Toon posts:

Advies voor aanschaf tweedehands auto

Pagina: 1
Acties:

• Shivs
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Helaas heeft mijn vriendin recentelijk kennis gemaakt met een Mercedes Vito die achterin onze Toyota Auris is geparkeerd met ongeveer 60 km/h. Gelukkig heef geen van de inzittenden blijvende lichamelijke schade. De Auris is wel financieel total loss hierdoor. Daarom moeten we opzoek naar een voor ons nieuwe auto.

We waren heel erg tevreden met de Auris (2010, hybride) op twee punten na, de zeer gebrekkig laadruimte en de zeer brede a-stijl. Afgaande hierop hebben we proef gereden in de Auris hybride uit 2013, een station uitvoering. Ik weet niet wat Toyota met het model heeft gedaan in tussenliggende jaren, maar we vonden het allebei helemaal niets. De stoelen waren ronduit slecht, de zitpositie (lager dan de hatchback) beviel ons niet, de beenruimte op de achterbank was miniem en op de één of andere manier werden we allebei misselijk tijdens de proefrit. Deze viel dus al snel af. Bij dezelfde dealer hebben we nog bij wijze van proef even gezeten in een Volvo V60 en het blijkt dat wij de lage zit van een station allebei niet fijn vinden.

Daarop ben ik opzoek gegaan naar een wat hogere auto, je komt dan al snel in het domein van de crossovers en SUV's. Omdat ik niet zo heel veel weet van auto's, het is voor mij een middel om van A naar B te gaan en dan het liefst comfortabel, wil ik graag jullie advies vragen.

Mijn zoektocht is gebaseerd op de volgende eisen en wensen:
- Budget 15.000 euro (plus minus 10% indien te verantwoorden)
- Een (zeer) betrouwbare auto, voorkeur naar Japans of Koreaans vanwege deze wens
- Automaat (harde eis, schakelen kunnen we prima maar willen we niet)
- 15.000-20.000 KM per jaar, dus hybride of benzine. Electrisch is ook een optie (zonnepanelen), maar te duur in aanschaf
- Maximale kilometerstand van ~150.000KM
- Liever zuiniger dan sneller (1 op 15 of beter is wenselijk)
- Ongeveer C-segment
- Neutrale of hoge instap en zitpositie
- Redelijke laadruimte
- Climate control (semi harde eis)
- Cruise control (harde eis)
- Trekhaak voor fietsendrager (deze is al in bezit dus het moet echt een trekhaak zijn en geen ander systeem)
- Achteruitrijcamera (zeer wenselijk)
- Niet ouder dan 2010

Uiteraard ben ik zelf aan de slag gegaan en heb het nodige gevonden. Ik kan alleen slecht vinden welke modellen er erg betrouwbaar zijn of niet. Ik zal wat ik tot nu toe op mijn lijst hebben staan delen:

Subaru XV 2.0i Luxury 2014
Pro
- Zeer betrouwbaar merk
- CVT automaat (beviel goed bij de Auris)
- Je ziet ze niet vaak
Con
- Gemiddeld verbruik (1 op 13)
- Gemiddeld gewicht
- Relatief duur door hoge BPM bij oorsponkelijke aanschaf

Suzuki SX4 S-Cross 1.6 Executive 2012
Pro
- Zeer betrouwbaar merk
- Relatief zuinig (1 op 15)
- Lichte auto
Con
- Lijkt niet echt een nadeel te hebben?

Honda CR-V 2.0i Elegance 2012
Pro
- Zeer betrouwbaar merk
- Ruime auto
Con
- Onzuinig (1 op 10)
- Zwaar

Nissan Qashqai 2.0 Connect 2010
Pro
- Ruime auto
- Goedkoper dan de andere kandidaten
Con
- Onzuinig (1 op 12)
- Gemiddeld gewicht
- Veel verhalen over slechte versnellingsbakken/autmaten online

Mazda CX-5 2.0 2013
Pro
- Ruime auto
- Zeer courant model (restwaarde)
- Zeer betrouwbaar merk
Con
- Onzuinig (1 op 12)
- Duurder dan de alternatieven

Zoals jullie zien heb ik me vooral gefocust op de Japanse en Koreaanse modellen. Als er goede en betrouwbare opties zijn uit andere landen dan is dat zeker ook een optie. Het is misschien ook duidelijk dat ik vooral naar de criteria heb gekeken en niet per sé naar randzaken zoals hoe luxe een uitvoering is. Dit is ook van secundair belang, hoewel extra opties fijn zijn is het slechts een keuze als de rest van de auto ook klopt. Het is overigens goed mogelijk dat een radio/navigatie systeem worden vervangen door een aftermarket i.v.m. CarPlay en Android Auto.

Hopelijk kunnen jullie me wijzen op fouten in mijn lijstje of andere modellen aanraden. Ik sta voor heel veel dingen open, als het totaal plaatje maar klopt.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-06 19:56

JdM

Gas?Gas!

