Hulp nodig bij relaisschakeling

Pagina: 1
Acties:
  • 987 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Hi,

Mijn broer heeft voor een schoolopdracht een bepaalde schakeling die hij moet maken maar we geraken er niet aan uit. Belangrijk om te vermelden is dat het niet via een Arduino mag (het moet dus een analoge schakeling zijn).

Situatie:
Er zijn 2 afzonderlijke drukknoppen. Knop1 en knop2. Bij elke druk op de knoppen wordt er een pulssignaal van -500mA gestuurd in een pulsdraad1 en pulsdraad2.

Er zijn ook 2 lampen: lamp1 en lamp2. Dit zijn 12V lampjes en de spanningsbron is een autobatterij 12V.

Wanneer er op knop1 gedrukt wordt en er dus een puls uitgestuurd wordt in pulsdraad1 dan moet de schakeling lamp1 schakelen (en laten branden, dus ook als de puls wegvalt). Lamp2 mag dan nooit branden.
Wanneer er op knop2 gedrukt wordt en er dus een puls uitgestuurd wordt in pulsdraad2 dan moet de schakeling lamp2 schakelen (en laten branden, dus ook als de puls wegvalt). Lamp1 mag dan nooit branden.

Je hebt dus altijd 1 lamp die moet branden en de andere die niet brandt.
Belangrijk hierbij is dat wanneer je x-aantal keer na elkaar op knop1 drukt, dat lamp1 blijft branden. Hetzelfde voor lamp2.

Het volgende puur ter info want het is niet correct/werkt niet:
We hadden eerst een situatie uitgewerkt met een 2 gewone pulsrelais. 1 pulsrelais stuurt lamp1, de andere pulsrelais stuurt lamp2. Maar hier zitten we dan uiteraard met de situatie dat knop1 alternerend lamp1 in en uit kan schakelen + dat beide lampen ook terzelfdertijd aan of uit kunnen zijn.

Toen probeerde ik iets uit te werken met iets geavanceerdere pulsrelais + gewone relais maar daar creeerde ik een situatie waar een circuit voor lamp1 of lamp2 nooit meer kon afgeschakeld worden eenmaal het circuit actief was.

Foto daarvan is hier te vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZNsIefvSbP_pqdg9t0-B2LSYPSU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UpBIQIKnym7gNjW0cNtJXijE.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat we het vooral veel te ver zoeken maar we geraken er niet uit. Iemand een idee hoe we dit analoog kunnen oplossen met uiteraard zo weinig mogelijk speciale componenten?

Bedankt!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:38

Fordox

00101010

Heb je ooit naar logische chips gekeken en waarheidstabellen/statusdiagrammen/flowcharts? In theorie alles uitschrijven is beter dan direct schakelingen tekenen.
Ook is het belangrijk om te weten wat het systeem doet wanneer je beide knoppen hebt ingedrukt.

[ Voor 16% gewijzigd door Fordox op 23-06-2022 10:43 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36

Onbekend

...

Dit lijkt op een Set-Reset-FlipFlop.
Google eens op afbeeldingen van "sr flipflop relais".

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Fordox schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:43:
Heb je ooit naar logische chips gekeken en waarheidstabellen/statusdiagrammen/flowcharts? In theorie alles uitschrijven is beter dan direct schakelingen tekenen.
Ook is het belangrijk om te weten wat het systeem doet wanneer je beide knoppen hebt ingedrukt.
Goeie tip. Laten we er even van uitgaan dat beide knoppen indrukken het gewenste resultaat is dat er maar 1 lamp brandt/blijft branden. Dewelke dit is laten we even achterwege to keep it simple.. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:23
De truuk zit hem hier in overnamecontacten en kan je hier gewone relais voor gebruiken, geen puls relais. Als ik het goed lees is lamp 2 altijd de inverse van lamp 1 (waar je een wisselcontact van een relais voor kan gebruiken) en heb je één knop waarmee je lamp 1 aanzet en één waarmee je die weer uitzet.

