Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aano
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 05-02 10:17
Hoi allemaal!

Ik zou graag advies willen over de koop van een nieuwe camera, waar jullie ongetwijfeld meer verstand van hebben dan ik ;)

Op dit moment heb ik een Canon Powershot G1X Mark III. Destijds koos ik hiervoor vanwege het formaat en het gemak van een vaste lens. Ik gebruik hem voornamelijk op reis en eigenlijk ben ik er nog best tevreden over, behalve de beperkte zoom mogelijkheden.

In augustus ga ik een reis van 6 weken maken naar Zuid-Afrika en dan zou ik graag een camera meenemen met een groter zoom-bereik om mooie foto's te kunnen maken van wilde dieren.

De verkoper in de camerawinkel raadde mij de Canon EOS RP aan met een RF 100-400mm F5.6-8 lens. Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ik zag ook dat eind deze maand de Canon EOS R7 wordt uitgebracht. Deze is zo'n € 500 duurder, is niet fullframe (EOS RP wel), maar wel andere voordelen t.o.v. de EOS, bijvoorbeeld sneller? Wat zouden jullie aanraden?

Ik had zelf gedacht om beide (huidige Powershot en de nieuwe) camera's mee te nemen; de nieuwe gebruiken tijdens safari en mijn huidige voor de 'standaard' reisfoto's (van onszelf, landschappen, in de stad..). De verkoper vond dit niet zo'n goed idee, want de Powershot heeft een mindere kwaliteit en als je dan toch de Canon EOS RP hebt, waarom dan niet daar foto's mee maken?

Dat betekent dat ik nog een tweede lens zou moeten aanschaffen (welke dan?!), maar ook dat ik tussentijds van lenzen moet wisselen. Daar heb ik geen enkele ervaring mee en ik heb al niet meer zoveel tijd om te oefenen. Daarnaast vind ik het ook duur worden. Als ik daarmee mooiere foto's mee kan maken zal ik dat wel overwegen. Wederom, benieuwd naar jullie mening.

Al met al heb ik dus best wat vragen... en zou ik het heel fijn vinden als er met me meegedacht kan worden!

Dank alvast :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:28

DirtyBird

Praktiserend denker

Ja die verkoper ziet mogelijkheden om een tweede lens te verkopen :)
Het lijkt me een prima idee. Anders ben je de hele tijd lenzen aan het wisselen.
Echter; als je m alleen voor deze reis koopt, is dat dan niet een beetje teveel van het goede?
Kun je dan niet beter huren, of een upgrade van je compactcamera kopen?

Tot slot heeft dr RP volgens mij geen stabilisatie, wat je wel wilt bij telezoom.

Je zou inderdaad ook naar cropsensor kunnen kijken. Op reis met name prettig omdat je aanzienlijk minder gewicht meezeult en dit doorgaans compacter is.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mijn Z-Afrika reis was met een A7III en (adapted) 60-600 Sport van Sigma (met Canon mount)....daar heb ik prachtige foto's mee gemaakt. Vandaag de dag heb ik een Sony A7RIV met 200-600 (6000 euro combi).....en mijn schoonouders hebben een Sony RX10IV.....en dat verrekte ding maakt eigenlijk net zulke goede foto's als mijn combinatie (van ook nog eens 3 kilo)...ze hadden de camera ook mee naar Z-Afrika (reizen samen met ze) en keer op keer was ik onder de indruk van die camera.

En hun camera heeft 1 lens zonder stof problemen met lenzen wisselen en ook ingezoomd op de pc zie je bijna geen verschil in kwaliteit. ...maar daar rondlopen met een superzoom-compact camera is wel 10x fijner dan waar ik mee rond liep die weken.

Zonder twijfel, bekijk de RX10IV van Sony en stap over je voorgevoel dat dat een compromis zou zijn qua resultaat, want dat is het echt geheel niet.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:25
Erg vreemd advies om een beginner met een full frame naar Afrika te sturen. APC of M43 is een veel beter advies voor dit type reis.

Een goed advies zou zijn de TAMRON 18-300MM met deze lens kan je alles.

Deze kan je bijvoorbeeld op een Sony 6400/6600 zetten. Maar ik vermoed dat je alleen JPEG gaat schieten dan zou een Fuij body ook een goede keus zijn zoals de FUJIFILM X-T30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 12:28
Ik vind het ook een leuke verkoper maar geen geweldig advies.

Dit is een behoorlijk kostbaar systeem om in te stappen. Daarbij is het redelijk groot (minder draagbaar).
De lens is bepaald niet lichtsterk en ik heb begrepen dat safari vooral in de schemering interessant wordt. Jij wilt die camera vooral voor je reis, niet om een fotohobby te beginnen.

Even een heel ander advies. Die wilde dieren zie je waarschijnlijk niet 6 weken lang 24 uur per dag. Je gaat waarschijnlijk op een safari-trip gedurende een beperkte tijd.
Ik weet uit andere fora dat daar ter plekke lenzen worden verhuurd, speciaal voor mensen met een camera die één keer op safari gaan en geen €3000 lens willen aanschaffen.
Dat klinkt ook heel logisch, dat zo'n dienstverlening daar ontstaat.
Zoek eens uit of ze daar ook camera's verhuren.
Dan heb je een systeem in handen dat beter is dan wat je nu aangeboden krijgt, voor minder geld.
Bovendien kan zo'n verhuurder je prima uitleggen wat de beste instellingen voor safari zijn.

Dan heb je na afloop wel de foto's maar heb je geen dure camera in de kast liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l_c_v
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08-08-2022
Wat is je budget?

Wat denk je bijvoorbeeld van een Sony RX10 iv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aano
Na er een nachtje over geslapen te hebben en ook wat meer informatie en adviezen op dit forum te hebben gelezen heb ik toch ook wel twijfels gekregen. De EOS RP heeft full frame, maar of dat nou nodig is..? Misschien zonde om daar -met mijn wensen- zoveel geld aan uit te geven. Op zich heb ik wel geld over voor een nieuwe camera (ik denk maximaal €2000, mag ook minder ;)), maar dan moet het natuurlijk wel toegevoegde waarde hebben, voor wat ik er mee wil.

@DirtyBird Dankjewel voor je reactie! Je geeft aan dat deze camera geen stabilisatie heeft, wat dus wel wenselijk is. Ook vind ik de beperkte accuduur van de EOS RP een nadeel op reis.

Wat betreft huren; het heeft echt mijn voorkeur om een eigen camera te kopen, op deze manier leer ik deze goed te gebruiken en ik zal 'm ook daadwerkelijk gaan gebruiken.

Al jaren maak ik met heel veel plezier foto’s. Sowieso op reis (tenminste eens per jaar) ben ik er veel mee bezig. Ik vind het leuk om de foto's op groot scherm terug te kijken en ik maak ook altijd een fotoboek.

Ik denk dat ik qua kwaliteit niet heel veeleisend ben, want ik was nu ook best tevreden (al weet ik misschien ook niet goed wat ik mis..). Ook met een Iphone en compact camera kan ik (vind ik zelf ; )) leuke foto’s maken. Wel mis ik dus in die compact camera meer mogelijkheden, namelijk het zoom bereik. En natuurlijk word ik ook wel enthousiast van andere mogelijkheden die een betere camera geeft.

Voor mijn komende reis zal een zoom dus goed van pas komen, maar ook in de toekomst zal ik dit blijven gebruiken. Ik wil ik graag een camera kopen waar ik wel even mee vooruit kan en ik vind het belangrijk dat ik met een systeemcamera in de toekomst nog mogelijkheden heb om uit te breiden met andere lenzen.

Dat is denk ik ook een reactie op jou bericht, @Nomad (waarvoor dank!) Voorkeur gaat momenteel uit naar een camera met verwisselbare lens. Daarnaast ben ik geneigd voor Canon te gaan, omdat ik dat gewend ben. Maar ik ga de camera die jij noemt zeker bekijken!

Dank!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aano
Wauw nog meer adviezen, heel fijn!! Dank @mdoos, @Tarquin en @l_c_v. Ik ga dit lezen en bekijken en kom er op terug :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:40

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Even als aanvulling, ik ben fulltime fotograaf en heb daardoor een grote tas vol apparatuur. Voor mij was het logisch om zodoende een dikke lens erbij te kopen voor de safari en een van de body's van "werk" mee te nemen. Maar vraag maar aan mensen zoals @Universal Creations (Die werkt bij een grote camerawinkel) wat hij denkt dat je moet uitgeven aan apparatuur voordat je betere resultaten krijgt dan een RX10IV (of versie III, optisch gelijk)...en wat dat voor gewicht met zich mee brengt.

De RX10IV heeft dus de fancy autofocus functies van mirrorless A7 camera's en snelle burst, eye-AF etc etc.

Als ik niet al een tas vol gear zou hebben, zou ik nu zonder twijfel een RX10 gekocht hebben voor de reis, ipv 3 kilo apparatuur slepen voor 2 weken. Je valt met grote gear een hoop meer op en dat is op safari niet storend, maar in Kaapstad/Johannesburg en andere steden/plekken wel een rode vlag voor genoeg ongure types.

De RX10 stop je als vrouw in je handtas en hij is uit het zicht en voor een man is een mini-rugzakje al ruimschoots voldoende. Mijn 60-600 alleen was al 2.7 kilo, los van de camera en accessoires....die stop je niet zomaar even in de handtas.

Edit: ik had een monopod bij mij die ik precies 0x gebruikt heb. Ik kon of de zijkant van de jeep wel gebruiken of ik schoot uit de hand, dus die monopod was alleen maar extra onnodig gesleep. Maar each to his own, misschien vind een ander het wel een fijn ding om bij zich te hebben.

[ Voor 42% gewijzigd door Nomad op 23-06-2022 13:10 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 14:58
Aano schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 22:25:
In augustus ga ik een reis van 6 weken maken naar Zuid-Afrika en dan zou ik graag een camera meenemen met een groter zoom-bereik om mooie foto's te kunnen maken van wilde dieren.
Ongeacht welke camera je me neemt: ga voor je reis alvast ervaring opdoen met het fotograferen met de telelens: Zo kan je alvast uitzoeken welke instellingen er werken voor vogels in het park of konijnen op de hei en hoe je de camera stabiel vast houdt met veel gewicht in het voorste deel van de lange lens.

Hoe verder je inzoomt hoe belangrijker je techniek wordt, die ervaring gaat je zeker helpen betere foto's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aano
@mdoos Het zal de combinatie van weinig tot geen verstand van camera apparatuur en mijn enthousiasme om een nieuwe camera te kopen wel zijn waardoor de verkoper dacht dat dit een goed idee was :) Goed om te lezen over andere opties! De lens die jij noemt, kan volgens mij niet gebruikt worden op een body van Canon? Misschien hou ik me onterecht teveel vast aan Canon hoor, maar het lijkt me gewoon fijn als ik al een beetje weet hoe de instellingen werken. De lens klinkt goed, want een veelzijdig zoom-bereik en lichtsterk (toch?).

