Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbie50
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09-2022
Mijn vraag
ik heb een canon r6 systeemcamera met een 70-200 mm EF lens met adapter
ik zou graag de finish vastleggen van een wielerwedstrijd (winnaar frontaal met handen in de lucht) en zoek advies over de camerainstellingen:
- servo met welke scherpstelling? 1 punt, klein gebiedje? groter gebied? oogdetectie? met volgen?
- welke case in het menu is hier handig? 1, case A? nog tweaken met instellingen? =1of=2?

dank alvast
Rob

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish chef
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
robbie50 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:17:
Mijn vraag
ik heb een canon r6 systeemcamera met een 70-200 mm EF lens met adapter
ik zou graag de finish vastleggen van een wielerwedstrijd (winnaar frontaal met handen in de lucht) en zoek advies over de camerainstellingen:
- servo met welke scherpstelling? 1 punt, klein gebiedje? groter gebied? oogdetectie? met volgen?
- welke case in het menu is hier handig? 1, case A? nog tweaken met instellingen? =1of=2?

dank alvast
Rob
M-stand met als sluitertijd minimaal 1/1000, diafragma f/8, auto ISO. Servo AF met Automatische selectie: gezicht+volgen, Continu H+ selecteren zodat je camera foto's blijft maken. AF case 2 is volgens mij voor wielrennen bedacht, hierdoor verliest de AF de geselecteerde renner niet uit het oog als er een object voor deze renner komt te rijden.

Veel plezier :) !

In ieder mens schuilt een vriend en een vijand....wie zoek je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-05 20:13
Veel oefenen. Eventueel met iemand die een paar rondjes naar jou toe wil fietsen.

Je sluitertijd moet kort genoeg zijn, je diafragma gebruik je om de achtergrond te blurren zoveel als jij dat wilt (meer blur = ook meer licht) en je regelt de juiste belichting dan met je Iso.
Let op, je lichtmeter meet het hele beeld en jij wilt het gezicht/shirt goed belicht. Die zijn iets donkerder dan de rest van het beeld dus moet je een tikje overbelichten.

Scherpstelling moet je proberen. Je kunt AF-server proberen (vooral met die vrijwilliger van hierboven).

Maar probeer vooral ook dit: Zet de camera scherp op de finishlijn of nét daarvoor (aan jouw kant ervoor, niet aan de kant van de fietser). Zet de focus vast door je camera op MF te zetten.
Zet de fotomodus in hoogst mogelijke snelheid.
Als er nu iemand over de finish rijdt, rijdt hij precies door jouw scherpstelgebied heen; jij ratelt met je camera 10-15 frames per seconde en je hebt je foto.