4g / 5g routers voor thuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiriii
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 30-08-2022
Hoi,

Ik ga verhuizen naar een nieuw adres. Het enige nadeel is de binnenkomende internet snelheid.

Ik zit daar rond de 20 a 30 Mbit/s, wat voor mijn gebruik niet genoeg is / ik wil meer.

Nu kom ik niet in aanmerking voor buitengebied internet, maar als ik een 4g router aanschaf met een onbeperkt data simkaart, dan kan ik toch een hogere snelheid halen?

Ik zat zelf bijvoorbeeld te denken aan:
https://www.coolblue.nl/p...tp-link-archer-mr600.html

Met een Tele2 onbeperkt abonnement van 25 euro (Tele2 4g haalt rond de 200mbps als het goed is) en het is goedkoper dan bijvoorbeeld een KPN abonnement wat me in de 40 euro gaat kosten.

Dit zou toch moeten werken? Of mis ik iets?

Heeft iemand hier ervaring mee?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ja. Tot je geblokkeerd bent. Dan niet meer.
Unlimited spelregels
De Unlimited data-bundel van Tele2 is niet bedoeld voor gebruik in data only-apparaten, zoals een router of een dongle.
Unlimited is bedoeld voor individueel gebruik – dus niet als hotspot voor anderen – en alleen voor consumenten – dus niet voor zakelijke klanten.
Je dataverbruik mag geen andere klanten benadelen of hinder veroorzaken aan onze systemen of aan het netwerk. Denk hierbij aan het dag en nacht laten doorlopen van zware downloads of streaming content.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:50

RnB

Als je in een gebied zit met goede dekking, zou je theoretisch inderdaad meer downloadsnelheid kunnen halen. Van de uploadsnelheid zul je niet veel moeten verwachten. Houd ook rekening met een hoge latency en jitter. Dat is wel killing voor een fijne internetervaring.

En daarnaast zijn heel veel, dan niet alle unlimited data abonnementen op basis van een Fair Use Policy en dus niet echt unlimited.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Wiriii je kan beter voor de officiele dienst gaan, zoals 4G voor thuis van T-mobile.

[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 22-06-2022 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiriii
jack zomer schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:35:
Ja. Tot je geblokkeerd bent. Dan niet meer.

[...]
Ah ik miste dus wel iets.
rens-br schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:38:
@Wiriii je kan beter voor de officiele dienst gaan, zoals 4G voor thuis van T-mobile.
Het probleem hiervan is dat ik niet in aanmerking kom, dit is alleen voor buitengebieden waar de grens op de, als ik me niet vergis, 15mbps ligt. Ik kom daar dus niet voor in aanmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiriii
RnB schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:38:
Als je in een gebied zit met goede dekking, zou je theoretisch inderdaad meer downloadsnelheid kunnen halen. Van de uploadsnelheid zul je niet veel moeten verwachten. Houd ook rekening met een hoge latency en jitter. Dat is wel killing voor een fijne internetervaring.

En daarnaast zijn heel veel, dan niet alle unlimited data abonnementen op basis van een Fair Use Policy en dus niet echt unlimited.
Ik heb dat FUP inderdaad even opgezocht en dat staat bij veel providers inderdaad te laag. Zijn er toevallig nog providers die hier niet mee werken of hebben ze dit allemaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ofc
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-05 13:26

ofc

Wiriii schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:43:
Het probleem hiervan is dat ik niet in aanmerking kom, dit is alleen voor buitengebieden waar de grens op de, als ik me niet vergis, 15mbps ligt. Ik kom daar dus niet voor in aanmerking.
Voor zover ik weet is T-mobile 4G voor Thuis overal leverbaar, mits de dekking goed is. Van de website:
Is 4G voor Thuis ook voor mij beschikbaar?

Voor 4G voor Thuis (Extra Snel) is het noodzakelijk dat je een goede dekking hebt op ons mobiele netwerk. Vul de postcode van de plaats in waar je 4G voor Thuis wil gebruiken. Je ziet meteen of jouw locatie geschikt is.
KPN Sneller Internet Buitengebied heeft wel een voorwaarde over de snelheid van het vaste netwerk:
Wanneer heb ik recht op Sneller Internet Buitengebied?

Sneller Internet Buitengebied is beschikbaar voor iedereen die in een gebied in Nederland woont:
  • waar de komende 6 maanden niet meer dan 30 Mbit/sec downloadsnelheid bereikt kan worden via het KPN netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt met voldoende capaciteit op het 4G netwerk;
  • dat in het buitengebied ligt waar voldoende 4G binnenshuisdekking is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:53

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wiriii schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:43:
[...]

Ah ik miste dus wel iets.

[...]

Ze leveren dat zelfs hier bij mij, waar ik 1Gbit/s glas heb liggen. Zou dus even je postcode invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:32
Zelf gebruik ik T-Mobile Data SIM only icm 4G USB dongle en een Mikrotik router. Je krijgt een 097 nummer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:11

Rio

Ik heb al een boek

rens-br schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:38:
Ik ben een gebruiker van deze dienst (Tmobile 4G voor Thuis Extra Snel) en raad TEN ZEERSTE af om je hierop te abonneren. Volkomen instabiel en ronduit waardeloze ondersteuning. U bent gewaarschuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Rio schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:42:
[...]