Verdiep je eens hoe een overnameschakeling werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Onbekend schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:47:
Dit lijkt op een Set-Reset-FlipFlop.
Google eens op afbeeldingen van "sr flipflop relais".
Als ik het goed begrijp heb ik dus een Set-Reset impulsrelais nodig?

De Set hang ik aan knop1 met zijn pulsdraad1 en de Reset aan knop2 met zijn pulsdraad2.

20 keer knop1 indrukken geeft telkens het set signaal dus blijft hij naar de Set output schakelen. Dan 1 keer knop2 indrukken en hij Reset zich en zet signaal dus door naar de Reset output?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

BramCoding schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:01:
[...]

Als ik het goed begrijp heb ik dus een Set-Reset impulsrelais nodig?

De Set hang ik aan knop1 met zijn pulsdraad1 en de Reset aan knop2 met zijn pulsdraad2.

20 keer knop1 indrukken geeft telkens het set signaal dus blijft hij naar de Set output schakelen. Dan 1 keer knop2 indrukken en hij Reset zich en zet signaal dus door naar de Reset output?
De set input werkt maar 1x. Wanneer deze eenmaal 1 is, is je output 1, totdat je je reset indrukt, dan is je output 0. Wat er gebeurt aan je set kant wanneer je output 1 is, maakt voor een SR niet uit.

[ Voor 5% gewijzigd door Fordox op 23-06-2022 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Fordox schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:15:
[...]

De set input werkt maar 1x. Wanneer deze eenmaal 1 is, is je output 1, totdat je je reset indrukt, dan is je output 0. Wat er gebeurt aan je set kant wanneer je output 1 is, maakt voor een SR niet uit.
Dan is dit wel gewenst gedrag voor mij want hij moet inderdaad 1 blijven tot het moment dat de reset (knop 2 ingedrukt wordt).
Even kijken of dat gaat werken met mijn 12V circuit en een pulsje.

Eerst even de juiste component zoeken :D

EDIT: enig idee hoe zo'n 12V SR Relais die puls verwacht op zijn Set en Reset poorten? Hoe lang/kort, verwacht dat een stroompuls of eerder een korte spanningsverhoging?

[ Voor 13% gewijzigd door BramCoding op 23-06-2022 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Ligt aan het relais dat je kiest, lees de datasheet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 13:17
als er ALTIJD 1 lamp mag/moet branden kan je dat dus met één bistabiel relais oplossen. Voeding (of gnd) op de com van het relais en op beide uitgangen een lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Rrob schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:19:
als er ALTIJD 1 lamp mag/moet branden kan je dat dus met één bistabiel relais oplossen. Voeding (of gnd) op de com van het relais en op beide uitgangen een lamp.
Klopt, ik denk dus een bistabiel impulsrelais 12V. Deze zou dus 6 pinnen moeten hebben: +12V, GND, Set, Reset, Output1 en Output2.

EDIT: maar dat vind ik precies niet zo makkelijk :P
230V wel.

[ Voor 7% gewijzigd door BramCoding op 23-06-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

BramCoding schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:17:
...
Toen probeerde ik iets uit te werken met iets geavanceerdere pulsrelais + gewone relais maar daar creeerde ik een situatie waar een circuit voor lamp1 of lamp2 nooit meer kon afgeschakeld worden eenmaal het circuit actief was.

Foto daarvan is hier te vinden:
[Afbeelding]...
Vermeldt de opdracht hoe de lampen uitgeschakeld moeten worden?
De schakeling die je hier laat zien werkt in principe correct: als je op impuls1 drukt gaat lamp2 uit en lamp1 gaat en blijft branden. Als je op impuls2 drukt gaat lamp1 uit en gaat en blijft lamp2 branden.
Als je tegelijkertijd op impuls1 en impuls2 drukt gaan de lampen voor 500ms uit.
Omdat impuls-relais ook maar een beperkt nauwkeurigheid hebben, de ene zal na 495ms al afvallen de andere na 505ms, zal het relais met de langste impulstijd winnen.

Als de opdracht niet omschrijft hoe de beide lampen uitgeschakeld moeten worden dan is het dus geen onderdeel van de opdracht en moet je dat probleem niet proberen op te lossen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Brahiewahiewa schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Vermeldt de opdracht hoe de lampen uitgeschakeld moeten worden?
De schakeling die je hier laat zien werkt in principe correct: als je op impuls1 drukt gaat lamp2 uit en lamp1 gaat en blijft branden. Als je op impuls2 drukt gaat lamp1 uit en gaat en blijft lamp2 branden.
Als je tegelijkertijd op impuls1 en impuls2 drukt gaan de lampen voor 500ms uit.
Omdat impuls-relais ook maar een beperkt nauwkeurigheid hebben, de ene zal na 495ms al afvallen de andere na 505ms, zal het relais met de langste impulstijd winnen.

Als de opdracht niet omschrijft hoe de beide lampen uitgeschakeld moeten worden dan is het dus geen onderdeel van de opdracht en moet je dat probleem niet proberen op te lossen
Werkt volgens ons helaas niet. Als je eerst op impuls 1 drukt dan zal lamp 1 gaan branden. Druk je dan op impuls 2 dan wordt relais2 nooit gesloten omdat het NC contact van R1 nog op open staat. Zolang dit niet terug op gesloten geraakt kan Relais2 niet schakelen. En dit NC contact van R1 geraakt enkel terug gesloten als R1 afschakelt en dat gebeurt niet :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

BramCoding schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:11:
[...]

Werkt volgens ons helaas niet. Als je eerst op impuls 1 drukt dan zal lamp 1 gaan branden. Druk je dan op impuls 2 dan wordt relais2 nooit gesloten omdat het NC contact van R1 nog op open staat...
Aha, ik zie het al: de beide NC contacten vlak boven R1 en R2 moeten de contacten zijn van de impuls-relais. Jij hebt er nu de contacten van het andere relais tussen gezet. Dat gaat niet werken, inderdaad. Je hebt dus impuls-relais nodig met twee wisselcontacten, ééntje om het relais aan te schakelen en ééntje om het andere relais af te schakelen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gauntlet
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-06 22:37
Zo zou het moeten werken (snelle paint).
S2 heeft zo voorrang op S1.
K1 heeft 2NO contacten en 1 NC
K2 heeft 1NC contact om S2 te inverteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is5TGeCFRclFrJy2Od90jMTXguU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/snaBGi9ALbbkOCE7FFiiXkl2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DurkVell
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14-06 23:09
Een schoolopdracht ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
gauntlet schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:56:

[Afbeelding]
Precies! Zo doe je dat in de werkelijkheid ook (het is mijn werk dan ook), geen gedoe met hele specifieke pulsrelais of set/reset relais, zeker nu verkrijgbaarheid erg slecht is van veel industriële componenten, maar met gewoon normale relais met wisselcontacten en overnamecontacten :) Moeilijker hoeft het niet te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
gauntlet schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:56:

[Afbeelding]
Bedankt voor dit antwoord en uitwerking!
Aangezien K1 en K2 gewone relais zijn, is de korte puls die ze geven dan voldoende om hen te schakelen (afhankelijk van welke relais uiteraard, maar algemeen gesproken): is een puls dan genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invisible_man
BramCoding schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:49:
[...]

Bedankt voor dit antwoord en uitwerking!
Aangezien K1 en K2 gewone relais zijn, is de korte puls die ze geven dan voldoende om hen te schakelen (afhankelijk van welke relais uiteraard, maar algemeen gesproken): is een puls dan genoeg?
Ja hoor, dat gaat voor zover je het zelf ervaart vrijwel direct. Hangt van het gebruikte relais af en de schakeltijd daarvan (zie desbetreffende datasheet), maar in de praktijk is het nagenoeg direct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-06 15:09

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij is (helaas) het antwoord al gegeven, maar het is niet de bedoeling om een schoolopdracht op GoT te zetten, als je er vragen over hebt heb je daar leerkrachten voor :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.