Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 23:23
Ik zag op https://greenhotenergy.nl/index.php/product/lotus-e300/ de Lotus e300.
En hier https://www.utet.com.tr/e...la-tipi-hidrojenli-kombi/

Beetje vaag soms, de vertaling op de ws van Trk naar Eng laat de wensen over. Getallen die niet overeen komen.

Verder kan ik er weinig over vinden. Er zijn wat youtube filmpjes en deze zijn in het Turks, voor mij helaas dus.

Als ik het goed begrijp maakt het waterstof direct uit een wateraansluiting.
Is er ergens nog meer over te vinden? Prijzen, gegevens. Prijzen in Turkije.

Is er iemand die het reeds in gebruik heeft of bekend is met, de e300, of de v400 de vila versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13-09 23:44
Gokje, denk dat dit voornamelijk nog voor de Turkse markt is.
Vind bijna niks over dit product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:19

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
die specs vn die villa lijkt mij gewoon een cop1 boiler/cv

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Op de paginas word "hydrogen" of "waterstof" niet genoemd.
Dit lijken gewoon COP1 boilers. Iets minder nutteloos dan waterstof maken, maar nog steeds het equivalent van een open haard stoken met EUR20 biljetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Ik geloof dat ik het bij Gewalo zag over het waterstof gebeuren, ik vind het enerzijds interessant maar anderzijds de site erg schaars aan info en beetje veel vaag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Wat is de cop dan van een waterstof aangedreven boiler?
Cop 0.20 ofzo?

Windmolen - omzetting van elektriciteit naar waterstof - (drogen = mijn vak) - comprimeren - verplaatsen via schip / leiding - weer decomprimeren - via gasleiding in huis, waterstof omzetten in elektriciteit?
Is nogal wat omzettingen. (en ik ben er vast nog wat vergeten)

[ Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-06-2022 17:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:55

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

AUijtdehaag schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:07:
Cop 0.20 ofzo?
Exact dit. Als we wereldwijd nu eens meer op efficiëncy zouden letten dan achter hypes aan te hollen gedreven door lobbyisten dan kwamen we een stuk verder met transities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 17:07:
Cop 0.20 ofzo?

Windmolen - omzetting van elektriciteit naar waterstof - (drogen = mijn vak) - comprimeren - verplaatsen via schip / leiding - weer decomprimeren - via gasleiding in huis, waterstof omzetten in elektriciteit?
Is nogal wat omzettingen. (en ik ben er vast nog wat vergeten)
Neejoh, dit draait gewoon op het “overschot” aan groene energie.
Je hebt immers maar 20x zoveel windmolens nodig tov huizen met warmtepompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Het lijkt me handig om dagen te overbruggen als het erg koud is en een warmtepomp niet meer werkt en kunnen meteen ingezet worden. En met genoeg PV panelen kan de prijs laag blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 21:05

BTB

"Bijzonder hieraan is dat de waterstof, die nodig is om de cv-ketel te kunnen verwarmen, in het apparaat zelf wordt geproduceerd en dus geen externe bron nodig heeft."

Idioot idee. Dat kan gewoon niet waar zijn. Ik denk dat iemand die niet goed Turks kan lezen dit zo heeft begrepen.

Bram Bouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Lord Anubis schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:57:
Het lijkt me handig om dagen te overbruggen als het erg koud is en een warmtepomp niet meer werkt en kunnen meteen ingezet worden. En met genoeg PV panelen kan de prijs laag blijven.
Goedkoop waterstof maken voor iedereen vereist zo veel PV dat we dan beter (goedkoper) kunnen gaan verwarmen met een COP van 1. Die PV panelen zijn niet gratis, en niet uitstootloos.

En een warmtepomp doet het prima als het koud is. En als het zo koud is dat het echt niks meer doet, kun je gewoon cop=1 stoken. Dan is er toch ook geen PV overschot voor dat waterstofplan.
BTB schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:08:
"Bijzonder hieraan is dat de waterstof, die nodig is om de cv-ketel te kunnen verwarmen, in het apparaat zelf wordt geproduceerd en dus geen externe bron nodig heeft."
uh wat? :+

[ Voor 17% gewijzigd door timberleek op 23-06-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Lord Anubis schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 23:57:
Je hebt het wel over de perfect storm he, >-20C (met "Nordic" modellen >-30)met voldoende zon.... Denk dat het einde dan al nabij is als dat voorkomt....

Dus: onzin.

Het doet niets meer dan een COP1 straalkachel.
Maar je WP doet iig geen COP1 bij -20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTB
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 21:05

BTB

In de inleiding van de catalogus van Utet verwijzen ze overigens naar dit artikel:
https://www.sciencedirect...abs/pii/S0360319999001081
maar of dat daadwerkelijk iets met dit product te maken heeft, nee dus!
Dit lijkt meer een truuk om een "gewone" benzinemotor te verbeteren door waterstof bij te voegen.

