| Gigabyte Aorus X570 Pro | AMD Ryzen 7 3700X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14 | Kraken 280 | Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT | 990 Pro / Platinum P41 / MP510 |
De webinterface van DSM 7 werd iets vlotter mij mijn ds620slim, dus wellicht is het nog een voordeel.
De rest zal niet zoveel veranderen denk ik.
Maar de ds214 is al vrij oud, en ze blijven dsm 6 gewoon patchen, dus upgraden is niet nodig.
[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 22-06-2022 13:04 ]
Je gaat niet upgraden op het moment dat je SHR incompleet is.
Dus eerst die nieuwe disk erin, daarna wachten tot hij volledig klaar is met synchroniseren en dan pas gaan upgraden.
En DSM 7 is niets zwaarden of lichter dan DSM 6 voor je cpu of je geheugen.
Enkel de gebruikers interface zal wat vlotter aanvoelen, want die is volledig herschreven en geoptimaliseerd.
Bedenk wel dat als je pakketten van derde partijen (dus niet van Synology zelf) gebruikt die opnieuw geïnstalleerd moeten worden nadat je geupgrade bent naar DSM 7.
Dus gebruik je die, eerst zorgen voor een backup van de data en config van die pakketen indien mogelijk.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Nee hoor. disken staan in "eenvoudig" modus.
Het is voornamelijk een media schijf en kwantiteit is dus belangrijker dan kwaliteit.
( ik heb ook nog een DS411, en daar staat de belangrijke data wel in raid )
Mag ik de conclusie trekken dat ik gewoon kan upgraden omdat ik geen raid functionaliteit gebruik?
Dat de plaketten van derde opnieuw moeten had ik al begrepen, ja.
Zoals ik al zei heb ik back-up's. Maar bij de upgrade naar 7 blijft de bestaande data toch gewoon bestaan?
| Gigabyte Aorus X570 Pro | AMD Ryzen 7 3700X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600C14 | Kraken 280 | Sapphire Nitro+ Radeon RX 5700 XT | 990 Pro / Platinum P41 / MP510 |
Ja je kan gewoon veilig upgraden. Data blijft uiteraard bewaard.Gucky66 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:16:
@Ben(V) Dank voor je snelle reactie.
Nee hoor. disken staan in "eenvoudig" modus.
Het is voornamelijk een media schijf en kwantiteit is dus belangrijker dan kwaliteit.
( ik heb ook nog een DS411, en daar staat de belangrijke data wel in raid )
Mag ik de conclusie trekken dat ik gewoon kan upgraden omdat ik geen raid functionaliteit gebruik?
Dat de plaketten van derde opnieuw moeten had ik al begrepen, ja.
Zoals ik al zei heb ik back-up's. Maar bij de upgrade naar 7 blijft de bestaande data toch gewoon bestaan?
Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!
En uiteraard blijft de data op je volume(s) gewoon bestaan.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Omdat ik dit geklooi gewoon leuk vind ga ik toch naar DSM 7, ondanks dat het niet noodzakelijk is.Ben(V) schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:10:
Geen SHR of Raid, dan kun je beter eerst upgraden en dan de disk plaatsen.
En uiteraard blijft de data op je volume(s) gewoon bestaan.
Goed advies overigens hoor @jeroen3. If it ain't broke don't ...
Denk ondertussen ook om met één HDD, de bestaande, te beginnen, lijkt mij minder voor het installatie gebeuren om rekening mee te houden.
Inmiddels de NAS uit elkaar gehaald en volledig stof vrij gemaakt.
Mocht wel eens, na al die jaren. De plukken stof vielen eruit
Met beleid is dat bij deze DS214play gelukkig een relatief eenvoudig klusje voor een, eh... "tweaker".
Alleen de behuizing openen moest ik eerst even bekijken op YT.
En wa' denk je... Hij doet het nog
Dank allemaal voor jullie antwoorden!
En... de Nieuwe HDD is net aangekomen. Gistermiddag besteld dus Plus puntje voor Mobile-Harddisk.nl.
Ik laat nog wel even weten of het allemaal gelukt is.