brandgevaar koelkast

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 03-05 11:38
Dag mensen :)

Ik heb online een koelkast gekocht (bijlage A + B ). Op zich ben ik er best tevreden mee maar ik vroeg me af of ik me zorgen hoor te maken voor brandgevaar? :|

Dit vanwege:

- er aan de achterkant een sticker voor brandgevaar aanwezig is (bijlage C)
- er een chinese motor inzit (bijlage D)
- deze motor een 'CB' kenmerk heeft ipv 'CE'?
- de bovenkant van de koelkast na een paar uur draaien warm wordt?

Bedankt! _/-\o_

Hoor ik me zorgen te maken als deze koelkast 24/7 draait? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7dlgDDAzBmhdiWfhURw5T5izl0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYAdgxTpuUfYIGgjcptg7q58.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F20GdRb6fQZdgw_a6cT7AL0iS30=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hyEow14TpUVRbmgxkYRcpugt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVmFfAqYrTX5ELHpdCC_G-6mVww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YDJ5BjgCWCOrCirfTEYsIfj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pes9YmSeSEi-NKHi3MJo9FzkqNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRScHwKkDJrdupcBxVgW0Lhu.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-05 22:22
Ik zie gewoon een CE keurmerk op de koelkast?

Als het geïmporteerd is door Blokker dan is er weinig om je zorgen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Gevalletje, je krijgt de kwaliteit waarvoor je betaalt. Ik zou er mijn vertrouwen niet instoppen.
Dat een koelkast op een dag als vandaag warmer draait dan normaal, dat is natuurlijk niet zo gek...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat zal wel met je koelmiddel te maken hebben dat is propaan. Is zo een kleine hoeveelheid dat het niet echt gevaarlijk is. Is wel een millieuvriendelijk koelmiddel. Niks aan de hand.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 09:47

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

- er aan de achterkant een sticker voor brandgevaar aanwezig is (bijlage C)
De R600a is licht ontvlambaar. Maar daar heeft de fabrikant het product (de compressor) op ontworpen. Dus de kans is klein dat het mis gaat. Maar hou je haakse slijper voor de veiligheid maar niet tegen het vat..

- er een chinese motor inzit (bijlage D)
Ik durf er een tientje op te zetten dat de hele koelkast in China gemaakt is. Net als 60% van de rest van je apparatuur.

- deze motor een 'CB' kenmerk heeft ipv 'CE'?
Ik zie niet direct problemen op je productlabel. CE logo staat er netjes op. CB is een certificering die poogt de verschillende regio's te harmoniseren. CE is self-issued en biedt meer mogelijkheden om een vals gevoel van veiligheid te geven.

CB stelt de fabrikant in staat om een product ineens voor meerdere regio's te certificeren. Je geeft bij de geaccrediteerde instantie (bijvoorbeeld TUV) de gewenste regio's op. Zij leggen de standaarden naast elkaar en testen tegen de overkoepelende en indidividuele eisen. Op die manier kan je het CB rapport gebruiken om bijvoorbeeld zowel in Europa (CE), het VK (UKCA) en Zuid-Afrika (SABS) te certificeren. Vaak is de lokale certificering dan papierwerk vs een volledige certificering. Goedkoper en sneller dan certificering per land inzetten. Ik denk dat de compressor CB heeft. Maar dat de CE standaard is toegepast op het hele product.

Waarschijnlijk wordt deze koelkast als whitelabel bij meerdere partijen aangeboden, getuige de importeur op het label zelf. Dus ze zullen de specs en het label aanpassen naar de wensen van de distribuerende partij.

Ze krijgen wel minpunten voor het ontbreken van CE op de compressor. CB is een, maar als hij gebruikt wordt in CE grondgebied moet hij gewoon aan die standaard voldoen. En een deel van die standaard is markeren met CE logo.

Uiteindelijk is de verkopende partij verantwoordelijk om jou een deugdelijk product te leveren. Die willen ook niet dat je huis affikt. Zeker de Blokker niet..

- de bovenkant van de koelkast na een paar uur draaien warm wordt?
Je koelkast is er op gemaakt om warmte te transporteren van binnen de koelkast naar buiten. Dat is hoe dat werkt. De warmte moet ergens heen. En dat is de ruimte direct buiten de koekast. Warmte stijgt op. Dus de bovenkant wordt verwarmd door de warme lucht. Zo lang er niks naar verbrand plastic begint te ruiken, zit je goed.

[ Voor 40% gewijzigd door Point.Flare op 23-06-2022 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Bedankt voor de info mensen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

Ik zou me geen zorgen maken over het land waarin de koelkast gemaakt is. De kans op brand in een koelkast is klein, maar het komt voor. Helaas is dit jaren geleden gebeurd bij mijn moeder in de keuken. De koelkast stond op een plek die erg warm kon worden in de zomer en waarschijnlijk is deze op een zonnige zomerdag oververhit geraakt en heeft een keukenbrand gestart. Dit mag natuurlijk nooit gebeuren. Een koelkast mag kapot gaan maar niet in de brand vliegen. Dit was met een merk-koelkast van Liebherr.

De Grenfell tower brand is ook in een koelkast ontstaan. (Een HotPoint koelkast, ironisch)
In Engeland raden consumentenorganisaties nu aan om een koelkast te kopen met een metalen achterkant en geen plastic achterkant.

YouTube: Is Your Fridge a Fire Hazard? | This Morning

[ Voor 5% gewijzigd door Tyrian op 25-06-2022 15:27 ]

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
Das echt erg!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DorisJerks
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 18-03 08:51
Laat ik beginnen met dat iedere brand verschrikkelijk is voor iedereen die het overkomt.

Maar hebben deze branden enig verband met het gebruikte koudemiddel? Of is de brand elders ontstaan? Het spul ontbrand niet uit zichzelf, ook niet door opgebouwde warmte.

R600a is Isobutaan, een puurdere vorm van Butaan wat in aanstekers zit. Spontane ontbranding gebeurd bij 462 graden Celcius. Dan is er al wat meer aan de hand dan een warme koelkast.

De gebruikte hoeveelheden zijn ook minimaal (16 gram in bovengenoemde koelkast).

Andere brandbare koudemiddelen die je tegen kan komen zijn R290 (Propaan) wat ook in koelkasten en vrieskasten gebruikt wordt. En R32 wat in nieuwe airco's zit.

Het risico is niet 0, vandaar de waarschuwingsstickers. Maar het risico is zeer minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 23:45
Point.Flare schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:51:

Ze krijgen wel minpunten voor het ontbreken van CE op de compressor. CB is een, maar als hij gebruikt wordt in CE grondgebied moet hij gewoon aan die standaard voldoen. En een deel van die standaard is markeren met CE logo.
De compressor is hier een vast onderdeel van een product en hoeft dus geen apart CE label te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-05 09:47

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

luukske schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:42:
[...]

De compressor is hier een vast onderdeel van een product en hoeft dus geen apart CE label te hebben.
Subassemblies vallen normaliter onder de Machine Directive. Maar deze toepassing valt binnen LVD en dat vereist alsnog CE.

https://asercom.org/wp-co...sh_MachineryDirective.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

DorisJerks schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:29:
[...]

Het risico is niet 0, vandaar de waarschuwingsstickers. Maar het risico is zeer minimaal.
Die stickers geven enkel aan dat er brandbaar gas als koudemiddel is gebruikt. Volgens mij is dit standaard omdat de vroeger gangbare CFK's om milieuredenen zijn uitgefaseerd. (Gat in ozonlaag)
Zolang het gas in het systeem blijft is er geen gevaar. Vergelijk het met een spuitbus met haarlak. Daar staat ook een waarschuwing op dat het gas brandbaar is.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 18:34
Point.Flare schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:02:
[...]

Subassemblies vallen normaliter onder de Machine Directive. Maar deze toepassing valt binnen LVD en dat vereist alsnog CE.

https://asercom.org/wp-co...sh_MachineryDirective.pdf
Maar dat CE teken hoeft, al zou ik 'm daar wel verwachten, niet op die sticker te zitten. Mag op een andere plek die we niet op de foto zien.

Al denk ik inderdaad dat er geen CE logo op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-05 16:47
CE was toch China Export?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Lijkt om het juiste logo te gaan (dus niet China Export)
Afbeeldingslocatie: https://radio2.be/sites/default/files/components-images/2019-10/FakeCEmark_0.png

[ Voor 23% gewijzigd door DukeBox op 25-06-2022 15:50 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dellete
DorisJerks schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 11:29:
Laat ik beginnen met dat iedere brand verschrikkelijk is voor iedereen die het overkomt.

Maar hebben deze branden enig verband met het gebruikte koudemiddel? Of is de brand elders ontstaan? Het spul ontbrand niet uit zichzelf, ook niet door opgebouwde warmte.