BMW X1 een optie? Heb er zelf een uit 2011 en ben zeer tevreden. Als je een S-drive neemt en een kleine motorisering is het verbruik ook acceptabel.
N46 motor (1.8i) is mooi als de klepseals vervangen zijn, de N20 variant (van 1.6i tot 2.8i) is mooi als de distributieketting vervangen is. Als dat is gedaan, heb je een betrouwbare auto.
Zelf onlangs de mijne gekocht, een 2.8i automaat, (clima en cruise zijn standaarduitrusting) met 105000km op de teller waarbij de motor alle aanpassingen gehad heeft die ik noemde. Bouwjaar 2011 en vol met extra opties (panoramadak/ spiegels dimmend en elektrisch/ stoelen volledig elektrisch verstelbaar/ navigatie/ etc.). kostprijs 16500,- Deze X1 is een 4wielaandrijving en verbruikt in de stad ongeveer 1-12. Je gaat met een kleinere motor en S-drive zeker richting/over 1-15.
Als je even zoekt kom je een kleinere motorisering en mogelijk wat minder opties ook wel voor 15000,- tegen (richtingaanwijzers zijn optioneel :P)

[Voor 17% gewijzigd door JdM op 22-06-2022 16:12]

N54 powered

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mitsubishi Outlander. Kom je elektrisch ook nog lokaal wel een eindje op.

Grappig trouwens, ik rij een Auris TS hybrid uit 2014 en vind dat een prima reisauto, afgezien van de beperkte bagageruimte. Maarja, ik rij ook liever een station dan een suv :P (met als schaarse uitzondering een Defender o.i.d.)

Overigens is 1:15 tegenwoordig best een beroerd verbruik, tenzij je een wat snellere auto kiest.

De Mazda CX5 is overigens alles behalve ruim, ja, je zit is ruim, maar de bagageruimte is slechts 550 liter, even groot als de Auris TS. Zelfde geldt voor de Nissan en eigenlijk alle SUVs die je noemt. Leuk dat je de hoogte in gaat, maar uiteindelijk heb je minder ruimte dan in een flinke station die ook nog eens zuiniger en lichter is, beter stuurt en sneller is.

[Voor 45% gewijzigd door pagani op 22-06-2022 16:16]

• Shivs
  • Niet online
Zeker die gaat op de lijst. Hoewel ik mezelf nooit als BMW rijder zou zien lijkt het op papier een goede auto.
pagani schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:08:
Mitsubishi Outlander. Kom je elektrisch ook nog lokaal wel een eindje op.

Grappig trouwens, ik rij een Auris TS hybrid uit 2014 en vind dat een prima reisauto, afgezien van de beperkte bagageruimte. Maarja, ik rij ook liever een station dan een suv :P (met als schaarse uitzondering een Defender o.i.d.)

Overigens is 1:15 tegenwoordig best een beroerd verbruik, tenzij je een wat snellere auto kiest.
De Outlander PHEV vind ik op online niet zo snel voor mijn budget en een passende kilometerstand.

Ik ben het met je eens dat de Auris waarschijnlijk een prima auto is, maar op voor ons belangrijke punten beviel hij heel slecht. Je ziet er genoeg rijden dus hij valt bij veel mensen in de smaak.

Met nieuwe auto’s misschien wel, maar de jaartallen waarin ik moet kijken door mijn budget lijken op Spritmonitor allemaal lager uit te komen.
pagani schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:08:
De Mazda CX5 is overigens alles behalve ruim, ja, je zit is ruim, maar de bagageruimte is slechts 550 liter, even groot als de Auris TS. Zelfde geldt voor de Nissan en eigenlijk alle SUVs die je noemt. Leuk dat je de hoogte in gaat, maar uiteindelijk heb je minder ruimte dan in een flinke station die ook nog eens zuiniger en lichter is, beter stuurt en sneller is.
Dat is natuurlijk zo, maar een station bevalt ons dus qua zit houding. Ter vergelijk, de laadruimte van de Auris was 280L. Een CX-5 zou dus al een verdubbeling betekenen. Daarom voelen deze auto’s voor ons ruim aan. Absoluut gezien is een station misschien een betere optie, maar ze vallen dus voor ons af.

[Voor 24% gewijzigd door Shivs op 22-06-2022 16:25]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:13
Liever een goed onderhouden auto met 5 ton, dan een slecht onderhouden auto met 2 ton.
Je volledig inbinden met een kilometerstand moet je niet doen. Dat je geen versleten auto wil, en geen auto met 5 ton snap ik. Maar ik zou geen auto laten staan omdat hij 200K heeft ipv 150K. Zo veel scheelt dat nou ook weer niet.

Ik zie er op gaspedaal wel een aantal PHEV's staan met minder dan 2 ton voor 15K. Zijn inderdaad goede auto's.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:50
Shivs schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:58:
- Budget 15.000 euro (plus minus 10% indien te verantwoorden)
- Een (zeer) betrouwbare auto, voorkeur naar Japans of Koreaans vanwege deze wens
- Automaat (harde eis, schakelen kunnen we prima maar willen we niet)
- 15.000-20.000 KM per jaar, dus hybride of benzine. Electrisch is ook een optie (zonnepanelen), maar te duur in aanschaf
Als je kunt laden op eigen terrein en uit kunt met de range zonder enige twijfel elektrisch.

