Ik heb een RTX 3070 van Gigabyte die al een hele tijd dienst draait in mijn systeem. Ik zal hieronder even de specificaties zetten:
Vanavond startte ik de PC op welke geen beeld meer gaf, ik dacht dat de 3070 de geest had gegeven. Tijd om te troubleshooten dus. De stappen in deze troubleshoot waren als volgt:
Lijken dus 2 oorzaken te kunnen zijn: PSU doet niet zo lief, maar de output in GPU-Z lijkt gewoon goed en stabiel te zijn. Op beide power poorten van de videokaart. Enige wat ik mij zo kan indenken dat het de videokaart is, maar daar ben ik niet helemaal zeker van, omdat:
- Output op fysieke poorten wisselt, het is echt als ik stekkers omgooi random op welk scherm hij beeld geeft, heel soms geeft hij helemaal geen beeld.
- Op m'n main scherm (Asus VG248QE) heb ik nog helemaal geen beeld kunnen krijgen (Displayport)
- Op m'n Discord scherm (een oude LG 19" scherm met DVI->DP adapter) krijg ik eigenlijk vrijwel consistent beeld
- Af en toe krijg ik beeld op m'n Samsung (CRG90, 49" Ultrawide).
- Nooit krijg ik beeld op 2 schermen tegelijk, altijd maar 1.
Screenshots:
/f/image/nnbC6KUZUasd7eUXmb9eEcDZ.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/mH0ueDdLZZ96rA1LZVCL7cWO.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/EsKfQW135jXDgVXSFm1K6v3j.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/9knrv9gpHMScjkmEtAs57BFJ.png?f=fotoalbum_medium)
Dit is wat NVIDIA detecteerd als m'n kleine monitor (die met DVI->DP adapter) werkt:
/f/image/Z5ONpZQw7afVjXrgkJ2z6FfI.png?f=fotoalbum_medium)
Ik heb ook gegoogled, ik kom eigenlijk alleen maar threads tegen waar mensen geen output krijgen die net een nieuw systeem of kaart gekocht hebben. Meestal mensen die maar 1 PSU connector aangesloten hebbenl Mocht jouw algoritme betere resultaten opleveren sta ik daar open voor!
Heb even als test ook even Tarkov opgestart, dan wordt de kaart wat warmer (50 graden), trekt 60W per kabel (dus 120W totaal), zit ook geen verschil in. Geen artifacts, BSOD's of whatever.
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 219,- | € 219,- |
1 | Moederborden | MSI MAG B550 Tomahawk | € 139,- | € 139,- |
1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 1.0) | € 740,41 | € 740,41 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Define S - Window | € 100,43 | € 100,43 |
1 | Monitoren | ASUS VG248QE Zwart | € 217,- | € 217,- |
1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 54,90 | € 54,90 |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18 | € 81,90 | € 81,90 |
1 | Voedingen | BitFenix Whisper BWG550M | € 85,64 | € 85,64 |
1 | Solid state drives | Crucial MX300 2,5" 525GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Solid state drives | Kingston A2000 1TB | € 161,95 | € 161,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.800,23 |
Vanavond startte ik de PC op welke geen beeld meer gaf, ik dacht dat de 3070 de geest had gegeven. Tijd om te troubleshooten dus. De stappen in deze troubleshoot waren als volgt:
- PSU connectoren gecheckt, misschien door de warmte iets naar buiten gekomen
- PC herstart, beeld op 1 scherm van de 3 (2 altijd aan, 3e is van simrig meestal uit)
- Output kabels verwisseld en gemixt, andere poorten geprobeert, kleinste scherm (met DVI->DP adapter) enige die werkte
- Videokaart eruit gehaald en gechecked, niets vreemd te zien / ruiken, weer teruggebouwd, ineens beeld op de simrig scherm als enige scherm. De output op de videokaart zelf waarop hij beeld geeft wisselt ook (de fysieke poort op de videokaart)
- Met GPU-Z even gekeken of er iets loos is, kan niets vreemds ontdekken (zie screenshots beneden)
- Bios controleren dan maar -> In bios heb ik geen beeld, in Windows wel
Lijken dus 2 oorzaken te kunnen zijn: PSU doet niet zo lief, maar de output in GPU-Z lijkt gewoon goed en stabiel te zijn. Op beide power poorten van de videokaart. Enige wat ik mij zo kan indenken dat het de videokaart is, maar daar ben ik niet helemaal zeker van, omdat:
- Output op fysieke poorten wisselt, het is echt als ik stekkers omgooi random op welk scherm hij beeld geeft, heel soms geeft hij helemaal geen beeld.
- Op m'n main scherm (Asus VG248QE) heb ik nog helemaal geen beeld kunnen krijgen (Displayport)
- Op m'n Discord scherm (een oude LG 19" scherm met DVI->DP adapter) krijg ik eigenlijk vrijwel consistent beeld
- Af en toe krijg ik beeld op m'n Samsung (CRG90, 49" Ultrawide).
- Nooit krijg ik beeld op 2 schermen tegelijk, altijd maar 1.
Screenshots:
/f/image/nnbC6KUZUasd7eUXmb9eEcDZ.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/mH0ueDdLZZ96rA1LZVCL7cWO.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/EsKfQW135jXDgVXSFm1K6v3j.png?f=fotoalbum_medium)
/f/image/9knrv9gpHMScjkmEtAs57BFJ.png?f=fotoalbum_medium)
Dit is wat NVIDIA detecteerd als m'n kleine monitor (die met DVI->DP adapter) werkt:
/f/image/Z5ONpZQw7afVjXrgkJ2z6FfI.png?f=fotoalbum_medium)
Ik heb ook gegoogled, ik kom eigenlijk alleen maar threads tegen waar mensen geen output krijgen die net een nieuw systeem of kaart gekocht hebben. Meestal mensen die maar 1 PSU connector aangesloten hebbenl Mocht jouw algoritme betere resultaten opleveren sta ik daar open voor!
Heb even als test ook even Tarkov opgestart, dan wordt de kaart wat warmer (50 graden), trekt 60W per kabel (dus 120W totaal), zit ook geen verschil in. Geen artifacts, BSOD's of whatever.