Vloerverwarming verdeler aansluiten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:56
Gisteren heb ik deze verdeler binnen gekregen maar kom er nog niet echt wijs uit: https://www.heima24.de/in...ilo-yonos-para-rs256.html

Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/gallery/ZH0600936_2.jpg

Volgens het schema is de aanvoer linksonder(vorlauf) en afvoer linksboven(rucklauf).

Alleen in dat geval heb je toch altijd dat hij al het koude retour water mengt met de warme aanvoer maar dit dan ook direct weer afvoert? Moet de aansluiting dan niet andersom zijn?

Is deze verdeler wel van het type "LTV"? Ik dacht dat je met dat soort verdelers kon bepalen hoeveel koud water terug gemengd wordt.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Dit lijkt mij een mengverdeler in elk geval. Het retourwater wordt door de pomp gemengd met heet aanvoerwater, wanneer de RTL temperatuur bereikt is.
Daarnaast is de aanvoer bovenin, zie ook alle rode aansluitingen en RTL ventiel. Retour is onderin (blauw).
Mogelijk hebben ze de tekst verwisseld?

Afbeeldingslocatie: https://www.heima24.de/shop/images/products/gallery/ZH0600936_1.jpg

[ Voor 62% gewijzigd door Microkid op 24-06-2022 07:41 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Als de aanvoer bovenin is, waarom heet de aansluiting daar dan rucklauf en visaversa? Vorlauf met dat pijltje lijkt toch op de aanvoer onderaan.

Dan loopt het water onderaan er in en mengt het direct met koud voordat het de buizen in stroomt.

Ik zou ook denken dat inderdaad de aanvoer bovenaan moet zijn maar dat is mijn inziens weer niet logisch met het voetventiel bovenaan.

[ Voor 34% gewijzigd door LED-Maniak op 24-06-2022 07:41 ]

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:24
Geen ervaring mee maar het lijkt of de pomp continu circuleert over de vloerverwarming (zie pijl), als de temperatuur te laag wordt gaat de thermostaat onderin open en voegt heet water bij, het overschot wordt bovenin terug gevoerd naar de ketel. Niet echt een ltv syteem volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Nielson schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:47:
Geen ervaring mee maar het lijkt of de pomp continu circuleert over de vloerverwarming (zie pijl), als de temperatuur te laag wordt gaat de thermostaat onderin open en voegt heet water bij, het overschot wordt bovenin terug gevoert naar de ketel. Niet echt een ltv syteem volgens mij.
Het overschot wordt normaliter onderin teruggevoerd, via het RTL ventiel.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Microkid schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:55:
[...]

Het overschot wordt normaliter onderin teruggevoerd, via het RTL ventiel.
Ah, dus dit ventiel werkt dan andersom? Zolang de temperatuur te laag is staat hij wijd open en zodra deze te hoog wordt begint hij de retour af te knijpen zodat hij meer bijmengt?

Dan zouden inderdaad de pijltjes verkeerd moeten staan.. Is dit iets dat ik fysiek kan checken? Ik zag zo geen pijltjes op de thermostaat of voetventiel staan met stroomrichting.

Is mij nog steeds onduidelijk wat het constructie verschil is tussen een gewone en een ltv verdeler.. ze zien er erg hetzelfde uit.

[ Voor 10% gewijzigd door LED-Maniak op 24-06-2022 08:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

LED-Maniak schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:01:
[...]

Ah, dus dit ventiel werkt dan andersom? Zolang de temperatuur te laag is staat hij wijd open en zodra deze te hoog wordt begint hij de retour af te knijpen zodat hij meer bijmengt?
Zo ken ik het in elk geval. (tenzij ze hier iets heel anders bedacht hebben...) ;)
Als je de verwarming start, is het water koud. RTL staat open, dus er is aanvoer van heet water en het koude retourwater loopt terug naar de cv. Zodra de boel opwarmt stijgt de temperatuur van het retourwater en zodra deze in de buurt komt van de ingestelde maximale temperatuur (op de RTL thermostaat) gaat de RTL knijpen. Hierdoor gaat een deel van het retourwater dan via de pomp terug en wordt aangevuld met nieuw heet water. Stel dat de retourtemp gelijk wordt aan de aanvoertemp (dus vloer is volledig warm), dan is er geen reden om nieuw heet water van de ketel te vragen en blijft het water rondgepompt worden totdat de retourtemp weer daalt.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 24-06-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Is dit dan het verschil tussen een "gewone" verdeler en een "LTV" verdeler?

Ik zie meerdere verdelers waarbij je de aanvoer op de thermostaatknop zet(eigenlijk dus hetzelfde als hier het geval). Als de temperatuur te laag is dan gaat de knop open, mengt hij bij met koud water en gaat overschot naar de retour. Is de temperatuur hoog genoeg dan sluit hij af en circuleert hij.

Bij een LTV wil je dat niet. Dan wil je afhankelijk van de temperatuur in het circuit wel of niet gaan bijmengen ipv overschot afvoeren. Dus gaat de thermostaatklep open om het retour water uit het circuit direct af te voeren.

Dat zou betekenen dat beide systemen net andersom ten op zichte van elkaar werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
Toch maar terug gestuurd.

De heima verdeler is niet voor LTV geschikt en heeft geen balansschroef. De aansluitingen kloppen wel, maar het overschot wordt na mengen direct naar de retour gestuurd.

Ben nu maar voor een terminion van de warmteservice gegaan.

Pagina: 1