Asbest dakbeschot; dakraam en/of dakkapel plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
In onze toekomstige woning zit in het gehele dak zeer waarschijnlijk asbest dakbeschot. Nu zijn we misschien van plan een dakkapel en een aantal dakramen te plaatsen. De vraag is echter, is dat überhaupt wel mogelijk zonder het dakbeschot van het hele dak te vervangen?
Is het mogelijk ten behoeve van een dakkapel of dakraam een gedeelte te verwijderen? En is het zelfs mogelijk dit zelf te doen? Het te verwijderen oppervlakte zit namelijk onder de 35m2.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:42
Los van of het überhaupt mag, denk ik dat er geen bedrijf is dat in je asbest dakbeschot een gat gaat zagen. Dan zou je al volledige platen moeten wegnemen en voor eventuele gaten die je overhoudt weer houten platen dakbeschot terugplaatsen.

Dan zou ik imo direct hele dak saneren , opnieuw opbouwen en direct isoleren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:58
emot schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:26:
In onze toekomstige woning zit in het gehele dak zeer waarschijnlijk asbest dakbeschot. Nu zijn we misschien van plan een dakkapel en een aantal dakramen te plaatsen. De vraag is echter, is dat überhaupt wel mogelijk zonder het dakbeschot van het hele dak te vervangen?
Is het mogelijk ten behoeve van een dakkapel of dakraam een gedeelte te verwijderen? En is het zelfs mogelijk dit zelf te doen? Het te verwijderen oppervlakte zit namelijk onder de 35m2.
Volgens mij mag dat niet zelf tenzij je dakbeschot geschroefd is en volgens mij deden ze dat vroeger nooit..... Nu kan ik natuurlijk niet in je portemonnee kijken maar als je zelf de dakpannen er af haalt en het dakbeschot laat saneren vallen de kosten wel mee, meende dat het bij ons 2 jaar geleden iets van 1500 euro (plusminus 50 m2) was. Weet het niet exact omdat er ook nog andere asbest weggehaald moest worden. Kun je het daarna weer mooi opbouwen met goede isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Nu online
Een beetje late reactie, maar er zijn nogal wat dingen voorgevallen met de betreffende woning, maar het ziet er eindelijk naar uit dat het allemaal doorgaat.
pentaw1nz schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:35:
Los van of het überhaupt mag, denk ik dat er geen bedrijf is dat in je asbest dakbeschot een gat gaat zagen. Dan zou je al volledige platen moeten wegnemen en voor eventuele gaten die je overhoudt weer houten platen dakbeschot terugplaatsen.

Dan zou ik imo direct hele dak saneren , opnieuw opbouwen en direct isoleren.
Ik snap je insteek, daar twijfelen we momenteel ook over. Echter is dat wel meteen een zeer grote investering, zeker omdat het om een dak van +200m2 gaat. Daarnaast betreft het 2 woningen in een boerderij, dus zijn we ook deels afhankelijk van de buren.

De vraag was echter meer hoe hier mee omgegaan wordt. Iedereen roept altijd dat eternit opzich niet erg is en dat het gewoon kan blijven zitten. Maar betekend dat dan meteen ook dat er niets aan het dak gedaan kan worden?

Dat er niet in gezaagd mag worden begrijp ik, maar het zijn inderdaad losse platen. Mag je bijvoorbeeld zelf een gedeelte verwijderen rondom het dakraam?

Ik weet namelijk dat je tot 35m2 zelf mag verwijderen, echter wanneer het meer dan 35m2 is mag je er zelf helemaal niets meer aan doen. Maar geldt dat alleen als je ook echt het hele dak verwijderd? Of geldt dat alleen bij echte dakplaten en bijv. niet voor dakbeschot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
emot schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:34:
Een beetje late reactie, maar er zijn nogal wat dingen voorgevallen met de betreffende woning, maar het ziet er eindelijk naar uit dat het allemaal doorgaat.

[...]

Ik snap je insteek, daar twijfelen we momenteel ook over. Echter is dat wel meteen een zeer grote investering, zeker omdat het om een dak van +200m2 gaat. Daarnaast betreft het 2 woningen in een boerderij, dus zijn we ook deels afhankelijk van de buren.

De vraag was echter meer hoe hier mee omgegaan wordt. Iedereen roept altijd dat eternit opzich niet erg is en dat het gewoon kan blijven zitten. Maar betekend dat dan meteen ook dat er niets aan het dak gedaan kan worden?

Dat er niet in gezaagd mag worden begrijp ik, maar het zijn inderdaad losse platen. Mag je bijvoorbeeld zelf een gedeelte verwijderen rondom het dakraam?

Ik weet namelijk dat je tot 35m2 zelf mag verwijderen, echter wanneer het meer dan 35m2 is mag je er zelf helemaal niets meer aan doen. Maar geldt dat alleen als je ook echt het hele dak verwijderd? Of geldt dat alleen bij echte dakplaten en bijv. niet voor dakbeschot?
toon volledige bericht
Hier staat je antwoord. Je mag dus niet eerst een deel zelf weghalen om te saneren of omdat je een dakraam of dakkapel wilt. Ook liggen die platen er niet los op maar zijn geschroefd of gespijkerd, mag dus ook niet.

Enige optie is om het direct goed te doen, dus alles saneren en opnieuw opbouwen.

Andere optie is de wet overtreden of er genoegen mee nemen dat je volgens de regels niets met dit dak kunt.

https://www.infomil.nl/on...articuliere-verwijdering/

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Nu online
pentaw1nz schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:02:
[...]

Hier staat je antwoord. Je mag dus niet eerst een deel zelf weghalen om te saneren of omdat je een dakraam of dakkapel wilt. Ook liggen die platen er niet los op maar zijn geschroefd of gespijkerd, mag dus ook niet.

Enige optie is om het direct goed te doen, dus alles saneren en opnieuw opbouwen.

Andere optie is de wet overtreden of er genoegen mee nemen dat je volgens de regels niets met dit dak kunt.

https://www.infomil.nl/on...articuliere-verwijdering/
Geschroefde platen mag juist wel. Gespijkerd of gelijmd niet.

En 'het is niet de bedoeling' interpreteer ik niet direct als verboden.
Op deze site: https://wetten.overheid.nl/BWBR0019316/2021-05-19
staat namelijk "de oppervlakte van de te verwijderen asbesthoudende platen maximaal vijfendertig vierkante meter per kadastraal perceel bedraagt". Ik wil ook niet meer dan die aantal vierkante meters verwijderen, dus zou het weer wel mogen.

Maar goed, eerst even kijken wat de buren van plan zijn. Het is natuurlijk beter het in één keer goed te doen, maar wat ik absoluut niet wil is dat we over 10 jaar ongeveer 400m2 dak hebben waarvan de helft 20cm hoger ligt.. Omdat de een van binnenuit isoleert en de ander er nieuwe isolatieplaten op legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:36

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
emot schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

staat namelijk "de oppervlakte van de te verwijderen asbesthoudende platen maximaal vijfendertig vierkante meter per kadastraal perceel bedraagt". Ik wil ook niet meer dan die aantal vierkante meters verwijderen, dus zou het weer wel mogen.

Maar goed, eerst even kijken wat de buren van plan zijn. Het is natuurlijk beter het in één keer goed te doen, maar wat ik absoluut niet wil is dat we over 10 jaar ongeveer 400m2 dak hebben waarvan de helft 20cm hoger ligt.. Omdat de een van binnenuit isoleert en de ander er nieuwe isolatieplaten op legt.
Opzich zal dat niet snel gebeuren voor 20 cm hoogte verschil krijg je doorgaans geen vergunning bij woningen die "familie" van elkaar zijn (2 onder 1 kap, rijtjes woningen en ja het is vergunningsplichtig) veel gemeentes hebben vaak besloten dat het in dat geval max 10 - 12 cm mag zijn. dat wil zeggen dat je in sommige gevallen zowel van binnen als van buiten zult moeten isoleren en gezien het om het een ingrijpende renovatie van een deel van de schil gaat moet je rc 6.0 zien te halen. (dit geld ook voor de nieuwe dakkapel en letop een aantal fabrikanten leveren dit niet. (dan beweren ze dat jij de rest maar van binnenuit moet na isoleren, of dat het niet nodig is. 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
emot schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 10:18:
[...]

Dat zou ik dan nog even goed gaan checken wat betreft die 35m2 max. want je zou dan in de praktijk 35m2 kunnen weghalen, zelf saneren, en dan een saneerder de rest laten doen. Zou kunnen hoor dat het wel zo werkt.
Dan is het antwoord op je initiële vraag "ja" en kun je aan de slag.

Desalniettemin blijf ik het een halfbakken oplossing vinden. Asbest wil je gewoon niet, waardevermindering voor je woning, en iedere bewerking wordt gewoon een lastig verhaal.

Hoe haalbaar is het om er nu even niets mee te doen en (al dan niet samen net de buren) een duurzame oplossing voor te bereiden op de iets langere termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-05 19:38
Let wel even op, je mag inderdaad 35 m2 asbest zelf verwijderen mits geschroefd. Maar je zal waarschijnlijk niet de eerste bewoner zijn, en wat hun eventueel ook verwijderd hebben telt ook mee voor deze 35 m2. De ene gemeente gaat daar wat 'losser' mee om dan de andere.

Dus ik zou het sowieso even navragen bij jouw gemeente voordat je voor onaangename verrassingen staat.
Pagina: 1