Helaas heeft mijn vriendin recentelijk kennis gemaakt met een Mercedes Vito die achterin onze Toyota Auris is geparkeerd met ongeveer 60 km/h. Gelukkig heef geen van de inzittenden blijvende lichamelijke schade. De Auris is wel financieel total loss hierdoor. Daarom moeten we opzoek naar een voor ons nieuwe auto.
We waren heel erg tevreden met de Auris (2010, hybride) op twee punten na, de zeer gebrekkig laadruimte en de zeer brede a-stijl. Afgaande hierop hebben we proef gereden in de Auris hybride uit 2013, een station uitvoering. Ik weet niet wat Toyota met het model heeft gedaan in tussenliggende jaren, maar we vonden het allebei helemaal niets. De stoelen waren ronduit slecht, de zitpositie (lager dan de hatchback) beviel ons niet, de beenruimte op de achterbank was miniem en op de één of andere manier werden we allebei misselijk tijdens de proefrit. Deze viel dus al snel af. Bij dezelfde dealer hebben we nog bij wijze van proef even gezeten in een Volvo V60 en het blijkt dat wij de lage zit van een station allebei niet fijn vinden.
Daarop ben ik opzoek gegaan naar een wat hogere auto, je komt dan al snel in het domein van de crossovers en SUV's. Omdat ik niet zo heel veel weet van auto's, het is voor mij een middel om van A naar B te gaan en dan het liefst comfortabel, wil ik graag jullie advies vragen.
Mijn zoektocht is gebaseerd op de volgende eisen en wensen:
- Budget 15.000 euro (plus minus 10% indien te verantwoorden)
- Een (zeer) betrouwbare auto, voorkeur naar Japans of Koreaans vanwege deze wens
- Automaat (harde eis, schakelen kunnen we prima maar willen we niet)
- 15.000-20.000 KM per jaar, dus hybride of benzine. Electrisch is ook een optie (zonnepanelen), maar te duur in aanschaf
- Maximale kilometerstand van ~150.000KM
- Liever zuiniger dan sneller (1 op 15 of beter is wenselijk)
- Ongeveer C-segment
- Neutrale of hoge instap en zitpositie
- Redelijke laadruimte
- Climate control (semi harde eis)
- Cruise control (harde eis)
- Trekhaak voor fietsendrager (deze is al in bezit dus het moet echt een trekhaak zijn en geen ander systeem)
- Achteruitrijcamera (zeer wenselijk)
- Niet ouder dan 2010
Uiteraard ben ik zelf aan de slag gegaan en heb het nodige gevonden. Ik kan alleen slecht vinden welke modellen er erg betrouwbaar zijn of niet. Ik zal wat ik tot nu toe op mijn lijst hebben staan delen:
Subaru XV 2.0i Luxury 2014
Pro
- Zeer betrouwbaar merk
- CVT automaat (beviel goed bij de Auris)
- Je ziet ze niet vaak
Con
- Gemiddeld verbruik (1 op 13)
- Gemiddeld gewicht
- Relatief duur door hoge BPM bij oorsponkelijke aanschaf
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Executive 2012
Pro
- Zeer betrouwbaar merk
- Relatief zuinig (1 op 15)
- Lichte auto
Con
- Lijkt niet echt een nadeel te hebben?
Honda CR-V 2.0i Elegance 2012
Pro
- Zeer betrouwbaar merk
- Ruime auto
Con
- Onzuinig (1 op 10)
- Zwaar
Nissan Qashqai 2.0 Connect 2010
Pro
- Ruime auto
- Goedkoper dan de andere kandidaten
Con
- Onzuinig (1 op 12)
- Gemiddeld gewicht
- Veel verhalen over slechte versnellingsbakken/autmaten online
Mazda CX-5 2.0 2013
Pro
- Ruime auto
- Zeer courant model (restwaarde)
- Zeer betrouwbaar merk
Con
- Onzuinig (1 op 12)
- Duurder dan de alternatieven
Zoals jullie zien heb ik me vooral gefocust op de Japanse en Koreaanse modellen. Als er goede en betrouwbare opties zijn uit andere landen dan is dat zeker ook een optie. Het is misschien ook duidelijk dat ik vooral naar de criteria heb gekeken en niet per sé naar randzaken zoals hoe luxe een uitvoering is. Dit is ook van secundair belang, hoewel extra opties fijn zijn is het slechts een keuze als de rest van de auto ook klopt. Het is overigens goed mogelijk dat een radio/navigatie systeem worden vervangen door een aftermarket i.v.m. CarPlay en Android Auto.
