Vraag

• Wesleyy
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 04-08 22:21
Hoihoi,

Omdat de mensen binnen mijn kringen ook geen idee hadden waar dit probleem vandaan kwam, probeer ik het toch eens hier.

Ik heb een zelfgebouwde PC (nu 1.5 jaar oud) die games als Borderlands 3 en Jedi Fallen Order prima aan zou moet kunnen. Toch heb ik ongeveer een jaar al last van FPS drops (tijdens elk moment in het spel, niet alleen bij cutscenes etc.). Eerst was dit nog te doen, maar nu wordt de PC ook tijdens normaal gebruik al traag... Ik heb al eens een volledige Windows Reset gedaan (complete opschoning), zonder succes.

Met MSI afterburner zag ik dat de power & fan speed rare drops hadden. Ik ben vervolgens geswitched van een 550W naar een 750W PSU, helaas zonder succes. Ook een upgrade van alle drives en zelfs een wanhopige poging om van windows 10 naar 11 te gaan heeft het probleem niet opgelost.

Iemand enig idee waar ik nog meer naar kan kijken om dit op te lossen? Alle hulp is welkom! _/-\o_

CPU AMD Ryzen 5 3600
Cooling Cooler Master Hyper 212 Evo
Motherboard MSI B450 TOMAHAWK MAX
Graphics Card MSI Radeon RX 5700 MECH GP OC
RAMCorsair 2x8GB Vengeance LPX DDR4-3200 Black
SSD 1TB Crucial P1 1TB M.2 SSD
HDD Seagate 7200.14 ST2000DM001 2TB
PSU "Cooler Master MWE Gold 550 Full Modular PSU
--> Vervangen: Corsair RMx (2018) 750 W 80+"
Monitor ASUS TUF VG249Q

Alle reacties

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-08 03:40

Geronimous

Moderator Spielerij
verplaatst naar juiste subforum en titel wat minder schreeuwerig ;)

Is de koeling in orde? de thermal paste en fans al eens vervangen? Al lijken de temps normaal, voelt wel als thermal throttling

[Voor 45% gewijzigd door Geronimous op 23-06-2022 19:56]

poor Leno ✝︎

• Militia Pilot
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21:05

Militia Pilot

Standby For Titanfall!

Het zou kunnen dat je Crucial P1 het probleem is, QLC-nand als boot drive geeft niet de beste performance.

Je zou kunnen proberen met MSI afterburner icm RTSS een profile switcher aan te zetten om de GPU clock vast te zetten op max.

• Wesleyy
Bedankt voor de reacties. Cooling paste is inderdaad nog wel een ''low-effort'' om eerst te proberen.

@Militia Pilot Ik snap niet direct hoe de Crucial P1 het probleem kan zijn. Zou je hier iets meer over uit kunnen leggen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08-08 21:46
Airflow/kast stoff gevalles.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:18
De FPS drops komen doordat je GPU niet constant vol gebruikt wordt.

In je screenshots zie je duidelijk bij GPU Usage behoorlijke drops. Waardoor die drops komen is dan nu de vraag.

1e verklaring zou temperatuur zijn, maar in de timeline lijkt die prima op orde.

Ik zie wel dat je een HDD schijf hebt. Staan de spellen daarop? Het kan zijn dat je HDD simpelweg niet meer snel genoeg is om het bij te benen. Je kan eens testen als je de games op de Crucial P1 zet of je dan nog steeds de FPS drops hebt?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• Yvr-Inferno
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-07 23:53
Militia Pilot schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 20:58:
Het zou kunnen dat je Crucial P1 het probleem is, QLC-nand als boot drive geeft niet de beste performance.

Je zou kunnen proberen met MSI afterburner icm RTSS een profile switcher aan te zetten om de GPU clock vast te zetten op max.
Ik heb de P1 ook gehad en idd heel veel problemen ermee gehad en uiteindelijk maar weggedaan.

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:06
Yvr-Inferno schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 00:35:
[...]

Ik heb de P1 ook gehad en idd heel veel problemen ermee gehad en uiteindelijk maar weggedaan.
Het blijft giswerk aangezien het echt van alles kan zijn, op basis van de grafieken alleen kunnen er in ieder geval weinig conclusies getrokken worden.

Misschien is het hardware, misschien software en misschien draait er gewoon malware/virusscanner met bepaalde intervals etc.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

• Wesleyy
Hoihoi, Cooling pasta is vervangen, probleem is helaas niet verholpen... Oude pasta leek bij verwijdering ook gewoon ''normaal''. Fans werken ook naar behoren en kast was nog redelijk stof vrij (alsnog compleet schoongemaakt natuurlijk).

De HDD die in de PC zit is alleen voor foto's, documenten, etc. Alle spellen en windows staan uiteraard de op de SSD. De P1 zou wel een probleem kunnen zijn, maar dat is een beetje lastig te testen zonder deze helemaal te vervangen.

@Yvr-Inferno Toevallig nog andere tips om in ieder geval dingen uit te kunnen sluiten?

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:21
Nieuwste bios op je moederbord?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• z55xino
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:32
Ik heb enkele jaren geleden hetzelfde probleem gehad. Toevallig ook een Crucial SSD(geen m.2).
De SSD vervangen voor een andere SSD(geen m.2) voor alleen Windows en een SSD(m.2) voor games. Dit heeft voor mij het gewenste effect gehad.

Overigens lees ik over de P1 dat er vaker gezegd wordt dat hij de aangegeven snelheden niet haalt.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee