Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 30-03 15:34
Goedemorgen allen,

Ik heb een 9700K in combinatie met een ''arctic freezer e34 esports duo'' (2 fans geinstalleerd).

De temperaturen idle zijn netjes rond de 35 graden, maar tijdens het gamen gaat net over de 90 graden. Ik heb geen last van thermal throttling maar ik lees dat deze cpu op zijn minst onder de 85 moet blijven, idealiter nog lager.

Ik heb een S340 NZXT case met fans aan de voor, boven en achter zijde. Achter 120mm draait op +- 2000 RPM, de rest is 140mm en draaien op +-950 RPM. CPU fans gaan ook rond de 2000 RPM bij 80% usage.

CPU-Z stress test geeft mij netjes 75 graden, maar tijdens het gamen gaat de cpu ruim daarboven. Met de case open is het ook een stuk koeler voor de CPU.

Koelpasta 2 keer opnieuw gedaan, de temperaturen blijven hetzelfde.

Wat kan ik het beste proberen? Ik zit de denken aan 2000 RPM fans te plaatsen, maar vraag me af of dit iets op gaat leveren.

Heb alles gemeten met CPUID HW Monitor.

Hoor graag jullie mening.

Groetjens Space

Beste antwoord (via spacekever op 24-06-2022 14:06)

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 00:37
spacekever schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:39:
[...]

3080Ti Zotac. Maar inderdaad, ik wachtte eigenlijk op iemand die het zou zeggen. Ik denk ook dat de case de krap is voor als het spul wat er in zit helaas.

Misschien zal ik eens overwegen een nieuwe case te halen..
die info is belangijk :) .ik heb zelf ook een 3080ti en die wil de case ook wel verwarmen en deze zit vol met fans(maar niet zo dramatisch qua tempsals in jou geval).
Een case met matige airflow en deze 3080ti (aka hetelucht kachel)is een slechte combinatie(naar mijn mening)

Omdat de hitte die de kaart creeert er ook voor zorgt dat de cpu die daar vlak boven zit en ook het.
geheugen flink opwarmt.

Ik zou het zeker overwegen om van case te switchen

Met een Mesh voorkant en dus goede airflow

Overgens zou ik sowieso wel eerst checken of de koeler wel goed contact heeft met de cpu en dat dus niet het probleem is, dan kan je dat afstrepen

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 24-06-2022 13:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esso21
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-07 15:09
Toevallig een beefy GPU bij in de kast hangen? Deze zal onder CPU-Z stress test weinig doen maar onder gamen wel redelijk wat warmte produceren :)

(Case)fans ook dusdanig voor de juiste airflow gemonteerd? (Meer in dan uit, enige logica van airflow)?

[ Voor 26% gewijzigd door Esso21 op 24-06-2022 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
Ja zeker, hangt idd een beefy RTX gpu onder.

Is dit te fixen zonder ''drastische'' maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
Ja case fans front in, rear en up out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-07 16:56
Zoals @Esso21 al zegt, zodra de GPU ook aan het werk gaat dan zal de temperatuur aardig toenemen t.o. wanneer je alleen de CPU stress test. En welke kant op blaast de voeding de lucht?

Ander punt waar ik aan denk, hoe zijn de fans van je case geïnstalleerd? Blazen die wel de goede kant(en) op? Ook is de ene fan de andere niet, sommige fans kunnen veel meer lucht verplaatsen dan anderen... je hebt nl. fans die erg geschikt zijn voor een open airflow, maar ook fans die beter zijn in statische druk, dat soort fans installeer je normaal gesproken op radiatoren van waterkoeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esso21
Wat ik ooit geleerd heb (maar ik heb al enige tijd niet meer een zelf gebouwd) is dat je voor en boven erin gaat en achter eruit. En meer fans erin dan eruit. Dit zorgt voor overdruk in de kast en voorkomt dat stof tussen allerlei kieren de kast in wil.

Ik zou alle fans even nalopen welke richting ze blazen. En of beide op de CPU koeler wel dezelfde richting op blazen bijvoorbeeld(in dezelfde richting als de airflow van je kast). Youtube heeft ook wel kanalen welke erover uitleggen waaronder linustechtips en jayz2cents. Succes!

