RTX 3070 geeft na 1 jaar dienst nog maar beeld op 1 scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 17:44
Ik heb een RTX 3070 van Gigabyte die al een hele tijd dienst draait in mijn systeem. Ik zal hieronder even de specificaties zetten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 219,-€ 219,-
1MoederbordenMSI MAG B550 Tomahawk€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 1.0)€ 740,41€ 740,41
1BehuizingenFractal Design Define S - Window€ 100,43€ 100,43
1MonitorenASUS VG248QE Zwart€ 217,-€ 217,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 54,90€ 54,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18€ 81,90€ 81,90
1VoedingenBitFenix Whisper BWG550M€ 85,64€ 85,64
1Solid state drivesCrucial MX300 2,5" 525GB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesKingston A2000 1TB€ 161,95€ 161,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.800,23

Vanavond startte ik de PC op welke geen beeld meer gaf, ik dacht dat de 3070 de geest had gegeven. Tijd om te troubleshooten dus. De stappen in deze troubleshoot waren als volgt:
  • PSU connectoren gecheckt, misschien door de warmte iets naar buiten gekomen
  • PC herstart, beeld op 1 scherm van de 3 (2 altijd aan, 3e is van simrig meestal uit)
  • Output kabels verwisseld en gemixt, andere poorten geprobeert, kleinste scherm (met DVI->DP adapter) enige die werkte
  • Videokaart eruit gehaald en gechecked, niets vreemd te zien / ruiken, weer teruggebouwd, ineens beeld op de simrig scherm als enige scherm. De output op de videokaart zelf waarop hij beeld geeft wisselt ook (de fysieke poort op de videokaart)
  • Met GPU-Z even gekeken of er iets loos is, kan niets vreemds ontdekken (zie screenshots beneden)
  • Bios controleren dan maar -> In bios heb ik geen beeld, in Windows wel
Vreemd. PCI-e poort misschien brak, maar op andere poort hetzelfde probleem.

Lijken dus 2 oorzaken te kunnen zijn: PSU doet niet zo lief, maar de output in GPU-Z lijkt gewoon goed en stabiel te zijn. Op beide power poorten van de videokaart. Enige wat ik mij zo kan indenken dat het de videokaart is, maar daar ben ik niet helemaal zeker van, omdat:

- Output op fysieke poorten wisselt, het is echt als ik stekkers omgooi random op welk scherm hij beeld geeft, heel soms geeft hij helemaal geen beeld.
- Op m'n main scherm (Asus VG248QE) heb ik nog helemaal geen beeld kunnen krijgen (Displayport)
- Op m'n Discord scherm (een oude LG 19" scherm met DVI->DP adapter) krijg ik eigenlijk vrijwel consistent beeld
- Af en toe krijg ik beeld op m'n Samsung (CRG90, 49" Ultrawide).
- Nooit krijg ik beeld op 2 schermen tegelijk, altijd maar 1.

Screenshots:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d5xou6_HhMz52DlPHZ0QivXH0Sc=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/nnbC6KUZUasd7eUXmb9eEcDZ.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f67ypZ9wa9Vl5hbRJGuRQ7jCWks=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/mH0ueDdLZZ96rA1LZVCL7cWO.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuPipq1mwOumZ_pqcnWWydMTA-g=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/EsKfQW135jXDgVXSFm1K6v3j.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RcKyOX4XNnT_03GKmVZd10SKYlg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9knrv9gpHMScjkmEtAs57BFJ.png?f=fotoalbum_medium

Dit is wat NVIDIA detecteerd als m'n kleine monitor (die met DVI->DP adapter) werkt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym0NZ6NCYJVo4mJ7K6YNSzytdUk=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Z5ONpZQw7afVjXrgkJ2z6FfI.png?f=fotoalbum_medium

Ik heb ook gegoogled, ik kom eigenlijk alleen maar threads tegen waar mensen geen output krijgen die net een nieuw systeem of kaart gekocht hebben. Meestal mensen die maar 1 PSU connector aangesloten hebbenl Mocht jouw algoritme betere resultaten opleveren sta ik daar open voor!

Heb even als test ook even Tarkov opgestart, dan wordt de kaart wat warmer (50 graden), trekt 60W per kabel (dus 120W totaal), zit ook geen verschil in. Geen artifacts, BSOD's of whatever.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SW Simplicity
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16-09 14:49
Klinkt als een vreemd probleem inderdaad, zeker als de outputs die wel/niet werken wisselen. Zie in je lijstje van dingen die je geprobeerd heb geen driver herinstalleren staan, dus dat zou je kunnen proberen. Mogelijk dat via Windows update je een of andere (driver) update binnen hebt gehaald die dit probleem veroorzaakt.

Idealiter gebruik je DDU om je drivers volledig te verwijderen en dan een verse Nvidia driver downloaden van de website. Als dat niks uithaalt zou je het nog eens kunnen herhalen maar dan juist opzettelijk een oudere driver downloaden waarvan je weet dat die wel werkte, heb zelf een aantal jaar geleden wel eens gehad dat na een gpu driver update er een soort bug geïntroduceerd was waardoor elke mate van OC op mijn videokaart allerlei vage problemen veroorzaakte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:23

MsG

Forumzwerver

Wat als je eens een Ubuntu Live-USB stick of iets dergelijks probeert? Dan sluit je in 1 keer alle Windows-achtigheden uit.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Even een kleine update na wat verder troubleshooten:

Heb drivers met ddu eraf gehaald en vers geïnstalleerd zonder internetverbinding.
Viel mij toen wel op dat als ik alleen het kleine scherm aangesloten had ik wel gewoon beeld kreeg vanaf bios.

Hierna 2e scherm aangesloten (asus 24") en ik kreeg alleen beeld op het kleine scherm. Ik drukte op een knop van de asus 24" en ineens het kleine scherm welke ik nu wel consistent aan de praat kreeg viel ineens weg (no signal). Dat was vreemd.

Weer poorten gewisseld, nu de 24" scherm eruit en het kleine scherm (19") en de ultrawide (49") -> werkte, geen rare dingen, geen schermen die uitvallen. Zou die Asus 24" de boosdoener kunnen zijn? Nog wat poorten geswapt en wat heen en weer getest maar elke keer als die 24" in het verhaal voor komt beginnen de schermen uit te vallen.

Nu elke opstelling 5x getest (2x scherm zonder 24" gaat prima) maar elke keer als de 24" erbij komt (of alleen al aangesloten is) gaat alles in de war. Is het technisch mogelijk (Ik heb er nog nooit van gehoord) dat een beeldscherm een videokaart helemaal raar / verkeerd aanstuurt :? Wel blij dat ik wat verder ben, voor vanavond genoeg, maar de boosdoener lijkt echt de Asus te zijn, zodra die aangesloten is krijg of geen beeld meer op andere schermen, of beeld op 1 scherm, maar nooit op de asus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 30-09 13:41
Klinkt als een brakke video kaart aan de 24" monitor side dan. Misschien dat er signalen zijn die een raar voltage krijgen of kort gesloten zijn. Dat is natuurlijk niet iets waar op een GPU wordt gedesigned. Werkt een andere input misschien wel op de 24"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 14:01

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Is de kabel van de 24" nog wel ok? Heb je al eens kabels gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Gisteravond weinig tijd gehad, ga vanavond even verder testen.

Omdat het probleem op meerdere schermen voor kwam ging ik er van uit dat het de aansturing was ipv het scherm. Ik heb eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een kabel dit kan veroorzaken, maar daar lijkt het nu wel op.

Uiterst vreemd verschijnsel als je het mij vraagt, maar ik ga vanavond even met de 24 inch aan de gang om te testen wat daar mis gaat.

Update: De 24 Inch met een HDMI kabel aangesloten en alle 3 de schermen werken weer 8)7 Wat een mega vaag probleem. Maar even een nieuwe displayport kabel bestellen, kijken wat er dan gebeurd.

Deze kabel zat er blijkbaar aan vast, geen idee hoe ik er aan kom, maar lijkt mij niet echt een heel goed kabeltje:
https://www.mayooospcservice.nl/hotron-displayport.html

Nu een Club3D besteld, kijken wat er dan gaat gebeuren.

[ Voor 34% gewijzigd door RedHat op 24-06-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
Kleine kick, en de oplossing gevonden |:(

Nieuwe kabel was binnen gekomen, die aangesloten, zelfde probleem. Displayport kapot van monitor zou je zeggen. Wel raar dat hij storing veroorzaakt op andere schermen, maar misschien connector die kortsluiting maakt of whatever.

Ik kwam een youtube video tegen:

Dit was uiteindelijk de oplossing.

Sta nog steeds helemaal beduusd dat dit de fix is. Maar goed, voor Google purposes de fix hier maar delen voor als andere mensen tegen dit probleem aanlopen.
Pagina: 1