• yuumai
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-11 00:09
Ik ben bezig met m'n jaren '50 huis verduurzamen en ben nu verwarming / koeling aan het uitplannen. Stap 1 is sowieso vloerverwarming op de benedenverdieping aanleggen. De CV ketel is beneden in de bijkeuken in een kast geïnstalleerd waar ik redelijk eenvoudig een boilervat kwijt kan met aan de buitenkant op korte afstand een L/W warmtepomp (mono of split).

Als ik dan toch bezig ga wil ik ook de koeling meenemen. Dit is met name nodig in de zomer op twee slaapkamers aan de zonkant. Naar deze slaapkamers ligt een (onopvallende) koof vanuit de CV kast waar de huidige CV leidingen in liggen.

Nu zie ik twee opties voor koeling na verscheidene topics doorgespit te hebben
1) de warmtepomp ook gebruiken om te koelen door middel van twee fancoils.
2) een losse L/L multi-split (airco) installeren.

optieleidingwerkmontagekostenmisc
fancoils4x 38mm (26 mm + 6 mm isolatie) zelf~1600 euro (2x fancoil, leidingen, buffervat, 3-wegklep, zelf installeren)complexer: 3-wegklep & buffervat nodig
airco4x 20mm (9.5 + 9 mm isolatie) f-gassen monteur nodig~2000 euro (multisplit+leidingen+installatiekosten)simpeler maar extra buitenunit nodig

Zijn er zaken die ik hier over het hoofd zie? Nu ontlopen de opties elkaar niet veel. Uiteraard is input die niet binnen 1 van deze opties valt ook welkom .

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:33
Nog paar dingen om te overwegen:
- Lucht/lucht warmtepomp is net wat efficiënter qua verbruik dan een lucht/water warmtepomp plus fancoil
- Twee systemen betekend ook twee buitenunits, maar ook een backup als een van beide in storing schiet of onderhoud nodig heeft
- Als je L/W met L/L combineert kan je wellicht met een iets kleinere L/W warmtepomp uit omdat je de L/L ook nog hebt als het koud is
- Met de fancoils wil je waarschijnlijk met kouder water koelen dan wat je wilt voor het koelen met de vloerverwarming.
- Waarom ook niet een binnenunit of fancoil in de woonkamer?
- Wat is je verwachte dimensionering qua benodigd vermogen van de warmtepomp? Wat is het huidige gasverbruik?

• yuumai
Twee systemen betekend ook twee buitenunits, maar ook een backup als een van beide in storing schiet of onderhoud nodig heeft
dat is wel een goed punt, ze kunnen ook boven elkaar dan is er geen ruimteverlies en voor de looks zou er eventueel een gezamenlijke omkasting om kunnen.
Waarom ook niet een binnenunit of fancoil in de woonkamer?
zou kunnen, maar ik heb voor beneden niet echt behoefte aan koeling.
Wat is je verwachte dimensionering qua benodigd vermogen van de warmtepomp? Wat is het huidige gasverbruik?
ik verwacht dat 7 kW genoeg is op basis van 1300 m3 jaarverbruik.

Lijkt dus dat airco de meer praktische oplossing is, alleen moeilijk om een monteur te vinden...

• Alxwin
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 31-08 19:03
Wat is het uiteindelijk geworden? Ben zelf ook aan het twijfelen tussen de twee; fancoils of L/L. Benieuwd naar je ervaringen.

• yuumai
Uiteindelijk is het een losse L/L geworden.

Voordeel
- voor een vergelijkbaar bedrag als fancoils alles geregeld.
- nette regeling per kamer.

Nadeel
- warme lucht moet omlaag geblazen worden, die luchtstroming is minder comfortabel tenzij je voldoende ruimte hebt om de binnenunit zo te plaatsen dat je nooit in die stroming zit.
- defrosts geven een tijdje koude lucht. Dat zou bij fancoils denk ik minder zijn door warmtebuffer in vloer of vat.

Met deze kennis zou ik nu voor fancoils gaan (een vloermodel), maar ik weet natuurlijk niet welke onvoorziene nadelen ik dan zou hebben :).