[ Voor 4% gewijzigd door Esso21 op 24-06-2022 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
-

[ Voor 109% gewijzigd door spacekever op 24-06-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
MicGlou schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:33:
Zoals @Esso21 al zegt, zodra de GPU ook aan het werk gaat dan zal de temperatuur aardig toenemen t.o. wanneer je alleen de CPU stress test. En welke kant op blaast de voeding de lucht?

Ander punt waar ik aan denk, hoe zijn de fans van je case geïnstalleerd? Blazen die wel de goede kant(en) op? Ook is de ene fan de andere niet, sommige fans kunnen veel meer lucht verplaatsen dan anderen... je hebt nl. fans die erg geschikt zijn voor een open airflow, maar ook fans die beter zijn in statische druk, dat soort fans installeer je normaal gesproken op radiatoren van waterkoeling.
Voeding zuigt lucht naar binnen. (corsair RMX750). Verder heb ik beiden front fans die de lucht naar binnen halen, de 2 cpu fans staan dezelfde kant op (naar achteren) en de fan achter in de case blaast naar buiten. Fan tegen het plafond van de case blaast ook naar buiten. Volgens vele fora zou dit de correcte setup moeten zijn.

Ik ga de fan boven eens proberen naar binnen te laten blazen, gaat volgens mij tegen de principes in, maar we zien wel.

Front en boven fans zijn 3x be quiet! Pure Wings 2, 140mm, deze gaan zoals gezegd maar 980rpm.

CPU fans en fan achter zijn alle 3 de fan van de Articfreezer cpu koeler zelf, deze zijn 120mm 2000rpm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esso21
@spacekever Ik denk ook wel dat je gelijk hebt qua fan orientatie, zoals ik aangaf, lang niets gedaan. Ik zou wel even allemaal langslopen of het allemaal wel klopt. Gewoon even een papiertje voor de fan houden en je weet welke kant hij op draait. Je zult de warmte van de GPU zo snel mogelijk uit de kast moeten krijgen lijkt me.

Anders zal ik het ook niet weten, maargoed er zijn genoeg medetweakers die er beter zicht op zullen hebben dan ik :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
Welke gpu zit erin?

Die case helpt nou ook niet bepaald mee voor koele temps :X :X.

[ Voor 64% gewijzigd door freaky35 op 24-06-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
freaky35 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:12:
Welke gpu zit erin?

Die case helpt nou ook niet bepaald mee voor koele temps :X :X.
3080Ti Zotac. Maar inderdaad, ik wachtte eigenlijk op iemand die het zou zeggen. Ik denk ook dat de case de krap is voor als het spul wat er in zit helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 16:13
Een long shot, maar kan de moeite waard zijn. Meestal kan je in de bios nog de fan curve bekijken en indien nodig aanpassen voor de cpu. (afhankelijk van je moederbord)
Ik pas die meestal wat aan zodat ik zeker ben als die 80° is, dat de fans ook wel op 100% draaien.
Standaard durven die al wel eens wat lager staan om 'silent' te blijven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
spacekever schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 12:39:
[...]

die info is belangijk :) .ik heb zelf ook een 3080ti en die wil de case ook wel verwarmen en deze zit vol met fans(maar niet zo dramatisch qua tempsals in jou geval).
Een case met matige airflow en deze 3080ti (aka hetelucht kachel)is een slechte combinatie(naar mijn mening)

Omdat de hitte die de kaart creeert er ook voor zorgt dat de cpu die daar vlak boven zit en ook het.
geheugen flink opwarmt.

Overgens zou ik sowieso wel eerst checken of de koeler wel goed contact heeft met de cpu en dat dus niet het probleem is, dan kan je dat afstrepen

[ Voor 7% gewijzigd door freaky35 op 24-06-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
freaky35 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:35:
[...]

geheugen flink opwarmt.

Ik heb alles zon beetje al geprobeerd wat hierboven genoemd is. Echter had ik het probleem ook al met mn 1080Ti, maar dat zal t verschil niet zijn.

Ik ga inderdaad een nieuwe case overwegen.

Thanks allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

S340 NZXT heeft alleen voor intake van boven en onder de sleuf. de front zelf zeg maar is compleet dicht.
Je zou top intake zou je fan met meer rpm in kunnen zetten, als je die überhaupt op intake hebt staan.
NZXT heeft recent ook.
pricewatch: NZXT H510 Flow Zwart

edit: wat is je CPu temp eigenlijk, en hoe staan de instellingen van je 9700K ?
Hoge Core en Ram voltages geeft ook meer warmte

[ Voor 12% gewijzigd door Hackus op 25-06-2022 17:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-09-2024
Ik kan je aanraden je 3080 Ti op 70% max power te zetten in MSI Afterburner om zo minder hitte te krijgen in je case.

Ik heb mijn 3080 op 70% max power gezet. Mijn systeem draait nu 24/7 met deze instellingen, aangezien afterburner start met windows en deze settings forceert. 70% betekent max 220 W in plaats van 320 W.
Dit kan ik je aanraden om eens te proberen. Met 320W komt er veel hitte uit mijn case.

Ik speel CoD: Cold War en ik merk geen verschil tussen 220 W en 320 W bij 4K ultra settings (DLSS on/RT off). 120 FPS bij zowel 220 W als 320 W. Misschien is er een verschil van max 10-15%, maar ik merk het niet eens. Dus 135 FPS bij 320W.
Het enige wat er gebeurt is dat de core clock van 1900 Mhz naar 1550 Mhz gaat en de memory clock weet ik niet precies maar dat zal hij ook verminderen. Ik vermoed dat nog alle (8704) shader cores worden gebruikt.

Jij hebt de 3080 Ti die 350 W gebruikt. Als je die op maximaal 220 W of 250 W zet zal je minder hitte krijgen in je case. Maar als je hetzelfde probleem al had met de 1080 Ti (250W) dan zal het je probleem niet oplossen. Maar alsnog wel waard om te doen de max power instellen. Misschien merk je ook geen verschil net zoals ik tijdens het gamen maar heb je wel een minder hete case!

[ Voor 3% gewijzigd door LieveGeit op 26-06-2022 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spacekever
LieveGeit schreef op zondag 26 juni 2022 @ 00:24:
Ik kan je aanraden je 3080 Ti op 70% max power te zetten in MSI Afterburner om zo minder hitte te krijgen in je case.

Ik heb mijn 3080 op 70% max power gezet. Mijn systeem draait nu 24/7 met deze instellingen, aangezien afterburner start met windows en deze settings forceert. 70% betekent max 220 W in plaats van 320 W.
Dit kan ik je aanraden om eens te proberen. Met 320W komt er veel hitte uit mijn case.

Ik speel CoD: Cold War en ik merk geen verschil tussen 220 W en 320 W bij 4K ultra settings (DLSS on/RT off). 120 FPS bij zowel 220 W als 320 W. Misschien is er een verschil van max 10-15%, maar ik merk het niet eens. Dus 135 FPS bij 320W.
Het enige wat er gebeurt is dat de core clock van 1900 Mhz naar 1550 Mhz gaat en de memory clock weet ik niet precies maar dat zal hij ook verminderen. Ik vermoed dat nog alle (8704) shader cores worden gebruikt.

Jij hebt de 3080 Ti die 350 W gebruikt. Als je die op maximaal 220 W of 250 W zet zal je minder hitte krijgen in je case. Maar als je hetzelfde probleem al had met de 1080 Ti (250W) dan zal het je probleem niet oplossen. Maar alsnog wel waard om te doen de max power instellen. Misschien merk je ook geen verschil net zoals ik tijdens het gamen maar heb je wel een minder hete case!
Thanks voor het advies maar een GPU lager zetten ga ik niet doen.

Ik heb een wat krachtige Noctua casefan geïnstalleerd en heb m'n case gemodificeerd zodat ik tijdens het gamen hem makkelijk een stuk open kan zetten bij de intake. Daar ging het mis. De dichte voorkant van deze NZXT S340 is gewoon waardeloos komt veel te weinig lucht binnen. Althans voor de hardware die ik er nu in heb zitten. Heb die case al een jaar of 7.

In ieder geval, hij blijft nu netjes onder de 80 graden.

Thanks allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LieveGeit
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-09-2024
Ok mooi dat het opgelost is!

Wel gek dat je met een CPU stress test een lagere temp (75C) hebt dan met gamen (90C)
Je zou juist het tegenovergestelde verwachten, aangezien bij gamen er meestal een usage is van 20-50% en niet 100% zoals bij bv Cinebench/CPU-Z stress test. Heb je hier een verklaring voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:45
Bij gamen gaat de videokaart ook warmte afgeven. Kan me voorstellen dat doordat de CPU met een stuk warmere lucht moet koelen de temperatuur hoger uitkomt.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Pagina: 1