Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Feedback build Mini ITX allround/game PC - futureproof

Pagina: 1
Acties:

• Fast-Forward
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-10 16:32
Hallo Allemaal,

Ik wil een nieuwe mini ITX game/allround PC samenstellen die klein, mooi, en tegen iets meer kosten futureproof is, en dus wellicht een klein beetje overkill op onderdelen die je in de toekomst niet snel vervangt zoals een processor of geheugen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de PC gebruiken voor Youtube, Gamen, Office, en voor het creëren en bewerken van muziek op de PC (magix music maker en meer).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Omdat het zoveel mogelijk futureproof moet worden, ofwel ca 8 jaar mee moet gaan als het kan, schat ik dat een passend budget ca EUR 1.750,- is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, geluid en een 60hz Dell monitor 1440p. De monitor is in de toekomst te upgraden naar een game monitor.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een grote M2 SSD met 2tb om bijna alle software op te draaien. Een belangrijk onderdeel van de nieuwe pc moet een stabiele en snelle wifi verbinding zijn omdat ik geen internetkabel op de pc kan aansluiten.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Asus, MSI, Gigabyte zijn prima. Asrock en andere minder bekende merken liever niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst een stille PC, gezien het mini ITX formaat betreft staat de PC op mijn bureau naast mijn monitor. Ik vind de Silverstone Sugo 16 bijzonder mooi en zou deze behuizing graag als uitgangspunt houden voor de build.

Ga je overklokken?
Als het kan zonder veel moeite of extra kosten.

Wat verwacht je van ons?[i]
Is met onderstaande build een snelle, en met het oog op de toekomst een relatief future proof PC samengesteld, of zijn sommige onderdelen onhandig, veel te duur, of anderzijds niet goed samengesteld?

Het gaat om een mooi mini ITX systeem en niet alleen om 'the best bang for the buck'. Dan zou ik nooit voor een mini ITX systeem gekozen hebben.

Ik vraag me ook af of ik de PC nu moet kopen, of tot november moet wachten op AMD AM5 en Intel Raptor Lake. Zijn hiervan significante performance jumps te verwachten, of marginale?

Optimalisaties en feedback is welkom!

Build zoals nu samengesteld:
  • Intel Core i5-12600KF Boxed € 279,90
  • ASUS ROG Strix B660-I Gaming WiFi € 211,95
  • ASUS DUAL GeForce RTX 3060 Ti V2 MINI OC Edition € 589,-
  • Silverstone Sugo 16 Zwart € 79,90
  • Arctic Freezer 34 eSports DUO (Zwart / Wit) € 43,-
  • Systeemfan be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm € 19,13
  • Kingston Fury Beast KF556C40BBK2-32 € 223,49
  • Voeding Corsair SF600 € 109,35
  • SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB € 181,50
Totaal CA EUR 1.750,-

[ Voor 10% gewijzigd door Fast-Forward op 22-06-2022 21:40 ]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01:03
Je hebt niet veel aan DDR5 met deze generatie CPU's, zie https://tweakers.net/revi...-werkgeheugen-getest.html, neem liever 32 GB DDR4 op een geschikt moederbord.

B660 moederborden zijn niet geschikt om deze CPU over te klokken, daarnaast is de winst overklokken bij moderne CPU's met hun geoptimaliseerde boost beperkt. Ook is de CPU zwaar voor wat je van plan bent, alles wat je noemt gaat de komende jaren met een Intel Core i5-12400F Boxed.

Afhankelijk van je game verwachtingen zou ik de bespaarde euro's in een betere videokaart steken zoals een RTX3080, die zijn voor minder dan €1000 nu te vinden. Als de nadruk meer op muziek ligt en je wat (semi) pro software verwacht te gaan gebruiken kun je een Intel Core i7-12700F Boxed overwegen op een goed B660 moederbord

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 23-06-2022 07:11 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:07
martyw schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 06:48:
Je hebt niet veel aan DDR5 met deze generatie CPU's, zie https://tweakers.net/revi...-werkgeheugen-getest.html, neem liever 32 GB DDR4 op een geschikt moederbord.

B660 moederborden zijn niet geschikt om deze CPU over te klokken, daarnaast is de winst overklokken bij moderne CPU's met hun geoptimaliseerde boost beperkt. Ook is de CPU zwaar voor wat je van plan bent, alles wat je noemt gaat de komende jaren met een Intel Core i5-12400F Boxed.

