Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07-09 21:26
Dag mensen

Ik heb een boiler van Van Marcke. Ik vroeg me af hoelang het normaal duurt, na het uitschakelen van de boiler, totdat het opgewarmde water terug de temperatuur heeft van voor het warm was,?

Bedankt!

[ Voor 23% gewijzigd door dellete op 24-06-2022 10:47 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Staat deze dan in een ruimte van 0° ? Zo nee dan is dat oneindig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• dellete
DukeBox schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:57:
Staat deze dan in een ruimte van 0° ? Zo nee dan is dat oneindig.
Tekst aangepast! 8)

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Voordat ik ga typen: waarom test je het niet zelf als je de boiler tot je beschikking hebt.

Eerst een vraag, waarom wil je het weten?
Wil je er een tijd schakelaar op zetten om het verbruik te drukken?
Moet je aan het werk met de boiler en wil je weten hoelang je moet wachten om niet te verbranden?

Dan een 2de vraag, boilers komen vanaf 5 tot zeg maar 500 liter.. welke heb je?
Hier 2x100 liter en 1x80 liter boiler en nee ik heb ze nog nooit getest.
Weet dat de 80 liter ongeveer een uur nodig heeft om weer op tempratuur te komen nadat hij 12 uur uit geschakeld is

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat hangt er nogal vanaf hoe goed het vat geïsoleerd is.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik neem aam dat je bedoelt tot het kamertemperatuur benaderd ? Dat hangt zowel boiler (water) temperatuur, hoeveelheid water. kamertemperatuur en isolatie waarde af.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• dellete
jack zomer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:55:
Voordat ik ga typen: waarom test je het niet zelf als je de boiler tot je beschikking hebt.

Eerst een vraag, waarom wil je het weten?
Wil je er een tijd schakelaar op zetten om het verbruik te drukken?
Moet je aan het werk met de boiler en wil je weten hoelang je moet wachten om niet te verbranden?

Dan een 2de vraag, boilers komen vanaf 5 tot zeg maar 500 liter.. welke heb je?
Hier 2x100 liter en 1x80 liter boiler en nee ik heb ze nog nooit getest.
Weet dat de 80 liter ongeveer een uur nodig heeft om weer op tempratuur te komen nadat hij 12 uur uit geschakeld is
Bedankt voor de info!

1) momenteel niet haalbaar
2) idd, verbruik drukken!
3) 15Liter

[ Voor 8% gewijzigd door dellete op 24-06-2022 11:08 ]

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:21
Dit soort vraagstukken zijn het makkelijkst te toetsen door het gewoonweg uit te proberen. Als je doel is om verbruik te drukken, zou ik beginnen met een tijdschakelaar (die de stroom aan kan!), en 's nachts je boiler uit te zetten.

Vervolgens kan je hier en daar vast nog wat sprokkelen, tot je inlevert op comfort. Dan moet je weer terug.

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:21
Alleen temperatuur verlagen helpt, deels uitzetten heeft weinig nut, je verliezen moet je toch compenseren.
Als die binnen staat is je omgeving min of meer altijd 20C. Dus je verliezen minderen alleen door lagere temperatuur.

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21-11 14:05
Het afkoelen is niet daarnaast ook niet lineair. Hoe groter het verschil tussen het water en de omgeving (delta T) des te sneller hij zal afkoelen, maar dat betekend ook dat de laatste paar graden het langst duren ten opzichte van de eerste paar graden. Gaat het je dan er om tot wanneer het water de omgevingstemperatuur heeft, of tot wanneer het bijvoorbeeld tot onder de 40 graden afgekoeld is en te koud is om er effectief wat mee te doen?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:34

de Peer

under peer review

Niet al te wild gaan experimenteren. Denk ook aan Legionella. boilers worden niet voor niets op een bepaalde temperatuur gehouden.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
TereZz schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:16:
Dit soort vraagstukken zijn het makkelijkst te toetsen door het gewoonweg uit te proberen. Als je doel is om verbruik te drukken, zou ik beginnen met een tijdschakelaar (die de stroom aan kan!), en 's nachts je boiler uit te zetten.

