is vrij gangbaar, niets mis mee. Vaak voorzien van een vergoeding, in dit geval doordat er een simkaart wordt verschaft.

Formeel kan je echter ws. niet vereisen dat men een smartphone heeft - laat staan een die voldoende uptodate is. Je wilt geen toegang geven aan telefoons die niet recent zijn geüpdatet. Dat moet je goed in de gaten houden. Oudere Galaxy? iPhone 4? Toegang stopt. Nieuwe foon maar niet updaten? Geen toegang. In die gevallen of geen foon (anders dan voor voice en sms) of een van de zaak.

Stel verder tenminste in (in Exchange online) dat alleen de Outlook app kan verbinden, dus geen andere apps. (https://docs.microsoft.co...tlook-for-ios-and-android)

Liever inderdaad wat verdergaande MDM.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IceTeaGX
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 15:54
Hoeveel mensen hebben een probleem met 1 EN 2? (en als dit toevallig de mensen zijn die al eens hun toestel "vergeten" of laten leeg lopen, is het probleem niet het toestel, maar de persoon)

Wil je niet met 2 toestellen lopen: Eigen telefoon met werkprofiel (en eigen risico)

Wil je geen beheerd profiel op eigen toestel: loop je maar met 2 telefoons.

Eventuele derde optie: een zakelijk toestel met prive profiel, al dan niet dual SIM.

[ Voor 19% gewijzigd door IceTeaGX op 24-06-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Een aparte telefoon vanuit het werk voor de werknemer is de beste oplossing.

Hierover heeft het bedrijf zeggenschap. D.w.z..
  • Dat er een gestandaardiseerde omgeving op kan
  • Er voor 1 type besturingssysteem gekozen kan worden
  • Er regels gelden voor het gebruik (de werknemer mag er zelf niets op installeren/aanpassen.
  • Versie beheer kan worden toegepast
  • Policies voorwat betreft beveiliging en privacy instellingen (zodat de bedrijfsomgeving maximaal beschermd kan worden.
  • Duidelijk inzicht in de gebruikskosten per gebruiker/toestel
  • etc...
Hierdoor heb jij zeggenschap over wat er op een toestel gebeurt.
Hoef je geen storingen met toestellen op te lossen door oneigenlijk gebruik / installatie andere conflicterende apps / gepruts door de gebruiker.
Onderdeel van de arbeidsvoorwaarden kan zijn dat daar een toestel van het bedrijf bij hoort. De medewerker dit tijdens storingsdienst bij zich dient te hebben. (neem aan dat ze betaald krijgen om stand-by te zijn....)

Deze opzet kun je natuurlijk aanpassen hoe je wil.

Het komt er op neer dat je een wijziging in het beleid op dit gebied zal doorvoeren en daar zal altijd wel wat over gemord worden. Wat na verloop van tijd wegebt.

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 08:04
RichardKim06 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:25:
@Rensjuh Werkgever verplicht niets en verbiedt ook niets op dit moment. Iedereen heeft ervoor gekozen om Outlook en OneDrive te installeren voor het gemak. Dit brengt nu veiligheidsrisico's met zich mee en dat willen we aanpakken.
RichardKim06 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:09:
Mogelijke oplossingen
1) weerstand van werknemers die niet met twee mobiele telefoons willen lopen en ook dwars gaan liggen door in het weekend en in de avond de telefoon helemaal uit te zetten of hem 'per ongeluk' niet bij zich hebben.
2) Je raadt het al, weerstand van werknemers die zeggen, ik bepaal zelf wat er met mijn telefoon gebeurt.
Klinkt toch echt anders aangezien je het over "weerstand" hebt.
Waarom zou iemand met een zakelijk toestel dag en nacht én in het weekend bereikbaar moeten zijn?
Betaal je daar ook voor?

Als je storingsdienst hebt, dien je gewoon bereikbaar te zijn.
Geen storingsdienst == niet bereikbaar.

Zodra mijn werkgever mij semi gaat verplichtigen altijd bereikbaar te zijn ga ik eens vragen of ze me dan ook 16 overuren per dag uit gaan betalen...