Afhankelijk van je game verwachtingen zou ik de bespaarde euro's in een betere videokaart steken zoals een RTX3080, die zijn voor minder dan €1000 nu te vinden. Als de nadruk meer op muziek ligt en je wat (semi) pro software verwacht te gaan gebruiken kun je een Intel Core i7-12700F Boxed overwegen op een goed B660 moederbord
Een 12700f en 3080 in een ITX build,dat zou ik niet aan kunnen raden,gezien de hitte die beide zullen produceren.. -O-

Wel eens overgens met ddr5 :) ,alleen je zit nu al dicht bij een overgangsfase qua prijzen,zekers gezien hoeveel de prijzen al gezakt zijn.Echt voordeel heb je alleen nog niet met DDR5.

@Fast-Forward zou voor een 1440p build toch gaan voor een wat grotere case, het belangrijkste wel, met goede airflow.

[ Voor 4% gewijzigd door freaky35 op 23-06-2022 07:26 ]

• martyw
freaky35 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:24:
[...]

Een 12700f en 3080 in een ITX build,dat zou ik niet aan kunnen raden,gezien de hitte die beide zullen produceren.. -O-

Wel eens overgens met ddr5 :) ,alleen je zit nu al dicht bij een overgangsfase qua prijzen,zekers gezien hoeveel de prijzen al gezakt zijn.Echt voordeel heb je alleen nog niet met DDR5.

@Fast-Forward zou voor een 1440p build toch gaan voor een wat grotere case, het belangrijkste wel, met goede airflow.
Keuze was bedoelde als of, niet als en ;)

• Fast-Forward
Dank voor de tip over het ddr4 vs ddr5 artikel. Echter met AM5 dat alleen ddr5 ondersteunt, is het dan te verwachten dat veel software in de nabije toekomst (2jr) beter gaat presteren met ddr5?

Ook met het oog op de toekomst is een iets zwaardere cpu toch handig? Ik baseer mijn keus ook op de aangeraden 'mid range processor' van dit artikel:
reviews: Processor Best Buy Guide - De beste cpu's in mei 2022

Voor gamen vindt ik een gpu van €1.000,- echt teveel. Ça €600,- moet toch ook lukken voor 1440p?

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Ik kende de pricewatch: Silverstone Sugo 16 Zwart nog niet, dus heb even de review bestudeerd:
Daaruit blijkt dat de airflow waardeloos is. Voor 1440p gaming niet geschikt.

Je kunt uitwijken naar de pricewatch: Lian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart als je een echt kleine kast wil die wel geschikt is. Heeft wel een AIO nodig. De pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart kan ook als luchtkoeling gewenst is.

• martyw
Fast-Forward schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:43:
Dank voor de tip over het ddr4 vs ddr5 artikel. Echter met AM5 dat alleen ddr5 ondersteunt, is het dan te verwachten dat veel software in de nabije toekomst (2jr) beter gaat presteren met ddr5?

Ook met het oog op de toekomst is een iets zwaardere cpu toch handig? Ik baseer mijn keus ook op de aangeraden 'mid range processor' van dit artikel:
reviews: Processor Best Buy Guide - De beste cpu's in mei 2022

Voor gamen vindt ik een gpu van €1.000,- echt teveel. Ça €600,- moet toch ook lukken voor 1440p?
Future proofing is een heikel onderwerp, want als over een jaar of twee DDR5, dan met lagere CAS latencies en hogere snelheid dan we nu hebben beter presteert met die toekomstige CPU staat DDR6 al weer op de stoep (wordt meen ik ergens 2025 verwacht)...

• Fast-Forward
@Djarune Ik heb de TechpowerUp review ook gelezen, de resultaten uit die review staan haaks op die van Linus Techtips, zie dan ook: YouTube: This GPU SLIDES into this Case! - Silverstone SUGO 16 ITX Case

Ofwel het kan blijkbaar wel goed uitkomen met de airflow als je een kleinere voeding (SFX) en een tower CPU koeler gebruikt. Bizar hoe groot de verschillen tussen deze reviews zijn, maar ik geloof dat de Sugo 16, mits goed ingericht, prima prestaties kan leveren.

@martyw Futureproofing is idd lastig, maar ik kijk wel jaren vooruit. Meestal duren DDR generaties wel een jaar of zes of meer. Ik heb nu nog een DDR3 systeem van 8 jaar oud. Ik geloof niet dat DDR6 in 2025 voor de massa goed en goedkoop beschikbaar zal zijn, als DDR5 pas eind 2022/2023 doorbreekt..