Vervolgens kan je hier en daar vast nog wat sprokkelen, tot je inlevert op comfort. Dan moet je weer terug.
‘S nachts uitzetten? Dat ligt eraan of je dal- en normaal tarief hebt en wanneer de boiler gebruikt wordt.
Gebruik je ‘s morgens warm water, dan is het handig om hem juist ‘s nacht de laatste paar uur van het daltarief aan te zetten.
Heb je zonnepanelen, dan is het juist handig om hem aan te zetten als je panelen genoeg leveren.
Met een Energy Socket kun je dat allemaal instellen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-11 19:24
HereIsTom schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:46:
[...]

‘S nachts uitzetten? Dat ligt eraan of je dal- en normaal tarief hebt en wanneer de boiler gebruikt wordt.
Gebruik je ‘s morgens warm water, dan is het handig om hem juist ‘s nacht de laatste paar uur van het daltarief aan te zetten.
Heb je zonnepanelen, dan is het juist handig om hem aan te zetten als je panelen genoeg leveren.
Met een Energy Socket kun je dat allemaal instellen.
Totdat de salderingsregeling wordt afgebouwd zou ik daar nog niet in investeren.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:11

Compizfox

Bait for wenchmarks

Invisible_man schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:45:
Het afkoelen is niet daarnaast ook niet lineair. Hoe groter het verschil tussen het water en de omgeving (delta T) des te sneller hij zal afkoelen, maar dat betekend ook dat de laatste paar graden het langst duren ten opzichte van de eerste paar graden. Gaat het je dan er om tot wanneer het water de omgevingstemperatuur heeft, of tot wanneer het bijvoorbeeld tot onder de 40 graden afgekoeld is en te koud is om er effectief wat mee te doen?
Dit gaat inderdaad exponentieel, en de tijd valt dus ook het best te karakteriseren met een tijdsconstante. Fun fact: die is dus onafhankelijk van de (initiële) watertemperatuur en omgevingstemperatuur!

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21-11 21:42
Slappyjoez schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:51:
[...]

Totdat de salderingsregeling wordt afgebouwd zou ik daar nog niet in investeren.
Die energysocket kost maar een paar tientjes en heeft veel nuttige opties en geeft inzicht in verbruik. Ook nu is het al nuttig zoveel mogelijk op zelfconsumptie aan te sturen. Gewoon doen!

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 21:05
Voor wat het waard is: ik laat mijn boiler van 80 liter alleen verwarmen bij daltarief. Hij staat overdag dus 16 uur uit. De boiler staat ingesteld op 75 graden. 's Avonds (na ca 12 uur uitstaan) is het water nog ruim boven 60 graden. Dat hangt ook wel af hoeveel warm water ik overdag nog gebruik. Maar doorgaans is dat alleen maar af en toe handen wassen met lauw water.
Grofweg teruggerekend zit er ca 8 cm isolatie omheen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• HereIsTom
[...]

Waarom niet, het levert je altijd geld op zo.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
HereIsTom schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 21:35:
[...]

Waarom niet, het levert je altijd geld op zo.
Als je zonnepanelen hebt maakt het niks uit. Zo lang we salderen.
Wat je 's nachts trekt en overdag opbrengt wordt gewoon tegen elkaar weggestreept.

Tenzij je dubbeltarief hebt of het terug geleverde vermogen niet kwijt kan

• HereIsTom
timberleek schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 09:19:
[...]

Als je zonnepanelen hebt maakt het niks uit. Zo lang we salderen.
Wat je 's nachts trekt en overdag opbrengt wordt gewoon tegen elkaar weggestreept.

Tenzij je dubbeltarief hebt of het terug geleverde vermogen niet kwijt kan
Je moet wel goed kijken hoe er gesaldeerd wordt, veel leveranciers gaan vanaf 1 juli per maand salderen en de tarieven gaan ook omlaag met 50% of soms zelfs nog maar €0,05 per kWh.
Dus dan ben je in deze periode je teveel opgewekte stroom kwijt en kun je er dus beter wel bijv. je boiler er mee laden.

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
de Peer schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 11:48:
Niet al te wild gaan experimenteren. Denk ook aan Legionella. boilers worden niet voor niets op een bepaalde temperatuur gehouden.
Bwa, ik "experimenteer" met het hele gezin al jaaaaaren met die zogenaamde legionella (welke vooral een risico vormt bij grote stilstaande opslagvolumes en niet bij huishoudelijk gebruik, laat staan bij 15 liter opslag) en we zijn nog allemaal gezond en wel. :+
Maar je kan inderdaad het woord boiler niet meer uitspreken of vroeg of laat duikt de urban legionella legend wel weer op. :)
Hier wordt de 150/300 liter boiler slechts 1x daags of om de 2 dagen opgezet en, afhankelijk van de aanvoertemperatuur, buitentemperatuur en zonne-productie, tussen de 40 en 50°C opgewarmd. Uiteraard uitsluitend op zonne-stroom wanneer het de 150L laag betreft. Betreft opwarming via WP en afhankelijk van begintemperatuur, doeltemperatuur en omgevingstemperatuur vraagt dat tussen de 1 en 2.2 kWh elektrische energie.
Na uitvoerige meting heb ik vastgesteld dat dit in zijn totaliteit de zuinigste methode is en het energetisch geen zin heeft om die boiler steeds op temperatuur te houden, laat staan op een temperatuur boven de 50°C want, zoals gezegd, hoe groter het volume en hoe hoger de temperatuur hoe sneller de inhoud afkoelt.
Dus meet het gewoon voor jouw situatie na.
Uiteraard is er nog een verschil tussen een boiler op temperatuur brengen, niet gebruiken en dan meten hoe snel de temperatuur in het vat zakt (zelfs afhankelijk van de plaats waar je het meet) en een boiler op temperatuur brengen en deels leegtrekken waarna hij de aanvulling weer moet op temperatuur brengen. Want dan speelt ook de aanvoertemperatuur (die volgens het seizoen al vlug 10°C kan schelen) mee.

[ Voor 48% gewijzigd door IvoB2 op 26-06-2022 18:34 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

IvoB2 schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:23:
[...]

Bwa, ik "experimenteer" met het hele gezin al jaaaaaren met die zogenaamde legionella (welke vooral een risico vormt bij grote stilstaande opslagvolumes en niet bij huishoudelijk gebruik, laat staan bij 15 liter opslag) en we zijn nog allemaal gezond en wel. :+
Maar je kan inderdaad het woord boiler niet meer uitspreken of vroeg of laat duikt de urban legionella legend wel weer op. :)
Hier wordt de 150/300 liter boiler slechts 1x daags of om de 2 dagen opgezet en, afhankelijk van de aanvoertemperatuur, buitentemperatuur en zonne-productie, tussen de 40 en 50°C opgewarmd. Uiteraard uitsluitend op zonne-stroom wanneer het de 150L laag betreft. Betreft opwarming via WP en afhankelijk van begintemperatuur, doeltemperatuur en omgevingstemperatuur vraagt dat tussen de 1 en 2.2 kWh elektrische energie.
Na uitvoerige meting heb ik vastgesteld dat dit in zijn totaliteit de zuinigste methode is en het energetisch geen zin heeft om die boiler steeds op temperatuur te houden, laat staan op een temperatuur boven de 50°C want, zoals gezegd, hoe groter het volume en hoe hoger de temperatuur hoe sneller de inhoud afkoelt.
Dus meet het gewoon voor jouw situatie na.
Uiteraard is er nog een verschil tussen een boiler op temperatuur brengen, niet gebruiken en dan meten hoe snel de temperatuur in het vat zakt (zelfs afhankelijk van de plaats waar je het meet) en een boiler op temperatuur brengen en deels leegtrekken waarna hij de aanvulling weer moet op temperatuur brengen. Want dan speelt ook de aanvoertemperatuur (die volgens het seizoen al vlug 10°C kan schelen) mee.
In Nederland is dit (terecht) niet toegestaan en wordt als gevaarlijk gezien.
Jouw N=1 situatie is geen argument. Een gezond persoon wordt niet zo maar ziek van wat legionella.

Maar toch jammer als oma een keer komt logeren en dat het dan gelijk de laatste keer was.

In een boiler staat water stil, ook bij gebruik. Er is dus een serieus risico.

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-11 12:24
@IvoB2 Je gaat wel erg kort door de bocht door Legionella een Urban Myth te noemen.
Volgens het RIVM wordt jaarlijks bij 300 tot 400 mensen Legionella als oorzaak van een longontsteking vastgesteld.
Gezonde mensen worden niet ziek van Legionella. Dus dat jouw gezin gezond is zegt helemaal niets over de toestand van jouw warmwater systeem. Daarnaast lijkt een lichte besmetting op een griepje. Dus die zou je missen.