Jezelf limiteren op budget is naar mijn mening onzinnig. De kosten van een auto beoordeel je op TCO, niet op aanschafprijs. De TCO van een elektrische auto is vrijwel zeker lager, zelfs met een stukje financiering.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Shivs
  • Niet online
WEBGAMING schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:34:
Liever een goed onderhouden auto met 5 ton, dan een slecht onderhouden auto met 2 ton.
Je volledig inbinden met een kilometerstand moet je niet doen. Dat je geen versleten auto wil, en geen auto met 5 ton snap ik. Maar ik zou geen auto laten staan omdat hij 200K heeft ipv 150K. Zo veel scheelt dat nou ook weer niet.

Ik zie er op gaspedaal wel een aantal PHEV's staan met minder dan 2 ton voor 15K. Zijn inderdaad goede auto's.
Dat is natuurlijk ook zo, het heeft ook een beetje te maken met verwachte levensduur van de auto's. Ik rij normaal gesproken door tot de auto op is voordat ik ze vervang, Maar het is ook wel zo dat die niet 50.000km heel veel uitmaakt. Het gaat voor mij dan om 2.5 jaar levensduur. Ik ga de PHEV ook op de lijst zetten, zeker omdat de eerste kilometers elektrisch zijn. Dat is voor de ritjes van mijn vriendin naar haar werk voordelig.
assje schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:39:
[...]

Als je kunt laden op eigen terrein en uit kunt met de range zonder enige twijfel elektrisch.

Jezelf limiteren op budget is naar mijn mening onzinnig. De kosten van een auto beoordeel je op TCO, niet op aanschafprijs. De TCO van een elektrische auto is vrijwel zeker lager, zelfs met een stukje financiering.
Ik zou het heel graag willen, de vraag is hoe we het gaan betalen momenteel. Mijn minimale (echte) range zou 250km zijn met een variant van snel opladen. We hebben familie op 150km enkele reis waar we soms voor een uur of twee langs gaan. Dus na 150km en 2 uur laden moet er weer 150km gereden worden. Misschien dat een Leaf met 40kWh dat kan. Ik ga er over nadenken en wat sommen maken.

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:29
WEBGAMING schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 19:34:

Ga je echt een 200K auto kopen op een budget van 15000? Ja, hoe de kilomters gereden zijn maakt veel uit, maar over het algemeen genomen is minder kilometers simpelweg beter.

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:11
Even over de zitpositie: het lijkt me erg stuk dat de Auris hatchback een hogere zitpositie heeft dan de Auris station. Heeft het niet te maken met het al dan niet aanwezig zijn van elektrische stoelverstelling?

Overigens kan je een verbruik van 1:15 wel vergeten bij de genoemde SUV's. Een Outlander PHEV met lege accu doet op de snelweg zo'n 1:11-1:13.

• Shivs
  • Niet online
Ik denk niet dat de hatchback hoger zat, maar dat de stoelpositie iets veranderd is in de station. De stoelen leken iets meer achterover gekanteld geplaatst te zijn. Er zat wel stoelverwarming in de auto, dus dat kan ook zeker invloed hebben gehad.

Het gaat voor het verbruik over gemiddeld verbruik, dus als een deel elektrisch kan dan kan het verbruik op de snelweg wel weer wat hoger zijn. Ik snap dat hogere auto's meer moeite hebben met zuinig rijden, dus het is een beetje compromis.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:45
15.000-20.000 KM per jaar, dus hybride of benzine. Electrisch is ook een optie (zonnepanelen), maar te duur in aanschaf
Gemiste kans! Als je thuis kan laden op zonnepanelen, ga je elektrisch echt dubbel en dwars terugverdienen. Ja; de aanschaf is ongetwijfeld het probleem, want voor het gestelde budget ga je ze inderdaad niet echt vinden. Maar: zet alles eens in een excelletje. Je kosten per kilometer gaan, afhankelijk van je energiecontract en een eventueel zp overschot, door de helft tot door 4 gedeeld. Daarnaast spaar je in ieder geval de komende 2.5 jaar MRB uit. De iets hogere aanschafkosten heb je er echt betrekkelijk snel uit.

Ga eens proefrijden in een Hyundai Ioniq Electric ;) zeker de 'comfort' uitvoering met de 2000 euro subsidie die er nu op zit, komt niet eens zo heel ver weg van je budget.
Oke, dan heb je geen hoge instap... maar jullie zijn nog geen 60-plussers, toch? :+ De Premium uitvoering met elektrische stoelen kan behoorlijk hoog, dat wel. Qua model is de Ioniq redelijk vergelijkbaar met de Toyota Auris.

Een Kona Electric of MG ZS, als we het over hoge instap hebben, vallen helaas wel buiten je budget, maar als je gaat rekenen over een periode van 2-3 jaar, dan kan zo'n auto gewoon uit, zeker als je thuis kan laden. Daarna start het besparen.

Een Renault Zoë is waarschijnlijk iets te klein, maar heeft wel een iets hogere instap. En door een accuhuur constructie kan je de aanschafprijs drukken (qua maandelijkse kosten schrijf je dat weg tov de MRB), de accu kan je later alsnog kopen. Let wel op dat je er een kiest met de 41kwh accu (of groter) en CCS snelladen, dat is helaas wel een zoektochtje. Maar dat moet wel degelijk passen in je budget. De Q210 uitvoering waarvan de accu is geupgrade naar 41kwh is best een scherpe deal en past zonder wikken en wegen binnen je budget, met huur zag ik ze zelfs voor <10k.

Qua kilometrage, ik ben van plan het dubbele hiervan dit jaar te rijden met mijn EV. Je moet kunnen leven met de beperkte range, maar met de hoge snellaaddichtheid in Nederland is dat geen enkel probleem meer. De Ioniq kan redelijk rap snelladen (met 15-20 minuten kan je weer >150km verder) en heeft 'gewoon' een CCS stekker, dus je kan overal terecht.

[Voor 13% gewijzigd door Richh op 23-06-2022 11:25]

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online
Richh schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:06:
[...]

Gemiste kans! Als je thuis kan laden op zonnepanelen, ga je elektrisch echt dubbel en dwars terugverdienen. Ja; de aanschaf is ongetwijfeld het probleem, want voor het gestelde budget ga je ze inderdaad niet echt vinden. Maar: zet alles eens in een excelletje. Je kosten per kilometer gaan, afhankelijk van je energiecontract en een eventueel zp overschot, door de helft tot door 4 gedeeld. Daarnaast spaar je in ieder geval de komende 2.5 jaar MRB uit. De iets hogere aanschafkosten heb je er echt betrekkelijk snel uit.

Ga eens proefrijden in een Hyundai Ioniq Electric ;) zeker de 'comfort' uitvoering met de 2000 euro subsidie die er nu op zit, komt niet eens zo heel ver weg van je budget.
Oke, dan heb je geen hoge instap... maar jullie zijn nog geen 60-plussers, toch? :+ De Premium uitvoering met elektrische stoelen kan behoorlijk hoog, dat wel. Qua model is de Ioniq redelijk vergelijkbaar met de Toyota Auris.

Een Kona Electric of MG ZS, als we het over hoge instap hebben, vallen helaas wel buiten je budget, maar als je gaat rekenen over een periode van 2-3 jaar, dan kan zo'n auto gewoon uit, zeker als je thuis kan laden. Daarna start het besparen.
Een Renault Zoë is misschien net iets te klein, maar heeft wel een iets hogere instap. En door een accuhuur constructie kan je de aanschafprijs drukken (qua maandelijkse kosten schrijf je dat weg tov de MRB), de accu kan je later alsnog kopen. Let wel op dat je er een kiest met de 41kwh accu (of groter) en CCS snelladen, dat is helaas wel een zoektochtje. Maar dat moet wel degelijk passen in je budget.

Qua kilometrage, ik ben van plan het dubbele hiervan dit jaar te rijden met mijn EV. Je moet kunnen leven met de beperkte range, maar met de hoge snellaaddichtheid in Nederland is dat geen enkel probleem meer. De Ioniq kan redelijk rap snelladen (met 15-20 minuten kan je weer >150km verder) en heeft 'gewoon' een CCS stekker, dus je kan overal terecht.
Eens, verdiep je eens in de Ioniq, dan heb je ook direct ongeveer de zuinigste elektrische auto te pakken.
De komende 2.5 jaar bespaar je dan al snel €1750 aan wegenbelasting ten opzichte van een benzine auto. Daarna zal er waarschijnlijk een laagtarief komen. De 2000 euro subsidie is nu ook mooi meegenomen.

Ik kom ook van een Auris TS uit 2015 (wel de facelift). Ik ben wel iets achteruit gegaan qua ruimte maar de Ioniq is van binnen veel ruimer dan je zou denken.
Bekijk ook vooral eens de opties die de Ioniq standaard al heeft. De premium variant heeft eigenlijk alles wat je zult bedenken zoals adaptive cruise, stoelverwarming, (soms) stoelventilatie, geheugenoptie voor je stoelen, achteruitrijcamera, alleen zijn de prijzen het afgelopen jaar wel een stuk gestegen. En, ze hebben 5 jaar garantie. Misschien is er nog wel een te vinden binnen budget met fabrieksgarantie.

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 2175Wp oost, 1005Wp zuid, 2175Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• Shivs
  • Niet online
Het is duidelijk dat EV een optie zou moeten zijn. De twee die daarvoor in aanmerking komen zijn denk ik:

Hyundai Ioniq - 2017-2019
Pro
- 70 kW snelladen
- Zuinig (11,5 kWh/100km)
- Mogelijk met garantie te vinden
Con
- Relatief klein bereik (190km)
- Aflopende daklijn en dus missende hoofdruimte achterin

Nissan Leaf - 40 kWh - 2018-2019
Pro
- Groter bereik (220km)
- (semi) autonoom rijden op de snelweg
Con
- Problemen met snelladen
- Iets minder zuinig (14,7kWh/100km)

Een snelle berekening lijkt er inderdaad op dat na 5 jaar het al 10.000 euro scheelt. Mijn berekening staat hier.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Alleen begint de goedkoopste ioniq pas bij 17k ex BTW, dus hoezo is dat een optie?

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Shivs
  • Niet online
Zoals @assje en @Richh aangeven gaat het dan over kosten over de hele termijn van de auto. In principe geef ik lever niet meer uit dan 15k aan een auto nu. Maar als het verschil van 5k binnen twee en een half jaar terug verdiend is dan is het een overweging waard.

Ik zeg niet dat het een EV wordt, maar het is een overweging waard.

• Richh
-tom-562 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:02:
Alleen begint de goedkoopste ioniq pas bij 17k ex BTW, dus hoezo is dat een optie?
De prijzen zijn de laatste 2 maanden jammer genoeg flink gestegen, niet zo lang geleden kon dit namelijk wel.

Maar voor 20k zijn er wel degelijk Ioniq's te vinden. Inclusief BTW. Trek daar de 2000 SEPP subsidie af, en je zit zo'n 1500 euro boven het gestelde budget van 15k + 10% :P

Die 1500 euro heb je binnen een jaar terugverdiend door de lagere kosten per kilometer (stroom is goedkoper dan benzine, zeker als je thuis kan laden op panelen/overschot) en het gebrek aan wegenbelasting.

• Shivs
  • Niet online
Ik heb de berekening voor de kosten gemaakt met alleen stroom van het net. De panelen komen bij de verbouwing begin volgend jaar, dus daar kan ik nog niet mee rekenen. Dus zelfs zonder panelen komt het 2000 euro per jaar goedkoper uit schijnbaar.

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Wok

Dakloos...

Knul schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:51:
Even over de zitpositie: het lijkt me erg stuk dat de Auris hatchback een hogere zitpositie heeft dan de Auris station. Heeft het niet te maken met het al dan niet aanwezig zijn van elektrische stoelverstelling?
Er is wel degelijk een verschil in de zithoogte tussen de eerste generatie Auris (hatchback) en de tweede generatie (hatch of station) ;)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Shivs schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 11:58:
Het is duidelijk dat EV een optie zou moeten zijn. De twee die daarvoor in aanmerking komen zijn denk ik:

Pro
- 70 kW snelladen
Con

Pro
- Groter bereik (220km)
Con

Een snelle berekening lijkt er inderdaad op dat na 5 jaar het al 10.000 euro scheelt. Mijn berekening staat hier.
Ik heb met mijn 1,84m achterin de Ioniq van de buurman gezeten, maar ik vond het nou niet echt krap, ik zat prima eigenlijk.

En verder zit er nu nog zo'n 2 miljoen in de subsidie pot, scheelt je toch weer 2k met aanschaf (hielp ons ook met de e-C4)

[Voor 4% gewijzigd door Mad-Matt op 23-06-2022 12:23]

D3 Profile D3 XP Ladder

• Shivs
  • Niet online
Dat is goed om te weten, ik heb dat punt gevonden in een test filmpje met iemand van mijn lengte (1.93). Ik zal het wel uitproberen bij een proefrit.

• Mad-Matt
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Shivs schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:30:
Dat is goed om te weten, ik heb dat punt gevonden in een test filmpje met iemand van mijn lengte (1.93). Ik zal het wel uitproberen bij een proefrit.
Je bent erg lang en je hoeft zelf niet achterin te zitten.

Ik heb zelf altijd zoiets, de rijderspositie moet goed zijn, bijrijder moet goed kunnen zitten en achter is het vooral belangrijk dat er ruimte is voor kinderen. De keren dat je volwassenen achterin vervoert op een lange afstand is jaarlijks op 1 of 2 handen te tellen. Dus laat dat niet te zwaar mee tellen.

D3 Profile D3 XP Ladder

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-06 19:55

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Shivs Mij niet geheel duidelijk of je ook kilometers voor het werk moet maken en er zijn betere EV's.. maar niet nieuw. Een EV die ik miste op je lijst en wel in aanmerking zou komen is de Dacia Spring

Even los van de ruimte en geen snellaad mogelijkheid etc.

"You never come second by putting other people first"

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Met 186cm kan ik prima achterin onze Ioniq 2018 zitten, mits de persoon voorin wat korter is dan mijzelf. Lange benen voor en achter is wat te krap qua beenruimte. Hoofdruimte echter nooit last van gehad.

• Shivs
  • Niet online
Mijn vriendin rijdt de auto voor werk, 20 km per dag, 4 dagen per week. Dus daarvoor is het niet zo interessant. Het qua bereik vooral om langere ritten die ongeveer maandelijks voorkomen.

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Nu online

Pro
- 70 kW snelladen
Con

Pro
- Groter bereik (220km)
Con

Je zou de berekening eigenlijk nog even moeten herzien.
  • De stroomprijs uit het net is momenteel wel een stukje hoger, 22 cent is het al niet meer behalve als je in goede tijden een langdurig contract hebt afgesloten. Misschien momenteel 30 cent?
  • De afschrijving van de EV is momenteel veel lager, in het geval van de Ioniq zelfs de andere kant op.
  • het verbruik van een Ioniq is makkelijk 13kWh/100km zomer + winter gemiddeld.
  • Wegenbelasting is nu nog 0 maar vanaf 2025 is die er wel. Dan gaan je maandlasten uiteraard omhoog.
Misschien dat dit eerder in de buurt komt.

