Airco Stuk Garantie Wat te doen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:59
Hallo Allemaal,

Ik zit met een raar probleem en ik wil jullie advies vragen. Ik heb een Maxicool MultiSplit Split Airco 3.5kw en 2.5kw voor in de slaapkamer en woonkamer. Sinds zaterdag 18-06-2022 doet de airco raar; hij doet het niet.

De airco koelt niet meer en de buitenunit springt ook niet meer aan. De Delta T is op het moment van schrijven in de huiskamer +0,2 terwijl die op koeler staat met standje turbo op 17 graden. Het is op het moment 24 graden in de huiskamer. Airco is vorig jaar geplaatst.

Dinsdag 21-06-2022 gebeld met het bedrijf waar ik de airco heb gehaald en diezelfde dag ook een monteur langsgekomen toevallig deed de airco het dinsdag weer en de monteur heeft alles gecontroleerd. De bekabeling en de druk en kon niets vinden. Op het moment had die ook een delta T van -17/-10 en als de compressor uit stond van -6, de buitenunit pendelt en dat is ook niet zo gek. Toevallig vandaag 23-06-2022 kan ik aan mijn stroomverbruik zien dat de airco het niet meer deed sinds 14:40 en sindsdien is die weer stuk.

Het bedrijf geeft aan dat alles goed werkt tijdens de controle maar dat wel de printplaat zichzelf tegen bescherming bij 240v uitzet. (Vind ik sowieso raar want de marge die is toegestaan op het stroomnet is 230+-10% en dat is 240v bij lange na niet. Alles gecontroleerd, leidingen druk etc allemaal oké.
Ik vertrouwde het niet van de 240v dus ik heb maxicool gebeld die geven aan dat als de printplaat stuk is de airco een foutcode moet geven dat die niet kan communiceren. Ook schakelt de printplaat zichzelf niet uit bij 240v en kan het tegen 252v.

Het bedrijf waar ik het heb gekocht wil dat ik de netbeheerder laat komen maar ik ben bang dat de airco ergens stuk is zonder dat iemand weet waar, ik zou het ook niet weten.

Contact opnemen met mijn netbeheerder zie ik sowieso niet zitten want dat mag gewoon 240v en anders zouden ook andere apparaten stuk moeten gaan, maar dat is nog niet gebeurd.

Hoe denken jullie hier over, ik kom er sowieso wel uit en als het bedrijf echt moeilijk doet moet er gewoon rechtsbijstand komen maar ik heb nu al het gevoel dat er wordt tegengewerkt en echt prettig voel ik mij er niet bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel. op 23-06-2022 17:40 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaDatIsPeter
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Klinkt als iets dat ik met mijn auto had. Bij te hoge buitentemperatuur stopte de airco met koelen. Dat had te maken met een of andere (temperatuur) sensor die defect was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Klinkt serieus meer als dát wat veel Solar Omvormers ook doen op het moment dat de netspanning te hoog wordt (en dus exact dat waar de leverancier dus ook op doelt). Die dingen schakelen zichzelf uit als het aantal Volts aan de kant van de leverancier boven de 253V DC komt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Irritant hè, als iets het weer doet als de monteur erbij komt. :P

Zonnepaneelomvormers schakelen af als de netspanning boven een bepaalde waarde komt, om de spanning niet nóg hoger te pompen. Een airco gebruikt juist stroom, dus daarvoor geldt dat niet.

Je zou een filmpje kunnen maken wanneer hij het weer doet, incl. meting van de netspanning en temperatuur e.d..

[ Voor 134% gewijzigd door TBTL op 23-06-2022 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:43
Vragen aan Maxicool om per mail aan te geven wat maximaal volt is wat apparaat mag hebben.
Dit doorzetten naar installateur om hun verhaal te ontkrachtigen en aan te geven dat er wellicht toch iets anders mis is.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Cyriel85 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 18:30:
Vragen aan Maxicool om per mail aan te geven wat maximaal volt is wat apparaat mag hebben.
Dit doorzetten naar installateur om hun verhaal te ontkrachtigen en aan te geven dat er wellicht toch iets anders mis is.
Ik heb ze gebeld en die gaven 250v max aan. Je kan hier zien aan het watt verbruik sinds wanneer die het niet doet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqfB-a9Pm5v3nGvQEM_nDL-r3Yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZQVAr02leGz4H7i1fhOxbMxe.png?f=fotoalbum_large

Vanaf 13.00u gebruikte ik een oven en deed ik hem in de huiskamer uit. In de slaapkamer stond die nog aan en dan zie je hem ook mooi pendelen tot 14.30. Voltage zie je dat zie zelfs 242 was en het ook gewoon goed bleef doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/74hrhTZi8n0Yd5TBMmfLL2iUGto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rYyYgAemg10Fo2rkz8Lvxyix.png?f=fotoalbum_large

Mail van Maxicool is wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Temperatuur op het moment.
Uit 24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-W-W-4PhUGdZ-qeoCLOfKOOTyc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WKPXyhbEIqERSvmZyrY3Smdd.png?f=fotoalbum_large

In 23.8
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEKKGt0Nrzs7ko5UzjVfuvP2srA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PRihPEbIV0bYZMiuMDbPGj2y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
Klinkt raar dit topic weer omhoog gooien, maar het probleem is weer terug sinds gisteren.
Hij is april 2021 geplaats dus de wettelijke garantie is helaas nu om, hier valt wel wat van te maken dat de verwachte levensduur langer is dan 2 jaar of met een vervangend onderdeel ook langer.

Heb er een slimme stroommeter tussen. Een module van HomeWizard in de meterkast en je ziet mooi dat die het vanaf 16.50 gisteren het niet meer deed. Net zoals de vorige keer slaat de compressor buiten niet meer aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tdjDIDntAPlMvRXE_L31MpWyZtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/szaj0rvOy4PLqKHTPWbslPlU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
En de airco doet het weer. Ik heb zo'n vermoeden dat het vervangen van het moederbord/printplaat het oorspronkelijke probleem nooit heeft opgelost. Op het moment dat de printplaat is vervangen deed de airco het ook weer goed voor 2 weken.

Voor garantie heb ik ook navraag gedaan bij de Fabrikant van de airco en die geeft aan det er gewoon nog garantie is, op serienummer.

De airco is het weer gaan doen om precies 19u op zondag 25 juni.
De airco heeft tussen woensdag 21 juni 17u en zondag 25 juni 19u niet uit gestaan en stond constant op 17 graden. Opeens deed die het weer, zij screenshot van HomeWizard, heb er een slimme meter achter hangen en dat komt nu wel van pas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EfZ3LvayRZUt__zByjGvKb-p8Dw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/elyC0fiImDagjp0LFvWvawm5.png?f=fotoalbum_tile

Ik heb Maxicool gevraagd met mijn bevindingen en ik hoop dat er een conclusie uit komt dat die buitenunit vervangen moet gaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 09:15
Ik woon zelf niet in Nederland maar op Cyprus. De meeste AC's die wij hier hebben (Samsung, Haier, AUX, Daikin, Mitsubishi, etc) hebben hier meestal 3-5 (3 jaar internal unit 5 jaar external unit) LG heeft op sommige units 10 jaar garantie (binnen & buiten unit) of zelfs 10-12 jaar garantie (Mitsubishi heeft dat als extended warranty, geloof 150 euro extra en hun installeren dit.)

Ik heb dit "probleem" 1x gehad met een samsung AC. De indoor unit ging aan, maar blies maar een beetje warme lucht.. De outdoor unit bleef gewoon uit. Na met de samsung reperateur geproken te hebben, gaf deze aan om het stroom er maar eens helemaal vanaf te halen en heb daarna aanzetten (en dan kan het een paar minuten duren voordat hij weer aangaat) Dit heeft eigenlijk altijd geholpen, maar toch een garantie claim gemaakt. Ze hebben volgens mij of een capacitor (of sensor/zekering) bij de outdoor unit vervangen. Daarna nooit meer een probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
da_PSI schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 00:55:
Ik woon zelf niet in Nederland maar op Cyprus. De meeste AC's die wij hier hebben (Samsung, Haier, AUX, Daikin, Mitsubishi, etc) hebben hier meestal 3-5 (3 jaar internal unit 5 jaar external unit) LG heeft op sommige units 10 jaar garantie (binnen & buiten unit) of zelfs 10-12 jaar garantie (Mitsubishi heeft dat als extended warranty, geloof 150 euro extra en hun installeren dit.)

Ik heb dit "probleem" 1x gehad met een samsung AC. De indoor unit ging aan, maar blies maar een beetje warme lucht.. De outdoor unit bleef gewoon uit. Na met de samsung reperateur geproken te hebben, gaf deze aan om het stroom er maar eens helemaal vanaf te halen en heb daarna aanzetten (en dan kan het een paar minuten duren voordat hij weer aangaat) Dit heeft eigenlijk altijd geholpen, maar toch een garantie claim gemaakt. Ze hebben volgens mij of een capacitor (of sensor/zekering) bij de outdoor unit vervangen. Daarna nooit meer een probleem gehad.
Dat heb ik ook al meerdere keren gedaan, de stroom er op en er af maar dat hielp nooit. Het lijkt mij als wanneer het hele moederbord/printplaat vervangen is dat er niet iets als een weerstand weer kapot kan zijn. Het zal wel heel toevallig zijn als hetzelfde onderdeel 2x faalt binnen een jaar. Wel fijn dat het is opgelost ik hoop dat ze hier wat gaan doen want het is wel vervelend, het was nu warm, wel heel erg warm, maar in de winter verwarm ik er ook mee. Dan is het denk ik iets minder leuk als je er niet op kan vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• da_PSI
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-05 09:15
Ach, het was hier vandaag ook maar 41c 🙂

Hoop dat het gefixed wordt voor je. This enorm vervelend als het niet werkt. Gelukkig is de nacht hier redelijk koel met 23 in de nacht, dus geen AC maar een raampje los. In de middag hebben we meestal wel gewoon staan voor een paar uur. Maar that's it, ben nu ook wel gewend aan de hitte

[ Voor 76% gewijzigd door da_PSI op 27-06-2023 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Aah dat is wel even een ander klimaat, hier hadden we van het weekend van die plaknachten, het is dat mijn slaapkamer in de ochtend op de zon staat met een schuin dak, je brand echt in no-time weg dus om lekker te slapen, ben er nu ook wel gewend aan, is de airco erg prettig,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ik heb mijn rechtsbijstand maar even ingeschakeld, nu die het "natuurlijk" weer doet wil niemand wat doen, want ja computer geeft geen error dus apparaat niet stuk. Ben benieuwd wat de oplossing gaat worden want dit gaat doorduren totdat die het echt niet meer doet en de garantie weg is. Ook geeft dit een frustratie want ik kan er niet op vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
De airco doet het weer nadat die het sinds 29 juni omstreeks 14u het niet meer deed. Gisteren ging die het plots tegen 24 het weer doen. Het lijkt ook wel een temperatuur gevalletje. Het is nog steeds afwachten wat er gaat gebeuren omdat ik nog steeds geen meldingen heb over hoe dit opgelost gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-05 09:16
Zit er geen diagnose modus in de airco welke een foutmelding geeft? Dan hier een screenshot van maken en doorsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:44
da_PSI schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 01:06:
Ach, het was hier vandaag ook maar 41c 🙂

Hoop dat het gefixed wordt voor je. This enorm vervelend als het niet werkt. Gelukkig is de nacht hier redelijk koel met 23 in de nacht, dus geen AC maar een raampje los. In de middag hebben we meestal wel gewoon staan voor een paar uur. Maar that's it, ben nu ook wel gewend aan de hitte
Even helemaal OT, maarre kom je misschien oorspronkelijk uit Twente? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
raze88 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 08:50:
Zit er geen diagnose modus in de airco welke een foutmelding geeft? Dan hier een screenshot van maken en doorsturen.
Heb het doorgelopen maar dat is dus het bijzondere de airco geeft geen foutmelding maar het is overduidelijk dat die het niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Video waarin je ziet dat die het niet doet.

YouTube: Airco 2023-06-29 stuk 2/2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Sinds vannacht 04:15u is het weer raak 8)7
Ik kan er ook geen patroon in ontdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 22:10

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Heeft de airco in de diagnose geen optie om de temperatuur sensoren uit te lezen?

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Mike2k schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:49:
Heeft de airco in de diagnose geen optie om de temperatuur sensoren uit te lezen?
Links op de foto de oude gegevens van een jaar terug. Rechts de gegevens van 3 weken terug uit de unit. Geen foutmelding op units.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wWV9BNlNOJJVeo3NhSwUrabMsMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMYDvJCTD6PuGa9LubpQyxv7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 22:10

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Hmm, ik zag op je smartsocket wel dat de spanning al redelijk hoog is...lijkt 242 volt continu ?

Kan het zijn dat hij af en toe spiked naar boven de 250 zonder dat je smartsocket dat door heeft ? (die heeft misschien een lagere sample interval)

Heb je zonnepanelen ?

[ Voor 4% gewijzigd door Mike2k op 11-07-2023 10:53 ]

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Mike2k schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:53:
Hmm, ik zag op je smartsocket wel dat de spanning al redelijk hoog is...lijkt 242 volt continu ?

Kan het zijn dat hij af en toe spiked naar boven de 250 zonder dat je smartsocket dat door heeft ? (die heeft misschien een lagere sample interval)

Heb je zonnepanelen ?
Het is alleen een energiemeter van HomeWizard die niet kan schakelen. Los daarvan is de netspanning bij onze zuiderburen toegestaan tot 264,5v en dat willen ze in Nederland ook gaan doen. Klik

Vorig jaar nog geen meter er in en toen heb ik van de fabrikant gehoord dat dat ding zichzelf niet uitschakeld a.d.h.v. de spanning.

[ Voor 9% gewijzigd door Daniel. op 11-07-2023 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
En opeens doet die het na al die tijd van daag sinds 16.15u. Bedrijf heeft na een maand eindelijk gereageerd maar ze laten niet weten wat er gaat gebeuren, eerst weer overleggen. In de zin van er is nog steeds geen oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
Ze gaan nu de printplaat aan de buitenkant van de buitenunit vervangen. Zou niet weten waarom het zou werken maar er gebeurd weer wat. De printplaat aan de binnenkant van de buitenunit is al een keer vervangen geweest.

• Daniel.
We zijn twee weken verder en ze hebben nog niets van zich laten horen. Ik laat het er niet bij zitten dus als het op dit tempo doorgaat moet het maar een rechtszaak worden.

Pagina: 1