Dat het in de thuisomgeving maar weinig voorkomt zal eerder komen doordat de meeste mensen een warmwatersysteem hebben dat voldoende warm en doorspoeld wordt, dan dat het risico er niet is.

• IvoB2
de Peer schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:54:
[...]

In Nederland is dit (terecht) niet toegestaan en wordt als gevaarlijk gezien.
Jouw N=1 situatie is geen argument. Een gezond persoon wordt niet zo maar ziek van wat legionella.

Maar toch jammer als oma een keer komt logeren en dat het dan gelijk de laatste keer was.

In een boiler staat water stil, ook bij gebruik. Er is dus een serieus risico.
Ik kan het natuurlijk ook omdraaien: in België is dit, terecht, voor huishoudelijk verbruik geen verplichting.
Niets dat er op wijst dat in België in huishoudelijke situaties er meer mensen, van welke leeftijd, ziek worden door een legionella besmetting. In België dus al geen n=1 situatie.
Of dat een "bewijs" is dat Nederlanders gevoeliger zijn voor legionella dan Belgen en daarom beter moeten beschermd worden kan men natuurlijk niet nagaan want dan zou je ze een tijdje op dezelfde wijze moeten "blootstellen" aan legionella.

Djeezes, het ging hier over een eenmalige test op een 15L systeem. Om dan legionella erbij te sleuren getuigt toch wel van weinig zin voor realiteit maar eerder van onnodige bangmakerij. Gaat men er ineens ook maar de zielige oma bijsleuren. :z
In ons geval weinig waarschijnlijk dat de oma nog op bezoek komt. Wij zijn nl. zelf de oma en opa. :+
En ook de kleinkinderen (wel van Belgische makelij) hebben de test meermaals goed doorstaan. Dat is dus al n=x.

[ Voor 16% gewijzigd door IvoB2 op 26-06-2022 19:18 ]

• IvoB2
WackoH schreef op zondag 26 juni 2022 @ 18:55:
Dat het in de thuisomgeving maar weinig voorkomt zal eerder komen doordat de meeste mensen een warmwatersysteem hebben dat voldoende warm en doorspoeld wordt, dan dat het risico er niet is.
Heb je cijfers over de houding van "de meeste mensen"? Zoniet is dat ook maar gewoon een veronderstelling uit de losse pols om jouw mening wat extra kracht bij te zetten.
Iets preventief volledig verbieden is zelden een valabel argument om aan te tonen dat het zonder verbod de andere kant zou opgaan. Eerder nog iets uit de tijd van "baat het niet dan schaadt het niet". Een tijd dat energie spotgoedkoop en ruimschoots voorhanden was en klimaatmiserie nog in de ontkenningsfase zat.
Men zet toch ook niet 24/7 een heel land in quarantaine omdat er een minieme kans is dat ze anders last zouden krijgen van een "klein griepje"? En wordt oma opgesloten omdat ze bij het buitenkomen wel eens iets zou kunnen oplopen en het dan haar laatste keer zou zijn? (Alhoewel, ik zal maar niemand op ideeën brengen).

Ga je nu de Nederlanders ook verbieden te tuinieren (al zeker niet met potgrond werken), langs fonteinen en in de regen te lopen,.... ? Of klinkt dat wel al te gek?

Je legt overigens niet onderbouwde verbanden. Van de 300 tot 400 patiënten (op 17,44 miljoen kandidaten!) jaarlijks kan niet eens aangetoond worden dat de oorzaak bij een slechte huishoudelijke warmwaterinstallatie ligt. De "maatregel" om thuis je SWW regelmatig tot 60°C op te warmen is dus uitsluitend op niet gegronde angst gebaseerd.

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 26-06-2022 19:31 ]

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003

Gerco-M

mijn tornado res.

[...]

Dus jij gaat met al je apparaten aan de slag als de salderingsregeling wordt afgebouwd? Lijkt mij niet super handig.

Bij elk nieuw apparaat stel ik deze al in voor “na saldering” zodat als het eenmaal zover is, ik nul komma nul hoef te doen aan deze apparaten.
Nu op dit moment kan je er nog “gratis” mee experimenteren kwa dag / nacht / PV gebruik en kom je er vanzelf achter wat het handigste is in jouw geval.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

dellete schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:02:
Dag mensen

Ik heb een boiler van Van Marcke. Ik vroeg me af hoelang het normaal duurt, na het uitschakelen van de boiler, totdat het opgewarmde water terug de temperatuur heeft van voor het warm was,?

Bedankt!
Ik begrijp je vraag niet. Kan je de vraag op een andere manier formuleren.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Zo'n goedkope keukenboiler, als je daar verbruik wil drukken ga dan eerst de aangesloten leidingen isoleren, daar verlies je enorm veel warmte. Daarna kan je ook de boiler zelf inpakken met isolatie. Dat zal een veel betere investering zijn dan slimme sturingen.
Slimme sturing kan handig zijn om groter eigenverbruik van zonnepanelen te bekomen (in BE is er geen saldering, dus wordt vaak wel gebruikt). Als je dat toch hebt, dan kan je eens spelen met 'slim' in en uitschakelen (hang dan meteen een eigen temperatuursensor aan je boiler; warmwateruitgang is ongeveer de interne temperatuur, zeker als je die goed isoleert; dan kan je je systeem goed karakteriseren).
Maar verwacht niet om met slimme sturing genoeg te besparen om een goed geïsoleerde quooker te kunnen kopen met je winst, denk eerder aan een paar €

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• de Peer

de Peer

under peer review

Gerco-M schreef op zondag 26 juni 2022 @ 20:59:
[...]

Dus jij gaat met al je apparaten aan de slag als de salderingsregeling wordt afgebouwd? Lijkt mij niet super handig.

Bij elk nieuw apparaat stel ik deze al in voor “na saldering” zodat als het eenmaal zover is, ik nul komma nul hoef te doen aan deze apparaten.
Nu op dit moment kan je er nog “gratis” mee experimenteren kwa dag / nacht / PV gebruik en kom je er vanzelf achter wat het handigste is in jouw geval.
Tsja, dat kun je doen. Al sinds 2015 wordt geroepen dat het afgeschaft zal gaan worden binnen enkele jaren.
Doordat ik veel zonnepanelen heb, kan ik nog tot 2030 volledig salderen.
Dan ben ik toch blij dat ik niet al in 2015 ben gaan aanpassen. Sommige apparaten zijn dan al weer aan vervanging toe :D

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat het helemaal niet afgeschaft gaat worden. Je weet maar nooit.

Dus ja, ik onderneem pas actie als het echt zo ver is. Over een jaar of 10 misschien.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003

Gerco-M

mijn tornado res.

de Peer schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:53:
[...]

Tsja, dat kun je doen. Al sinds 2015 wordt geroepen dat het afgeschaft zal gaan worden binnen enkele jaren.
Doordat ik veel zonnepanelen heb, kan ik nog tot 2030 volledig salderen.
Dan ben ik toch blij dat ik niet al in 2015 ben gaan aanpassen. Sommige apparaten zijn dan al weer aan vervanging toe :D

Ik zie het ook nog wel gebeuren dat het helemaal niet afgeschaft gaat worden. Je weet maar nooit.

Dus ja, ik onderneem pas actie als het echt zo ver is. Over een jaar of 10 misschien.
Tja dat is je keuze natuurlijk, en economisch maakt het voor nu ook nog niet uit, maar ik vind het ook wel een fijn idee om zoveel mogelijk van mijn eigen stroom opwek direct te gebruiken zonder het net daarvoor te hoeven belasten. Daar zitten toch ook weer verliezen in en dat kost extra energie en dat is zonde.

En begrijp me niet verkeerd, ik houd wel van comfort en lever echt niet in op gebruiksgemak of zo hoor! Maar een beetje anders plannen kwa wat wanneer inschakelen en bij apparaat keuze er een tikje rekening mee houden en je komt echt al heel ver.

En ik heb pas panelen sinds november 2021 en ben ook pas toen hier bewust mee bezig.

Tja wanneer de saldering er echt volledig af is kan nog wat onduidelijk zijn, maar ik vertrouw in elk geval op de techniek van de zonnepanelen en weet dat alle kwh die hier thuis opgewekt en direct verbruikt worden volledig van mij zijn zonder enige belasting / verrekening / subsidie of wat dan ook. Wat ik in mijn eigen huis doe bepaal ik! ;)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1