[Voor 10% gewijzigd door Headshot_NL op 23-06-2022 12:54]

🔋 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 2175Wp oost, 1005Wp zuid, 2175Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp

• Richh

Pro
- 70 kW snelladen
Con

Pro
- Groter bereik (220km)
Con

Nu zijn de stroomkosten mogelijk een onzekere factor, waardoor de besparing wat lager uit zou kunnen vallen. En je zal waarschijnlijk soms ook bij een (duurdere) snellader staan. Dus 10k over 5 jaar, is lastig 'hard' te maken, maar dat je er over zo'n periode duizenden euro's mee bespaart, zelfs tegen een dubbele stroomprijs, lijkt me evident ;)

Paar dingetjes:
- De garantie bij een Ioniq die nog geen 5 jaar oud is op het moment van aankoop, is met 2 jaar te verlengen voor zo'n 330 euro per jaar.
- De Ioniq heeft ook ACC en lanekeeping, op de snelweg kan je ook semi autonoom daar mee rijden. Zij het dat het echt niet zo goed werkt als een Tesla. Mogelijk is de Leaf wel wat 'slimmer'.
- De Leaf heeft vooral in de zomer een duidelijk groter bereik. In de winter scheelt het bijzonder weinig. Het accupakket van de Leaf wordt minder goed op temperatuur gehouden. Daardoor ontstaan ook de problemen met veelvuldig achter elkaar snelladen (los van dat de chademo stekker minder beschikbaar wordt, in de EU is CCS nu echt de standaard).

• Shivs
  • Niet online
Headshot_NL schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:53:
[...]

Je zou de berekening eigenlijk nog even moeten herzien.
  • De stroomprijs uit het net is momenteel wel een stukje hoger, 22 cent is het al niet meer behalve als je in goede tijden een langdurig contract hebt afgesloten. Misschien momenteel 30 cent?
  • De afschrijving van de EV is momenteel veel lager, in het geval van de Ioniq zelfs de andere kant op.
  • het verbruik van een Ioniq is makkelijk 13kWh/100km zomer + winter gemiddeld.
  • Wegenbelasting is nu nog 0 maar vanaf 2025 is die er wel. Dan gaan je maandlasten uiteraard omhoog.
Misschien dat dit eerder in de buurt komt.
Ik heb nog twee en half jaar vaste prijzen staan, dus dat zit wel goed. Daarnaast komen er volgend voorjaar zonnepanelen op het dak, dus dat zo de prijs misschien nog wat verder drukken. En veel verder in de toekomst kijken wordt lastig denk ik.

Afschrijving is een beetje hetzelfde verhaal met in de toekomst kijken. We weten niet wat de auto prijzen zullen doen als we het chip tekort weten op te lossen in 5 jaar tijd. Maar momenteel zou het inderdaad nog voordeliger uitpakken. Misschien streept dat zichzelf dan wel weer weg tegen de wegenbelasting.

Het blijft met dit soort berekeningen altijd een beetje gissen, maar zelfs met mijn in dit geval pessimistische berekening snap ik waarom een EV wordt aangeraden ;-)
Richh schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:58:
[...]

Nu zijn de stroomkosten mogelijk een onzekere factor, waardoor de besparing wat lager uit zou kunnen vallen. En je zal waarschijnlijk soms ook bij een (duurdere) snellader staan. Dus 10k over 5 jaar, is lastig 'hard' te maken, maar dat je er over zo'n periode duizenden euro's mee bespaart, zelfs tegen een dubbele stroomprijs, lijkt me evident ;)

Paar dingetjes:
- De garantie bij een Ioniq die nog geen 5 jaar oud is op het moment van aankoop, is met 2 jaar te verlengen voor zo'n 330 euro per jaar.
- De Ioniq heeft ook ACC en lanekeeping, op de snelweg kan je ook semi autonoom daar mee rijden. Zij het dat het echt niet zo goed werkt als een Tesla. Mogelijk is de Leaf wel wat 'slimmer'.
- De Leaf heeft vooral in de zomer een duidelijk groter bereik. In de winter scheelt het bijzonder weinig. Het accupakket van de Leaf wordt minder goed op temperatuur gehouden. Daardoor ontstaan ook de problemen met veelvuldig achter elkaar snelladen (los van dat de chademo stekker minder beschikbaar wordt, in de EU is CCS nu echt de standaard).
Ik neig ook iets meer richting de Hyundai, van alle reviews die ik vanochtend heb kunnen vinden is eigenlijk iedereen het er over eens dat deze wint van de Nissan en ook van de e-Golf die vaak wordt meegenomen in de vergelijking.

[Voor 63% gewijzigd door Shivs op 23-06-2022 13:02]

• assje
-tom-562 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:02:
Budget voor een auto vaststellen op aanschafwaarde is stevig ingeburgerd maar eigenlijk niet productief. Mijn Ioniq EV met een aanschafprijs van >€20k kost minder dan mijn eerste auto die ik voor €500 kocht.

Ik begrijp dat lenen voor veel mensen een vies woord is maar als het resultaat een lagere TCO is dan is het geen consumptieve lening maar een (renderende) investering.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-06 10:15

Falastine

Think about my signature...