Ik ben een gebruiker van deze dienst (Tmobile 4G voor Thuis Extra Snel) en raad TEN ZEERSTE af om je hierop te abonneren. Volkomen instabiel en ronduit waardeloze ondersteuning. U bent gewaarschuwd.
Maar dat is een beetje de keuze; de dienst die gewoon op volle snelheid draait mag je niet op deze manier gebruiken, de dienst die er puur is zodat je bereikbaar bent wel. Die tweede is absoluut niet bedoeld om op 4K Netflix te gaan zitten kijken de hele dag, maar gewoon zodat je toch verbonden kan zijn met het internet.

Er zijn verder genoeg mensen die scriptjes hebben geschreven om automatisch een SMSje te sturen om een nieuwe bundel te bestellen, maar als TS zegt al over de FUP heen te gaan dan gaat dat ook niet helpen.

@Wiriii om je wel op weg te helpen; je zou met bijv. Speedify (VPN-dienst) je bedrade lijn en je 4G-kaartje kunnen bundelen, in theorie zelfs meerdere 4G-kaartjes. Je kan dan instellen of je voor snelheid of failover wil gaan, en welke data over welke lijn gaat. Kost wat werk om het op te zetten en werkt niet netwerkbreed, maar voor je primaire apparaat zou je dan wel een snelle verbinding kunnen hebben voor dingen die het nodig hebben, en in de basis gewoon je 20-30Mbit voor wanneer je door de FUP heen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rio
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:11

Rio

Ik heb al een boek

Oon schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:50:
[...]

Maar dat is een beetje de keuze; de dienst die gewoon op volle snelheid draait mag je niet op deze manier gebruiken, de dienst die er puur is zodat je bereikbaar bent wel. Die tweede is absoluut niet bedoeld om op 4K Netflix te gaan zitten kijken de hele dag, maar gewoon zodat je toch verbonden kan zijn met het internet.

Er zijn verder genoeg mensen die scriptjes hebben geschreven om automatisch een SMSje te sturen om een nieuwe bundel te bestellen, maar als TS zegt al over de FUP heen te gaan dan gaat dat ook niet helpen.

@Wiriii om je wel op weg te helpen; je zou met bijv. Speedify (VPN-dienst) je bedrade lijn en je 4G-kaartje kunnen bundelen, in theorie zelfs meerdere 4G-kaartjes. Je kan dan instellen of je voor snelheid of failover wil gaan, en welke data over welke lijn gaat. Kost wat werk om het op te zetten en werkt niet netwerkbreed, maar voor je primaire apparaat zou je dan wel een snelle verbinding kunnen hebben voor dingen die het nodig hebben, en in de basis gewoon je 20-30Mbit voor wanneer je door de FUP heen zit.
Euhh, nee

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 17:31
Rio schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 20:42:
[...]

Denk dat dat dan verschil per locatie, gebruik 4G voor thuis al 2 jaar op de camping (ja heb netjes adres van camping opgegeven toen ik het bestelde). En dat werkt meer dan prima, in die zin dat ik niet eens weet hoe de ondersteuning is want die heb ik nog nooit nodig gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen_Henk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09-2023
jimmy87 schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:41:
[...]

Denk dat dat dan verschil per locatie, gebruik 4G voor thuis al 2 jaar op de camping (ja heb netjes adres van camping opgegeven toen ik het bestelde). En dat werkt meer dan prima, in die zin dat ik niet eens weet hoe de ondersteuning is want die heb ik nog nooit nodig gehad :P
Hoe zijn de algemene ervaringen van 4G voor thuis? Zit er veel verschil in latency? Hoe goed gaat (online) gamen en Netflix? (hier ben ik voornamelijk in geïnteresseerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-05 17:31
Geen_Henk schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:19:
[...]

Hoe zijn de algemene ervaringen van 4G voor thuis? Zit er veel verschil in latency? Hoe goed gaat (online) gamen en Netflix? (hier ben ik voornamelijk in geïnteresseerd)
Ik heb over het algemeen geen klagen, latency schommelt wel maar het blijft 4G (meestal zo tussen de 40 en 80ms).

Netflix gaat prima, alsmede ook Youtube, Videoland en nog een aantal van die diensten. Online games durf ik niet te zeggen, het is voor mij een camping verbinding dus ik online game er niet op, dat doe ik thuis wel op onze glasvezel. Maar ik verwacht dat zoiezo non fps wel zullen werken.

Het enige jammere vind ik wel die 500GB (ik kom er wel mee toe, meestal nog +-300GB over), maar kan me voorstellen dat mensen die dit echt als huis verbinding gebruiken er niet mee toekomen met alle data van tegenwoordig. En dat je pas kunt "aanvullen" als je bundel ook daadwerkelijk leeg is maakt het niet makkelijker.
Pagina: 1