Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 01:45
Hoi iedereen,

Ik heb een vraag met betrekking tot het aanvragen van een hypotheek (in NL) met de combinatie van woonachtig in NL zijn maar uitbetaald krijgen door een werkgever in de US (hoogstwaarschijnlijk in $).

Ben het een en ander al tegen gekomen maar niet echt de combinatie van hierboven..

Zoals:

https://spaaq.nl/woonsitu...-met-buitenlands-inkomen/

https://www.cournot.nl/hy...k-afsluiten-in-nederland/

Ook een ander vraagstuk, als je in NL werkt met een tijdelijk contract is er vaak een werkgeversverklaring nodig om een hypotheek aan te vragen.

Hoe zit dat precies als je een tijdelijk contract hebt met een US bedrijf? Doen die ook aan werkgeversverklaringen of iets dergelijks?

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen en alvast bedankt voor het delen van je ervaring!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:44
Mijn ervaring met het aanvragen van een hypotheek met een inkomen hoofdzakelijk in CHF was dat alleen de ABN dit wilde doen. Maar dan ook nog met een stevige hair cut op wat het maximaal te lenen bedrag t.o.v. EUR zou zijn.

Er weinig flexibiliteit met buitenlandse valuta tegenwoordig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:08
flyguy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:50:
Mijn ervaring met het aanvragen van een hypotheek met een inkomen hoofdzakelijk in CHF was dat alleen de ABN dit wilde doen. Maar dan ook nog met een stevige hair cut op wat het maximaal te lenen bedrag t.o.v. EUR zou zijn.

Tja, andere valuta wat een risico geeft + andere wetgeving mbt contracten en werk... Ik hoop dat je dat vanuit een bank wel begrijpt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:44
President schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:52:
[...]

Tja, andere valuta wat een risico geeft + andere wetgeving mbt contracten en werk... Ik hoop dat je dat vanuit een bank wel begrijpt?
Oh zeker, als ex-bankier. Maar valuta risico is makkelijk afgedekt (hoewel de CHF al decennia lang enkel sterker wordt) en met hoe internationaal het tegenwoordig is, zou het geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:32
Zo'n beetje alle expats die ik ken zitten bij ABN inderdaad. Ook al is dat niet direct van toepassing voor jou zou ik daar even een keer gaan kijken wat er mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 09:45
Voor werkgeversverklaringen bestaat een format in Engels. Soms duurt het even om de HR zo ver te krijgen deze in te vullen maar meestal lukt het wel.

Er is ook een internationale werkgeversverklaring maar deze wordt in Nederland doorgaans niet geaccepteerd is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
flyguy schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:50:

Hmm, tijd om denk ik eens even contact op te nemen met de ABN. Thanks voor je input!
Charly schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:57:
Zo'n beetje alle expats die ik ken zitten bij ABN inderdaad. Ook al is dat niet direct van toepassing voor jou zou ik daar even een keer gaan kijken wat er mogelijk is.
Ga ik zeker doen! Dank voor de bevestiging over ABN.
Hoiz schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:58:
Voor werkgeversverklaringen bestaat een format in Engels. Soms duurt het even om de HR zo ver te krijgen deze in te vullen maar meestal lukt het wel.

Er is ook een internationale werkgeversverklaring maar deze wordt in Nederland doorgaans niet geaccepteerd is mijn ervaring.
Dat is een goeie tip, ik ga dit ook alvast aangeven bij de "toekomstige werkgever" eens kijken hoe ze erop reageren. Ben bang dat zij namelijk $ values gaan invullen in plaatst van € values.

Voor de mensen die hem zoeken hij is hier te vinden in het Engels; https://www.nhg.nl/het-kr...werkgeversverklaring-nhg/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoiz
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-03 09:45
Kijk bij de werkgeversverklaring ook even specifiek naar het stukje bonussen. Met enkele voorwaarden kan je je bonus ook mee laten tellen als inkomen, maar waarschijnlijk zal je je werkgever hierover moeten informeren om te voorkomen dat ze het verkeerd of niet verwerken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
President schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:52:
[...]