R600a is Isobutaan, een puurdere vorm van Butaan wat in aanstekers zit. Spontane ontbranding gebeurd bij 462 graden Celcius. Dan is er al wat meer aan de hand dan een warme koelkast.

De gebruikte hoeveelheden zijn ook minimaal (16 gram in bovengenoemde koelkast).

Andere brandbare koudemiddelen die je tegen kan komen zijn R290 (Propaan) wat ook in koelkasten en vrieskasten gebruikt wordt. En R32 wat in nieuwe airco's zit.

Dankjewel, dit doet me beter voelen! _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:08

Bezulba

Formerly known as Eendje

DukeBox schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 15:50:
Lijkt om het juiste logo te gaan (dus niet China Export)
[Afbeelding]
dat plaatje is zulk gelul... als ze CE erop willen zetten om ons te beduvelen doen ze dat, ze gaan er echt geen 0.5mm minder ruimte tussen de C en de E zetten en dan net doen alsof het wat anders is. Daar trapt geen rechter in mocht het ooit tot een rechtzaak komen.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Bezulba schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:19:
dat plaatje is zulk gelul... als ze CE erop willen zetten om ons te beduvelen doen ze dat, ze gaan er echt geen 0.5mm minder ruimte tussen de C en de E zetten en dan net doen alsof het wat anders is. Daar trapt geen rechter in mocht het ooit tot een rechtzaak komen.
Niet als het via de normale import kanalen verloopt. Anders grijpt de NVWA in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-05 14:41
TS, voor de zekerheid geen Brand in de koelkast zetten, andere bieren zijn geen probleem.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
DukeBox schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:25:
[...]

Niet als het via de normale import kanalen verloopt. Anders grijpt de NVWA in.
En die staat nu met de handen in het haar 'SHIIIT het is een misleidend logo we kunnen niks doen!!'?...
Of meer realistisch, als de NVWA in zou grijpen zouden ze nu al staan 'Hm, neppe logos laten we daar wat aan doen, maakt niet uit of het een echt CE keurmerk is of staat voor Crappy Equipment, er hoort CE op te staan en dat staat er niet dus ingrijpen maar.'...
Dat dit fabeltje van China Export na al die jaren nog steeds de kop op steekt...

[ Voor 6% gewijzigd door RGAT op 29-06-2022 16:17 ]

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

RGAT schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 16:16:
En die staat nu met de handen in het haar...
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Als je iets importeert moet je als importeur zorg dragen dat het CE logo geldig is, daar heb je dan als consument de enige optie te vertrouwen in de importeurs, wet en steekproef controles van de NVWA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:36:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Als je iets importeert moet je als importeur zorg dragen dat het CE logo geldig is, daar heb je dan als consument de enige optie te vertrouwen in de importeurs, wet en steekproef controles van de NVWA.
Precies, als je iets importeert moet je het CE logo erop hebben en het moet geldig zijn.
Het type bedrijf wat daar niet om geeft en ipv een CE logo een fictief 'China Export', 'Crappy Export' of wat dan ook erop zou zetten geeft daar niet om en heeft dus geen CE logo op hun apparatuur, waarom zouden ze dan een nep logo erop zetten, dat kost moeite (en dus geld).

Enige wat zo'n bedrijf daarmee bereikt is meer geld uitgeven en bewijs achterlaten dat ze van CE logo's wisten en het dus niet nalatigheid maar opzettelijk is...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Alles wat elektrisch is kan in brand vliegen (bij een defect). Op zich lijkt de kans bij een koelkast me redelijk klein, je moet wat ruimte openlaten aan de achterkant voor luchtcirculatie. Wel raar dat die stickers er op zitten.

https://www.coolingpost.c...ints-fridge-fire-hazards/
In de UK vliegen schijnbaar 300 koelkasten per jaar in brand. Lijkt me dat elk huis een of meerdere koelkasten heeft, dus dat lijkt me niet zo veel. Ze schrijven er niks over, maar ik verwacht dat van die 300 er ook nog een groot deel door gebruikersfouten komt (achterkant dicht inbouwen, kleding er overheen hangen aan de achterkant etc).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:58
Op de sticker staat, "Blowing gas: C5H10", dat moet volgens mij C4H10 zijn. Dat is methylpropaan / koelmiddel R600a. Er zit in totaal 16 gram in, dat is niet heel erg veel. De waarschuwingsstickers zijn er voor de recycling / verwerker zodra de levensduur van het apparaat erop zit. Voor de gebruiker is het een veilig apparaat.
Pagina: 1