Ik heb mijn auto en motor geimporteerd scheelt aanzienlijk en je betaalt bijna geen invoerkosten bij autos van rond de 6 jaar oud.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• assje
Shivs schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:58:
Het blijft met dit soort berekeningen altijd een beetje gissen, maar zelfs met mijn in dit geval pessimistische berekening snap ik waarom een EV wordt aangeraden ;-)
Dit was mijn aanname voor afschrijving toen ik mijn Ioniq kocht in april 2019:

Op basis van die aanname was het een prima beslissing, ik ben tot nu toe duidelijk te pessimistisch geweest qua afschrijving* (huidige waarde zal denk ik iets van €16-18k zijn).

*in het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst :9

Hoe dan ook, onzekerheid omtrent afschrijving van een ICE lijkt me sowieso groter dan voor een EV.

[Voor 11% gewijzigd door assje op 23-06-2022 13:11]

• Mad-Matt
  • Nu online

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Falastine schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:06:
Ik heb mijn auto en motor geimporteerd scheelt aanzienlijk en je betaalt bijna geen invoerkosten bij autos van rond de 6 jaar oud.
Importkosten bij EV's zijn helemaal laag vanwege het ontbreken van BPM.

D3 Profile D3 XP Ladder

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

assje schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 13:03:
[...]

Budget voor een auto vaststellen op aanschafwaarde is stevig ingeburgerd maar eigenlijk niet productief. Mijn Ioniq EV met een aanschafprijs van >€20k kost minder dan mijn eerste auto die ik voor €500 kocht.

Ik begrijp dat lenen voor veel mensen een vies woord is maar als het resultaat een lagere TCO is dan is het geen consumptieve lening maar een (renderende) investering.
Voor jou wel, maar voor de bank/hypotheekverstrekker niet :P

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
Kia Sportage?
Voor zo ver ik weet goed betrouwbaar, verbruik is redelijk en er zijn er tig te vinden in de prijs/kmstand categorie van je wensen.

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
Even een +1 voor de Nissan Leaf. We hebben een 30kWh variant, en die voldoet niet een jouw eisen van range, maar voor ~15k zijn er nu de 40kWh varianten ook wel op de markt.
Kwa zit is deze redelijk hoog. We hebben deze specifiek gekocht omdat mijn vrouw bekkenproblemen heeft en een auto met hoge zit en automaat wilde.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-06 15:37

Con
Vrouwlief heeft Nissan Leaf1 met ~100 echt KM in de accu, per onze ervaring is dat meer dan genoeg voor 95% van de tijd. We hebben een benzine auto voor de enkele uitzondering, maar we ruilen zeer weinig van auto.

Als je thuis of op werk kunt laden dan moet je dus denken "190km PER DAG". Het klinkt weinig tov een benzine auto, en het is zeker ook niet perse luxe te noemen, maar (wederom naar onze ervaring) is het eerder wennen dan problematisch. Ja, vanuit Amsterdam naar Limburg is een dingetje. Maar gelukkig doen we dat nooit.

Complimentje?

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-06 16:48
Kia Niro kwamen wij op uit. We dachten ook aan de Volvo V60, want we kwamen ook van Volvo. Maar de ruimte in de V60 is belabberd. De Niro is ruim van binnen, kofferbak is ruim (helemaal als je de laadbodem/bakken even losschroeft en vervangt door een tapijtje). Qua uitvoering hebben wij de executive line gedaan met alle opties, geen seconde spijt van. Qua interieurafwerking vind ik alles goed, en zeker op nivo van de Auris, maar Volvo afwerking kan het nog niet aan tippen. Daar is de prijs ook naar.

De Niro past net binnen je budget voor de wensen die je hebt, is ook hybride (eventueel plugin), lekker snel in de sport stand al is normaal voldoende meestal (echt stukken sneller dan de brochure je doet vermoeden). Alles werkt goed. Ik was vooraf niet overtuig van Kia als merk, maar de Niro is echt wel een auto die ze op gelijk nivo of iets daarboven zelfs brengt als Toyota, Nissan, VW e.d. Praktijk verbruik is 1:18, nav is heel goed, camera goed, android auto zit er in, model is vanaf 2016 dus mooi recente auto. Qua prijs moet je wel een aanbieding kunnen vinden die aan de bovenkant van jouw budget zit, cash zonder inruil levert altijd wel korting op dus zal net kunnen denk ik.

De qahsqai hebben we ook overwogen, maar die viel door het verbruik al snel af. Met de Niro hebben we qua model en techniek een stuk recentere auto.

[Voor 19% gewijzigd door barbarbar op 23-06-2022 15:14]

• CF-ROB
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-06 22:36
Hyundai Tucson/Kia Sportage. Recent zelf een Tucson uit 2017 gekocht met 100k op de teller voor 16k (na inruil). Prijs lag op 18,5k. Met wat meer km's op de teller vast te vinden voor je budget. Mooie auto, betrouwbaar en relatief zuinig.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:00
Shivs schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:58:
- Liever zuiniger dan sneller (1 op 15 of beter is wenselijk)
Wat me dan opvalt is dat er slechts een net de 1 op 15 haalt in je eigen suggesties.

Op de grote auto sites is het mogelijk om te zoeken op verbruik, Begin daarmee en filter op zaken zoals merk, model, etc.