Nou de risicobeoordeling van banken is soms onbegrijpelijk. Er wordt heel veel waarde gehecht aan een werkgeversverklaring (is ongeveer net zoveel waard als het papier waarop het staat), als je ondernemer bent wordt er eigenlijk alleen maar gekeken naar het verleden (niet bijvoorbeeld wat je kan en wat je mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt), een roodstand mogelijkheid bij een bank of creditcard moet worden opgezegd (maar kan, bij notabene dezelfde bank, na passeren zonder probleem worden aangevraagd). Dat je een courant huis hebt waar je maar 70% van de waarde leent doet wel iets voor je rente maar niet voor alle andere eisen. Individueel snap ik alle regels, maar er wordt vooral gewerkt met lijstjes een echte risico inschatting wordt m.i. maar zelden gemaakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:20
PolarBear schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Nou de risicobeoordeling van banken is soms onbegrijpelijk. Er wordt heel veel waarde gehecht aan een werkgeversverklaring (is ongeveer net zoveel waard als het papier waarop het staat), als je ondernemer bent wordt er eigenlijk alleen maar gekeken naar het verleden (niet bijvoorbeeld wat je kan en wat je mogelijkheden zijn op de arbeidsmarkt), een roodstand mogelijkheid bij een bank of creditcard moet worden opgezegd (maar kan, bij notabene dezelfde bank, na passeren zonder probleem worden aangevraagd). Dat je een courant huis hebt waar je maar 70% van de waarde leent doet wel iets voor je rente maar niet voor alle andere eisen. Individueel snap ik alle regels, maar er wordt vooral gewerkt met lijstjes een echte risico inschatting wordt m.i. maar zelden gemaakt.
Banken doen dus ook geen risicobeoordeling, die willen gewoon groene vinkjes voor de checklist zien zodat ze aan alle regels voldoen en geen risico lopen op boetes (daar zit de echte risicobeoordeling!). Want laten we eerlijk zijn, eigenlijk zijn alle hypotheken tegenwoordig met heel weinig risico voor de bank. Niet omdat ze dat willen, maar omdat ze dat moeten. Want hypotheken met 130% van de woningwaarde, aflossingsvrij, meetellen toekomstige salarisverhogingen etc. zouden de banken allemaal best willen doen (daarom gebeurde dat ook in het verleden!). Omdat ze niet alleen het huis als onderpand hebben, maar omdat je ook hoofdelijk aansprakelijk bent zijn zelfs al die (extreme) leenvormen best winstgevend. Zeker als er natuurlijk een wat hogere rente op plakt.

Alles wat de bank tegenwoordig doet gaat door de lens, of het volgens de regels mag. En als je dan de pech hebt dat je in een wat niet standaardsituatie zit die niet zo goed past met de regels, dan heb je gewoon pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-04 16:22
Son Gohan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:41:

Hoe zit dat precies als je een tijdelijk contract hebt met een US bedrijf? Doen die ook aan werkgeversverklaringen of iets dergelijks?
Welke staat zit het bedrijf? Heb je niet gewoon een at will contract wat vrij standaard is daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
ex87 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:32:
[...]

Welke staat zit het bedrijf? Heb je niet gewoon een at will contract wat vrij standaard is daar.
Wettelijk gezien kan dat niet, als je een werknemer in Nederland hebt zul je moeten voldoen aan de Nederlandse wet en regelgeving. Dus dan zijn er volgens mij 3 opties,

1. Je wordt in dienst genomen door een Nederlandse entiteit van het moederbedrijf (weet niet zeker, maar volgens mij noodzakelijk omdat ze anders geen loonheffing in Nederland kunnen afdragen)
2. Ze huren je in via een payroll constructie
3. Ze huren je in via een zzp constructie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-04 09:39

igmar

ISO20022

Son Gohan schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:41:
Hoi iedereen,

Ik heb een vraag met betrekking tot het aanvragen van een hypotheek (in NL) met de combinatie van woonachtig in NL zijn maar uitbetaald krijgen door een werkgever in de US (hoogstwaarschijnlijk in $).
Het zal er vanaf hangen onder welk arbeidsrecht je komt te vallen. Als dat US is, dan geef ik je weinig kans. Als het NL is hangt het van de details af, maar banken zijn hier niet echt happig op : Teveel risico, vooral als je een tijdelijk contract hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Son Gohan
ex87 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:32:
[...]

In welke staat zit het bedrijf.. Goeie vraag.

Opgericht in 2017, ~100 medewerkers, aardige investeringen opgehaald ~100M+. Semi start-up? Of een opbouwende start-up zou ik zeggen?
Hielko schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:49:
[...]

Wettelijk gezien kan dat niet, als je een werknemer in Nederland hebt zul je moeten voldoen aan de Nederlandse wet en regelgeving. Dus dan zijn er volgens mij 3 opties,

1. Je wordt in dienst genomen door een Nederlandse entiteit van het moederbedrijf (weet niet zeker, maar volgens mij noodzakelijk omdat ze anders geen loonheffing in Nederland kunnen afdragen)
2. Ze huren je in via een payroll constructie
3. Ze huren je in via een zzp constructie
1. Kan helaas niet.. ze hebben geen Nederlands entiteit, althans NOG niet, wellicht kan dat komen.
2. Is het dan handig om de gewenste bruto salaris aan te geven of juist netto? Ik hoor hier namelijk verschillende verhalen over.. :?
3. Hmmm, dus dan moet ik een KVK en dergelijke opzetten.

Denk dat Payroll het makkelijkst zou zijn. Aangezien dan ook de Nederlandse wet en regelgeving voor mij tellen.
igmar schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:16:
[...]

Het zal er vanaf hangen onder welk arbeidsrecht je komt te vallen. Als dat US is, dan geef ik je weinig kans. Als het NL is hangt het van de details af, maar banken zijn hier niet echt happig op : Teveel risico, vooral als je een tijdelijk contract hebt.
Zijn er ook nog andere onderwerpen waarop ik moet letten als ik het contract onder me neus krijg?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lazershark
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-01 11:54
Dit zal vooral van de specifieke situatie afhangen. Wordt je loon ook uitbetaald op een Amerikaanse rekening? Moet je belastingen aangeven bij de IRS (Amerikaanse belastingdienst?). Of wordt je loon gewoon op een Nederlandse rekening gestort?

Woon zelf in België, mijn echtgenote is Amerikaanse, en ik kan je vertellen dat dat niet van een leien dakje liep om een hypotheek aan te vragen.

- Er bestaat een verplichting voor banken die zaken doen met "US Persons" om allerlei gegevens te rapporteren aan de IRS (Amerikaanse belastingdienst). Kleinere banken zijn hier niet voor uitgerust, dus die WILLEN je zelfs niet als klant als je ook maar IETS met Amerika te maken hebt (Amerikaanse Nationaliteit, Greencard, of Amerikaans belastingplichtig, inkomsten, etc. etc.).

- Ik lees dat je op de "payroll" van een Amerikaans bedrijf zou komen. Ik zou even informeren of zij dan voor jouw een SSN (Social Security Number) moeten aanvragen. Indien wel, dan ben je zeker en vast een "US Person". Zij zullen ook Sociale zekerheidsbijdragen voor jou moeten betalen in de VS neem ik aan.

- Daarnaast zijn banken niet happig op buitenlandse inkomsten. En wel om de reden dat, in geval van wanbetaling, zij niet zomaar beslag kunnen laten leggen op die buitenlandse inkomsten. Voor inkomsten in eigen land kunnen zij dat wel. Tenzij dit in jouw geval gewoon op een Nederlandse bankrekening terecht komt? Dan zie ik weinig problemen.

- Ik zou inderdaad gewoon als zelfstandige een eenmanszaak (of hoe dat ook heet in Nederland) oprichten, en alles gewoon in eigen land houden. Gewoon facturen uitschrijven naar je "werkgever / klant". Laat je werkgever (in dat geval je "klant") gewoon jou uitbetalen op een Nederlandse rekening (je bank zal de $ dan wel in EUR omzetten). Zal ook voor jouw werkgever veel makkelijker zijn vermoed ik.

Lijkt misschien even meer werk om je eigen zaak op te zetten, maar alles wordt op lange termijn er veel simpeler door. Geloof me, hoe minder je met de Amerikaanse IRS te maken moet hebben, hoe beter. Alles wordt heel snel heel ingewikkeld. Ook hoe je sociale zekerheid, pensioen, etc. etc. geregeld wordt is niet evident met buitenlandse werkgever.

Veel succes.

[ Voor 33% gewijzigd door lazershark op 27-06-2022 11:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het makkelijkste is inderdaad via een payroller, dan werk je voor een Nederlands bedrijf en wordt je ingehuurd door een Amerikaans bedrijf. De vraag is dan wel wat voor contract je aangaat met de payroller en of je daarmee de gewenste hypotheek kan krijgen.

Je zal altijd als een flexwerker behandeld worden en geen vast contract hebben dus conform die regels zal een hypotheek afgesloten moeten worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• macmellow
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-04 12:01
Son Gohan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:49:
[...]

In welke staat zit het bedrijf.. Goeie vraag.
Ik denk dat het met staat over geografische staat gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-01 20:54
Son Gohan schreef op zondag 26 juni 2022 @ 21:49:
[...]

Zijn er ook nog andere onderwerpen waarop ik moet letten als ik het contract onder me neus krijg?
Zoek heel goed uit hoe het met de belastingen zit. Goede kans dat je belastingplichting bent in zowel de VS als Nederland. Er zijn dan wel weer verdragen om dubbele belasting te vermijden, maar dat kan een hele hoop geregel zijn en specialitische kennis vereisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Son Gohan
lazershark schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:45:
Dit zal vooral van de specifieke situatie afhangen. Wordt je loon ook uitbetaald op een Amerikaanse rekening? Moet je belastingen aangeven bij de IRS (Amerikaanse belastingdienst?). Of wordt je loon gewoon op een Nederlandse rekening gestort?

Woon zelf in België, mijn echtgenote is Amerikaanse, en ik kan je vertellen dat dat niet van een leien dakje liep om een hypotheek aan te vragen.

- Er bestaat een verplichting voor banken die zaken doen met "US Persons" om allerlei gegevens te rapporteren aan de IRS (Amerikaanse belastingdienst). Kleinere banken zijn hier niet voor uitgerust, dus die WILLEN je zelfs niet als klant als je ook maar IETS met Amerika te maken hebt (Amerikaanse Nationaliteit, Greencard, of Amerikaans belastingplichtig, inkomsten, etc. etc.).

- Ik lees dat je op de "payroll" van een Amerikaans bedrijf zou komen. Ik zou even informeren of zij dan voor jouw een SSN (Social Security Number) moeten aanvragen. Indien wel, dan ben je zeker en vast een "US Person". Zij zullen ook Sociale zekerheidsbijdragen voor jou moeten betalen in de VS neem ik aan.

- Daarnaast zijn banken niet happig op buitenlandse inkomsten. En wel om de reden dat, in geval van wanbetaling, zij niet zomaar beslag kunnen laten leggen op die buitenlandse inkomsten. Voor inkomsten in eigen land kunnen zij dat wel. Tenzij dit in jouw geval gewoon op een Nederlandse bankrekening terecht komt? Dan zie ik weinig problemen.

- Ik zou inderdaad gewoon als zelfstandige een eenmanszaak (of hoe dat ook heet in Nederland) oprichten, en alles gewoon in eigen land houden. Gewoon facturen uitschrijven naar je "werkgever / klant". Laat je werkgever (in dat geval je "klant") gewoon jou uitbetalen op een Nederlandse rekening (je bank zal de $ dan wel in EUR omzetten). Zal ook voor jouw werkgever veel makkelijker zijn vermoed ik.

Lijkt misschien even meer werk om je eigen zaak op te zetten, maar alles wordt op lange termijn er veel simpeler door. Geloof me, hoe minder je met de Amerikaanse IRS te maken moet hebben, hoe beter. Alles wordt heel snel heel ingewikkeld. Ook hoe je sociale zekerheid, pensioen, etc. etc. geregeld wordt is niet evident met buitenlandse werkgever.

Veel succes.
Thanks, super waardevolle info. Heb de punten genoteerd op m'n to-do lijst.

En antwoord op je vraag; Ik hoop dat mijn loon betaald gaat worden op mijn NL-se rekening. Ik heb namelijk geen US rekening.. dus ook geen SSN.
Tsurany schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:52:
Het makkelijkste is inderdaad via een payroller, dan werk je voor een Nederlands bedrijf en wordt je ingehuurd door een Amerikaans bedrijf. De vraag is dan wel wat voor contract je aangaat met de payroller en of je daarmee de gewenste hypotheek kan krijgen.

Je zal altijd als een flexwerker behandeld worden en geen vast contract hebben dus conform die regels zal een hypotheek afgesloten moeten worden.
Ja, volgens mij ligt dat dus ook aan de soort payroller.