En dat is handig, aangezien je inderdaad @Tarquin, de camera op safari vooral gebruikt tijdens zonsopkomst en -ondergang. Dankjewel voor je meedenken en het belichten van andere opties, zoals huren. Maar zou toch echt graag een camera kopen, ik ga 'm vaker gebruiken. Ik wil vooral de herinneringen op een mooie manier vastleggen, maar het hoeven zeker geen perfecte foto's te zijn hoor! Een €3000 lens is overbodig. Wel fijn, dat ik door dit topic steeds meer achter mijn wensen kom ;)

@l_c_v Budget is denk ik max €2000. Maar liever kijk ik naar wat ik nodig heb/ga gebruiken en maak op basis daarvan een keuze. Ik ga de Sony RX10 iv bekijken, dankjewel daarvoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aano
@Nomad Ik word wel enthousiast van jouw enthousiasme over de RX10IV haha. Ondanks dat ik mijn zinnen had gezet op een systeemcamera (meer mogelijkheden voor andere lens in toekomst) en eigenlijk ook t liefst een Canon, want ik weet hoe die werkt (of slaat dat nergens op...) ga ik zeker de de RX10IV nader bekijken :) dankjewel!

Je hebt zeker een punt wat betreft de compactheid van de camera. Sowieso een voordeel op reis, maar helemaal in een land als Zuid-Afrika. Ik reis (als vrouw) de eerste twee weken alleen (1 week Kaapstad en 1 week Garden route) en de andere 4 weken samen met mijn vriend (veel natuur en parken). Ik vind het inderdaad best spannend om dure apparatuur mee te hebben en ik ben terughoudend met openlijk daarmee rondlopen. Mede om die reden had ik ook bedacht om naast de nieuwe zoom-camera ook mijn compactcamera mee te nemen.

En dank voor je extra tip over het (al dan niet) meenemen van een monopod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdoos
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:25
Aano schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:30:
@mdoos Het zal de combinatie van weinig tot geen verstand van camera apparatuur en mijn enthousiasme om een nieuwe camera te kopen wel zijn waardoor de verkoper dacht dat dit een goed idee was :) Goed om te lezen over andere opties! De lens die jij noemt, kan volgens mij niet gebruikt worden op een body van Canon? Misschien hou ik me onterecht teveel vast aan Canon hoor, maar het lijkt me gewoon fijn als ik al een beetje weet hoe de instellingen werken. De lens klinkt goed, want een veelzijdig zoom-bereik en lichtsterk (toch?).
Het probleem met Canon is dat ze momenteel in een overgang fase zitten met APC. Canon M-systeem gaat eruit en het R-apc komt er voor terug met als start de R7 en R10. Het is nog maar de vraag of de R7 of R10 voor Augustes op voorraad gaan komen. Daarnaast zijn er nu nog geen native lenzen die aan je wensen voldoen. Doormiddel van een adapter zou je er wel oudere Canon EF lenzen op kunnen zetten maar dit maakt het geheel wel weer zwaar.

De Canon RF 100-400mm zou op de R7 en R10 kunnen. Op APC (x1.6) kom je dan uit op een 160-640mm F9-13 daar zal je niet heel blij van worden.

[ Voor 41% gewijzigd door mdoos op 23-06-2022 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
Als je wilt kopen, bepaal dan je budget. Bedenk als vuistregel dat een camera goed tot zijn recht komt met lenzen van 2-3x de prijs van de body.
Dus een body van 1000 heeft zodanige mogelijkheden dat 2000-3000 aan lenzen (op den duur) niet onterecht is. Dat mag 'op den duur' zijn, en het kunnen diverse gevarieerde lenzen zijn of één héél dure; het is een richtlijn waarmee ik wil zeggen dat de lens niet het sluitstuk van de begroting is.
Ik zou ook verwachten dat je met €700 aan lenzen (die lens die je geadviseerd kreeg) niet de grenzen bereikt van wat de €1000 camera kan.
Die camera die je aangeraden kreeg kan dus veel meer dan je er met die lens uithaalt.

Staat je ook niet blind op zoom. Het brandpunt van een lens gebruik je voor perspectief (breedte van het plaatje}, zoomen doe je met je voeten .
Ok, behalve op safari, maar sorry want je roept wel een aantal keer zoom-zoom-zoom. Dat is nu prima iets om ter plekke te huren: een echte professionele telelens waar je buiten die safari geen bestemming voor hebt.

