Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23-10-2024
Vraag mbt nieuwe bios update van AMD (5800x en een ASUS B550) tbv het stotterprobleem tijdens gamen, ik heb deze update gedaan een paar weken geleden.

Merk verschil zeker op lange tijd gamen, alleen probleem is dat mijn CPU nu zo heet wordt terwijl ik alles watergekoeld heb en 2 radiators heb.

Normaal werd mijn GPU zo een 50 a 53 graden max en mijn CPU zo rond de 60 a 63.
Na de bios update wordt mijn CPU echt veel warmer tot 80 graden soms 83, hierdoor natuurlijk ook de GPU warmer tot 60 graden.

Koelpasta vervangen , leek wat te helpen een paar graden
PBO2 in de bios staat al op -20 curve optimized.

Er lijkt echt iets veranderd te zijn waardoor hij veel warmer wordt, downgraden naar vorige BIOS proberen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@User_TS ik vermoed dat Asus de Vcore ook omhoog zwiert om het wat stabieler te krijgen, dat heeft weer als nadeel dat de temperatuur veel hoger word.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
Damic schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:16:
@User_TS ik vermoed dat Asus de Vcore ook omhoog zwiert om het wat stabieler te krijgen, dat heeft weer als nadeel dat de temperatuur veel hoger word.
Mooi bagger, zelfs met een dikke waterkoeling wordt het gewoon 15 graden warmer minimaal.
Toch al van plan om weer naar Intel te gaan dus dat gaat niet lang meer duren ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-10 15:53

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

User_TS schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:19:
[...]

Mooi bagger, zelfs met een dikke waterkoeling wordt het gewoon 15 graden warmer minimaal.
Toch al van plan om weer naar Intel te gaan dus dat gaat niet lang meer duren ;w
Wat staat er in de bios release notes? Daarnaast, maak even een eigen topic aan dit hoort niet hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
[...]

de 5800x is gewoon een warme cpu dat heeft te maken met het design van maar 1 CCX dacht ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:47

nelizmastr

Goed wies kapot

muisje1997 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:35:
[...]

de 5800x is gewoon een warme cpu dat heeft te maken met het design van maar 1 CCX dacht ik
Klopt. Als TS denkt dat een 12700K of hoger makkelijker te koelen is, dan komt hij bedrogen uit. Die chips worden ook enorm heet en zijn niet veel sneller.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

En dat gaat welk probleem oplossen? De recente Intel-serie wordt juist heter en verbruikt meer energie. Een 12600K heeft een vergelijkbare temperatuur als de 5800X. CPU's die wat minder tot het uiterste gaan (bijvoorbeeld Intel's non-K-modellen of een 5700X/5600X) doen het wat dat betreft relatief veel beter, voor slechts beperkt lagere kloksnelheden. Die laatste paar honderd extra MHz van de topmodellen kosten relatief veel energie/warmte.

Ter info: "tot soms 83 graden" is warm, maar voor load ook niet heel extreem voor een high-end CPU. Dit is de hoogst clockende AMD-CPU (over alle cores). 83 graden kan 'ie prima aan, daar gaat een CPU niet stuk van. Klinkt wel alsof je er met wat undervolten nog een paar graden af kan schaven, al kost dat wat moeite en tijd (namelijk om uit te zoeken welke voltages nog stabiel zijn), daar moet je maar zin in hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door bwerg op 23-06-2022 11:01 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-10 09:03
Je moet 2 situaties uit elkaar halen.

1 De temperatuur van de cpu en gpu als je in windows zit en wat kleine dingetjes hebt openstaan.
2 De temperatuur onder hoge load bv spellen / cinebench.

Waar je mee begint is kijken wat de temperatuur onder 1 is. Is die veel hoger dan normaal in de bios kijken of er niet toevallig een Bios setting voor max performance is geactiveerd door Asus. Die gooit de vcore veels te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 28-10 16:18
[...]

Ik zal je moeten teleurstellen dat de 12e serie van intel ook een heethoofd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muisje1997
bwerg schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:26:
[...]

En dat gaat welk probleem oplossen? De recente Intel-serie wordt juist heter en verbruikt meer energie. Een 12600K heeft een vergelijkbare temperatuur als de 5800X. CPU's die wat minder tot het uiterste gaan (bijvoorbeeld Intel's non-K-modellen of een 5700X/5600X doen het wat dat betreft relatief veel beter, voor slechts beperkt lagere kloksnelheden. Die laatste paar honderd extra MHz van de topmodellen kosten relatief veel energie/warmte.

Ter info: "tot soms 83 graden" is warm, maar voor load ook niet heel extreem voor een high-end CPU. Dit is de hoogst clockende AMD-CPU (over alle cores). 83 graden kan 'ie prima aan, daar gaat een CPU niet stuk van. Klinkt wel alsof je er met wat undervolten nog een paar graden af kan schaven, al kost dat wat moeite en tijd (namelijk om uit te zoeken welke voltages nog stabiel zijn), daar moet je maar zin in hebben.
tegenwoordig met ryzen master curve optimizer auto mode
hoef je niks te doen en zoekt hij automatisch de juiste undervolt
per core of all core ligt eraan wat je instelt
https://www.kitguru.net/c...port-for-ryzen-7-5800x3d/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• User_TS
muisje1997 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:25:
[...]

tegenwoordig met ryzen master curve optimizer auto mode
hoef je niks te doen en zoekt hij automatisch de juiste undervolt
per core of all core ligt eraan wat je instelt
https://www.kitguru.net/c...port-for-ryzen-7-5800x3d/
Grappig, geprobeerd maar hij geeft aan alles op -30 te undervolten.
Tijdens gamen valt pc uit, wist al dat dit niet stabiel was -20 is oke maar Ryzen master geeft dus -30 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
User_TS schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:37:
[...]

Grappig, geprobeerd maar hij geeft aan alles op -30 te undervolten.
Tijdens gamen valt pc uit, wist al dat dit niet stabiel was -20 is oke maar Ryzen master geeft dus -30 aan.
tja het is en blijf software die kan ook niet alles goed hebben ik deed toen met mijn ryzen 7 5800x -25 undervolt op alle cores
Pagina: 1