Kpn glasvezel en powerline

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickding
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09-2022
Hoi,

In augustus krijg ik KPN Glasvezel internet en tv in huis. De modem zal in de meterkast geplaatst gaan worden ivm de aansluiting daar.

Nu is het helaas niet mogelijk om een kabel te trekken naar mijn pc (ik huur een appartement). Wel wil ik graag bekabeld internet hebben. Zijn powerline adapters een goeie optie?

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:15
powerline geeft vaak meer ellende dan het je oplevert.
afhankelijk als je v10a of box12 hebt zou ik bijvoorbeeld 1 super wifi erbij nemen als gaat kwa afstand daar je pc op aansluiten is stabieler dan een powerline

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:00

Wildfire

Joy to the world!

Ik ben zelf monteur voor KPN en zeg altijd, powerline adapters zijn geen optie. Het kan een tijd goed werken maar het gaat op een gegeven moment fout (praktijkervaring) en dan moet je alsnog een kabel trekken (en dat kan bijna altijd wel, ook in huurappartementen!) of met alternatieven zoals SuperWifi aan de slag.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickding
Kan je dan een superwifi verbinden met een pc die dan bekabeld internet krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:15
super wifi kan draadloos verbinding maken met de v10a of box12 en vanuit de super wifi hang je kabeltje aan je pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickding
Ik krijg inderdaad de box 12. Dit zou dan de oplossing zijn. Zit er veel verschil in snelheid als ik mijn pc rechtstreeks op mijn modem zou aansluit of dus via superwifi?

Bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Sickding schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:08:
Kan je dan een superwifi verbinden met een pc die dan bekabeld internet krijgt?
Yup. Alhoewel het natuurlijk niet echt bekabeld is dan om je een wifi-overbrugging hebt. Maar zolang de wifi-verbinding naar de SuperWifi goed is zal het in de praktijk gewoon goed werken.

Sickding schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:14:
Ik krijg inderdaad de box 12. Dit zou dan de oplossing zijn. Zit er veel verschil in snelheid als ik mijn pc rechtstreeks op mijn modem zou aansluit of dus via superwifi?

Bedankt voor de antwoorden!
Rechtstreeks bekabeld op modem is altijd het beste. Via een SuperWifi zal er altijd wel verschil in snelheid zijn, maar hoeveel dat is weet je pas als je het probeert -- elk huis is anders en we kunnen dus vooraf niet zeggen hoeveel verschil het zal maken.

[ Voor 43% gewijzigd door Wildfire op 22-06-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickding
Ik zal het in ieder geval gaan proberen. Zal het moeite hebben met een Netgear GS105 switch? Zou er dan namelijk 2/3 devices aan willen hangen.

Als ik maar een beetje fatsoenlijk downloadsnelheid heb, vind ik het helemaal goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Sickding schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:19:
Ik zal het in ieder geval gaan proberen. Zal het moeite hebben met een Netgear GS105 switch? Zou er dan namelijk 2/3 devices aan willen hangen.

Als ik maar een beetje fatsoenlijk downloadsnelheid heb, vind ik het helemaal goed
Is het een GS105 of GS105E? De GS105 ondersteunt geen IGMP snooping en dat kan bij TV problemen opleveren. Sluit bij voorkeur de TV-ontvanger rechtstreeks op het modem aan als het kan en anders via een switch die IGMP snooping ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickding
Wildfire schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:27:
[...]

Is het een GS105 of GS105E? De GS105 ondersteunt geen IGMP snooping en dat kan bij TV problemen opleveren. Sluit bij voorkeur de TV-ontvanger rechtstreeks op het modem aan als het kan en anders via een switch die IGMP snooping ondersteunt.
Het is een GS105v5, maar de TV-ontvanger kan wat mij betreft op Wifi.