[ Voor 20% gewijzigd door BTB op 23-06-2022 10:31 ]

Bram Bouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Oke, voorlopig onrendabel en nog steeds vaag.
Inmiddels dat Gewalo artikel weer gevonden en is ook vaag, gewoon aandacht trekkende adv vulling.

Ik zal volgend jaar nog eens kijken naar dit product. ;)

I.i.g bedankt.

[ Voor 4% gewijzigd door Lord Anubis op 23-06-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Tenzij je een hoogoven heb, of zelf chemicaliën wil produceren, moet je zo ver mogelijk wegblijven van waterstof.
Voor huishoudelijk gebruik (en in personenwagens) heeft het maar één "voordeel": er kunnen gemakkelijk accijnzen en belastingen op gehoffen worden; vandaar dat de politiek geïnteresseerd blijft; want belasting op zonne-energie waarmee je een electrische wagen oplaad of je huis via warmtepomp opwarmt is net wat moeilijker.
Lord Anubis schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 10:39:
Oke, voorlopig onrendabel en nog steeds vaag....
Er zijn geen indicaties dat we de komende 50 jaar met gigantische energie-overschotten zitten, je kan daarna nog even kijken of de natuurkunde al veranderd is die waterstof op allerlei vlakken enorm benadeelt (maar ik vrees er voor).

[ Voor 31% gewijzigd door naftebakje op 23-06-2022 12:16 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman vNtP
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 15-05 23:30
Ik heb het op de beurs huis en energie recent gezien!
Het systeem lijkt mij uitermate simpel! Maar ik wil meer weten over efficiëntie en kapaciteit.
Hierover met leverancier contact gehad, ze zijn bezig om uitgebreide informatie te maken en om subsidie te krijgen.

Uit de reacties haal ik dat werking niet geheel duidelijk is. Wat ik hieronder beschrijf is n.a.v. uitgebreide gesprekken leverancier, helaas niet van documenten!

De ketel Lotus E300 of de iets zwaardere Lotus E400 hebben het formaat van een standaard CV-KETEL. Er ontbreken 2 zaken: rookgasafvoer en de aansluiting gasleiding. Het is volledig elektrisch!

Werking
In de ketel zit een unit die gevoed wordt door speciaal gedemineraliseerd water. Dit water komt in een bakje waarin twee elektroden zitten die boven het water gescheiden zijn. Door er stroom op te zetten instaat er H2 en O2. De waterstof wordt direct gecontroleerd verbrand en die hitte draagt zorg voor het verwarmen.

Volgens informatie leverancier kun je met de kleinere LotusE300 zelfs redelijk goed douchen (een regendouche vraagt teveel water). Ook een bad vullen kan, maar gaat wat minder snel dan bij een klassieke CV-KETEL.
Volgens die leverancier kan met de kleine ketel een redelijk geïsoleerd huis verwarmd worden.

Ik hou contact met die leverancier want ik wil meer weten! Indien het inderdaad zo goed werkt dan is van het gas afgaan aanzienlijk eenvoudiger! En vooral ten opzichte van systemen met een warmtepomp niet ontsierend en markt geen geruis of lawaai!

Dit is mijn eerste post op deze uiterst interessante forum, ik ben benieuwd naar commentaar

Herman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Ik zelf heb van hen nog geen reactie gehad, maar bedankt voor je aanvulling.
Hoop meer te horen van je. top.
Dus ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Herman vNtP schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 22:03:
Ik heb het op de beurs huis en energie recent gezien!
Het systeem lijkt mij uitermate simpel! Maar ik wil meer weten over efficiëntie en kapaciteit.
Hierover met leverancier contact gehad, ze zijn bezig om uitgebreide informatie te maken en om subsidie te krijgen.

Uit de reacties haal ik dat werking niet geheel duidelijk is. Wat ik hieronder beschrijf is n.a.v. uitgebreide gesprekken leverancier, helaas niet van documenten!

De ketel Lotus E300 of de iets zwaardere Lotus E400 hebben het formaat van een standaard CV-KETEL. Er ontbreken 2 zaken: rookgasafvoer en de aansluiting gasleiding. Het is volledig elektrisch!

Werking
In de ketel zit een unit die gevoed wordt door speciaal gedemineraliseerd water. Dit water komt in een bakje waarin twee elektroden zitten die boven het water gescheiden zijn. Door er stroom op te zetten instaat er H2 en O2. De waterstof wordt direct gecontroleerd verbrand en die hitte draagt zorg voor het verwarmen.

Volgens informatie leverancier kun je met de kleinere LotusE300 zelfs redelijk goed douchen (een regendouche vraagt teveel water). Ook een bad vullen kan, maar gaat wat minder snel dan bij een klassieke CV-KETEL.
Volgens die leverancier kan met de kleine ketel een redelijk geïsoleerd huis verwarmd worden.

Ik hou contact met die leverancier want ik wil meer weten! Indien het inderdaad zo goed werkt dan is van het gas afgaan aanzienlijk eenvoudiger! En vooral ten opzichte van systemen met een warmtepomp niet ontsierend en markt geen geruis of lawaai!

Dit is mijn eerste post op deze uiterst interessante forum, ik ben benieuwd naar commentaar

Herman
Wat een onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Water omzetten in waterstof en zuurstof gaat met vrij lage efficiëntie... Dat verbranden ook.

Het verhaal van Herman kan dus met geen mogelijkheid goed werken... Snel vergeten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Hmm, zonder rookgasafvoer verbranden, moet dus volledig gesloten systeem zijn. Hoe ga je dan drukken onder controle houden zonder dure en verspillende installaties...
Het verhaal rammelt nogal; had ook niet anders verwacht.
Als ze nog info komt van de fabrikant, post gerust, dan kunnen we nog eens lachen...

@Ronald Slechte efficiëntie is geen probleem, het is een klassieke boiler met COP=1. Of die warmte komt van een goedkoop verwarmingselement, of door een magische elfenscheet te verbranden maakt niet uit: 1kWh electriciteit er in geeft evenveel warm water.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Lord Anubis , @Herman vNtP Mijn finale conclusie als natuurwetenschapper:
De zoveelste versie van de elektrische cv-ketel maar dan nog veel erger, zie de bijdrage van @AUijtdehaag .
De andere versies (Hardenbergse Blauwe Doos, ionisatie- en inductie-cv-ketel) zijn vergeleken hiermee bijna "perpetuum mobiles".
Maar toegegeven - het past prima in een rariteitenkabinet van zinloze uitvindingen en ik heb er om gelachen _O- .

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 26-06-2022 10:49 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waar staat Herman vNtP voor?

v(alt) N(iet) t(e) (P)eilen?

Gebruik eens wat minder uitroeptekens in je tekst, dat komt zo verkoperig over.
;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:14

martijn v o

Certified by Enphase.

Laten we eens rekenen.

Een normale cv-ketel in een normaal huis met een jaarverbruik van 1500m3 aardgas.
In een maand december wordt dan 245 m3 gas verbruikt.
Waterstof heeft een energieinhoud die drie maal lager is dan aardgas.
Je hebt dan 735 m3 waterstof nodig om dezelfde warmte op te wekken.
Om 735 m3 waterstof te maken heb je bij 60% rendement 3675 kWh nodig.
als de ketelaansluiting 8kW zou zijn moet ie 460 uur werken.
In een maand zitten 744 uur. Hij is dus 60% van de maand op vol capaciteit bezig.

Kosten vergelijk met de nieuwe hoge prijzen:
245 m3 gas a 3 euro en 30 euro vastrecht is 765 euro.
3675 kwh a 50 cent en 30 euro vastrecht is 1868 euro. oja en dan moet je nog even 668 liter demiwater kopen a 300 euro.

Dus echt een tell-sell story.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
^je hebt geen rookgasafvoer, dus ik mag hopen dat ze na verbranding de waterdamp weer hergebruiken.
Anders gaan ze volop NOx uitblazen in je huis (waterstof brand heter dus meer stikstofoxides), zullen de boeren ook goed mee kunnen lachen...
En je rendementsverlies zit in warmte, dus gaat niet persé verloren, al blijft het een idioot concept.

[ Voor 17% gewijzigd door naftebakje op 26-06-2022 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het lijkt me heel onhandig om dagen te overbruggen ook als het erg koud is.
Ook met genoeg pv-panelen is de prijs te hoog.
Zonder TNO- of TÜV-rapport vertrouw ik deze claims voor geen millimeter.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P!ebe
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 28-09-2023
Wordt dit nog gevolgd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P!ebe
Ik ben gisteren bij iemand geweest waar zo n ketel in bedrijf is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

P!ebe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:00:
Vertel! Enorm benieuwd namelijk.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P!ebe
Ze zijn nog in testfase.
Maar hij is vrij stil als het in gebruik is
Wat de stroomverbruik is weet ik niet precies.
Ze zijn nog bezig met de juiste verhouding van gedemoraliseerd water(of zoiets) en gewoon water
Volgens mij gaat het een hit worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P!ebe
Ik heb er niet veel verstand van
En begrijp een aantal woorden niet in deze topic zoals cop en PV. PV panelen????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
P!ebe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:00:
Ik volg nog. Laat maar meer weten. Als je er nog eens komt, vraag hen het hemd van de lijf. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:42
P!ebe schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 14:34:
Ik heb er niet veel verstand van
En begrijp een aantal woorden niet in deze topic zoals cop en PV. PV panelen????
PV panelen zijn zonnepanelen (pv staat voor Photo Voltaic).

Cop kun je vergelijken met rendement waarbij 100% rendement een cop is van 1.

Vaak is het rendement van een apparaat minder dan 100% doordat er verliezen zijn, het verlies is meestal warmte energie. Bv een lamp moet licht geven maar produceert ook warmte, dan is warmte dus verlies.
Maar een kachel moet juist warmte genereren, daarom heeft een hele simpele elektrische kachel die je bij de bouwmarkt koopt een rendement van 100%: alle elektrische energie wordt omgezet in warmte. 100% lijkt goed en is dat voor veel apparaten ook, maar is dat voor verwarming absoluut niet.

Bij warmtepompen wordt er warmte uit de buitenlucht of grond gehaald en samen met de elektriciteit die de warmtepomp zelf verbruikt afgegeven als warmte. Omdat er ook warmte uit de buitenlucht wordt gehaald kun je niet meer goed van rendement spreken maar word cop gebruikt. Cop geeft de verhouding aan tussen de elektrische energie die je er instopt, en de warmte de er uitkomt (maar er word dus ook warmte van buiten in gestopt).
Als je bv 1Kw Elektriciteit in een warmtepomp gaat en er 4.5Kw warmte uitkomt, is de cop 4.5. Vergelijkbaar met een rendement van 450% bij een gewone kachel. Dat is de rede waarom er zoveel over warmtepompen wordt gesproken, je hebt veel minder Elektriciteit nodig dan een simpele kachel om dezelfde warmte te produceren.

De Lotus vila in dit topic gebruikt zover ik lees géén warmte van buiten, maar puur elektriciteit. Dan kun je dus weer van rendement spreken omdat elektriciteit de enigste energie toevoer is. Maar omdat het vergeleken wordt met warmtepompen in dit topic, is cop ook handig als getal voor vergelijking.

Het probleem is ook nog dat een gewone kachel wel 100% rendement heeft, maar de omzetting van elektriciteit na waterstof en het omzetten van waterstof na elektriciteit kost rendement, heel veel rendement.
Zover het er nu uitziet is het dus erg duur in gebruik, je kunt dan nog beter een olie-radiator kacheltje nemen dan dit, maar dat is ook niet echt een goed idee.

De lotis vila lijkt vooral een product om onwetende mensen iets aan te verkopen voor veel geld. Een mooi verhaal met technische termen, maar voor verwarmen niet zinvol, zelf zeer af te raden: een kacheltje van €50 is nog beter in gebruik voor je portemonnee (en nee: niet goed, maar beter dan de lotus).

Als je leest wat er op https://greenhotenergy.nl...-af-in-uw-woning-kan-dat/ staat, wordt er niet gelogen, maar de waarheid wordt ook verhult. Trap er dus niet in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P!ebe
Oké dankjewel

Ik ken de persoon die er mee aan t testen is
Hij heeft nu twee ketels in gebruik
En is druk bezig met gegevens te verzamelen qua gebruikskosten
Dus als iemand een vraag heeft kan ik t even aan hem doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
@canonball let wel op, als al die verliezen in warmte zijn hou je je rendement op 100%.
Conclusie blijft wel dat een electrisch kacheltje van de bouwmarkt even goed werkt.

• Yerba67
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 11-09-2022
P!ebe schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:05:
Oké dankjewel

Ben heel benieuwd naar de verbruikscijfers (kwH) en kosten. Het klinkt als 'to good to be true" maar ik laat me graag overtuigen van mijn ongelijk:

• MichelT
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-10-2022
Oké dankjewel

Dit is zeer intressant! Ik heb ook informatie opgevraagd maar ze hebben nog niet gereageerd. Dit is beter...iemand die daadwerkelijk 2 van die ketels in gebruik heeft. Ik hou deze topic in de gaten en metname jouw reacties...bedankt alvast!

• bbbrumbrum
  • Niet online
MichelT schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:19:
[...]

Dit is zeer intressant! Ik heb ook informatie opgevraagd maar ze hebben nog niet gereageerd. Dit is beter...iemand die daadwerkelijk 2 van die ketels in gebruik heeft. Ik hou deze topic in de gaten en metname jouw reacties...bedankt alvast!
Waarom ben je hier in geïnteresseerd? Serieuze vraag overigens.
Je zou zeggen dat de energieprijzen van nu alle COP1 verspillers wel zou uitroeien…. En dan is deze wss nog veel onzuiniger dan COP1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h-bo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 03-12-2024
Hallo

Ik heb ook het artikel gelezen in de nieuwsbrief van Gawalo van 24-06-2022, ( Nieuwe cv-ketel maakt zelf waterstof ) en vond het een interressant stukje. Daarna heb ik geprobeerd om meer info op het internet te vinden, maar vond alleen de website van Green Hot Energy. Op de website staat overigen heel weinig info dus heb ik ze begin juli een mailtje gestuurd. Maar heb nog steeds geen antwoord van hen mogen ontvangen.
Nu vind ik na lang zoeken dus dit forum waarop word ingegaan op de waterstof ketel, en blijf dit zeker volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19:41
Ik heb de verkoper destijds ook gesproken op de Huis en Energie beurs.
Ketel specificaties voor het vermogen worden gegeven in CW waarde, niet in kW verwarmingsvermogen.

Op vragen over verwacht jaarlijks energieverbruik / COP werd helaas geen antwoord gegeven.
Ben nog steeds benieuwd naar de werkelijke ervaringen en het bijbehorende verbruik dan.

Vragen over het systeemrendement werden ook niet beantwoord.

Vooralsnog staat deze voor mij in de categorie van de inductieketel enz welke helaas ook op de beurs stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten Blom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-08 15:36
Heb hem bij energie beurs gezien en gesproken.
Kost €4750,- voor de e300. Best een aardig bedrag. Even een foto genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eQEArDQACG1EvThKq6omWtq8XtI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9vAur1Nz5YfBWNlwGbFvRNTl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Dat ziet er een gewone electrische boiler, expansievat en circulatiepomp uit.
Je hebt hem gesproken zei je, zei die ketel nog wat terug :+ Enige claims gehoord?

Die op de achtergrond is wel een leuke: "aardgasvrij dus geen zorgen over die energierekening"; tot je de rekening van de electriciteit binnenkrijgt O-)

[ Voor 67% gewijzigd door naftebakje op 27-09-2022 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Maarten Blom schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 11:37:
Heb hem bij energie beurs gezien en gesproken.
Kost €4750,- voor de e300. Best een aardig bedrag. Even een foto genomen.

[Afbeelding]
En, wat heb je besproken?

Heb je ze oplichters genoemd of ben je wat aardiger geweest?

Edit: lees nu pas het bord: "aardgasvrij dus geen zorgen over je energierekening".... Schijnbaar ben je zo snel failliet dat het dan allemaal niets meer uitmaakt. :F

[ Voor 12% gewijzigd door bbbrumbrum op 27-09-2022 12:51 ]

• Maarten Blom
De pot verwijt de ketel zei die.
Nee hoor ik was aardig tegen de man.
Ik ben thuis verder gaan zoeken en kwam niet echt heel ver dan dat het moederbedrijf utet heet en deze spullen uit Turkije komen.
Ze zijn al een jaar of 15 bezig met dit. Voornaamste rede welke hij gaf was dat ze dit systeem goed konden inzette waar totaal geen gas was.

Ik vind dit veel interessanter
https://stories.kuleuven....enschappers-van-ku-leuven

• bbbrumbrum
  • Niet online
Maarten Blom schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:28:
De pot verwijt de ketel zei die.
Nee hoor ik was aardig tegen de man.
Ik ben thuis verder gaan zoeken en kwam niet echt heel ver dan dat het moederbedrijf utet heet en deze spullen uit Turkije komen.
Ze zijn al een jaar of 15 bezig met dit. Voornaamste rede welke hij gaf was dat ze dit systeem goed konden inzette waar totaal geen gas was.

Ik vind dit veel interessanter
https://stories.kuleuven....enschappers-van-ku-leuven
Ok, maar, dus? Het waterstof verhaal is onzin? Of wat heeft de aardige man verteld?

Mbt Leuven: 250ltr waterstofgas per dag= 0,75kWh. Als ik naar mijn eigen PV kijk doet die 10MWh/27panelen/365=~1kWh per dag.
Dat valt me dan nog niet tegen, maar ben wel benieuwd naar hun definitie van gemiddeld.
En dat is ook een gelovenswaardig verhaal, er mist wel veel inhoudelijke info en beeldmateriaal, maar die Lotus heeft overduidelijk helemaal niets met waterstof te maken. En al helemaal niet met efficientie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten Blom
Niets inhoudelijk over wat hier wel besproken word

Edit: Als je echt nieuwsgierig bent kun je ze zelf bellen!

[ Voor 38% gewijzigd door Maarten Blom op 01-10-2022 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h-bo
  • Laatst online: 03-12-2024
Oké dankjewel

Hoi @P!ebe
Is er nog iets nieuw te melden, ik ben benieuwd hoe de eerste resultaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• judas6
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 00:21
Oké dankjewel

@P!ebe
@~P!ebe, ik ben ook wel zeer benieuwd eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bulletje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 08:48
Gisteren bedrijf gesproken omdat iemand die ik kende interesse heeft. Dus hierbij wat meer informatie over wat ik gehoord heb.

- De E300 is 3-6kw per uur en wordt aangesloten met perilex stekker (kookgroep).
- Het verbruik kan men regelen en bij plaatsen regelen ze dat in. Doen ze deels met verhouding demiwater en leidingwater verhouding 70/30. Daar wordt doormiddel van elektrolyse waterstof gemaakt.
- Water wordt warm doordat vlam direct in het water brand.
- Demiwater moet afhankelijk van gebruik 1x per jaar a 7 maanden bijgevuld worden (kun je zelf).
- Vervolgens meet men aantal ampère om te fine tunen. Verbruik is dan ergens tussen de 3 en 6kw uur op vollast.
- Ze gaan uit van 3,5 uur per dag aan vollast per dag gemiddeld.
- Cop is in theorie 2 aldus leverancier, echter op de ketel zetten ze 1,86.
- 2 + 3 jaar garantie
- Levensduur 15-20 jaar of langer, moet blijken.
- Theorie mag je hem zelf hangen
- E300 geeft 7 liter per minuut warmwater op 38,5 graden de E400 komt op 11 liter per uur op 38,5 graden.
- Aanvoer temperatuur kan aangepast wordt bijvoorbeeld met vloerverwarming. Echter is het nog niet mogelijk zoals bij een combiketel dat je heetwater andere temperatuur kunt instellen (legionella) en verwarming weer anders.

Ketels zijn snel leverbaar. Al met al lijkt het een mooie ketel. Alleen in vergelijking met een warmtepomp en het verbruik op jaarbasis zal er ergens een omslagpunt zijn bij TCO. Aanschaf goedkoop versus duur en verbruik ketel lijkt meer dan een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
bulletje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:09:
- Cop is in theorie 2 aldus leverancier, echter op de ketel zetten ze 1,86.
Zolang ze alleen electrische energie gebruiken zal de cop nooit meer zijn dan 1, bij een wartepomp wordt er ook energie van buiten gebruikt om te verwarmen. In theorie is de cop dus zover het nu lijkt 1.
Dus ik denk dat dat een foutje is van degene die je gesproken hebt. Op de foto van de beurs een paar berichten na boven staat dat ook niet, terwijl als dat wel zo zou zijn zouden ze het zeker vermelden. Hopelijk krijg je de info van het gesprek ook nog op papier mail. Mocht het dan toch geen onbedoeld foutje zijn het je het in iedergeval op schrift.
Al met al lijkt het een mooie ketel. Alleen in vergelijking met een warmtepomp en het verbruik op jaarbasis zal er ergens een omslagpunt zijn bij TCO. Aanschaf goedkoop versus duur en verbruik ketel lijkt meer dan een warmtepomp.
functioneel is het een gewoon een elektrische cv ketel. Omdat die er al lang zijn zou ik eerder voor een gerenommeerd merk kiezen, maar als de prijs een stuk lager is dan bv onderstaande zou het in specifieke gevallen zeker een alternatief zijn.
https://www.warmteservice...0165?origin=-tl009-11117- De ketel uit de link lijkt ook wat beter in te stellen ipv de simple

Maar als je een normaal gezin hebt en de prijzen niet heel snel zaken tot onder de 10ct per kilowattuur (en ik zie dat niet gebeuren), zal het niet interessant zijn als de aanschaf prijs meer dan €700 wordt. Wel lijkt het geschikt voor een vakantie huisje waar je maar een paar weken per jaar bent, daar ga je niet zo snel meer dan €1000 uitgeven voor iets wat je maar heel weinig gebruikt. Maar dan moet de prijs dus wel rond de €1000 of lager gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Verkoper was van het bedrijf zelf en zou nu voortaan op de ketels staan. Zou inderdaad fijn zijn dat men dit in de folders en op de website vermelden. Gaf al aan een elektrische verwarming is 1 op 1 maar dit volgens hem dus niet. Ook zijn ze bezig zodat er mogelijk subsidie op zou kunnen komen. Elektra wordt omgezet naar waterstof.

Zoals TNO lees zou het wel kunnen.

Waterstof is ook het lichtste gas dat we kennen, maar onder hoge druk heeft het per kg wel een hoge energie dichtheid van 120 megajoule (MJ). Dat is bijna drie keer zo veel als aardgas (45 MJ per kg). Het onder druk brengen (comprimeren) van waterstofgas kost echter ook de nodige energie (ongeveer 10%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
bulletje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:47:
Verkoper was van het bedrijf zelf en zou nu voortaan op de ketels staan. Zou inderdaad fijn zijn dat men dit in de folders en op de website vermelden. Gaf al aan een elektrische verwarming is 1 op 1 maar dit volgens hem dus niet. Ook zijn ze bezig zodat er mogelijk subsidie op zou kunnen komen. Elektra wordt omgezet naar waterstof.

Zoals TNO lees zou het wel kunnen.

Waterstof is ook het lichtste gas dat we kennen, maar onder hoge druk heeft het per kg wel een hoge energie dichtheid van 120 megajoule (MJ). Dat is bijna drie keer zo veel als aardgas (45 MJ per kg). Het onder druk brengen (comprimeren) van waterstofgas kost echter ook de nodige energie (ongeveer 10%).
Het is idd geen 1:1, nog veel slechter: electrolyse is slechts 75% efficient.

Heb je een link naar TNO?

Buiten de Tellsell verhalen van de verkoper hebben we nog geen enkele reden om aan te nemen dat het waar is wat ze zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Dus als ik het goed begrijp is dit een installatie die elektriciteit omzet naar waterstof met behulp van elektrolyse. Wat gebeurt er vervolgens met de waterstof? wordt het direct tot ontbranding gebracht als gas of weer omgezet naar elektriciteit? Installatie ziet er ook heel erg compact uit. Te compact moet ik zeggen...

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
bulletje schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:47:
Bovenstaande klopt.
Echter de suggestie dat met deze gegevens een apparaat kan worden gemaakt waar meer energie uitkomt dan er ingaat klopt niet. Als zo iets zou bestaan is het wereld energie probleem in 1x opgelost (en zou degene die het bedacht een Nobel prijs krijgen).
Verkoper was van het bedrijf zelf en zou nu voortaan op de ketels staan. Zou inderdaad fijn zijn dat men dit in de folders en op de website vermelden.
Ik ben bang dat ze het absoluut niet "op papier" willen zetten, want als ze dat doen kunnen ze aangeklaagd worden voor misleiding. Nu hooguit dat een gesprek verkeerd opgevat is, maar bewijzen wat exact gezegd is zijn er niet.
Zie ook de foto bij Maarten Blom in "Lotus vila en e300 op waterstof"
Alles wat daar op papier staat klopt zo ongeveer. Wat echter "vergeten" te vermelden is:
  • het bestaat al lang (een elektrische cv ketel)
  • het is erg duur in gebruik.
  • het is slecht voor het milieu, in vergelijking met de alternatieven.
  • Bij een woning waar een aardgas aansluiting is zal een aardgas cv een goedkopere oplossing én beter voor het milieu (zolang de elektriciteit nog niet 100% duurzaam opwekt wordt)
Voor het laatste punt geld wel: er zijn wel beter alternatie dan een gas cv-ketel, alleen de lotus hoort daar niet bij.

Laat je dus niet misleiden door termen als waterstof en "aardgas vrij" en probeer claims ook op papier te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulletje
Waterstof wordt gebruikt voor de vlam in het water. Zo wordt het vat wat je ziet opgewarmd. Als dit een succes zou zijn zou je zeggen dat dit overal al ingezet wordt. Is alleen maar wat ik hoor van die gene van Green hot energy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TQ1V1dlPvHAf2KqgJb0PWEBDeIo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCNzXzSd6jph0NEG3U6xwMQe.jpg?f=fotoalbum_large

Linkje naar YouTube waar verkoper naar verwees. https://youtube.com/watch?v=NvwN0uhez78

[ Voor 97% gewijzigd door bulletje op 09-10-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Verhaaltje klopt niet. Je verliest bij aanmaak waterstof, waterstof lekt, je verliest bij verbranding.
Rendement van 75% zou indrukwekkend zijn (maar dat electrisch kacheltje uit de bouwmarkt van 30€ haalt 100%).
In die metalen cylinder zit vast een verwarmingselement, ze willen snel wat verkopen en met de noorderzon verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudH
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-11-2022
Helemaal eens met naftebakje.
Heb de ketels net gezien op de energiebeurs in de Brabanthallen in Den Bosch. Zoals hierboven omschreven kon niemand me uitleggen hoe dit apparaat meer warmte zou kunnen leveren dan dat er aan electrische energie ingaat.
Niemand kon een COP waarde geven.
Ieder betrouwbaar bedrijf zou deze cijfers onmiddelijk kunnen produceren en er reklame mee maken..
Tenzij iemand hier een nieuwe natuurkunde heeft ontdekt kan het apparaat nooit meer warmte leveren dan een directe electrische boiler. Oftewel: boerenbedrog.
Door het zeer lage vermogen van de apparaten kan het lijken alsof ze weinig gebruiken, maar je zult in de winter mooi in de kou zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweetie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 24-11-2022
Zijn er nog updates over deze ketel? Ik las dat iemand er 2 in gebruik had en aan t meten was? Ben zeer benieuwd! (Oude ketel moet vervangen worden en ik wil van t gas af, en ja, en ook op die beurs geweest en heb ze ook gezien 😅)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Tweetie schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:19:
Zijn er nog updates over deze ketel? Ik las dat iemand er 2 in gebruik had en aan t meten was? Ben zeer benieuwd! (Oude ketel moet vervangen worden en ik wil van t gas af, en ja, en ook op die beurs geweest en heb ze ook gezien 😅)
Die is failliet gegaan aan energiekosten door de ketels.

Wat is je motivatie om van het gas af te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tweetie schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:19:
hier hoef je niet aan te meten, het is volledig kansloos, het klinkt alleen hip met woorden als waterstof en elektrolyse etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweetie
Mijn motivatie, ik wil eigenlijk zoveel mogelijk zelfvoorzienend zijn. Lekker midden in een woonwijk 😂. Maar sinds de aankoop van t huis 14 jaar geleden steeds bezig geweest met verdere isolatie enzo. Dit jaar ketel oud en dus was t tijd voor n warmtepomp of elektrische ketel. Maar ja, Putin bemoeide zich ermee. Inmiddels ketel kapot en bijna niemand te krijgen voor warmtepomp of elektrische ketel (warmtepomp niemand tijd om te kijken of t kan.. niet voor februari.. elektrische ketel.. tja.. ze zeggen ja maar hoor nog niks terug)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
Wel, wil je nu een goedkope electrische ketel, en elk jaar 3 á4 keer meer kosten aan electriciteit. Of betaal je wat meer voor een warmtepomp, en bespaar je 3 á 4 keer op het verbruik zodat je die meerkost terugverdient?

Als je vandaag in de kou zit: een simpel electrisch kacheltje van 30€ uit de bouwmarkt verwarmt een kamer even duur als een electrische ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweetie
Goed plan

[ Voor 94% gewijzigd door Tweetie op 20-11-2022 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweetie
Tja, dat is inderdaad wat ik t liefste wil, een warmtepomp. En dat kacheltje uit de bouwmarkt. daar ga ik nu naar op zoek. Ik wil in geen geval in de kou komen te zitten deze winter 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

naftebakje schreef op zondag 20 november 2022 @ 10:18:

Als je vandaag in de kou zit: een simpel electrisch kacheltje van 30€ uit de bouwmarkt verwarmt een kamer even duur als een electrische ketel.
waarschijnlijk goedkoper, je hebt geen verlies om de warmte bij de kamer te krijgen. er zit geen voordeel aan centraal verwarmen met cop 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Tweetie schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:22:
Tja, dat is inderdaad wat ik t liefste wil, een warmtepomp. En dat kacheltje uit de bouwmarkt. daar ga ik nu naar op zoek. Ik wil in geen geval in de kou komen te zitten deze winter 😅
warmtepompen zijn er nog wel .. maar je moet zoeken en niet specifiek 1 type/merk willen.

is het niet handiger om de ketel op te lappen of een marktplaats model op te hangen voor komende winter?
waarschijnlijk verdien je dat door het prijsplafond en het prijs verschil tussen gas en cop1 bouwmarkt kachel gewoon terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweetie
Tja, inderdaad. Oplappen gaat niet meer vrees ik. Heb iemand gevonden die een nog werkende oude combiketel heeft als ik wil. Maar ben geen expert dus zoek nog iemand die m kan installeren.
En dan wachten op een warmtepomp ja. Ik was niet echt bezig met specifiek merk. Maar gok dat ik sws lucht-water moet. En vanwege woonwijk dan liefst n stille. De buurvrouw heeft al gezegd dat ie er niet komt, ze gaat protesteren 😂

[ Voor 38% gewijzigd door Tweetie op 20-11-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draconian
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:27
Maar goed dat ik hier terecht kwam met zoeken op Google _/-\o_
Het is dus een scam.
https://www.2dehands.be/v...930134080-waterstof-ketel

Bij de leverancier zelf staat er
Stroom: 32A 2 Fase
Stroom verbruik: 3-6 KW p/u (max)

Tja, dan kan je net zo goed een elektrische cv ketel nemen van 4kWh voor die paar radiatoren wat het maar aankan.

[ Voor 35% gewijzigd door Draconian op 10-01-2023 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garrut1987
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-08 10:30
Is er al meer bekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:59
Nou nee, the laws of nature are still the same.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Laatst online: 13-09 21:27

DIY

Dat het om een onzinnig (scam) apparaat gaat, is nu al meerdere malen uitgelegd en onderbouwd. Zelfs een doorstromer (elektrische cvketel) is goedkoper in gebruik 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door DIY op 23-03-2024 21:56 ]

Pagina: 1