Hopelijk kunnen jullie me wijzen op fouten in mijn lijstje of andere modellen aanraden. Ik sta voor heel veel dingen open, als het totaal plaatje maar klopt.
We waren heel erg tevreden met de Auris (2010, hybride) op twee punten na, de zeer gebrekkig laadruimte en de zeer brede a-stijl. Afgaande hierop hebben we proef gereden in de Auris hybride uit 2013, een station uitvoering. Ik weet niet wat Toyota met het model heeft gedaan in tussenliggende jaren, maar we vonden het allebei helemaal niets. De stoelen waren ronduit slecht, de zitpositie (lager dan de hatchback) beviel ons niet, de beenruimte op de achterbank was miniem en op de één of andere manier werden we allebei misselijk tijdens de proefrit. Deze viel dus al snel af. Bij dezelfde dealer hebben we nog bij wijze van proef even gezeten in een Volvo V60 en het blijkt dat wij de lage zit van een station allebei niet fijn vinden.
Daarop ben ik opzoek gegaan naar een wat hogere auto, je komt dan al snel in het domein van de crossovers en SUV's. Omdat ik niet zo heel veel weet van auto's, het is voor mij een middel om van A naar B te gaan en dan het liefst comfortabel, wil ik graag jullie advies vragen.
Mijn zoektocht is gebaseerd op de volgende eisen en wensen:
- Budget 15.000 euro (plus minus 10% indien te verantwoorden)
- Een (zeer) betrouwbare auto, voorkeur naar Japans of Koreaans vanwege deze wens
- Automaat (harde eis, schakelen kunnen we prima maar willen we niet)
- 15.000-20.000 KM per jaar, dus hybride of benzine. Electrisch is ook een optie (zonnepanelen), maar te duur in aanschaf
- Maximale kilometerstand van ~150.000KM
- Liever zuiniger dan sneller (1 op 15 of beter is wenselijk)
- Ongeveer C-segment
- Neutrale of hoge instap en zitpositie
- Redelijke laadruimte
- Climate control (semi harde eis)
- Cruise control (harde eis)
- Trekhaak voor fietsendrager (deze is al in bezit dus het moet echt een trekhaak zijn en geen ander systeem)
- Achteruitrijcamera (zeer wenselijk)
- Niet ouder dan 2010
Uiteraard ben ik zelf aan de slag gegaan en heb het nodige gevonden. Ik kan alleen slecht vinden welke modellen er erg betrouwbaar zijn of niet. Ik zal wat ik tot nu toe op mijn lijst hebben staan delen:
Subaru XV 2.0i Luxury 2014
Pro
- Zeer betrouwbaar merk
- CVT automaat (beviel goed bij de Auris)
- Je ziet ze niet vaak
Con
- Gemiddeld verbruik (1 op 13)
- Gemiddeld gewicht
- Relatief duur door hoge BPM bij oorsponkelijke aanschaf
Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Executive 2012
Pro
- Zeer betrouwbaar merk
- Relatief zuinig (1 op 15)
- Lichte auto
Con
- Lijkt niet echt een nadeel te hebben?
Honda CR-V 2.0i Elegance 2012
Pro
- Zeer betrouwbaar merk
- Ruime auto
Con
- Onzuinig (1 op 10)
- Zwaar
Nissan Qashqai 2.0 Connect 2010
Pro
- Ruime auto
- Goedkoper dan de andere kandidaten
Con
- Onzuinig (1 op 12)
- Gemiddeld gewicht
- Veel verhalen over slechte versnellingsbakken/autmaten online
Mazda CX-5 2.0 2013
Pro
- Ruime auto
- Zeer courant model (restwaarde)
- Zeer betrouwbaar merk
Con
- Onzuinig (1 op 12)
- Duurder dan de alternatieven
Zoals jullie zien heb ik me vooral gefocust op de Japanse en Koreaanse modellen. Als er goede en betrouwbare opties zijn uit andere landen dan is dat zeker ook een optie. Het is misschien ook duidelijk dat ik vooral naar de criteria heb gekeken en niet per sé naar randzaken zoals hoe luxe een uitvoering is. Dit is ook van secundair belang, hoewel extra opties fijn zijn is het slechts een keuze als de rest van de auto ook klopt. Het is overigens goed mogelijk dat een radio/navigatie systeem worden vervangen door een aftermarket i.v.m. CarPlay en Android Auto.
Hopelijk kunnen jullie me wijzen op fouten in mijn lijstje of andere modellen aanraden. Ik sta voor heel veel dingen open, als het totaal plaatje maar klopt.