Ik ben bezig met m'n jaren '50 huis verduurzamen en ben nu verwarming / koeling aan het uitplannen. Stap 1 is sowieso vloerverwarming op de benedenverdieping aanleggen. De CV ketel is beneden in de bijkeuken in een kast geïnstalleerd waar ik redelijk eenvoudig een boilervat kwijt kan met aan de buitenkant op korte afstand een L/W warmtepomp (mono of split).
Als ik dan toch bezig ga wil ik ook de koeling meenemen. Dit is met name nodig in de zomer op twee slaapkamers aan de zonkant. Naar deze slaapkamers ligt een (onopvallende) koof vanuit de CV kast waar de huidige CV leidingen in liggen.
Nu zie ik twee opties voor koeling na verscheidene topics doorgespit te hebben
1) de warmtepomp ook gebruiken om te koelen door middel van twee fancoils.
2) een losse L/L multi-split (airco) installeren.
Zijn er zaken die ik hier over het hoofd zie? Nu ontlopen de opties elkaar niet veel. Uiteraard is input die niet binnen 1 van deze opties valt ook welkom .
Als ik dan toch bezig ga wil ik ook de koeling meenemen. Dit is met name nodig in de zomer op twee slaapkamers aan de zonkant. Naar deze slaapkamers ligt een (onopvallende) koof vanuit de CV kast waar de huidige CV leidingen in liggen.
Nu zie ik twee opties voor koeling na verscheidene topics doorgespit te hebben
1) de warmtepomp ook gebruiken om te koelen door middel van twee fancoils.
2) een losse L/L multi-split (airco) installeren.
| optie | leidingwerk | montage | kosten | misc |
| fancoils | 4x 38mm (26 mm + 6 mm isolatie) | zelf | ~1600 euro (2x fancoil, leidingen, buffervat, 3-wegklep, zelf installeren) | complexer: 3-wegklep & buffervat nodig |
| airco | 4x 20mm (9.5 + 9 mm isolatie) | f-gassen monteur nodig | ~2000 euro (multisplit+leidingen+installatiekosten) | simpeler maar extra buitenunit nodig |
Zijn er zaken die ik hier over het hoofd zie? Nu ontlopen de opties elkaar niet veel. Uiteraard is input die niet binnen 1 van deze opties valt ook welkom .