Eigenlijk wil ik sowieso 2 pc's bekabeld hebben, voor de rest is Wifi goed genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickding
Ik heb nog wel een oude dsl outlet van kpn in de muur zitten, maar helaas geen glas. Anders kon het gewoon rechtstreeks via kabel 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Sickding schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:37:
Ik heb nog wel een oude dsl outlet van kpn in de muur zitten, maar helaas geen glas. Anders kon het gewoon rechtstreeks via kabel 😀
Als de oude telefoonaansluiting ook in de meterkast zit, kan die telefoonkabel van de meterkast naar woonkamer gewoon door netwerkkabel vervangen worden. Voila, netwerkaansluiting in de woonkamer. :)

laurens0619 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:48:
[...]

Welke tv ontvanger heb je dan?
Die van kpn moet kabeltje in. Die kan wel via een superwifi maar dat gaat je veel van je wifi performance kosten

Beter kpn app op tv via wifi of nlziet :)
Waarom zou dat 'veel van je wifi performance kosten'? Een TV stream op de STB neemt niet veel bandbreedte in beslag dus je merkt daar qua wifi verder niet veel van.

Als op de TV de KPN TV app geïnstalleerd kan worden dan kan dat wel een alternatief zijn, alhoewel technisch gezien de beeldkwaliteit daar iets lager ligt dan via de TV ontvanger van KPN.

[ Voor 43% gewijzigd door Wildfire op 22-06-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:31
Sickding schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:31:
[...]

Het is een GS105v5, maar de TV-ontvanger kan wat mij betreft op Wifi.
Welke tv ontvanger heb je dan?
Die van kpn moet kabeltje in. Die kan wel via een superwifi maar dat gaat je veel van je wifi performance kosten

Beter kpn app op tv via wifi of nlziet :)

@Wildfire
Omdat het multicast is
Lees ook hier: https://wirelesslywired.c...cast-over-wireless/?amp=1

Zonde want een. Tv stream is een megabit of 10 dus dat kan makkelijk over wif, als het unicast zou zijn (zoals bv netflix)

[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 22-06-2022 23:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

laurens0619 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:48:

[...]

@Wildfire
Omdat het multicast is
Lees ook hier: https://wirelesslywired.c...cast-over-wireless/?amp=1

Zonde want een. Tv stream is een megabit of 10 dus dat kan makkelijk over wif, als het unicast zou zijn (zoals bv netflix)
Ik kan in ieder geval uit praktijkervaringen zeggen dat ik niet echt iets heb kunnen merken van slechtere wifi performance in het geval van via de SuperWifi aangesloten TV-ontvangers.

Maar in ieder geval, bekabeld verdient altijd bij verre de voorkeur indien ook maar enigszins mogelijk om voor elkaar te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Wildfire op 23-06-2022 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickding
Waarschijnlijk zal ik dan superwifi moeten gebruiken om bekabeld te internetten op mijn pc.

Vanmiddag moet ik nog ff kijken of ik dus die oude telefoonkabel kan vervangen voor netwerkkabel.. (denk dat dat niet lukt ivm flatgebouw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-06 18:55
Sickding schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 08:40:
Waarschijnlijk zal ik dan superwifi moeten gebruiken om bekabeld te internetten op mijn pc.

Vanmiddag moet ik nog ff kijken of ik dus die oude telefoonkabel kan vervangen voor netwerkkabel.. (denk dat dat niet lukt ivm flatgebouw)
Heb je niet toevallig nog een oude coax aansluiting ergens in je appartement die vanuit je meterkast komt? Dan zou je altijd nog met MoCa kunnen werken. Dat zou mijn voorkeur hebben boven superwifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sickding
Wekko306 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:47:
[...]

Heb je niet toevallig nog een oude coax aansluiting ergens in je appartement die vanuit je meterkast komt? Dan zou je altijd nog met MoCa kunnen werken. Dat zou mijn voorkeur hebben boven superwifi.
Momenteel heb ik nu nog ziggo, dus nog gewoon coax. Ik zal ff moeten kijken in de meterkast of ik daar iets kan vinden
Pagina: 1