• Fast-Forward
@Djarune Ik heb de Technpowerup review nader bestudeerd en die pipo's hebben een 3.5 inch HDD gebruikt bij de uitvoer van de airflow. Dit verklaart hoogstwaarschijnlijk de slechte thermals, ik ben dan ook niet van plan om daar een HDD te plaatsen maar juist een extra 12cm fan. Denk dat daar het euvel ligt..

• Djarune
Fast-Forward schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:03:
@Djarune Ik heb de Technpowerup review nader bestudeerd en die pipo's hebben een 3.5 inch HDD gebruikt bij de uitvoer van de airflow. Dit verklaart hoogstwaarschijnlijk de slechte thermals, ik ben dan ook niet van plan om daar een HDD te plaatsen maar juist een extra 12cm fan. Denk dat daar het euvel ligt..
Het euvel is ook dat de gaatjes van de voor en achterkant te klein zijn. Dat had ook helemaal niet gehoeven aangezien er stof filters achter geplaatst zijn.

De build uit de TS gaat werken. Wel moet één van de CPU koeler fans aan de achterkant worden gemonteerd met zulke towerkoelers.

De pricewatch: Scythe Fuma 2 Rev. B is stiller dan de Arctic.

• Fast-Forward
@Djarune dank voor de toevoeging. Hoe sta jij in het DDR4 vs DDR5 verhaal, met het oog op recente prijsdalingen van DD5 en het oog op (software ontwikkelingen) in de toekomst?

Ik zou ook een gigabyte DDR4 bord kunnen nemen t.o.v. de Asus, maar laatst genoemde heeft volgens mij een betere wifi chip..

• Djarune
Fast-Forward schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 14:41:
Ik zou ook een gigabyte DDR4 bord kunnen nemen t.o.v. de Asus, maar laatst genoemde heeft volgens mij een betere wifi chip..
DDR5 biedt geen meerwaarde. Je kunt stellen dat als je nu al investeert in DDR5 dat je de kit daarna hebt voor een volgend bord. Echter toen DDR4 geïntroduceerd werd was 2400MT/s hardstikke normaal. Echt niet dat je dat nu nog op een modern bord aansluit. Beter voldoende DDR4 nemen. Als je het bord ooit verkoopt, dan verkoop je de processor en RAM geheugen erbij.

Wat betreft wifi.
Ze hebben allebei een Wifi 6 (AX) chip. De Asus heeft een externe dual band antenne die je naast de kast plaatst. De Gigabyte heeft 2 antennes (dual band) die aan het moederbord vast zitten. Ze hebben beide prima wifi. In mijn ervaring is de AP eerder de bottleneck voor een stabiele connectie.

• Fast-Forward
@Djarune dank voor je reactie hierop!. Ik denk dat ik dan toch beter voor een DDR4 bord ga. Wat bedoel je met AP?

• Djarune
Fast-Forward schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:51:
@Djarune dank voor je reactie hierop!. Ik denk dat ik dan toch beter voor een DDR4 bord ga. Wat bedoel je met AP?
Access Point / router met ingebouwde Acces Point

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Djarune schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 07:45:
Ik kende de pricewatch: Silverstone Sugo 16 Zwart nog niet, dus heb even de review bestudeerd:
Daaruit blijkt dat de airflow waardeloos is. Voor 1440p gaming niet geschikt.

Je kunt uitwijken naar de pricewatch: Lian Li A4-H20 (PCI-e 4.0 riser cable) Zwart als je een echt kleine kast wil die wel geschikt is. Heeft wel een AIO nodig. De pricewatch: Cooler Master MasterBox NR200P Zwart kan ook als luchtkoeling gewenst is.
Deze post Kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn.

Er is een reden dat je de Sugo 16 zelden tot nooit tegen komt in de SSF community en je met de NR200 en A4-H2O dood word gegooid :X

Vooral bij de NR200 hoef je gewoon amper tot geen concessies te doen qua onderdelen en koeling. H2O iets (AIO vrijwel verplicht) maar ook een kast met een goede compatibiliteit en koelingsmogelijkheden.

Beetje de boel afstellen en je hoeft geen concessies te doen qua performance met een net geluidsniveau :)

Gabriël AM5

• Fast-Forward
@sapphire De Sugo 16 hoort zeker in de belangstelling, maar is een underdog vergeleken met de NR200 e.d.
Heb je het genoemde Linus Techtips filmpje bekeken, waar inmiddels 2.5 mln views op zijn?

Ik vind de NR2000 kast zelf niet zo mooi en origineel als de Sugo 16. Als Linus met een 6800xt en 5800x de temps koel kan houden, dan is er toch geen probleem te verwachten met deze build?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:20

sapphire

Die-hard pruts0r

Fast-Forward schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 16:10:
@sapphire De Sugo 16 hoort zeker in de belangstelling, maar is een underdog vergeleken met de NR200 e.d.
Heb je het genoemde Linus Techtips filmpje bekeken, waar inmiddels 2.5 mln views op zijn?

Ik vind de NR2000 kast zelf niet zo mooi en origineel als de Sugo 16. Als Linus met een 6800xt en 5800x de temps koel kan houden, dan is er toch geen probleem te verwachten met deze build?
Ik tel Linus niet mee als SSF guru, die is anno 2021 nog steeds verbaasd dat onderdelen normaal presteren in een ITX case :+

Ik doel meer op smallformfactor.net of r/SSFPC. Als je daar kijkt zie je letterlijk dagelijks NR200/H@) builds en ik heb denk een enkele keer een Sugo16 voorbij zien komen. Net als bv de fractal Era, dat is een wat extremer geval van erg mooie case met verschrikkelijk slechte thermals. Die zie je zelden voorbij komen en emt een reden want als je ze ziet zijn ze vaak zwaar gemod.

De Sugo beperkt je wel qua lengte van videokaarten, en die zijn tegenwoordig lang! Ook vind ik de koeling opties niet meer dan matig met een 120mm AIO. De 5900X die hij gebruikt staat niet echt bekend als een enorme heethoofd dus zo'n prestatie is dat ook weer niet.

Dat je de NR200 niet mooi vind deel ik met je overigens, hij is super praktisch maar saai. Over smaak valt niet te twisten.

Wat je origineel vind aan de Sugo vraag ik me af, enige wat iets uniek is is dat gat aan de voorkant. verder is het een vrij standaard layout maar dan ondersteboven/gekanteld. Niet eens heel handig want nu blaast de voeding lucht aan de voorkant uit en de fan er naast zuigt lucht aan :+

Vind je de SSUPD Meshlicious (gemaakt door Lian Li, erg goede thermals) of NZXT H1 V2 (mindere GPU thermals) iets?

Gabriël AM5

• Fast-Forward
@sapphire Ik verwacht ook dat de onderdelen in de Sugo 16 'normaal' zullen presteren, en zal geen grote powerslurpers in een mini itx kast willen proppen.

Er zijn aardig wat GPUs maar niet veel die tot 275mm gaan. Een 3060ti /6700xt is voor mij ruim voldoende, en vebruiken volgens mij ca 200w.

Ik zou het ook graag bij luchtkoeling willen houden. Ik twijfel of de Lian Li TU150 veel betere thermals en geluidsprestaties zal bieden. Dat is een mooie maar wat oudere Mini ITX kast. Wat denk jij?

• Fast-Forward
@sapphire Oh en de fan en voeding combo is anders dan je denkt. De Sugo trekt lucht andersom, dus vanachter naar voren. Zowel de voeding als fan blazen dus beide lucht naar buiten via de voorkant..

Dank voor de tip over: https://smallformfactor.net/

Daar ga ik ook eens rondneuzen voor ik de knoop doorhak _/-\o_

[ Voor 23% gewijzigd door Fast-Forward op 23-06-2022 19:21 ]

• Djarune
Fast-Forward schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 19:20:
@sapphire Oh en de fan en voeding combo is anders dan je denkt. De Sugo trekt lucht andersom, dus vanachter naar voren. Zowel de voeding als fan blazen dus beide lucht naar buiten via de voorkant..
De Sugo trekt geen lucht van achter, maar van boven ;)

↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓ ↓
← ▢ ▢ ▢ →
← ▢ ▢ ▢ →
← ▢ ▢ ▢ →

• Fast-Forward
@Djarune Ja beide, het concept is dat de GPU lucht van boven trekt, en de CPU van achteren. De flow blaast dan uit de voorkant van de case. Kijk ook maar naar het Linus Tech Filmpje ;)
Pagina: 1