Die APS ECU is heel confronterend, zo zie ik te precies wat die schotel antenne van de buurman nou wegsnoept van de twee zuid panelen

In watt:

En een kwh/dag in de afgelopen 30 dagen:

Dat vind ik wel een leuke feature die ik mis bij de SMA van mijn andere setje (en wat natuurlijk niet kan bij een stringomvormer zonder optimizers). Ik kon daardoor vrij vlot een probleem in de installatie vinden dat anders een hoop uitzoekwerk meer zou zijn geweest.
Voor de rest kan alles ook met een kWh meter.
De site van de ECU heeft leuke logging features maar niks wat je niet zelf kan met een spreadsheet. Uiteindelijk exporteer ik het naar een CSV file en komt het in mijn eigen spreadsheet terecht, samen met andere data. Dat kan ook met een kWh meter.
Ook is een kwh meter nauwkeuriger omdat die de AC meet en niet de DC zoals de ECU. Bij de waarden van de ECU mag je zelf nog even de verliezen er bij op tellen.
En bij een kwh meter ben je niet afhankelijk van 1 partij qua support op de lange termijn. Al kun je de ECU ook lokaal uitlezen met een deel van de functionaliteit.
Al met al vond ik het een duur ding voor de meerwaarde tov kWh meter, zeker met maar 6 paneeltjes en ondanks dat ik er eentje op marktplaats heb gescoort
Toch is het een van de meest gebruikte apps op mijn telefoon.
[
Voor 19% gewijzigd door
Wuursj op 22-06-2022 16:02
]
droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst