Monitors: is een hoge refreshrate fijn bij kantoorgebruik?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• khendrix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-12-2025
Hallo,

Ik mag van m'n baas een setje nieuwe monitors uitzoeken voor thuiskantoorgebruik (front-end development, dus programmeren, browsen, spreadsheets, beetje photoshop). Ik wil graag twee 27" QHD monitors en heb ongeveer €600 te besteden (€300 per stuk).

Mijn vraag is, wat is de meerwaarde van een hoge refreshrate bij kantoorgebruik? Ik snap dat het leuk is voor gaming, maar geeft het ook een prettiger ervaring bij kantoorwerk, door vloeiender scrollen en dergelijke? Of juist niet? Ik zou graag jullie ervaringen horen omdat ik zelf geen monitor met hoge refresh rate kan uitproberen.

Ik was initieel van plan voor deze Iiyama ProLite kantoormonitor te gaan.

Maar voor een hogere refreshrate zou ik ook iets kunnen kiezen uit het gaming segment, bijvoorbeeld deze Iiyama G-Master of deze LG UltraGear.

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:27
Hogere refreshrate is wat rustiger voor de ogen.

Welke videokaart en outputs heeft je PC/laptop want als het niet 2x 1440p165 uit kan spugen heb je er nog weinig aan.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:32
Kort antwoord op je vraag: Ja. Thuis heb ik een 144Hz monitor, op kantoor 'klassieke' 60Hz monitoren. Het is vooral merkbaar bij het scrollen door tekst.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Al zou ik voor ips gaan, va kan lelijk zijn bij t scrollen langs donkere vlakken

• khendrix
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 28-12-2025
Uszka schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:48:
Hogere refreshrate is wat rustiger voor de ogen.

Welke videokaart en outputs heeft je PC/laptop want als het niet 2x 1440p165 uit kan spugen heb je er nog weinig aan.
Ah, daar had ik nog niet aan gedacht! :F

Het is geen nieuwe: een GTX1050 kaart in een PC, uitgangen zijn 1 DVI + 1 HDMI + 1 DisplayPort, momenteel hangen er twee oude HD monitoren aan. Hoe kom ik erachter of dat goed genoeg is voor 2x 1440p144 danwel 2x 1440p60?

[ Voor 15% gewijzigd door khendrix op 23-06-2022 14:02 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:22

MsG

Forumzwerver

En neem ook, alhoewel vast niet heel significant, het meerwerk wat de gpu heeft om 165/144hertz te draaien, wat zich uit in meer energieverbruik en mogelijk meer geluidsproductie van de GPU.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:27
khendrix schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:54:
[...]

Ah, daar had ik nog niet aan gedacht! :F

Het is geen nieuwe: een GTX1050 kaart in een PC, uitgangen zijn 1 DVI + 1 HDMI + 1 DisplayPort, momenteel hangen er twee oude HD monitoren aan. Hoe kom ik erachter of dat goed genoeg is voor 2x 1440p144 danwel 2x 1440p60?
Als je 1050 zowel een HDMI als DP uitgang heeft dan zou 2x 1440p144 moeten kunnen.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:25

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het is niet nodig, maar het is zeker prettiger. Naast dat het gewoon 'beter' oogt/voelt, is een concreet voorbeeld dat het het veel makkelijker maakt om tekst in beweging te lezen (bij scrollen bijvoorbeeld).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1