Lijkt mij dat je de volgende 3 opties hebt:
1) Telefoon van de zaak (dual SIM) met 1 zakelijke SIM en toestaan dat je er een privé SIM bij doet.
Werkprofiel voor het zakelijke, privé profiel voor privé en klaar.
2) Telefoon van de zaak enkel voor zakelijk gebruik.
3) Telefoon van de zaak en privé telefoon.
Dan kun je alles gescheiden houden.

Zo'n werkprofiel kun je trouwens ook uit zetten dus dan krijg je ook geen email e.d. meer binnen.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:32

Qwerty-273

Meukposter

Nu gebruik ik prive een oud mobieltje waar niks van smart op draait. Dus zonder een toestel van de zaak kan ik alleen bellen (of sms'en).

Vaak zie je een keuze tussen zowel BYOD en een standaard midden model van de zaak. En dan heeft de werknemer de keuze om wel de privételefoon te gebruiken met de zakelijke sim, of toch twee toestellen te gebruiken.

Apps van Office365 (of MS) beveiligen doe je via MAM policies. Daarmee draait elke app in zijn eigen containertje die je dan vanuit het werk beheerd. Of je kijkt naar een groter geheel waarbij je meer van het toestel inregelt via MDM en je een werk profiel/container aanbied op het toestel - of dat je het complete toestel beheerd. Dat laatste zal natuurlijk grote weerstand veroorzaken bij je werknemers, een apart werkprofiel is een stuk behapbaarder omdat je alleen dat profiel/container kan beheren en de privédata buiten het zicht/beheer van het werk zit.

Dit moet je wel los zien van een bereikbaarheidsdienst. Dat is alleen bellen, ik zou niet verwachten dat men e-mail of andere notificaties in de gaten moet houden om een probleem te zien of er actie ondernomen moet worden. Als je niet bereikbaar bent en je hebt wel dienst - dan maakt het niet uit of je nou een privé of werk telefoon vergeten bent (of dat de batterij leeg is, geen bereik hebt in het bos of waar dan ook). Als je dienst hebt, dan is het jouw verantwoordelijkheid om bereikbaar te zijn, punt.

https://docs.microsoft.co...amentals/common-scenarios

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-10 21:35
Herkenbare discussie, waar niet een heel eenvoudig antwoord op is. Wat ik me wel afvraag, is dit gebaseerd op een gevoel van het management of op een echte risico analyse.

Telefoons zijn niet onmogelijk om te hacken, maar wel vele male lastiger dan een gemiddelde werkplek of een gemiddeld bedrijfsnetwerk. Moderne telefoons zijn standaard versleuteld en je moet moeite doen om niet iets van een pincode te hebben. Ook het sideloaden van apps is voor een gemiddeld persoon lastig.