-

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:23

FreakNL

Well do ya punk?

Ander Private Lease je een elektrische auto.

De TCO zal alnsog lager zijn dan bij kopen van benzine/hybride, vooral omdat je "gratis" kunt laden.

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:55

Soggy

vroemmmm

My 2 cents als eigenaar van een Subaru XV:
Wij hebben de 2.0 met handbak. Hiermee kan ik een verbruik halen van 1:13, maar ik kan zo niet zeggen of dat met de CVT ook zo is. De zitpositie vind ik zelf één van de betere en ook achterin is er voldoende ruimte voor onze lange pubers.

Nadelen: bij wat steviger doorrijden merk je dat aan de pomp en de bagageruimte is echt niet overbemeten, maar ik kom dan ook van stationwagens af. Ik zou vooral een keer gaan proefrijden.

If it works, tweak it

• Shivs
  • Niet online
barbarbar schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 15:04:
Kia Niro kwamen wij op uit. We dachten ook aan de Volvo V60, want we kwamen ook van Volvo. Maar de ruimte in de V60 is belabberd. De Niro is ruim van binnen, kofferbak is ruim (helemaal als je de laadbodem/bakken even losschroeft en vervangt door een tapijtje). Qua uitvoering hebben wij de executive line gedaan met alle opties, geen seconde spijt van. Qua interieurafwerking vind ik alles goed, en zeker op nivo van de Auris, maar Volvo afwerking kan het nog niet aan tippen. Daar is de prijs ook naar...
Die gaat zeker ook de lijst, hij stond er niet op omdat hij momenteel vaak net iets duurder dan het budget uitkomt.
Juicy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:09:
[...]
Wat me dan opvalt is dat er slechts een net de 1 op 15 haalt in je eigen suggesties.

Op de grote auto sites is het mogelijk om te zoeken op verbruik, Begin daarmee en filter op zaken zoals merk, model, etc.
Dat komt doordat ik het verbruik niet bekijk op wat de fabrikant opgeeft, maar het gemiddelde verbruik van een model met dezelfde specs op spritmonitor.de. Dat geeft vind ik een veel eerlijker beeld hoe zuinig een auto echt is. Het is ook vooral een waarde om de lijst aan af te wegen die ontstaat uit de andere criteria.
CF-ROB schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 23:45:
Hyundai Tucson/Kia Sportage. Recent zelf een Tucson uit 2017 gekocht met 100k op de teller voor 16k (na inruil). Prijs lag op 18,5k. Met wat meer km's op de teller vast te vinden voor je budget. Mooie auto, betrouwbaar en relatief zuinig.
Deze staan beide niet op de lijst omdat ze beduidend onzuiniger zijn dan de andere modellen die er wel op staan. Gemiddeld halen beide niet veel beter dan 1 op 11 volgens spritmonitor.
FreakNL schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:29:
Ander Private Lease je een elektrische auto.

De TCO zal alnsog lager zijn dan bij kopen van benzine/hybride, vooral omdat je "gratis" kunt laden.
Dat gaat hem niet worden. Ik heb geen behoefte aan private lease, omdat ik niet wil vast zitten aan een dergelijk contract.
Soggy schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:17:
My 2 cents als eigenaar van een Subaru XV:
Wij hebben de 2.0 met handbak. Hiermee kan ik een verbruik halen van 1:13, maar ik kan zo niet zeggen of dat met de CVT ook zo is. De zitpositie vind ik zelf één van de betere en ook achterin is er voldoende ruimte voor onze lange pubers.

Nadelen: bij wat steviger doorrijden merk je dat aan de pomp en de bagageruimte is echt niet overbemeten, maar ik kom dan ook van stationwagens af. Ik zou vooral een keer gaan proefrijden.
Bedankt voor je ervaring. De XV was de eerste op de lijst, omdat ik best blij wordt van de auto. Het is net iets anders dan de rest. We gaan nu eerst uitzoeken of het budget kan worden vergroot tot een EV, anders gaan we zeker proefrijden met de XV.

@iedereen, heel erg bedankt voor alle tips en inzichten zo ver. Het is duidelijk dat we moeten kijken of een EV haalbaar is. Dat gaan we uitzoeken en dan proefritten plannen. Op de lijst voor de proefritten staan dan:

EV:
Hyundai Ioniq
Nissan Leaf

ICE:
Subaru XV
Suzuki S-Cross
BMW X1
Kira Niro (indien binnen budget te vinden)
Mitsubishi Outlander PHEV (indien in budget te vinden)

[Voor 73% gewijzigd door Shivs op 24-06-2022 10:50]

• CF-ROB
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 24-06 22:36
Bijzonder, rij toch echt 1 op 14/15 gemiddeld met mijn Tucson. Nu heb heb ik wel een relatief rustige rijstijl. Netjes schakelen bij 2000 toeren, start/stop gebruiken. Veel cruise control.

Qua ruimte was dit voor ons de beste keuze. 3 kids op de achterbank zonder problemen was de vereiste.

• Shivs
  • Niet online
Oh het zal zeker mogelijk zijn hoor. Maar met een auto waar de meesten gemiddeld 1 op 15 halen is dan 1 op 18 misschien wel weer mogelijk.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee