PWA bouwen die in de appstore en playstore komt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powershift
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06-2022
Ik heb recentelijk een vraag gekregen om een APP te bouwen.

Wat wil ik maken
Een redelijk simpele APP met een listing van aanbod.

Per artikel informatie opvragen en eventueel interesse erin tonen doormiddel van een knop en een textveld.

Alles wat in de APP moet, moet gebeuren op basis van een online verbinding. Een offline functionaliteit krijgt de APP dus niet.

Nu is het budget niet heel groot. En het schoot mij te binnen dat een PWA een prima oplossing kan zijn. Omdat alle concurrenten aangedragen door de klant ook dmv een PWA draaien.

Welke ervaring heb ik
Ik heb veel ervaring met het bouwen van websites en uitgebreide web applicaties. Eveneens heb ik native APPs gebouwd dmv een native APP builder.

Kanttekening
Betreffende de native APP builder. Dit is niet echt een goede oplossing omdat de functionaliteit te beperkt is voor hetgeen de klant wil.

Mijn stelling
Ik heb het idee dat het bouwen van een PWA app en publishen in de playstore & appstore een kwestie is van een webmanifest bijsluiten met iconen etc. En vervolgens via pwabuilder.com een package maken die je aan kan bieden in de APPstore.
Mijn vraag
Mijn vraag is of ik het echt zo A + B = C simpel zie en het ook zo is. Of is er meer dan slechts dit.

Mijn doel van deze vraag

Het bouwen van een PWA app naar wens van de klant op basis van een PWA template. (Zijn er tig van te vinden. betaald en gratis), pwabuilder.com een package genereren en aanbieden in de appstore / playstore.

Wat ik wil bereiken met deze post
Weten of ik het goed zie. Of dat ik misschien even te kort door de bocht alles aanschiet en niet straks een aanbod doe voor een bedrag dat ik gewoonweg niet kan waarmaken waardoor ik straks weer in de knoop kom.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukvr
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Gebruik zelf Ionic om een statische website (die via API met data wordt gevuld) naar een playstore/appstore pakketje te builden. Let wel op dat je dan voor de appstore altijd nog een MacOS machine nodig hebt, misschien heb je dat probleem als je het via zo'n site doet niet.

Weet niet wat een 'native app builder' is maar als je 'native' apps maakt kan alles, je bent juist met dit soort browsershell apps (als je er zelf niet aan gaat sleutelen) wat beperkter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-10 14:17
Ionic niet nodig. Kan met Vue, Angular, React...

PWABuilder.com kun je gebruiken om de Android/iOS packages te generaten. Deze kan je vervolgens in de stores zetten, mits je een dev account hebt in beide.

[ Voor 25% gewijzigd door Masvic op 22-06-2022 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:18

silverball

De wagen voor moderne mensen

Nodig is het niet, maar ionic heeft wel een goede integratie met native functionaliteit met behulp van Capacitor (of cordova voor legacy applicaties)

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powershift
luukvr schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:54:
Gebruik zelf Ionic om een statische website (die via API met data wordt gevuld) naar een playstore/appstore pakketje te builden. Let wel op dat je dan voor de appstore altijd nog een MacOS machine nodig hebt, misschien heb je dat probleem als je het via zo'n site doet niet.

Weet niet wat een 'native app builder' is maar als je 'native' apps maakt kan alles, je bent juist met dit soort browsershell apps (als je er zelf niet aan gaat sleutelen) wat beperkter.
Nou native apps zelf bouwen ben je idd veel vrijer. Maar zie het als een soort programma waarmee je met drag & drop een app kunt opzetten. Je koppelt de knoppen aan panelen of schermen. En vervolgens koppel je aan alle acties. Swipe, terug, kantelen een actie.

Simpele lokale databases kun je opzetten. Locatie opvragen. In totaal heel uitgebreid en best veel mogelijk.
Maar qua styling is het heel beperkt. En net wat te beperkt voor deze klant.

Ik merk gewoon dat deze klant heel veel eisend is als het aankomt op styling. En alle eisen die ze hebben wanneer ze refereren naar concurrenten zijn eigenlijk heel gemakkelijk te stylen met HTML & CSS.

Daarom lijkt mij dit de beste oplossing om snel wat te realiseren.

Overigens ik ben mij door het werk van de APP builder gelukkig (helaas) bewust van de noodzaak van een MacOS machine.

[ Voor 4% gewijzigd door powershift op 22-06-2022 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powershift
Masvic schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:56:
Ionic niet nodig. Kan met Vue, Angular, React...

PWABuilder.com kun je gebruiken om de Android/iOS packages te generaten. Deze kan je vervolgens in de stores zetten, mits je een dev account hebt in beide.
Begrijp ik dat je Vue, Angular of React moet gebruiken (of Ionic) om de PWA klaar te krijgen?
Want ik heb met deze talen nog niet echt heel veel ervaring.

Plain native JS geen enkel probleem. Kan daar hele mooie dingen mee realiseren. Vroeger altijd quick & dirty met JQuery gewerkt maar daar langzamerhand vanaf aan het stappen.

Ik dacht namelijk dat je de web APP kon bouwen zoals je ook een web applicatie standaard zou opzetten. Alleen de telefoon dan in gedachte nemen of tablet. En vervolgens een manifest.json erbij plus pwabuilder.com en naar de appstore.

Maar dat klopt niet begrijp ik dat goed? :)

[ Voor 17% gewijzigd door powershift op 22-06-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Welke native functionaliteit denk je nodig te hebben?

Elke app met een service worker kan in de play store. Een PWA maken zonder zo'n framework zou ik zelf echter niet aan beginnen in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powershift
Masvic schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:08:
Welke native functionaliteit denk je nodig te hebben?

Elke app met een service worker kan in de play store. Een PWA maken zonder zo'n framework zou ik zelf echter niet aan beginnen in ieder geval.
Welke native functionaliteit? Eigenlijk geen. Daarom juist.
Ik wil hooguit in de toekomst de geolocatie weten van de gebruiker. En eventueel veel later push berichten sturen. Maar dat zijn dingen die juist in een latere release besproken gaan worden.

Ik neem aan dat ik het ten alle tijde later kan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
powershift schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:09:
[...]

Welke native functionaliteit? Eigenlijk geen. Daarom juist.
Ik wil hooguit in de toekomst de geolocatie weten van de gebruiker. En eventueel veel later push berichten sturen. Maar dat zijn dingen die juist in een latere release besproken gaan worden.

Ik neem aan dat ik het ten alle tijde later kan toevoegen.
Geolocatie wordt ondersteund door de browser, geen native app voor nodig. Netzoals camera, microfoon, gyroscoop, push notificatie etc... https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powershift
Masvic schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:11:
[...]

Geolocatie wordt ondersteund door de browser, geen native app voor nodig. Netzoals camera, microfoon, gyroscoop, push notificatie etc... https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/API
Daarom! :)
Dus in het kort. Ik begrijp het goed dat ik gewoon de tijd kan incalculeren voor het bouwen van de web applicatie. En dat het daarna een kwestie is van een manifest.json opzetten is en daarna via appbuilder.com een package te genereren en die naar de appstore / playstore te publishen. (al dan niet via een mac OS systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masvic
Begin met het bouwen van de webapplicatie op mobile, dus deploy je manifest/app naar bijvoorbeeld een static web app, daarna de packages in de play/app store zetten, daarna features toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenvheel
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 15:04
Misschien is dit een interessante website https://www.pwabuilder.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Het grote voordeel van een PWA is ook dat je niet per se in een app store hoeft te staan. Je kunt ze gewoon "installeren" vanuit de browser.

Geen gezeur met verlopende developer keys, licenties die je moet betalen, enzovoorts.

Nu zijn de apps die ik maak een aanvulling op een betaald product en zelf dus gratis. Wanneer je geld voor de app zelf wil vragen en exposure in een store wil, is het uiteraard een ander verhaal.

Maar op mijn werk raad ik het bouwen van native apps inmiddels af. Voordeel van een PWA is namelijk ook dat je het lekker met dezelfde technieken kan bouwen die je gewend bent (Angular, React, etc) en niet per se Swift o.i.d. moet leren (en jouw collega's vooral ook niet).

PS
Angular heeft hele eenvoudige PWA integratie:

ng add @angular/pwa

En je bent al up and running zo ongeveer. Nog ff leuke icoontjes maken, manifest aanpassen en klaar. Eventueel kun je dan als volgende stap uitzoeken wat je wel of niet offline wil cachen, maar de basis is er.

[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 26-06-2022 11:15 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Pagina: 1