Yamaha 6J7 F8BM buitenboordmotor kap 3D printen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelKo
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 24-09-2023
Hallo, Ik ben moedeloos dus hoop dat iemand kan helpen.
De kap van mijn Buitenboordmotor is weg, gejat denk ik, maar weg. (motor zit op de boot, niet in een jachthaven ofzo)

Model : 6J7 / F8BM / L / 301709 / W

Maar dat kreng is gewoon nergens te vinden, wordt niet meer verkocht en tweedehands kan ik het nergens vinden. (zou onderdeel 6J7-42610-51-00 moeten zijn volgens kenners, zelf denk ik dat het 6J7-42610-22 zou moeten zijn.)
...
Nu heb ik de hoop op het vinden van een tweedehands bijna opgegeven (tips natuurlijk welkom)
Dus dacht ik aan het vinden van een kap en dan via een mal met glasvezel het namaken, of met een 3D printer een kap te maken.

Kan iemand met een 3D printer mij helpen over hoe/of dat zou kunnen?
Wat voor soort maten heb je dan nodig? gaat dat een duur verhaal worden?
...
Maar ik weet het niet, of ik iemand kan vinden met zo'n ding of dat ik ergens exacte maten kan vinden (want opmeten gaat lastig worden en is niet exact genoeg om goed te sluiten ben ik bang)

Heeft iemand een goed idee om mij 1 stap verder te brengen?
alvast dank,
Marcel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-05 07:54
Dat gaat kwa 3D printen aan materiaal wel een duur verhaal worden, om nog te zwijgen over de tijd die er gaat zitten in het design van het model voor de 3D print.

Is dat deze?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K9UBmtzS6lSXynTn891R83EkYl8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/x08kER6BVohG863Hst9o8j30.jpg?f=user_large

In het buitenland/meer bootrijke landen zijn die dingen beter te vinden, kan er evt eind Juli wel een mee nemen naar NL voor je mocht je dan nog op zoek zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelKo
Helaas is dit hem niet. ik ga even een plaatje zoeken.
Maar dank voor je antwoord dat een 3D print het niet gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:29

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou eerder op zoek gaan naar een kap die redelijk overeen komt qua maten en die zelf aanpassen. Dat je b.v. 2 dezelfde kappen koopt, om zo een kan te verlegen/verbreden met onderdelen van de 2e kap.
Alles aan elkaar 'plakken' met wat aluminium strips en wat popnagels, niet het mooiste, maar het werkt wel.

3D printen van zoiets wordt een duur geintje, te meer omdat het wss opgebouwd gaat worden uit losse onderdelen, en je die ook weer aan elkaar moet maken.

[ Voor 40% gewijzigd door -tom-562 op 24-06-2022 15:04 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:13
Denk dat 3d printen niet helemaal de beste oplossing is.

Ook niet omdat je bij dit soort grote delen toch best kans hebt op warping en dat lagen loslaten.

Daarnaast moet de kap waterbestendig zijn maar ook uv bestendig en heel belangrijk slagvast.

Ik zou diverse jachthavens af gaan om te kijken of een monteur nog ergens een passende kap heeft liggen in een hoekje.

En anders een sjabloon in karton maken van de rand waar hij overheen/op valt. Deze uitzagen uit mdf. Dan van karton een soort geraamte maken. Dit geraamte vol spuiten met goede (dus niet huismerk) bouwschuim.
Als dit uitgehard is kun je dit schuim terug snijden en schuren tot het geraamte.

Nu heb je een mal van de binnenkant.

Hierover met glasvezel en epoxy (dat is waterbestendig) 4 lagen aanbrengen.
Goed glad rollen.
En dan voorzien van een zwarte topcoat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
vond er eentje: https://www.allesmarine.n...otorkap-6bl-42610-21.html
niet goedkoop trouwens

Afbeeldingslocatie: https://cdn.webshopapp.com/shops/60257/files/348399687/yamaha-25pk-4takt-high-trust-motorkap-6bl-42610-21.jpg

zoeken op "top cowl" lijkt meer hits op te leveren, ook bij ome alie ;)

[ Voor 45% gewijzigd door arjants op 24-06-2022 15:11 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelKo
arjants schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:08:
vond er eentje: https://www.allesmarine.n...otorkap-6bl-42610-21.html
niet goedkoop trouwens

[Afbeelding]

zoeken op "top cowl" lijkt meer hits op te leveren
Dank, maar de motor zit op de boot dus een beetje moeilijk meenemen.
Ik ga het checken,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelKo
Dank,
Ik ben niet handig (als er geen keyboard aanzit) maar ik ga het misschien zo proberen.

Super blij met jullie meedenken!
FRANQ schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 15:07:
Denk dat 3d printen niet helemaal de beste oplossing is.

Ook niet omdat je bij dit soort grote delen toch best kans hebt op warping en dat lagen loslaten.

Daarnaast moet de kap waterbestendig zijn maar ook uv bestendig en heel belangrijk slagvast.

Ik zou diverse jachthavens af gaan om te kijken of een monteur nog ergens een passende kap heeft liggen in een hoekje.

En anders een sjabloon in karton maken van de rand waar hij overheen/op valt. Deze uitzagen uit mdf. Dan van karton een soort geraamte maken. Dit geraamte vol spuiten met goede (dus niet huismerk) bouwschuim.
Als dit uitgehard is kun je dit schuim terug snijden en schuren tot het geraamte.

Nu heb je een mal van de binnenkant.

Hierover met glasvezel en epoxy (dat is waterbestendig) 4 lagen aanbrengen.
Goed glad rollen.
En dan voorzien van een zwarte topcoat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelKo
Ik heb uiteindelijk toch een tweedehands kunnen vinden en ga nu een mal maken om er 1 extra te hebben.
dank iedereen voor de hulp en tips.
onderwerp mag een slotje.
dank
marcel
Pagina: 1