Ik had gelezen dat je bij sommige payrollers dus een contract direct bij de payroller

Of

De payroller krijgt het contract van de bedrijf en zijn zij alleen het 'uitbetaal bedrijf'.

Heb jij toevallig ervaring met een goeie payroll bedrijf in NL die voor USA bedrijven werkt?
macmellow schreef op maandag 27 juni 2022 @ 11:59:
[...]

Ik denk dat het met staat over geografische staat gaat ;)
AHHH hahhahaha 8)7 , San Francisco, California, United States
Morty schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Zoek heel goed uit hoe het met de belastingen zit. Goede kans dat je belastingplichting bent in zowel de VS als Nederland. Er zijn dan wel weer verdragen om dubbele belasting te vermijden, maar dat kan een hele hoop geregel zijn en specialitische kennis vereisen.
Thanks voor de tip Morty, genoteerd op me to-do list!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Son Gohan schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:08:

Ja, volgens mij ligt dat dus ook aan de soort payroller.

Ik had gelezen dat je bij sommige payrollers dus een contract direct bij de payroller

Of

De payroller krijgt het contract van de bedrijf en zijn zij alleen het 'uitbetaal bedrijf'.

Heb jij toevallig ervaring met een goeie payroll bedrijf in NL die voor USA bedrijven werkt?
Bij payrolling kom je altijd in dienst van de payroller, zij handelen alles af qua werkgeverschap. Dat gaat natuurlijk wel tegen een bepaald kostenplaatje aangezien de payroller niet zomaar jouw contract kan opzeggen enkel omdat het bedrijf in de VS jou niet meer wilt hebben.

Ervaring met payrollers heb ik zelf niet, wij krijgen wel regelmatig contractors aangeboden via zulke bedrijven dus vandaar dat ik de constructie enigszins ken.

[ Voor 10% gewijzigd door Tsurany op 27-06-2022 14:12 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Son Gohan
Tsurany schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:11:
[...]

Bij payrolling kom je altijd in dienst van de payroller, zij handelen alles af qua werkgeverschap. Dat gaat natuurlijk wel tegen een bepaald kostenplaatje aangezien de payroller niet zomaar jouw contract kan opzeggen enkel omdat het bedrijf in de VS jou niet meer wilt hebben.

Ervaring met payrollers heb ik zelf niet, wij krijgen wel regelmatig contractors aangeboden via zulke bedrijven dus vandaar dat ik de constructie enigszins ken.
Ahh check, zal mijn eerste ervaring dan zijn met payrolling. Thanks voor de input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazershark
Morty schreef op maandag 27 juni 2022 @ 12:52:
[...]

Vandaar mijn raad om gewoon een eenmanszaak in NL op te richten, en je werkgever als je "klant" te behandelen. Je bent dan gewoon freelancer, al je inkomsten zijn in de NL, en er is geen twijfel over waar je belastingen moet betalen. Je klant zit gewoon toevallig in de VS, maar daar heb jij verder weinig mee te maken.

Als je als werknemer ingeschreven staat bij een US bedrijf, dan zal de Amerikaanse belastingdienst (Federaal) willen dat je bij hen belastingen betaalt. Ook social security e.d. De Nederlandse overheid zal langs de andere kant ook verwachten dat je bij hen belastingen betaalt, je woont namelijk full time in NL. En dan zijn er nog State Taxes (in jouw geval Californie) voor werknemers die ook betaald moeten worden... Niet eenvoudig.

Tussen BE en US is er een tax treaty (ik vermoed NL-VS ook) dat je nooit op 1 inkomst tweemaal belasting zal moeten betalen in beide landen. Maar toch zal je in beide landen een belastingaangifte moeten doen. In het land waar je belastingen betaalt (je "tax residence") betaal je op je volledige inkomen personenbelasting. In het andere land geef je ook je inkomen aan, maar geef je aan dat dit buitenlandse inkomsten zijn die "vrijgesteld" moeten zijn, en betaal je niets.

Dit allemaal correct aangeven bij beide overheden is idd specialistenwerk. Heeft mijn vrouw en ik al DUIZENDEN dollars/euros aan boekhouders gekost om dit correct te doen. En niet zomaar elke boekhouder heeft hier kaas van gegeten.

Dus nogmaals: blijf ver weg van inkomsten in de VS vergaren of werknemer worden van een VS bedrijf. Je kan jezelf er alleen maar "de duvel mee aandoen" zoals we in Vlaanderen zeggen ;).

Wat ik hier lees over een NL Payroll bedrijf waar je bij zou ingeschreven zijn en die als tussenpersoon fungeren kan mss een tussenoplossing zijn. Maar dat lijkt me toch nog omslachtiger dan gewoon als zelfstandige / eenmanszaak opereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

lazershark schreef op maandag 27 juni 2022 @ 15:21:
Als je als werknemer ingeschreven staat bij een US bedrijf, dan zal de Amerikaanse belastingdienst (Federaal) willen dat je bij hen belastingen betaalt. Ook social security e.d. De Nederlandse overheid zal langs de andere kant ook verwachten dat je bij hen belastingen betaalt, je woont namelijk full time in NL. En dan zijn er nog State Taxes (in jouw geval Californie) voor werknemers die ook betaald moeten worden... Niet eenvoudig.
Met ook een grote kans dat je werkgever hier zelf ook fouten in maakt. Ik heb wel vaker de redenering gezien "volgens de wet in de VS val je niet onder de Nederlandse belastingplicht, dus die belasting hoeft niet". Dat je volgens de Nederlandse wet wel onder de Nederlandse belastingplicht valt was dan niet relevant, want he, onze jurist zit in de VS en die boeit dat niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
Een payroll bedrijf heeft als voordeel dat voor TS equivalent is aan gewoon in loondienst dat is het allersimpelst (voor hem). Aan de slag als zzp’er is fiscaal gezien aantrekkelijker en je hebt geen/minder overhead, maar dan moet de TS wel inschrijven KVK, administratie bijhouden en wellicht is er toch sprake van een fictieve dienstbetrekking en heb je geen sociaal vangnet. Het voors en tegens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
Makkelijkste is (ik ga er vanuit dat je feitelijk in Nederland je werkzaamheden verricht)

- Je US werkgever registreert zich in NL als werkgever. (vraag is of ze dat al niet hadden moeten doen ivm afdracht werknemers verzekeringen maar dat hangt van de feitelijke omstandigheden af)
- Er wordt hier dan in NL een salaris administratie opgezet.
- Jij krijgt een NL loonstrook waar de bank mee om weet te gaan.
- Qua inkomstenbelasting USA vs NL is het dan ook gelijk (goed) geregeld. Je inkomsten zijn dan belast in Nederland en zolang jij geen US paspoort hebt ben je ook niet belastingplichtig in de USA en mocht dat wel zo zijn dan wijst het verdrag dat toe aan NL.
- Eventueel kun je nog een arbeidscontract naar NL recht afsluiten, maar dat ligt meestal wat gevoelig in de USA.

Voor je werkgever kan het zijn dat ze vragen krijgen van de NL belastingdienst over hun activiteiten in Nederland, maar zolang jij geen beslissingbevoegdheid hebt en contracten afsluit met klanten in NL is daar geen groot probleem te verwachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lazershark
bwerg schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:25:
[...]

Met ook een grote kans dat je werkgever hier zelf ook fouten in maakt. Ik heb wel vaker de redenering gezien "volgens de wet in de VS val je niet onder de Nederlandse belastingplicht, dus die belasting hoeft niet". Dat je volgens de Nederlandse wet wel onder de Nederlandse belastingplicht valt was dan niet relevant, want he, onze jurist zit in de VS en die boeit dat niet.
Klopt, als je met een Amerikaanse accountant spreekt, dan boeit hen het Europese verhaal niet zo, en omgekeerd hetzelfde. Je moet dus verdomd goed uitkijken dat je niets verkeerd doet, dat je niet dubbel belastingen betaalt, etc.

Het kan ook een hele discussie worden met de IRS over waar je belastingplichtig bent (je "Tax residence") volgens het Tax treaty. Normaliter is dat omschreven als "het land waar je de dichtste woon/werk band mee hebt". Als je 100% werkzaam bent in VS (als bediende ingeschreven in de VS dan), maar 100% woont in NL kan dat wel eens een lastige discussie blijken. Men verdenkt je dan al snel van belastingontduiking, ook al wil je alles 100% correct doen.
BB-One schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:41:
Makkelijkste is (ik ga er vanuit dat je feitelijk in Nederland je werkzaamheden verricht)

- Je US werkgever registreert zich in NL als werkgever. (vraag is of ze dat al niet hadden moeten doen ivm afdracht werknemers verzekeringen maar dat hangt van de feitelijke omstandigheden af)
Ik lees hier dat het om een startup gaat. Dus "eventjes een NL bedrijf oprichten" is misschien niet vanzelfsprekend voor hen. Die moeite, administratie en kosten gaan ze zeker niet doen voor 1 werknemer hoor.

