Een beetje late reactie, maar er zijn nogal wat dingen voorgevallen met de betreffende woning, maar het ziet er eindelijk naar uit dat het allemaal doorgaat.
pentaw1nz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:35:
Los van of het überhaupt mag, denk ik dat er geen bedrijf is dat in je asbest dakbeschot een gat gaat zagen. Dan zou je al volledige platen moeten wegnemen en voor eventuele gaten die je overhoudt weer houten platen dakbeschot terugplaatsen.
Dan zou ik imo direct hele dak saneren , opnieuw opbouwen en direct isoleren.
Ik snap je insteek, daar twijfelen we momenteel ook over. Echter is dat wel meteen een zeer grote investering, zeker omdat het om een dak van +200m2 gaat. Daarnaast betreft het 2 woningen in een boerderij, dus zijn we ook deels afhankelijk van de buren.
De vraag was echter meer hoe hier mee omgegaan wordt. Iedereen roept altijd dat eternit opzich niet erg is en dat het gewoon kan blijven zitten. Maar betekend dat dan meteen ook dat er niets aan het dak gedaan kan worden?
Dat er niet in gezaagd mag worden begrijp ik, maar het zijn inderdaad losse platen. Mag je bijvoorbeeld zelf een gedeelte verwijderen rondom het dakraam?
Ik weet namelijk dat je tot 35m2 zelf mag verwijderen, echter wanneer het meer dan 35m2 is mag je er zelf helemaal niets meer aan doen. Maar geldt dat alleen als je ook echt het hele dak verwijderd? Of geldt dat alleen bij echte dakplaten en bijv. niet voor dakbeschot?