Full frame en canon: totaal niet verplicht.
Olympus en Panasonic maken veel kleinere systemen, die ook in je handtas passen. Met beeldstabilisatie.
En bijvoorbeeld de Olympus 75-300 lens is geen pro lens, maar hij zoomt enorm en is heel erg populair bij zijn gebruikers.

[ Voor 5% gewijzigd door Tarquin op 23-06-2022 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:49
De Sony RX10 IV biedt enorm veel en heeft een zeer scherpe lens.
Als je beter wil dan dit, ga je heel snel naar een setup van €2500+.
Denk dan bijvoorbeeld aan een Sony A6400 + Sigma DN 18-50mm f/2.8 + Sigma DN 100-400mm of een Panasonic G90 + 12-60mm + 100-400mm (Olympus is iets beter dan de Panasonic zelf).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:28

DirtyBird

Praktiserend denker

Een systeemcamera is leuk als je daarna ook bereid bent om nieuwe lenzen te kopen. Je zult snel last krijgen van GAS.
Als je dat niet erg vindt, of het je zelfs leuk lijkt, dan zou ik zeker naar een systeemcamera kijken. Ik denk dan mft of fuji aangezien de andere merken toch vooral op full frame inzetten en je dan stukken duurder en zwaarder uit bent.

Als je gewoon een camera wilt kopen en van alle gemakken voorzien wilt zijn, is een high-end compact beter. Uiteindelijk ga je wel verschil in kwaliteit zien, maar dan ben je duizenden euro's duurder uit (ook met cropsensor camera's).

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
Wat @DirtyBird zegt klopt wel; als start van een fotohobby is een systeemcamera een superleuke start.

Ik raad je dan aan om bij Panasonic/Olympus te kijken. Twee redenen. Ten eerste zijn dat de kleinste systemen (dus ook als je de lens meerekent), met super kwaliteit en ze hebben al 10-12 jaar beeldstabilisatie. Klein en goed dus.

Ten tweede moet de markt voor die Canon R systemen nog echt op gang komen. Er is (eigenlijk) nog geen tweedehands markt. Dus je mag alles gloednieuw aanschaffen.
En dat is een tip: Met tweedehands haal je véél meer camera voor je geld. Ik heb de helft van mijn lenzen tweedehands gekocht, en daardoor kan ik me aanzienlijk méér en beter materiaal veroorloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je geen hobbyfotograaf bent en je je niet wil gaan verdiepen in scherpte diepte RAW nabewerken etc. Koop dan gewoon een camera met een vaste superzoom lens. Voordeel alles hebben ze softwarematig gecompenseerd voor die camera waardoor er prachtige Jpeg's uitkomen klaar voor gebruik, lekker op auto schieten en ook nog een filmpje kan.
Welke het moet worden maak een keuze en kijk vooral naar welke je qua bediening en vasthouden bevalt. De verschillen ga jij niet zien met foto's in de zuid afrikaanse zon.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 13-06 09:16
Al vaak genoemd hier, maar ik zou ook voor de Sony RX10 iv gaan. 24-600mm in een compacte body voor 1500 euro. Je wilt sowieso niet lenzen gaan verwisselen tijdens een safari. Althans dat zou ik niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Aano
Ik heb een camera gekocht en het is geworden…. de Sony DSC-RX10 IV!

Allemaal súper bedankt voor het meedenken, ik heb alle reacties wel 20x gelezen ;)

In eerste instantie moest ik een beetje wennen om van mijn oorspronkelijke idee af te stappen, maar na alles op een rijtje te hebben gezet kwam ik toch tot de conclusie dat deze camera alles heeft wat ik nodig heb en hier vast en zeker heel veel plezier van zal hebben! Jullie tips waren dus heel helpend!
Pagina: 1