Let ook dat (kleinere) werkgevers zich wel eens willen verkijken op het aannemen van buitenlandse werknemers. Alles is goed en wel in een sollicitatie met je toekomstige manager, tot HR en accountancy erbij komen kijken die dan doodleuk zeggen: "ja maar, buitenlandse werknemers doen wij niet hoor".
Hielko schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:31:
Een payroll bedrijf heeft als voordeel dat voor TS equivalent is aan gewoon in loondienst dat is het allersimpelst (voor hem). Aan de slag als zzp’er is fiscaal gezien aantrekkelijker en je hebt geen/minder overhead, maar dan moet de TS wel inschrijven KVK, administratie bijhouden en wellicht is er toch sprake van een fictieve dienstbetrekking en heb je geen sociaal vangnet. Het voors en tegens.
Klopt helemaal, beide oplossingen hebben hun voor- en nadelen.

[ Voor 12% gewijzigd door lazershark op 27-06-2022 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:43
lazershark schreef op maandag 27 juni 2022 @ 17:23:
[...]

[...]

Ik lees hier dat het om een startup gaat. Dus "eventjes een NL bedrijf oprichten" is misschien niet vanzelfsprekend voor hen. Die moeite, administratie en kosten gaan ze zeker niet doen voor 1 werknemer hoor.

Let ook dat (kleinere) werkgevers zich wel eens willen verkijken op het aannemen van buitenlandse werknemers. Alles is goed en wel in een sollicitatie met je toekomstige manager, tot HR en accountancy erbij komen kijken die dan doodleuk zeggen: "ja maar, buitenlandse werknemers doen wij niet hoor".

[...]

Klopt helemaal, beide oplossingen hebben hun voor- en nadelen.
Je leest het verkeerd. Ze hoeven juist hier niet een NL bedrijf op te richten. Alleen registreren bij de belastingdienst als werkgever. Is niet meer dan een loonbelastingnummer aanvragen niets meer en niets minder. En een salaris administratie voeren. Het laatste kost je max 500 euro per jaar. Aanvraag LB nummer als je het niet zelf doet iets meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:49

FreakNL

Well do ya punk?

PolarBear schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:19:
[...]

Wat jij zou willen is ook helemaal niet reëel. Een hypotheek is een massaproduct. Daar past geen maatwerk bij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-04 16:22
@lazershark Je bent als niet Amerikaan/geen GC houder niet zo snel een US person hoor, daarvoor moet je voldoen aan de aanwezigheidstest voor de IRS (minimaal een x aantal dagen dit jaar + de vorige jaren in de VS verblijven).

Anders betaal je een flatfee (ik dacht 30%) belasting over je inkomsten daar maar ben je geen US person (wat vrij belangrijk kan zijn inderdaad voor zaken doen met EU financiële instellingen).

Ik zit zelf (nog 1,5 jaar) in die situatie. Gedeelte van m'n bonus (RSU's) is daar belast maar, ben geen US person.

Zie ook: https://www.irs.gov/indiv...uals-tax-residency-status

Voor TS, mocht je in een lastige situatie komen.. Ik gebruik via m'n werkgever zelf Deloitte voor m'n dubbele aangifte en ben er erg tevreden over.

[ Voor 25% gewijzigd door ex87 op 28-06-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• werfview
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19-03-2024
FreakNL schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:32:
[...]

Wat jij zou willen is ook helemaal niet reëel. Een hypotheek is een massaproduct. Daar past geen maatwerk bij.
Een maatwerkhypotheek is toegestaan via de ‘explainbepaling’. Daarvoor heb je een gespecialiseerde hypotheekmakelaar/adviseur nodig als intermediair naar de (ABN-AMRO) bank.
Heb ik prima ervaring mee als Nederlander met uitsluitend US vermogen/pensioen.
Pagina: 1