Misschien goed om eens open met de mensen te praten. Bied ze de optie, we doen voorlopig geen MDM tooling, maar dan moeten jullie beloven (en laten zien) dat er een (goede) pincode op staat / vingerafdruk etc en dat het toestel versleuteld is en je geen apps sideload. Ook laten zien dat die nog security updates krijgt. Wil je daar niet aan meewerken, dan geen bedrijfsdata op je telefoon of je neemt een bedrijfstelefoon. Zo'n gesprek is volgens mij prima te doen in een klein bedrijf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:07
Ik zit met een vraagstuk waar ik moeilijk het antwoord op kan vinden.
Het is ook moeilijk om een antwoord te vinden, want er is niet een goed antwoord voor. Elke oplossing zoals in deze tread al naar voren komt heeft haken en ogen en wordt meer of minder geaccepteerd door de gebruikers. Maar het belangrijkste aspect wat altijd vergeten wordt. Maak 't bespreekbaar met de gebruikers. Laat ze op z'n minst meedeken i.p.v. opleggen. Vooral in een mondige cultuur zoals Nederland krijg je wel de hakken in 't zand door oplossingen zonder overleg door te drukken.
Mogelijke oplossingen
1) Iedereen krijgt een mobiel van de zaak waar dus een aantal zaken worden dicht getimmerd. Maar nu krijg je het volgende probleem: weerstand van werknemers die niet met twee mobiele telefoons willen lopen en ook dwars gaan liggen door in het weekend en in de avond de telefoon helemaal uit te zetten of hem 'per ongeluk' niet bij zich hebben.
Ik behoor ook tot die categorie. Wat anderen ook zeggen, het is een gunst van de werknemer dat hij buiten werktijd bereikbaar/op de hoogte wil blijven. Einde werktijd, is einde werktijd. Dat jij 't als werkgever als verworven recht ziet.... tjsa.... door die houding krijg je harde tegenreactie. Dat geldt ook voor je tweede oplossing.
2) Op onze privé telefoon schijnt een aparte omgeving te kunnen worden gemaakt (een container) waarin al het zakelijke gebeurt. Deze kan van afstand worden afgesloten in het geval een telefoon wordt gestolen. Ook heeft malware hier geen invloed op (schijnt het). Je raadt het al, weerstand van werknemers die zeggen, ik bepaal zelf wat er met mijn telefoon gebeurt.
Eigendom van de werknemer, je kunt 't netjes vragen, je kan niks opleggen.
We worden hier een beetje tureluurs van en hoop ik dat jullie mij van advies kunnen voorzien zodat we naar een oplossing komen.

Edit: Ik zie dat er wat onduidlijkheid is m.b.t. de situatie. Het bedrijf is nog jong (2 jaar) en we zijn pas net aan het groeien. We zijn dus nog zoekende als het op dit soort situaties aankomt.
Meest transparante oplossing is dichtgetimmerde devices verstrekken met MDM. Maar dan moet je ook vrede mee hebben als Jantje z'n mobiel vrijdagmiddag weg legt en pas maandag weer aan zet.
Verder is het nog nooit ter sprake gekomen dat als je je telefoon laat vallen met een zakelijke simkaart erin dat werkgever die dan moet vergoeden,
Dat laatste is wel erg overtrokken. Als het vrije keuze is geweest van de werknemer en jij hebt gewoon een zakelijk alternatief aangeboden (GSM van de zaak), dan gaat deze vlieger niet op.

Om terug te komen op je oorspronkelijke vraagstuk, zoek je een oplossing die zowel management als je werknemer 100% tevreden stelt met alle voordelen van de flexibiliteit van BYOD je medewerkers en alle security aspecten die 't management graag zou zien met MDM? Die is er simpelweg niet.

* PROnline gaat z'n galaxy A6 van 't werk maar weer eens opzoeken, afstoffen en opladen. Die is na drie weken vakantie wel aardig leeg denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16

kodak

FP ProMod
F_J_K schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:31:
BYOD is vrij gangbaar, niets mis mee.
Met BYOD kan je eerder stellen dat er veel mis is voor gebruik in bedrijven.

BYOD is een mooie uitkomst in situaties dat je controle uit handen geeft in ruil voor vertrouwen en afhankelijkheid van andermans apparatuur en prive-situatie. Maar dat uitgangspunt is voor bedrijven ongeschikt. Er is bijvoorbeeld niet voor niets wetgeving dat anderen, zoals andere werknemers, alle klanten, alle potentiele klanten, leveranciers recht hebben op bescherming van hun (persoons)gegevens. Wat er in de praktijk op neer komt dat een bedrijf niet zomaar uit kan gaan dat die voldoende heeft aan hoop dat er voldoende controle is, zeker niet als er gangbaar alternatief is dat dit meer geeft.

Zelfs die container op andermans toestel gaat daarbij niet snel een oplossing zijn, aangezien als bedrijf een eigen toestel hebben en kunnen beheren nog steeds vele malen meer en duidelijkere controle en scheiding geeft dan op die BYOD ooit behaald kan worden.

En er zal waarschijnlijk een reden zijn dat veel bedrijven er liever niet openlijk duidelijk over zijn als persoonsgegevens van hun klanten en leveranciers op privetoestellen van medewerkers verwerkt worden. Zolang je dat als bedrijf niet duidelijk wenst te maken gaat het kennelijk meer om gemak en en geld besparen zolang het kan, in plaats van dat je voldoende controle en zekerheid hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:16

kodak

FP ProMod
IceTeaGX schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:31:
Wil je niet met 2 toestellen lopen: Eigen telefoon met werkprofiel (en eigen risico)
Als bedrijf kan je risico waar je zelf verantwoordelijkheid over hebt niet zomaar afschuiven op anderen. Rechten claimen aan eigen voorwaarden over risico op andermans eigendommen gaat ook niet zomaar.

En ga maar eens aan je zakanpartners of klanten duidelijk maken dat je de gegevens die je behoorde en zou beschermen liever een risico van privesituaties van je (ex)werknemer en hun omgeving maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Elke werknemer krijgt een zakelijke simkaart van ons.
Is dat echt nodig?

Toen de mobiele telefoon nog niet bestond, hoe deed men het toen?
(Ja, je had de buzzer, maar daarvoor dan?)

En toen kwam opeens de mobiele telefoon in beeld en werd het steeds erger met die "bereikbaarheid voor de baas".

Als ik "storingsdienst" had, dan belde het kantoor naar mijn huis/mobiel en kwam ik in actie.

Heb nooit een zakelijke simkaart gehad, totdat ik voor verschillende bedrijven de technische dienst werd.
Toen had ik opeens 4 telefoons met 4 doorgeschakelde service nummers om iedereen uit de brand te helpen.
Nee, dat doe je dan niet via je privé mobiel (je wil het gescheiden houden en niet per ongeluk via je privé nummer een klant bellen).

Kijk per werknemer wat nou echt nodig is.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-10 17:21

DataGhost

iPL dev

DJMaze schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Is dat echt nodig?

Toen de mobiele telefoon nog niet bestond, hoe deed men het toen?
(Ja, je had de buzzer, maar daarvoor dan?)
Rooksignalen? Het is ondertussen gewoon 2022 dus als er in de tussentijd betere oplossingen verzonnen zijn kunnen die best gebruikt worden.
En toen kwam opeens de mobiele telefoon in beeld en werd het steeds erger met die "bereikbaarheid voor de baas".

Als ik "storingsdienst" had, dan belde het kantoor naar mijn huis/mobiel en kwam ik in actie.
Je moet nog steeds goede afspraken maken. Het voordeel aan een mobiele telefoon, zeker eentje dedicated voor je werk, tov een huistelefoon (die zijn nou eenmaal niet echt goed meegekomen 2022 in) is dat je die makkelijker stil/uit kan zetten en dus zelf kan filteren voor welke zaken je bereikbaar bent en wanneer. Zo hoef je ook het nummer van je huistelefoon niet te geven, dan kan je ook niet buiten je storingsdiensten gebeld worden door een werkgever/klant die op dat moment liever zag dat jij wel storingsdienst had. Hiermee komt de "bereikbaarheid voor de baas" een stuk meer (of volledig) bij jouzelf te liggen.
Heb nooit een zakelijke simkaart gehad, totdat ik voor verschillende bedrijven de technische dienst werd.
Toen had ik opeens 4 telefoons met 4 doorgeschakelde service nummers om iedereen uit de brand te helpen.
Nee, dat doe je dan niet via je privé mobiel (je wil het gescheiden houden en niet per ongeluk via je privé nummer een klant bellen).
Dit is volgens mij geen heel vaak voorkomende situatie, ik denk dat je het in dat geval best kunt consolideren op 1 storings-telefoon. Maar je geeft zelf al aan waarom je het niet via je privé-mobiel wilt doen. Dus dat is ook gewoon van toepassing op TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05:44

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Als de telefoon van je werknemer (waarop hij zijn werkmail heeft) kun je toch vanuit jou administratie omgeving zijn account/wachtwoord blokkeren?
Pagina: 1